Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vanhan veturin alkuperäisyys  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« : Maaliskuu 13, 2020, 09:38:39 »

Vetureihin tehdään paljon korjauksia elinkaaren aikana. Osa on ihan kuluneiden osien korvaamista uusilla, on onnettomuuksia, on erilaisia muutoksia ja taitaapa suurimmalle osalle tulla elinkaarensa aikana eteen peruskorjauskin.

Paljonko alkuperäistä veturia on jäljellä hylkäämisen aikaan? Noin yleisesti ottaen. Onko paljon muuta, kuin runko ja jotain pintapeltejä, jos ei ole sattunut sellaista onnettomuutta, että nekin on uusittu. Kaikki liikkuvat osathan varmasti joudutaan uusimaan jossain vaiheessa. Vaihdetaanko moottori vai kunnostetaanko se? Entäs telit, vaihdetaanko ne, vai tuleeko kuluvat osat uutta? Hoyryvetureiden kattilathan vaihtuivat aika-ajoin. Kuinkas niiden muut osat?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2020, 08:46:36 »

https://fi.wikipedia.org/wiki/Theseuksen_laiva Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2020, 11:31:27 »

 Virnistää
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2020, 18:23:45 »

Höyryveturien kattiloita ja varusteita vaihdettiin ja saatettiin niihin valmistaa myös uudet kehykset.
Monesti kuitenkin kehys määritteli veturin tai sitten voidaan sanoa veturin olleen se mikä hytti siinä oli. Vakavasti ottaen pitäisin itse veturin olevan olemassa niin kauan kun veturin "paperien" mukaan veturi oli olemassa. Kun tilit suljettiin ei veturi ollut enää käytössä. Siis proopuskaan kirjoitettiin "hylätty" ja siinä se.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2020, 10:43:13 »

Jännä että tuossa Wikipedian artikkelissa nostetaan ihmisen kohdalla esimerkiksi proteesit, vaikka suurin osa ihmisen soluista ja atomeista vaihtuu luonnostaankin uusiin vajaassa vuosikymmenessä.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #5 : Maaliskuu 16, 2020, 00:40:23 »

En tarkoittanut alkuperäisyytenä sitä, onko veturi museaaliselta tai vastaavalta arvoltaan alkuperäinen, vaan ihan teknisestä mielenkiinnosta. Onko jonkun osakokonaisuuden vaurioituminen niin iso asia, että muuten käyttöikäistä veturia ei enää kannata korjata ja yleensäkin kuinka suuria korjauksia ja uusimisia tehdään?
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #6 : Maaliskuu 16, 2020, 09:30:05 »

Onko jonkun osakokonaisuuden vaurioituminen niin iso asia, että muuten käyttöikäistä veturia ei enää kannata korjata ja yleensäkin kuinka suuria korjauksia ja uusimisia tehdään?

Aikanaan vallankin Deevereitä rakennettiin uusiksi jokseenkin alusta alkaen. Yhtään Dv12:ta ei hylätty ennen vuotta 2009. Nykyään on toki eri meininki. Ei vääntyneitä runkoja oiota; poikkeuksena korkeintaan vasta tehtaalta tulleet Arosudet, ja nekin pitkän harkinnan jälkeen.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #7 : Maaliskuu 19, 2020, 03:30:23 »

Luulis nyt alustan numeron ratkaisevan, kuten kumipyörissä. Raamatun aikaisia MGO-patoja on varmaan vaihdettu jopa eri veturisarjoista ja hylkyjen myötä luulis kunnostettuja telejäkin olevan tarjolla. Kummaa, ettei kukaan ole halunnut pudottaa noihin 1-2 CAT C16-pataa, joilla sais vehkeet kerralla eurokuntoon.
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #8 : Maaliskuu 20, 2020, 04:08:27 »

Luulis nyt alustan numeron ratkaisevan, kuten kumipyörissä. Raamatun aikaisia MGO-patoja on varmaan vaihdettu jopa eri veturisarjoista ja hylkyjen myötä luulis kunnostettuja telejäkin olevan tarjolla. Kummaa, ettei kukaan ole halunnut pudottaa noihin 1-2 CAT C16-pataa, joilla sais vehkeet kerralla eurokuntoon.

Mitenkäs jos... Uudehko veturi joutuu onnettomuuteen ja aluskehys numeroineen vaihdetaan, muut osat jää vanhasta pääpirteittäin. Onko kyseessä uusi veturi vai ei? Veturi kuitenkin pitää vanhan numeronsa. Eikös ainakin muutama Deeveri rakennettu kokonaan uusiksi. Ja Sr1 3003.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #9 : Maaliskuu 20, 2020, 18:23:23 »

Luulis nyt alustan numeron ratkaisevan, kuten kumipyörissä. Raamatun aikaisia MGO-patoja on varmaan vaihdettu jopa eri veturisarjoista ja hylkyjen myötä luulis kunnostettuja telejäkin olevan tarjolla. Kummaa, ettei kukaan ole halunnut pudottaa noihin 1-2 CAT C16-pataa, joilla sais vehkeet kerralla eurokuntoon.

Mitenkäs jos... Uudehko veturi joutuu onnettomuuteen ja aluskehys numeroineen vaihdetaan, muut osat jää vanhasta pääpirteittäin. Onko kyseessä uusi veturi vai ei? Veturi kuitenkin pitää vanhan numeronsa. Eikös ainakin muutama Deeveri rakennettu kokonaan uusiksi. Ja Sr1 3003.

Eiköhän se ole sillä lailla, että vanhan veturin arvo nousee.  Tehtiinhän 3012 varaosista (vara telit, vara muuntaja, vara kori, vara kompressori ym ym) Valmistettiinko runko erikseen vai oliko myös vararunko.  Ajatellaan että veturilla on tietty hankinta-arvo kirjanpidossa.  Nykyisin luulisin katsottavan pahoin vahingoittuneen veturin olevan järkevää vaihtaa uuteen numeroon. (näinhän ei tehty romuttuneen Sm3:n kanssa, vaan runko tuli käyttöön vanhalla numerolla. Tämähän oli tietenkin VR:n kannalta uusi runko kun laivakuljetuksessa vaurioitunut runkoa ei ollut luovutettu VR:lle).
Hyvä esimerkki oli Riihimäki Tavarassa vaurioitunut Dv12 (yksi kolmesta) jonka yläosa oli runtattu piloille ja runko oli mutkalta. Kait se veturi korjattiin uudeksi kustannusten kohdistuessa veturin tilille. Näin ajattelen.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #10 : Maaliskuu 20, 2020, 19:05:45 »

Eikös Sr1 3112 ole neuvostoliittolainen proto Sr1-3000. Se hankittiin Suomeen 1990-luvun alkuvuosina.
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 140


« Vastaus #11 : Maaliskuu 23, 2020, 13:20:06 »

Eikös Sr1 3112 ole neuvostoliittolainen proto Sr1-3000. Se hankittiin Suomeen 1990-luvun alkuvuosina.

Pitää paikkansa, se on helppo tunnistaa vähemmistä vahvikepoimuistaan. Olettaen että wikipedia pitää paikkansa 3111 on tuo varaosista koottu yksilö. Siihen käytetty varakori tilattiin 3003:n uuden korin mukana. 3003 rakennettiin käytännössä tyhjästä kokonaan uudestaan, mutta pidettiin silti vanhalla numerolla.

Ketjun aiheeseen oma mielipide, veturilla on monta identiteettiä. Yksi on se siihen ulkoisesti liitetty identiteetti, joka ei muutu vaikka jokainen osa vaihdettaisiin. Se ei vaihdu vaikka sähköveturi vaihdettaisiin höyryveturiin, jos sitä identiteettiä ei vaihdeta samalla. Se identiteetti voidaan vaihtaa myös vaikka yhtään osaa ei vaihdettaisi. Perustapaus tälle on veturin myyminen toiselle yhtiölle.

Toinen, erillinen identiteetti on sen osien kokonaisuuden muodostama identiteetti, joka muuttuu aina kun joku osa vaihdetaan. Jos kaikki osat vaihdetaan kerralla, niin tämäkin identiteetti vaihtuu ts. muuttuu 100% toiseksi.

Sitten löytyy vielä eri osiin liittyviä identiteettejä. Monesti, mutta ei aina, ensimmäisenä mainittu identiteetti on jonkin tahon toimesta sidottu tiettyyn keskeiseen osaan, kuten runkoon, hyttiin, kattilaan tai koriin. Ja silloinkin kun näin on toimittu, niin periaatteesta on aina välillä poikettu.

Eli mukaillen, veturin identiteetti ei ole yksiselitteinen jatkuva asia, vaan pikemminkin hyllyvä ja löllyvä pallo identiteettimäistä... jutskaa.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #12 : Maaliskuu 23, 2020, 19:24:21 »

Eikös Sr1 3112 ole neuvostoliittolainen proto Sr1-3000. Se hankittiin Suomeen 1990-luvun alkuvuosina.

Pahus, näemmä pitää olla luottamatta muistiin. 3111 hän se tietenkin oli.  Tuosta muistui elävästi mieleen eräs tarina  josta taas joku harrastajakollega saa aiheen harmistua. Jätänpä kertomatta.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #13 : Maaliskuu 23, 2020, 19:26:38 »

Selvitys eri identiteeteistä on mainio. Hyvin kirjoitettu, tällaista olenkin kaivannut / tarvinnut ajatusten selventämiseen. Kiitos.
tallennettu
Jaakko Mäkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 21


« Vastaus #14 : Maaliskuu 23, 2020, 23:07:28 »

Aihe ehkä poikkeaa otsikosta mutta en ole koskaan pitänyt virheiden tekemistä ongelmana. Jos ei tee virheitä ei tee muutakaan. Kun itse luottaa muistiin eikä tarkista lähteitä tai kirjoittaa tekstiä jonka myöhemmin huomaa olevan jotain muuta kun on ajatellut ja sitten kommentoi ja korjaa omaa tekstiään,,,   ehkä tämä pysäyttää seuraavan lukijankin ajattelemaan...
tallennettu
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #15 : Maaliskuu 23, 2020, 23:44:25 »

J-P Mannisen tulkinta veturin identiteetistä kyllä on melkoisen paikkaansapitävä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vanhan veturin alkuperäisyys  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina