Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yle: Sähköistys Haaparantaan avaisi yhteyden Euroopan reiteille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 784


« : Helmikuu 28, 2020, 12:14:47 »

"Junamatka Eurooppaan on pienestä kiinni: 20 kilometrin sähköistys avaisi reitin Lapin kautta – Lontoossa kulkeva Susanna Chazalmartin käyttäisi junaa ympäristösyistä

Suomesta pääsee pian junalla Keski-Eurooppaan, jos suunnitelma matkustajaliikenteen palauttamisesta Ruotsiin toteutuu."

https://yle.fi/uutiset/3-11231060

(Jutussa tosin mainitaan, että reitillä on liikennöity 1980-luvulle asti. Ehkä sähköistys meni rikki.)
tallennettu

Iltapäivälehdet tekevät vihalla bisnestä. Adressi kommenttiöhinän rajoittamiseksi: https://www.adressit.com/adressi_vihapuheen_moderoimiseksi
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2020, 12:41:39 »

Jutussa mainitaan että VR ei hanki erikoiskalustoa (mikä tarkottaisi dieselillä ajettavaa)  pelkästään tälle reitille vaan olemassaolevila sähköjunilla voitava ajaa.

t. Rainer
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 480


« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2020, 17:17:18 »

Suomesta pääsee junalla Keski- ja Etelä-Eurooppaan tälläkin hetkellä, esim. yhdellä junanvaihdolla Helsingistä Berliiniin, Pariisiin tai Nizzaan ja kahdella vaihdolla Lontooseen tai Venetsiaan - Moskovan kautta.

Tornio-Haaparannan henkilöliikenteen uudelleen aloittaminen helpottaisi toki junamatkailua Pohjois-Suomesta Keski-Eurooppaan (ja toisinpäin).
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2778


« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2020, 18:50:25 »

Suomesta pääsee junalla Keski- ja Etelä-Eurooppaan tälläkin hetkellä, esim. yhdellä junanvaihdolla Helsingistä Berliiniin, Pariisiin tai Nizzaan ja kahdella vaihdolla Lontooseen tai Venetsiaan - Moskovan kautta.

Paitsi, että tuo juna kulkee Valko-Venäjän ja Venäjän välisen rajan yli. Ja sitä rajaa eivät voi laillisesti ylittää kolmansien maiden kansalaiset muualla kuin virallisilla rajanylityspaikalla. Tuo sääntö jätettiin pitkään huomiotta, minkä takia rautatien kohdalla olevat rajanylitspaikat on lakkautettu ja juna ylittää rajan "missä sattuu", mikä on valkovenäläisille ja venäläisille ihan ok. Viitisen vuotta sitten Venäjän puolella alettiin tuota sääntöä kuitenkin valvoa, yhtenä keinona painostaa Lukašenkaa Venäjän ja Valko-Venäjän väliseen tiiviiseen valtioliittoon, jossa Vladimir Putin olisi johtajana ilman virkakausien määrän rajoitusta ja samalla myös Venäjän presidentin yläpuolella käskyjärjestyksessä.

Tuota sääntöä ei valvota kovin vahvasti länteen mentäessä (tosin olen kuullut epämääräisehköjä väitteitä siitä, että ehkä jonkin verran valvottaisiin jotenkin, vaikka se on Venäjän viranomaisille aika vaikeaa), mutta itään mennessä kiinnijäämisen riski on melko suurikin. Silloin tulee junasta poistetuksi ja palautetuksi Valko-Venäjälle ensimmäisellä mahdollisella junayhteydellä. Viisumi ei pala, sakkoa tulee jotain sadan euron luokkaa. Maahan voi sitten tulla uudestaan jotain laillista reittiä. Tai niin, ettei satu jäämään kiinni. Sekin on käytännössä laillista, koska Venäjän lainsäädäntö kyllä hyväksyy Valko-Venäjän tuloleiman ihan virallisesti Venäjän tuloleimaksi. Laitonta on vain se fyysinen rajan ylittäminen, niin pöhköä kuin se onkin. Jos ei voida osoittaa, missä ja milloin rajanylitysrike (ei siis rikos vaan rike) on tapahtunut, tuosta rikkeestä ei joudu edesvastuuseen.

En kuitenkaan suosittelisi käyttämään mitään Valko-Venäjän ja Venäjän välisen rajan ylittävää yhteyttä. Matka voi katketa ikävästi kesken.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 784


« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2020, 19:06:24 »

Jutussa mainitaan että VR ei hanki erikoiskalustoa (mikä tarkottaisi dieselillä ajettavaa)  pelkästään tälle reitille vaan olemassaolevila sähköjunilla voitava ajaa.

t. Rainer
Kyseisessä kohdassa puhutaan raideleveydestä, eli "erikoiskalusto" viittaa vaihtuvalla raideleveydellä varustettuun.

(Onneksi Kolariin on sähköistys, niin matkustajajunat voivat kulkea.)
tallennettu

Iltapäivälehdet tekevät vihalla bisnestä. Adressi kommenttiöhinän rajoittamiseksi: https://www.adressit.com/adressi_vihapuheen_moderoimiseksi
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2020, 21:58:42 »

Jutussa mainitaan että VR ei hanki erikoiskalustoa (mikä tarkottaisi dieselillä ajettavaa)  pelkästään tälle reitille vaan olemassaolevila sähköjunilla voitava ajaa.

t. Rainer
Kyseisessä kohdassa puhutaan raideleveydestä, eli "erikoiskalusto" viittaa vaihtuvalla raideleveydellä varustettuun.

(Onneksi Kolariin on sähköistys, niin matkustajajunat voivat kulkea.)
Yksi mahdollisuus toteuttaa juna Haaparantaan on ajaa Kolarin junat Haaparannan kautta. Veturi vaihdetaan vain toiseen päähän ja jatkaa Tornion kautta Kolariin. Tai sitten siirretään yksi kiskobussi jostain muualta ajamaan Kemi-Haaparanta väliä.
Mutta miksi ei Haaparantaan kulje nyt matkustajajunia Suomesta luulen että johtuu kielipoliittisesta ja henkisestä vastarinnasta VR:llä. VR on aina ollut jonkinlainen fennomanian linnake jossa ruotsalaisten (myös suomenruotsalaisten ) palvelemista vähätellään. Jos kiskobussi pitää siirtää muualta Haaparannan radalle niin se otetaan tottakai Hangon radalta.

Väylävirastossa tiedetään tämä ja ainoa porkkana saada VR alkaa ajamaan junia Haaparantaan on sähköistää rata, maksoi mitä maksoi.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 480


« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2020, 23:46:00 »

Suomesta pääsee junalla Keski- ja Etelä-Eurooppaan tälläkin hetkellä, esim. yhdellä junanvaihdolla Helsingistä Berliiniin, Pariisiin tai Nizzaan ja kahdella vaihdolla Lontooseen tai Venetsiaan - Moskovan kautta.

Paitsi, että tuo juna kulkee Valko-Venäjän ja Venäjän välisen rajan yli. Ja sitä rajaa eivät voi laillisesti ylittää kolmansien maiden kansalaiset muualla kuin virallisilla rajanylityspaikalla. Tuo sääntö jätettiin pitkään huomiotta, minkä takia rautatien kohdalla olevat rajanylitspaikat on lakkautettu ja juna ylittää rajan "missä sattuu", mikä on valkovenäläisille ja venäläisille ihan ok. Viitisen vuotta sitten Venäjän puolella alettiin tuota sääntöä kuitenkin valvoa, yhtenä keinona painostaa Lukašenkaa Venäjän ja Valko-Venäjän väliseen tiiviiseen valtioliittoon, jossa Vladimir Putin olisi johtajana ilman virkakausien määrän rajoitusta ja samalla myös Venäjän presidentin yläpuolella käskyjärjestyksessä.

Tuota sääntöä ei valvota kovin vahvasti länteen mentäessä (tosin olen kuullut epämääräisehköjä väitteitä siitä, että ehkä jonkin verran valvottaisiin jotenkin, vaikka se on Venäjän viranomaisille aika vaikeaa), mutta itään mennessä kiinnijäämisen riski on melko suurikin. Silloin tulee junasta poistetuksi ja palautetuksi Valko-Venäjälle ensimmäisellä mahdollisella junayhteydellä. Viisumi ei pala, sakkoa tulee jotain sadan euron luokkaa. Maahan voi sitten tulla uudestaan jotain laillista reittiä. Tai niin, ettei satu jäämään kiinni. Sekin on käytännössä laillista, koska Venäjän lainsäädäntö kyllä hyväksyy Valko-Venäjän tuloleiman ihan virallisesti Venäjän tuloleimaksi. Laitonta on vain se fyysinen rajan ylittäminen, niin pöhköä kuin se onkin. Jos ei voida osoittaa, missä ja milloin rajanylitysrike (ei siis rikos vaan rike) on tapahtunut, tuosta rikkeestä ei joudu edesvastuuseen.

En kuitenkaan suosittelisi käyttämään mitään Valko-Venäjän ja Venäjän välisen rajan ylittävää yhteyttä. Matka voi katketa ikävästi kesken.

Eli Keski-Euroopasta ei nykyään voi matkustaa junalla Moskovaan - ja edelleen Trans-Siperian radalle. Tuntuu uskomattomalta...
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2778


« Vastaus #7 : Helmikuu 29, 2020, 00:55:49 »

Eli Keski-Euroopasta ei nykyään voi matkustaa junalla Moskovaan - ja edelleen Trans-Siperian radalle. Tuntuu uskomattomalta...

Voi kyllä. Kiovassa vaihtamalla onnistuu yhä ihan laillisesti.
Ja useammin sitä itäänkin päin mennessä ihmiset pääsevät läpi kuin jäävät kiinni. RŽD väittää, että matkustettaessa EU:sta Venäjälle ilman junasta poistumista Valko-Venäjällä, tuo on sallittua. Mutta olen kyllä lukenut ainakin yhdestä saksalaisesta ja parista itävaltalaisesta, jotka tekivät noin ja lensivät silti junasta Smolenskissa ulos. Ja palautettiin Valko-Venäjän Oršaan sitten. (Kyseessä on siis kaksi erillistä tapausta)
Se on vähän ärsyttävää, että Venäjän liikenneministeriö ja RŽD antavat asiasta tiedonantoja, kun kumpikaan ei ole asiassa toimivaltainen viranomainen, ja rajavalvonnasta vastaavan FSB:n linja on eri kuin noiden kahden.

Mutta tosiaan, Kiovan kautta pääsee!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 596


« Vastaus #8 : Helmikuu 29, 2020, 09:27:05 »

Suomesta pääsee junalla Keski- ja Etelä-Eurooppaan tälläkin hetkellä, esim. yhdellä junanvaihdolla Helsingistä Berliiniin, Pariisiin tai Nizzaan ja kahdella vaihdolla Lontooseen tai Venetsiaan - Moskovan kautta.

Tornio-Haaparannan henkilöliikenteen uudelleen aloittaminen helpottaisi toki junamatkailua Pohjois-Suomesta Keski-Eurooppaan (ja toisinpäin).

Kuka haluaa hankkia montaa viisumia päästäkseen Berliiniin ? ei tule tapahtumaan.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #9 : Helmikuu 29, 2020, 13:37:47 »

Kuka haluaa hankkia montaa viisumia päästäkseen Berliiniin ? ei tule tapahtumaan.
Jos Venäjän e-Viisumi systeemi joskus otetaan käyttöön koskemaan myös junamatkustamista, ja jos myös Valko-Venäjä ottaa käyttöön ne, tai sallii läpikulun junalla ilman viisumia, niin voi olla hyvin mahdollist että hommasta tulee jotain. Olen myös ymmärtänyt että isoihin urheilutapahtumiin kuten jalkapallon EM-turnauksiin tai vastaaviin, saa matkustaa ilman viisumia myös keski-Euroopan suunnalta junalla.

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2778


« Vastaus #10 : Helmikuu 29, 2020, 15:33:25 »

Olen myös ymmärtänyt että isoihin urheilutapahtumiin kuten jalkapallon EM-turnauksiin tai vastaaviin, saa matkustaa ilman viisumia myös keski-Euroopan suunnalta junalla.

Joo, noin on tavannut olla. Ja jopa niin, että Valko-Venäjällä tapahtuviin isoihin urheilutapahtumiin on saanut tulla ilman viisumia Venäjän läpi, vaikka Kiinasta asti! Eli kun Valko-Venäjällä pelataan jalkapalloa, on laillista matkustaa Helsinki–Pietari–Minsk–Moskova–Peking ilman Venäjän tai Valko-Venäjän viisumia.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 457


« Vastaus #11 : Helmikuu 29, 2020, 21:53:43 »

Mutta miksi ei Haaparantaan kulje nyt matkustajajunia Suomesta luulen että johtuu kielipoliittisesta ja henkisestä vastarinnasta VR:llä. VR on aina ollut jonkinlainen fennomanian linnake jossa ruotsalaisten (myös suomenruotsalaisten ) palvelemista vähätellään.

Lättähatuilla yksi ensimmäisistä reiteistä 1954 oli Kemi-Haaparanta. Siniset teräsvaunut tulivat jo 1961 eli ensimmäisenä käyttövuonnaan Helsingin ja Turun välillä kulkevaan laivapikajunaan P31/32 sekä Helsingin ja Haaparannan välillä kulkevaan yöpikajunaan P63/64. Mainitussa laivapikajunassa oli oikea ravintolavaunukin jopa vuosien 1964-1965 ravintolavaunupulan aikaan, jolloin koko ravintolavaunukantaan kuului vain 6 kpl Rk-vaunuja ja monissa tärkeissäkin pikajunavuoroissa muilla reiteillä oli tarjoiluosastona vain vajaa vaunun puolikas kahvilaa tai ei sitäkään. Ei siis ole mielestäni totta, että VR olisi "aina" suhtautunut ruotsalaisten asiakkaiden palvelemiseen vähätellen.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #12 : Helmikuu 29, 2020, 22:40:05 »

Lättähatuilla yksi ensimmäisistä reiteistä 1954 oli Kemi-Haaparanta. Siniset teräsvaunut tulivat jo 1961 eli ensimmäisenä käyttövuonnaan Helsingin ja Turun välillä kulkevaan laivapikajunaan P31/32 sekä Helsingin ja Haaparannan välillä kulkevaan yöpikajunaan P63/64. Mainitussa laivapikajunassa oli oikea ravintolavaunukin jopa vuosien 1964-1965 ravintolavaunupulan aikaan, jolloin koko ravintolavaunukantaan kuului vain 6 kpl Rk-vaunuja ja monissa tärkeissäkin pikajunavuoroissa muilla reiteillä oli tarjoiluosastona vain vajaa vaunun puolikas kahvilaa tai ei sitäkään. Ei siis ole mielestäni totta, että VR olisi "aina" suhtautunut ruotsalaisten asiakkaiden palvelemiseen vähätellen.
On ollut kausia jolloin VR on halunut orientoitua länteen päin, esim 2. maailmansodan aikana sekä ajoittain kylmän sodan aikana. Mutta miksi esim lopetetiin matkustajajunaliikenne Haaparantaan 1989 ja tavaraliikenne länsimaihin asteittain lähes kokonaan 2000-luvulla on täysi mysteeri. Resiiina lehden viimeisin numero valottaa tätä Tornio-Haaparanta problematiikkaa hieman mutta todellisuudessa tahtotila on puuttunut. On saanut lukea jopa (tosin yksityihenkilöiden kirjoittamina) että henkilöliikennettä ei haluta avata siksi että vuoden 2015 pakolaiskriisi voisi toistua ja vielä massiivisempana.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 664


« Vastaus #13 : Maaliskuu 02, 2020, 20:20:24 »

Helsinki-Pietari-Tallinna-Riika-Vilna-Varsova-Berliini.

Siinä on Rail Baltica. Kiskot jo valmiina, ei tarvi viisumia, ei tarvi koukata pohjoisen kautta.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #14 : Maaliskuu 02, 2020, 21:46:30 »

Helsinki-Pietari-Tallinna-Riika-Vilna-Varsova-Berliini.

Siinä on Rail Baltica. Kiskot jo valmiina, ei tarvi viisumia, ei tarvi koukata pohjoisen kautta.
Bussillako meinaat että Kotkan ja Narvan välillä pitää kulkea?  Virnistää
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 664


« Vastaus #15 : Maaliskuu 02, 2020, 21:49:22 »

e-viisumi on tulossa Allegro-juniin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2778


« Vastaus #16 : Maaliskuu 02, 2020, 23:09:56 »

Helsinki-Pietari-Tallinna-Riika-Vilna-Varsova-Berliini.

Siinä on Rail Baltica. Kiskot jo valmiina, ei tarvi viisumia, ei tarvi koukata pohjoisen kautta.
Bussillako meinaat että Kotkan ja Narvan välillä pitää kulkea?  Virnistää

Helsinki–Lappeenranta–Viipuri–Pietari–IvangorodNarva–Tapa–Valga–Riika–Vilna–Kaunas–Białystok–Varsova–Berliini, jos nyt tarkkoja ollaan.

Bussilla mentävät välit kursiivilla, käveltävät välit paksunnetulla ja alleviivauksella.
Ihan realistinen reitti tuo on.

Narvasta kyllä saattaisin ottaa junan sijaan bussin suoraan Tarttoon. Ajansäästö ei ole ihan pieni kun niin tekee.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2778


« Vastaus #17 : Maaliskuu 02, 2020, 23:23:38 »

Voisi koplata EU-kansalaisille oikeuden kulkea Lappeenranta–Pietari–Rēzekne junalla siihen, että venäläiset saavat jatkossakin junailla Valko-Venäjältä Kaliningradiin Iskee silmää
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #18 : Maaliskuu 02, 2020, 23:34:15 »

Voisi koplata EU-kansalaisille oikeuden kulkea Lappeenranta–Pietari–Rēzekne junalla siihen, että venäläiset saavat jatkossakin junailla Valko-Venäjältä Kaliningradiin Iskee silmää
Erikoisjuna Helsingistä Berliiniin lähtee raiteelta 8. Ikkunat peitetään Vainikkalassa ja avataan uudestaan Väinälinnassa.  Virnistää
"Wir wünschen Ihnen eine angenehme Reise!"
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1646


« Vastaus #19 : Maaliskuu 03, 2020, 11:10:36 »

e-viisumi on tulossa Allegro-juniin.
Tähänastiset huhut kertovat, että aluksi Viipuriin jääville matkustajille joskus kevään mittaan. En tiedä, onko asia edistynyt. E-viisumilla on poistuttava nimenomaan Ivangorodin/Narvan kautta, jos Baltian suuntaan mielii ja ei ole mitään tietoa, milloin e-viisumi alkaa kelvata junissa siellä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2778


« Vastaus #20 : Maaliskuu 03, 2020, 12:43:37 »

Siitähän on nyt ollut puhetta, että tulisi koko Venäjän laajuinen e-viisumi, joka olisi maksullinen. Vaikea uskoa, ettei se sitten kelpaisi rautatierajanylityspaikoillakin, etenkin kun sellaisia rautatierajanylityspaikkoja on jo, joissa se viisumi kelpaa. (Joukko Kaliningradin alueen rajanylityspaikkoja. Ilmeisesti ainoa rautatierajanylitspaikka siellä, jossa e-viisumi ei kelpaa, on se ainoa jolla on henkilöliikennettä.)
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #21 : Maaliskuu 03, 2020, 13:59:06 »

Kai se ongelma on se että ei ole lukulaitteita jolla e-viisumi voisi tarkistaa liikkuvassa junassa.
Jos Viipurin asemalle asti pääsee e-viisumilla niin silloin teoriassa voisi matkustaa Tolstoilla Pietariin, koska se seisoo Viipurissa n puoli tuntia. Tosin perilletuloaika on sitten toinen juttu että voi aloittaa saman tien yökerhorundin Pohjolan Venetsiassa.

Teoreettinen mahdollisuus matkustaa keski-Euroopasta Suomeen ilman viisumia Valko- ja "oikean" Venäjän kautta olisi tällainen (sopii kokeilla jos uskaltaa):
- Matkustaa jollain junalla Puolasta Brestiin. Brest kuuluu nykyisin Valko-Venäjän viisumivapaisiin alueisiin ja saapuminen sinne Puolasta on länsimaisille sallittua.
- Ostaa lipun Pietariin menevään junaan, nousee kyytiin ja toivoo että papereita ei kysytä
- Ennen matkaan ryhtymistä on tilattu e-viisumi Suomesta Pietariin
- Väärentää passiinsa tussilla tuloleiman esim Juustilan (Brusnitsojen) rajanlityspaikalta
- Poistuu Venäjältä bussilla Juustilan-Nuijamaan kautta näyttäen e-viisumia ja "tuloleimaa".

tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 784


« Vastaus #22 : Maaliskuu 03, 2020, 17:37:12 »

Otsikon aiheesta ollaan jo melko kaukana - slaavilaisille viisumikäytännöille voisi olla oma ketjunsa.

***

Suomen ja Ruotsin välistä junaliikennettä on yritetty palauttaa jo melkoisen pitkään, ja koko hankkeella on surkuhupaisa historia. Ruotsissa on rakennettu Haaparantaan uusi rata 2013, ja ilmeisesti kohta saadaan matkustajajuniakin. Suomen puolella ei ole ollut mitään mielenkiintoa huolehtia rajaliikenteen kehittämisestä sen paremmin raiteilla kuin kumipyörilläkään. Tämä on varmasti vaikuttanut myös Ruotsiin.

Kuusi vuotta sitten uutisoitiin, kuinka liikenne Oulusta Luulajaan "voi olla todellisuutta" 2016-2017.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=5798035

Tämän ketjun avausuutisessa esiintyvä sähköistysnarratiivi on ollut Suomessa jo pitkään. Vuonna 2015 haikailtiin investointia osaksi TEN-verkkoa.
https://yle.fi/uutiset/3-8331812

Tyypillisesti, jos jotain ei haluta tehdä, ongelma verhotaan suureen rahantarpeeseen ja aina erinomaisena selityksenä toimivaan määrärahan puutteeseen. Kun vielä asiaan sotketaan joku EU-tuen hakeminen, saadaan asiaa monimutkaistettua ja syytä tapahtumattomuuteen ulkoistettua.

Todellisuudessa liikenne olisi voinut olla olemassa ilman investointi- ja tukikarusellia jo vuosikausia, mikäli liikenteen käynnistämiselle olisi ollut todellista halua. Varsinkin nyt, kun Suomessa ainoalla sallitulla liikennöitsijällä olisi joutilasta ja ihan asiallista kalustoa vaikka Oulu-Haaparanta-väliä pendelöivälle yksikerroksiselle junalle.

Junaliikenteen järjestely, tai sen täydellinen puuttuminen, on häpeäpilkku varsinkin, kun ottaa huomioon, että Haaparanta-Tornio-kaksoiskaupungissa on ollut melkoinen taloudellinen säpinä viime vuosina verrattuna niihin apeisiin aikoihin, kun lättähatut katosivat reitiltä.
tallennettu

Iltapäivälehdet tekevät vihalla bisnestä. Adressi kommenttiöhinän rajoittamiseksi: https://www.adressit.com/adressi_vihapuheen_moderoimiseksi
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #23 : Maaliskuu 03, 2020, 18:01:25 »

Radalla on suoritettu katselmusajo sähköistykseen yms. liittyen 7.8.2019. Siitä on juttua Lapin Kansassa maksumuurin takana https://www.lapinkansa.fi/laurilatornio-rataosuus-tarkassa-syynissa-faktat-h/175950
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 784


« Vastaus #24 : Maaliskuu 03, 2020, 20:04:10 »

Ja kyseinen katselmus tällä sähköistämättömällä ja kelvottomilla silloilla varustetulla radalla sujui oikein mainiosti matkustajajunalla.
tallennettu

Iltapäivälehdet tekevät vihalla bisnestä. Adressi kommenttiöhinän rajoittamiseksi: https://www.adressit.com/adressi_vihapuheen_moderoimiseksi
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yle: Sähköistys Haaparantaan avaisi yhteyden Euroopan reiteille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina