Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Timo Harakka henkilöraideliikenteen palauttamisesta Äänekoskelle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 92


« : Huhtikuu 01, 2020, 22:44:46 »

Timo Harakka henkilöraideliikenteen palauttamisesta Äänekoskelle: puuttuu sekä infraa että kalustoa

Vastauksessaan liikenne- ja viestintäministeri vetoaa muun muassa puuttuviin laitureihin sekä VR:n kaluston vähyyteen.

Jyväskyläläinen kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Joonas Könttä (kesk.)lähetti kirjallisen kysymyksen liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle (sd.) liittyen Jyväskylä-Äänekoski -raidevälin palauttamisesta henkilöliikenteelle.

– Kysymykseni ministerille on lyhyt ja ytimekäs: Mihin toimiin hallitus on valmis ryhtymään, jotta henkilöjunaliikenne palautuisi Jyväskylän ja Äänekosken välille?

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka vetoaa vastauksessaan vuonna 2018 tehtyyn selvitykseen, jonka mukaan rataosuudella on tavaraliikenteen volyymin ja kohtauspaikkojen vähyyden vuoksi liian vähän kapasiteettia tiheän henkilöliikenteen toteuttamiseksi.

– Radan liikennepaikoille tarvittaisiin kokonaan uudet laiturit sekä muita yksittäisiä infrastruktuurimuutoksia, joiden teknisestä tai taloudellisesta toteutettavuudesta ei ole tehty kokonaisarviota. Harvakseltaan kulkeva henkilöliikenne ei sinänsä olisi mahdotonta, mutta tässä ongelmaksi nousee soveltuvan kaluston puute. Käytännössä kalustoa jouduttaisiin vähentämään nykyisiltä yhteysväleiltä, koska VR:llä ei ilmoituksen mukaan ole vapaata lähiliikennekalustoa uusille yhteysväleille, Harakka toteaa.

Vastauksessa kerrotaan, että VR:llä on kuitenkin käynnissä uuden lähiliikennekaluston hankinta, joten tilanne saattaa siltä osin muuttua tulevaisuudessa. Harakka korostaa myös, että hallitus on sitoutunut raideliikenteen kehittämiseen. Pitkän aikavälin tavoite on, että koko Suomen henkilöjunaliikenteen järjestämisen edellytykset paranevat.

– Liikenne- ja viestintäministeriö sekä VR ovat käynnistäneet neuvottelut taloudellisesti kannattamattomien henkilöjunaliikennepalveluiden hankinnasta vuoden 2020 jälkeiseen tilanteeseen. Mahdollisuuksia laajentaa henkilöjunaliikenteen tarjontaa selvitetään myös samassa prosessissa, Harakka lisää.

Joonas Könttä kommentoi saamaansa vastausta lyhyesti:

– Tämänkaltaiset liikennehankkeet ovat pitkällä aikavälillä maakuntaamme kehittäviä ja soveltuvat hyvin myös sellaisiksi elvytyshankkeiksi, joita koronakriisin jälkeisessä jälleenrakennusvaiheessa kaivataan, Könttä toteaa.

Vastaus kirjalliseen kysymykseen löytyy kokonaisuudessaan eduskunnan arkistosta tunnuksella KKV 135/2020 vp.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #1 : Huhtikuu 02, 2020, 14:24:07 »

Nykyään moni Pendolino ja Intercity lähtee Jyväskylästä, eikä Pieksämäeltä kuten aiemmin. Voisiko näistä pari vuorokaudessa tulla Jyväskylään Äänekoskelta?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Timo Harakka henkilöraideliikenteen palauttamisesta Äänekoskelle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina