Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Kuluttajariitalautakunta linjasi junien kohtuullisista pysähtymisajoista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« : Huhtikuu 12, 2020, 08:28:18 »

YLEn uutinen: https://yle.fi/uutiset/3-11296236
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2020, 10:04:19 »


Liian lyhyt aika!
Ei siinä kerkeä tehdä mitään.
Esim. Kun kerran olin Kemissä katsomassa IC 710:n lähtöä Kemistä, niin ovet oli auki vain alle puolet junan pysähtymisajasta. Juna pysähtyi 4 Min Kemissä...
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2020, 13:37:23 »

Tossa uutisessa häiritsee ihan tosi paljon se, ettei Allegron erityispiirteitä ole osattu huomioida päätöksessä lainkaan. Perhe on toiminut Venäjällä tavallisen käytännön mukaan ja noussut junaan Venäjällä. Heillä ei ole ollut mitään erityistä syytä olettaa, että juna, jossa työskentelee ihan tavallisten Venäjän rautateiden, eli RŽD:n henkilökuntaa näkyvästi ja jossa on RŽD:n logoja sun muuta, toimiikin yllättäen ihan eri logiikalla kuin muut junat?

No, käytännössä toki voidaan sanoa, että Sapsan-junat, jotka liikkuvat Moskovasta Pietariin ja Nižnij Novgorodiin, toimivat vastaavalla logiikalla, eli pysähdysaika on jopa vain 1 minuutti, eikä vaunupalvelija niissäkään ole ovella. Tavallisissa kaukojunissa tapahtuneen kaltainen ei olisi mahdollista, koska ensinnäkin pysähdysajat ovat pitempiä, toisekseen ovella on vaunupalvelija, joka ei päästä junaa lähtemään jos asiat eivät ole kunnossa. Sapsanissa ja Allegrossa on toisin.
Mutta, kun on kyse Pietarista tulevasta junasta, on erittäin todennäköistä että matkustajat ovat tulossa jostain muualta kuin Pietarin tai Moskovan seudulta, eli eivät ole eläissään Sapsan-junilla kulkeneet, eli heillä ei ole tietoa mahdollisuudesta, että että kaukojuna toimiikin lähijunan pysähtymiskäyttäytymisellä.

Olen periaatteessa samaa mieltä, että pöhköjä olivat matkustajat tässä tilanteessa ja korvauksia ei tarvitse heille kenenkään maksaa (vaikka ehkä jonkinlainen lohdutuspalkinto olisi silti ollut fiksu veto ihan imagomielessä), mutta mun mielestä kuluttajariitalautakunnan olisi pitänyt tajuta huomauttaa parista asiasta:
* Kun junan matkustajista merkittävä osa on tottunut aivan erilaiseen kaukoliikenteen toimintalogiikkaan kuin tämä yksi heidän kannaltaan kotimainen juna, henkilökunnan tulisi toimia tämän junan kohdalla kyseinen asia huomioiden.
* Matkustajilla ei ole junasta poistuessaan ollut käytettävissään keinoja asian selvittämiseen ajoissa. Jos junan konduktöörille olisi heti saatu tieto tapahtuneesta, matkalaukku olisi vielä saatu turvaan. VR:n tulisi varmistaa, että tavalla tai toisella matkustajilla on tällaisessa lievässä hätätilanteessa käytettävissään joku keino ottaa VR:ään yhteyttä. Tietysti tuossa tilanteessa pitäisi tajuta ottaa yhteys lipunmyyntiin. Vaan, mistäs lipunmyynti?

Ihmetyttää, ettei päätöksessä yhtään millään tavalla huomioitu sitä, että tapahtuneeseen on vaikuttanut matkustajien kulttuuritausta ja että he ovat matkustaneet oman kotimaansa kannalta kotimaisella junalla.

Lisäksi ihmetyttää ettei mistään ilmene, että VR olisi lähtenyt selvittämään, kuka yhden laukun ja toisen laukun sisällön on varastanut. Kameroistahan sen näkisi. Ja sitten voisi katsoa, missä varas on istunut ja sen jälkeen, että kuka siinä on istunut. Allegrossa kun lippuun tulostuu matkustajan nimi ja passin numero.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 876


« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2020, 15:54:45 »

Ero Venäjän ja Suomen välillä on myös siinä että Venäjällä, ainakin Moskovan ja Pietarin alueiden, ja näiden kaupunkien välisen pääradan, kaikilla merkittävillä asemilla on korkeat laiturit, että junasta pääsee kaikkien nyssäköiden kanssa nopeammin ulos.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2020, 21:02:02 »

Lisäksi ihmetyttää ettei mistään ilmene, että VR olisi lähtenyt selvittämään, kuka yhden laukun ja toisen laukun sisällön on varastanut. Kameroistahan sen näkisi.

Allegroissa ei kameroita ole.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Huhtikuu 12, 2020, 22:00:03 »

Allegroissa ei kameroita ole.

Mikäs ihme tässä nyt sitten on takana?!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Huhtikuu 12, 2020, 22:06:04 »

Allegroissa ei kameroita ole.

Mikäs ihme tässä nyt sitten on takana?!

Suomessa junien sisätilojen kameravalvontaa on yhä verrattain vähän.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #7 : Huhtikuu 13, 2020, 07:05:08 »

Lisäksi ihmetyttää ettei mistään ilmene, että VR olisi lähtenyt selvittämään, kuka yhden laukun ja toisen laukun sisällön on varastanut. Kameroistahan sen näkisi. Ja sitten voisi katsoa, missä varas on istunut ja sen jälkeen, että kuka siinä on istunut. Allegrossa kun lippuun tulostuu matkustajan nimi ja passin numero.

Panepas googlaten se VR:n löytötavaroista huolehtiva firma ja ihmisten kokemukset siitä. Yhtään mitään ei löydä takaisin omistajalleen, vaikka on antaa tarkka tieto junan numerosta, päivämäärästä ja istuinpaikasta.

En lähde arvailemaan kuka vetää välistä, eikö vain kiinnosta vai mikä on vialla.

Itsekin tuon karvaasti pääsin kokemaan ja olosuhteet olivat sellaiset, että ihan hevillä en usko junassa olleen muutaman muun matkustajan käyneen kollaamassa sitä pendolinon neukkarin hattuhyllyä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Huhtikuu 13, 2020, 13:40:50 »

Allegroissa ei kameroita ole.

Mikäs ihme tässä nyt sitten on takana?!

Suomessa junien sisätilojen kameravalvontaa on yhä verrattain vähän.

Okei, jänskää. Sm5:ssä näkyy melkein kaikkialle kameroista, Sm4:ssäkin tosi hyvin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #9 : Huhtikuu 13, 2020, 14:52:11 »

Allegroissa ei kameroita ole.

Mikäs ihme tässä nyt sitten on takana?!

Suomessa junien sisätilojen kameravalvontaa on yhä verrattain vähän.

Okei, jänskää. Sm5:ssä näkyy melkein kaikkialle kameroista, Sm4:ssäkin tosi hyvin.

No siinähän ne olikin, ne kameroilla varustetut. Erd:ssä on vielä (tod näk) tarjoiluluvan vaatimat valvontakamerat.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Huhtikuu 13, 2020, 18:21:55 »

Okei, jänskää. Sm5:ssä näkyy melkein kaikkialle kameroista, Sm4:ssäkin tosi hyvin.

No siinähän ne olikin, ne kameroilla varustetut. Erd:ssä on vielä (tod näk) tarjoiluluvan vaatimat valvontakamerat.

Joo, tulivat vaan niin tutuiksi niistä ruuduista matkustajien tekemisiä kuikuillessa, että oletti ainakin kaikessa Sm4:ää uudemmassa kalustossa olevan kamerat. Aina oppii uutta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Kuluttajariitalautakunta linjasi junien kohtuullisista pysähtymisajoista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina