Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Matkustajajunaliikenne maaseudulla voi jatkua uudentyyppisellä sähköjunalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 214


« : Tammikuu 30, 2020, 14:13:42 »

Mielenkiintoinen hanke joka ei kyllä innovatiivisuudessaan täsämaassa etene...

https://yle.fi/uutiset/3-11182811

"Matkustajajunaliikenne maaseudulla voi jatkua uudentyyppisellä sähköjunalla – idea voisi pelastaa myös romutusta odottavat lähijunat

Jos ilomantsilaisen insinöörin idea toteutuu, tunnettu sähkölaiteyritys tekee prototyypin akkukäyttöisestä sähköjunasta. "
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #1 : Tammikuu 30, 2020, 20:09:47 »

Kyllä, mielenkiintoinen. Tämä olisi kannattanut esitellä jo edellisen liikenneministerin aikana.

Sähköbussien ja taloudellisempien dieselbussien kehittelyssä oleellista on ollut keventää ajoneuvoa lujuudesta tinkimättä. Rautatiepuolella kaluston keveyteen ei ole pyritty, vaikka Sm2 onkin ykköstä kevyempi.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 30, 2020, 20:30:15 »

Varmasti Sakari-Matti 1 tai 2 on oiva proto-alusta. Kunhan ei kävisi Junttilan Salamat ja VR OY johto ole kateudesta vihreenä.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #3 : Tammikuu 30, 2020, 21:43:09 »

Mielenkiintoinen projekti. Protoksi Samin runko on hyvä, mutta sarjatuotantoon Samin runko on liian vanhanaikainen ja juna ei tule olemaan esteetön, jota Samit eivät ole tänä päivänäkään. Muuten projekti on hyvä. VR varmuudella yrittää kaataa projektin, jos projekti saa lisää tuulta siipiensä alle.
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #4 : Tammikuu 30, 2020, 22:07:36 »

Mielenkiintoinen projekti. Protoksi Samin runko on hyvä, mutta sarjatuotantoon Samin runko on liian vanhanaikainen ja juna ei tule olemaan esteetön, jota Samit eivät ole tänä päivänäkään. Muuten projekti on hyvä. VR varmuudella yrittää kaataa projektin, jos projekti saa lisää tuulta siipiensä alle.

Mielenkiintoiselta projektilta kuulostaa myös minusta. Esteettömyys on tätä päivää. En tiedä, miten lakeja, säännöksiä, määräyksiä ja suosituksia sovellettaisiin tälläisessa vanhan kaluston uudelleen käytössä, mutta onko tietoa, onko samista edes mahdollista tehdä osittain matalalattiaista? Esim toisen vaunun puolesta välistä laskettaisiin lattiaa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Tammikuu 30, 2020, 22:46:55 »

"Matkustajajunaliikenne maaseudulla voi jatkua uudentyyppisellä sähköjunalla – idea voisi pelastaa myös romutusta odottavat lähijunat

Käytännössä ei tällainen hanke pysty pelastamaan Sm1-junia kierrätykseltä. On helpompaa ja halvempaa rakentaa uusi kori nykyaikaisin menetelmin alumiinista kuin korjata vanhaa korroosion syömää teräskoria. Maailmalla on esimerkkejä siitä, että vanhaa runkoa korjataan. Esimerkiksi vanhoja British Rail 319-sarjan sähköjunia on muutettu dieselkäyttöisiksi asentamalla MAN-dieselit alustaan (samat moottorit kuin meillä Dm12:ssa). Mutta sitten esimerkiksi Skotlannissa käynnistetty hanke High Speed Train -junien jatkokäytöstä ei pysynyt aikataulussaan eikä budjetissaan, koska korroosiovaurioiden laajuus tuli yllätyksenä kaikille.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #6 : Tammikuu 31, 2020, 00:45:54 »

Käytännössä ei tällainen hanke pysty pelastamaan Sm1-junia kierrätykseltä. On helpompaa ja halvempaa rakentaa uusi kori nykyaikaisin menetelmin alumiinista kuin korjata vanhaa korroosion syömää teräskoria. Maailmalla on esimerkkejä siitä, että vanhaa runkoa korjataan. Esimerkiksi vanhoja British Rail 319-sarjan sähköjunia on muutettu dieselkäyttöisiksi asentamalla MAN-dieselit alustaan (samat moottorit kuin meillä Dm12:ssa). Mutta sitten esimerkiksi Skotlannissa käynnistetty hanke High Speed Train -junien jatkokäytöstä ei pysynyt aikataulussaan eikä budjetissaan, koska korroosiovaurioiden laajuus tuli yllätyksenä kaikille.

Onhan FenniaRailin (FR) veturit Dr18 myös ns. kierrätys tuotantoa. Vetureissahan ei tietääkseni ole jätetty mitään muuta vanhaa kuin runko. Tekniikka on nykyaikaistettu ja on ymmärtääkseni ovat jopa VR:n Dv12 vetureita tehokkaampia (Dv12 1000kW, Dr18 1550kW)


tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #7 : Tammikuu 31, 2020, 12:48:12 »

Yksi koeprojekti veturista maailmalta
https://www.bnsf.com/news-media/railtalk/service/battery-electric-locomotive.html
Myös graafista dataa alan markkinoista löytyy (veturit)
https://oec.world/en/profile/hs92/860120/

Bombardier'in projektina on Talent 3 akkusähköinen moottorijuna,
https://www.youtube.com/watch?v=xxZQeS__6sE

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2020, 13:05:16 kirjoittanut Marko Anttila » tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #8 : Tammikuu 31, 2020, 19:52:06 »

Kalifornian Ilma-Resurssihallitus on osoittanut 22,6 miljoonaa dollaria näihin juttuihin...Huono suomennos,syyttäkää minua ja Googlea.Kai tuolla jonkinlaisen saa aikaan?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Matkustajajunaliikenne maaseudulla voi jatkua uudentyyppisellä sähköjunalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina