Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Norilsk Nickel tuo nikkelikiveä Harjavaltaan Kuolasta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« : Maaliskuu 16, 2016, 10:03:29 »

Nyt onkin ollut paljon uutta Satakunnan raideliikenteestä, ja tänään oli kaksikin uutista lehdessä. Toinen oli Vr:n matkustajaliikenteestä ja toinen Norilsk Nickelistä.

Kesän kynnyksellä pitäisi alkaa tämä nikkelikiven kuljetus Venäjältä Harjavaltaan. Vuosittainen määrä 110000 tonnia, 4500 kontillista eli noin 2-3 täyttä junallista viikossa.

Aiheesta siis kertoi www.satakunnankansa.fi ainakin paperilehdessä.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2016, 16:28:17 »

Ettei olis vaan sitä Petsamon nikkeliä?

Vuosia sitten 1990-luvun alussa jouduin paljonkin tekemisiin Petsamon nikkelin kanssa kun olin töissä liikenneministeriössä. Silloin tuotiin rekoilla nikkeliä suoraan kaivoksilta Petsamosta Harjavaltaan, mutta kantona kaskessa oli Norjan lainsäädäntö, jonka mukaan ajoneuvoyhdistelmän maksimipainot ovat huomattavasti pienemmät kuin Suomessa. Suomi tarjouti rakentamaan Jäämerentien uudestaan Petsamoon, mutta siihen taas neuvostoarmeija ei suostunut. Kompromissiksi taisi jäädä sitten se, että TVH - vai olisiko jo tuolloin ollut TVL - otti hoitaakseen Utsjeon ja Norjan itärajan välisen tieosuuden kunnosspidon.  - Kuljetusten määrää en enää muista, ja asia jäi "tärkeämpien" ongelmien kuten itärajan puunkuljetuksen varjoon. Tuolloinhan vähän joka paikassa itärajalla oli tilapäisiä vain puunkuljetukseen avattuja rajanylityspaikkoja, olihan tukkikuormien tuonti idästä melkoista sirkusta.  - Nyt sekin on vähentynyt, kun venäläiset ovat keksineet, että he voivat itsekin käyttää metsävarojaan ja koska vihreät arvot ja vihreä liike on nostanut päätään Venäjälläkin.

Finnmarks fylkelle eli suomalaisittain Ruijalle tämä uutinen on mannaa. Eihän siitä ole kuin reilu kuukausi aikaa, kun Ruijan viranomaiset järjestivät lehdistötilaisuuden, jossa ehdotettiin työllisyystilanteen parantamiseksi (konkurssiaalto on vaivannut norjalaisia kalanjalostamoja Ruijassa) radan rakentamista Kirkkoniemeltä (Kirkenes) Rovaniemelle ja lyhyemmän pätkän rakentamista Kirkkoniemeltä Petsamoon. Nyt olisi jopa kunnon junakuormia tiedossa tälle radalle! - Varmaan asiaa tarkkaillaan myös Venäjällä. Vladimir Jakunin, joka siirtyi viime vuonna eläkkeelle (toisten tietojen mukaan sai potkut) Venäjän rautateiden pääjohtajan virasta, on useaan otteeseen ilmaissut kiinnostuksensa Venäjän koillisosien rautatieliikenteen kehittämisestä. Yksi syy siihen on täysin riittämätön kapasiteetti Muurmannin radalla.

Mainittakoon vielä off-topicina, että Suomessa rekkapainot ovat Euroopan suurimpia. Ilmeisesti vain Australiassa saa ajella vieläkin suuremmilla yhdistelmillä.

tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2016, 09:39:37 »

Raaka-aine tuodaan Norilskista laivalla Kuolaan ja Kuolasta junalla Harjavaltaan.
tallennettu
Timo Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #3 : Maaliskuu 27, 2016, 18:00:58 »

Nyt onkin ollut paljon uutta Satakunnan raideliikenteestä, ja tänään oli kaksikin uutista lehdessä. Toinen oli Vr:n matkustajaliikenteestä ja toinen Norilsk Nickelistä.

Kesän kynnyksellä pitäisi alkaa tämä nikkelikiven kuljetus Venäjältä Harjavaltaan. Vuosittainen määrä 110000 tonnia, 4500 kontillista eli noin 2-3 täyttä junallista viikossa.

Aiheesta siis kertoi www.satakunnankansa.fi ainakin paperilehdessä.

Tämä oli uudelleen hehkutusta, alun pitäen homma piti alkaa jo syksyllä -15, mutta kaikki ei menny kuin strömssössä.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #4 : Kesäkuu 28, 2016, 09:20:09 »

Nyt onkin ollut paljon uutta Satakunnan raideliikenteestä, ja tänään oli kaksikin uutista lehdessä. Toinen oli Vr:n matkustajaliikenteestä ja toinen Norilsk Nickelistä.

Kesän kynnyksellä pitäisi alkaa tämä nikkelikiven kuljetus Venäjältä Harjavaltaan. Vuosittainen määrä 110000 tonnia, 4500 kontillista eli noin 2-3 täyttä junallista viikossa.

Aiheesta siis kertoi www.satakunnankansa.fi ainakin paperilehdessä.

Tämä oli uudelleen hehkutusta, alun pitäen homma piti alkaa jo syksyllä -15, mutta kaikki ei menny kuin strömssössä.


Nyt on kontteja alkanut näkyä. Ei toki täysiä junia vielä, mutta kenties tänään tai huomenna, kun ainakin lisäjunia on kulussa Harjavaltaan ja ylihuomenna Harjavallasta suoraan Vainikkalaan.
Itse ainakin uskoisin kyseessä olevan nämä nikkelikiven kuljetukset.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #5 : Kesäkuu 28, 2016, 12:09:49 »

Vuosia sitten 1990-luvun alussa jouduin paljonkin tekemisiin Petsamon nikkelin kanssa kun olin töissä liikenneministeriössä. Silloin tuotiin rekoilla nikkeliä suoraan kaivoksilta Petsamosta Harjavaltaan, mutta kantona kaskessa oli Norjan lainsäädäntö, jonka mukaan ajoneuvoyhdistelmän maksimipainot ovat huomattavasti pienemmät kuin Suomessa. Suomi tarjouti rakentamaan Jäämerentien uudestaan Petsamoon, mutta siihen taas neuvostoarmeija ei suostunut. Kompromissiksi taisi jäädä sitten se, että TVH - vai olisiko jo tuolloin ollut TVL - otti hoitaakseen Utsjeon ja Norjan itärajan välisen tieosuuden kunnosspidon.  - Kuljetusten määrää en enää muista, ja asia jäi "tärkeämpien" ongelmien kuten itärajan puunkuljetuksen varjoon.

Mielenkiintoista tietoa.

Tuolloinhan vähän joka paikassa itärajalla oli tilapäisiä vain puunkuljetukseen avattuja rajanylityspaikkoja, olihan tukkikuormien tuonti idästä melkoista sirkusta.  - Nyt sekin on vähentynyt, kun venäläiset ovat keksineet, että he voivat itsekin käyttää metsävarojaan ja koska vihreät arvot ja vihreä liike on nostanut päätään Venäjälläkin.

Et taida paljoa liikkua 6-tiellä? Siellä tulee vastaa jatkuvana virtana venäläisiä puoliperävaunullisia tukkirekkoja kun puuntuonti on siirtynyt pitkälle kumipyörille. Näitä tukkirekkoja on paljon siksikin, että venäläisten mittojen mukaiset puoliperävaunut ottavat alle puolet kuormaa suomalaisiin rekkoihin verrattuna.

Mainittakoon vielä off-topicina, että Suomessa rekkapainot ovat Euroopan suurimpia. Ilmeisesti vain Australiassa saa ajella vieläkin suuremmilla yhdistelmillä.

Ruotsiin on tulossa 74 tonnin rekat.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #6 : Huhtikuu 14, 2021, 09:30:53 »

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nornickelilta-suurinvestointi-harjavallan-nikkelikapasiteetti-liki-kaksinkertaistetaan-euroopan-akkumarkkinoilla-on-nyt-hirmuinen-nikkelin-himo/9d001180-b87f-41ac-adae-c5a3b4b86f1f?ref=twitter:9a6f

Kuljetukset lisääntymässä ja logistiikkaan ollaan panostamassa myös.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Norilsk Nickel tuo nikkelikiveä Harjavaltaan Kuolasta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina