Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Saittajärvi ja uponnut veturi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eija Mari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« : Marraskuu 25, 2009, 17:09:52 »

Työkaverin sukulaiset ovat kertoneet Saittajärveen syöksyneestä veturista.
Kyse on Karttulan Saittajärvestä ja paikasta nimeltä Syvänniemi.

Kertomuksen mukaan tuossa olisi joskus ollut rata; mahdollisesti kapearaiteinen. Raiteilta on sitten jossain tilanteessa syöksynyt veturi ja joutunut Ahdin valtakuntaan. Veturia on etsitty sukeltajavoimin.

Kysymys kuuluu tietääkö joku tästä jotain vai onko kyseessä 'kaupunki' legenda!
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #1 : Marraskuu 25, 2009, 17:47:49 »

Työkaverin sukulaiset ovat kertoneet Saittajärveen syöksyneestä veturista.
Kyse on Karttulan Saittajärvestä ja paikasta nimeltä Syvänniemi.

Kertomuksen mukaan tuossa olisi joskus ollut rata; mahdollisesti kapearaiteinen. Raiteilta on sitten jossain tilanteessa syöksynyt veturi ja joutunut Ahdin valtakuntaan. Veturia on etsitty sukeltajavoimin.

Kysymys kuuluu tietääkö joku tästä jotain vai onko kyseessä 'kaupunki' legenda!

Tuolla on aiheesta jotain: http://vaunut.org/kuva/44720
tallennettu
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #2 : Marraskuu 25, 2009, 17:53:38 »

Kyllä Saitanlahden pohjassa veturi on. Se upposi lossilta v. 1871. Annikki-niminen maantieveturi kuljetti Sourun rautaruukin tuotteita Syvänniemeltä Kaislastenlahteen ja paluurahtina järvimalmia. Myös sahatavaraa kuskattiin. Höyryveturi kulki siis maantiellä ja veti muutamaa vaunua.
Veturin paino oli 8200 kg.
Saitanlahden syvyys on kartan mukaan 10m, joten  kyllä se nykyvehkeillä pitäisi pohjasta nousta.
tallennettu
Eija Mari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #3 : Marraskuu 25, 2009, 18:28:08 »

Tuhannet kiitokset - enpä turhaan luottanut tämän foorumin tietämykseen!
Näyttääkö nyt paremmalta caret?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2009, 18:49:17 kirjoittanut Eija Mari » tallennettu
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2009, 11:22:20 »

Kirjassa Keihästaival : historian murros Syvänniemellä ISBN952-91-3667-6 on kerrottu tapauksesta.
Sourun rautaruukistahan on jäljellä enää piippu ja rakennusten kivijalkoja.
tallennettu
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #5 : Marraskuu 27, 2009, 06:15:23 »

Ja karttalinkkikin paikalle: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Uponneen+veturin+paikka&y=6973147&x=3513393&lang=FI
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #6 : Lokakuu 01, 2011, 20:30:24 »

Oikaistaanpas nyt tätä juttua. Veturi ei ole enää järven pohjassa. Se haalattiin onnettomuuden jälkeen ylös, muttei enää käytetty. Veturi päätyi mahdollisesti Venäjälle. (Lähde: Jukka Vesterinen, Metsäkoneita Suomessa ja Suomesta, s.10).

Wikipediassakin näyttää olevan väärää tietoa aiemman keskustelun pohjalta. Itse onnettomuudesta löytyy lisätietoa Tapio-lehdestä nro 39 vuodelta 1871. Lehti on luettavissa digitoituna kansalliskirjaston sivuilta, linkki uutiseen: http://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=1&action=entryPage&id=441440. Juttu on etusivulla otsikolla: "Onnetoin hywästijättö".
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #7 : Lokakuu 03, 2011, 09:39:28 »

Onkohan veturi oikea termi, jos ajatellaan veturin olevan rautateillä tai radoilla käytettävä vetopeli.
Ajattelen kyseessä olleen höyrytraktorin, vrt höyryjyrä. Omalla voimalla kulkeva "lokomobiili". Yleensä rautapyörät ja koneisto kattilan päällä. Esim Englannissa on vanhojen siltojen luona kylttejä, joissa todetaan "engines can haul 3 wagons over this bridge" tai "Enginemen note..  engine and one wagon".
Esim höyrykuorma-autojen valmistus loppui vasta 1948.
tallennettu
Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #8 : Tammikuu 25, 2012, 07:48:53 »

Olli Blomberg kertoo kirjassa 'Vuosisadan kuljetussavotat Petsamosta Pietariin - Suomen kuorma-autoliiton historia II' seuraavaa: Viipurilainen kauppahuone Rosenius & Sesemann toi mainitun höyrytraktorin keväällä 1871 Englannista. Se painoi 8 tonnia ja veti 4-5 perävaunua. Järveen putoamisen jälkeen sitä ei enää käytetty, ehkä siksi että silloiset tiet eivät kestäneet sen painoa. Samanlainen traktori oli käytössä Värtsilän ja Möhkön ruukilta Suistamon Oravanniemestä Läskelään. Höyrytraktoreita (engl. 'steam traction engine') oli 1890-luvulla Englannissa noin 8000.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #9 : Tammikuu 25, 2012, 09:24:20 »

Taitaa samanlainen, tai vastaava olla jossain Lapissa muistomerkkinä...
tallennettu
Ilari Uotila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #10 : Tammikuu 25, 2012, 14:45:22 »

Tuommoinen löytyy Savukoskelta:

http://vaunut.org/kuvasivu/14849

Nuo eglantilaiset lokomobiilit lienevät olleet nelipyöräisiä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Saittajärvi ja uponnut veturi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina