Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Välillä musta tuntuu, että haluaisin poistua Vorkista.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Huhtikuu 22, 2020, 18:56:41 »

Välillä musta tuntuu, että haluaisin poistua Vorkista.
tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 88


« Vastaus #1 : Huhtikuu 22, 2020, 19:34:21 »

Minun täytyy sanoa ensin, että olen tietoinen Oulan viestin taustasta. Olen hänen kanssaan viestitellyt aika paljon viime päivien aikana. Nähdäkseni tästä ongelmasta olisi hyvä käydä keskustelua, sillä vastaava tilanne tulee varmaan toistumaan ennemmin tai myöhemmin.

Asian tausta on se, että täällä vorgissa olevien nuorempien ihmisten tapa kommentoida ja kommunikoida on tuntunut monesta varttuneemmasta käyttäjästä sopimattomalta ja häiritsevältä. Esimerkkinä nyt vaikka kuville annetut kehut, joita on ollut taajaan. Tämä on minulle ollut siinä mielessä tuttua, että omat lapseni ovat vasta hiljan saavuttaneet täysi-ikäisyyden ja olen heidän elämää seuratessa tottunut nykynuorison tapaan kommunikoida.

Tiivistetysti se on minun mielestäni tätä: koko ajan heitetään menemään kummallisia parin sanan töläyksiä. Ikään kuin ei muuten tietäisi, että ollaan olemassa. Kun olen kysynyt, mitä sillä oikein tarkoittavat, ovat pitäneet minua omituisena ja todenneet, että ei kannata selittää. En siis tiedä, miksi viestittelevät niin kuin viestittelevät. Omasta mielestään kai ovat aivan oikealla tiellä. En usko, että siinä ainakaan on mitään pahaa tarkoitusta.

Mutta palataan vorgiin. Olen parina päivänä sanonut muun muassa Oulalle, että odotamme häneltä ja muilta tietynlaista käyttäytymistä. On ymmärrettävää, että silloin hänellä tai kellä tahansa voi herätä kysymys. olenko oikeassa seurassa.

Toivon, että tästä saataisiin aikaan kompromissi ja kaikki ikään katsomatta voisivat jatkaa vorgissa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2020, 01:48:05 »

Mä arvostan kovasti Oulan aktiivista ja kiinnostunutta meininkiä!

Viestejä joo tulee aikamoisella tahdilla, ja myönnän, että itselläkin on välillä ollut niiden kanssa olo, että niissä voisi mielellään olla kunnolla keskustelua eikä vain paria sanaa kerrallaan, mutta kyllä mä ainakin olen tosi mielelläni tukemassa nuoren ihmisen rautatieharrastusta! Siitä innostuksesta jota Oulassa on, tulee itsellekin hyvä mieli. Pidemmät tekstit tulevat sitten ajan myötä. Jos vertailee eri i'issä kirjoittamiaan kouluaineita, niin aika huomattavan lyhyitä ne ovat, kunnes sitten aletaan päästä vähitellen jo kohti aikuisuutta. Mutta toisaalta, niistä huomaa myös, miten paljon yhdessä ainoassa vuodessa jo ehtii tapahtua.

Aikuisista voi tuntua vähän erikoiselta tuo kommunikaatiotyyli, mutta kyllä 90-luvulla koulun pihalla tai vaikka talonmiehen kanssa jutellessa jostain asiasta innostuneen puhe oli hyvin samantyylistä kuin Oulan viesteissä. Olettaisin niin olleen aina ennenkin, eli samanlaisia lienemme itse kaikki aikoinamme olleet. Ero on lähinnä siinä, että ennen samanlaiset kohtaamiset käytiin kaupan ovella tai pururadalla tai missä lie, mutta nykyään on olemassa mahdollisuus tehdä sama tekstimuodossa. Kun kuvittelee silmissään Oulan ikäisen ihmisen samaa asiaa suullisesti kertomassa, ymmärtää kyllä ettei viestittelystä kannata paljoa vetää hernettä nenään. Kyse on ikään kuuluvasta terveestä tiedonhalusta.

Ja, eikä se nyt haitallista ole, että tuli itsekin käytyä läpi, missä kaikissa vetureissa sitä on tullut oltua Hymyilee
Mä olen oikein iloinen siitä, että meillä on täällä joukossamme kunnianarvoisa Oula!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 302


« Vastaus #3 : Huhtikuu 23, 2020, 06:46:28 »

Täällä, niinkuin monessa muussakin tilanteessa olisi hyvä miettiä jonkin aikaa ja sanoa tai kirjoittaa sitten. Joku poliitikko saattaa nukkua ensin yön ylin. Koskee kaikenikäisiä. Todennäköisesti sisältö jalostuisi tähän yhteyteen paremmin istuvaksi. Pelisääntöjen on syytä ohjata toimintaa, kuten liikenteessäkin. Hyviä kirjoittajia on myös. Itse yritän oppia hyvistä esimerkeistä. Joissain tilanteissa oikea päätös on tehtävä nopeasti, mutta tällä sivustolla ei taida olla niin. Hyvä itsellekin välillä kerrata OHJEET-sivu.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2020, 07:32:17 »

Yritä kestää Oula. Ja kysymällä saa tietoa, jos sitä ei muuten löydä. Mutta ennen kannattaa hieman tutkia, olisiko asiasta löydettävissä tietoa. Valitettavasti vaunut.orgista tietojen haku on välillä turhankin haastavaa. Olen sen huomannut, kun itselleni on jäänyt mielikuva, että olen tuosta samasta asiasta havainnut jo tietoa.

Olin ensimmäistä kertaa Saksassa 1990-luvun alussa ja silloin ihmettelin asemalaitureilla olevia monitoreja. Saksankin pienestä alkeiden opiskelusta oli kulunut jokunen vuosi. Ei muuta kun kysymään rautatieläiseltä, joka lupasi kertoa, kun hän on saanut junan lähtemään. Ja selvisihän se. Matkaseuralaiset katselivat ylhäältä kun molempien kädet kävivät kuin tuulimyllyt.

Myöhemmin, jo euroaikaan siirryttyä (kiitos sikäläisten matkalippujen tarkastajien suoman avun lisäperehdytykseen (heitä kun kiinnostivat uudet suomalaiset kolikot) S-bahn liikenteessä), tuli tilaisuus siirtää tietoa eteenpäin muutamalle suomalaisharrastajalle, jotka ihmettelivät kameroiden sijaintia.

Ja onhan kymmenisen vuotta sitten eräs silloinen Liikenne- ja viestintäministeriön virkamieskin saanut kyselemällä perehdytyksen saksalaisen raideliikenteen toimintaan. Ja ihmetellyt sen jälkeen puheita Tampereen laiturirateiden niukkuudesta.

Ja myös vanhempien on syytä muistaa, että vanhat asiat ovat meille itsestään selvyyksiä, mutta nuoremmille asiat ovat täysin outoja. Ja päin vastoin.

Yhdysliikenteessä käytetty 1950- ja 60 lukujen 'peruskalusto' on nykyisin jo osin täysin kadonnut. Sama koskee myös suomalaista kalustoa. Ja mitä vanhempaan kalustoon mennään, sen oudompaa se on nuoremmalle väelle.

Ja uusia harrastajia kaivataan. Ja tuo Oulan aktiivisuus uusien tervetulleeksi toivottamiseen on kiitettävää.

Vinkkinä, joskus yksityisviesti voisi olla parempi palautekanava.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Huhtikuu 23, 2020, 11:21:07 »

Teppo, olen myös yksityisviestinä laittanut monille.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Huhtikuu 23, 2020, 11:30:03 »

Ja kiitos, että, arvostatte, kun olen täällä Vorkissa.  Iskee silmää
tallennettu
Tapio Arvola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #7 : Huhtikuu 23, 2020, 12:56:43 »

Me vähän varttuneemmat harrastelijatkin olemme joskus aloitelleet harrastustamme. Silloin uuden oppimisen into ja ilo ovat suuria. Iän kerääntymisestä huolimatta koen, että uusien oivallusten syntyminen rautateiden maailmasta on usein innostavinta. Innostavampaa kuin jo omaksuttu, suurikin tietomäärä. Kannustan siksi kysymään ja kertomaan rohkeasti asioita, vaikkakin monille itsestäänselvyyksiltä tuntuvia. Pitemmälle ehtineiltä tämä edellyttää tietenkin kärsivällisyyttä. Tuttujen asioiden kysyminen antaa myös vanhemmille harrastajille, jotka eivät enää kehtaa kysyä, mahdollisuuden paikata tietämysaukkoja ja oppia uutta. Muistelen omasta harrastushistoriastani, että kymmenen ikävuoden molemmin puolin tekemäni ja kokemani rautatie-elämykset ovat jääneet vahvimmin mieleen.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #8 : Huhtikuu 23, 2020, 14:32:48 »

Eiköhän täällä kaikki olla oppimassa toisiltamme. Eipä sitä yhteistä olemistakaan opi, ellei koettele vähän rajoja ja löydä niitä toimivia vuorovaikutuksen muotoja.

Ennen vanhaan kyllä sanottiin, että älkää luottako kehenkään yli nelikymppiseen. Niinhän se taitaa olla. Ikää kun tulee, niin nuoret vaikuttaa sitä pelottavammilta ja oudoilta  Hymyilee Muistan vaan jotenkin hämärästi isän sanoneen aikanaan samaa meistä koltiaisista.

No mitäpä ne kommentit siellä kuvien alla paljoa painaa historian isossa kuvassa. Ei taida edes megabitti tulla täyteen, vaikka kuinka kehuisi kuvia. Ja mietitäänpä nyt sitäkin yhtä kuvaa, jossa on järjetön määrä ominaisuuksia ("kommenttien loppumattomuus" -tyylisesti)  lätkäisty yhden Tampereelta vissiinkin Oriveden suuntaan lähtevän junan kuvan alle...

Nuoruus on lopulta ainoa vaiva, joka korjaantuu itsestään.

Tuukkaa siis komppaan, että välillä kommentointi on vaikuttanut vähän näsäviisaaltakin, mutta kuitenkin on ollut mukavaa kattella tuota intoa.

Kyllä se intokin laantuu. Valitettavasti.

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Huhtikuu 23, 2020, 14:36:14 »

Eiköhän täällä kaikki olla oppimassa toisiltamme. Eipä sitä yhteistä olemistakaan opi, ellei koettele vähän rajoja ja löydä niitä toimivia vuorovaikutuksen muotoja.

Ennen vanhaan kyllä sanottiin, että älkää luottako kehenkään yli nelikymppiseen. Niinhän se taitaa olla. Ikää kun tulee, niin nuoret vaikuttaa sitä pelottavammilta ja oudoilta  Hymyilee Muistan vaan jotenkin hämärästi isän sanoneen aikanaan samaa meistä koltiaisista.

No mitäpä ne kommentit siellä kuvien alla paljoa painaa historian isossa kuvassa. Ei taida edes megabitti tulla täyteen, vaikka kuinka kehuisi kuvia. Ja mietitäänpä nyt sitäkin yhtä kuvaa, jossa on järjetön määrä ominaisuuksia ("kommenttien loppumattomuus" -tyylisesti)  lätkäisty yhden Tampereelta vissiinkin Oriveden suuntaan lähtevän junan kuvan alle...

Nuoruus on lopulta ainoa vaiva, joka korjaantuu itsestään.

Tuukkaa siis komppaan, että välillä kommentointi on vaikuttanut vähän näsäviisaaltakin, mutta kuitenkin on ollut mukavaa kattella tuota intoa.

Kyllä se intokin laantuu. Valitettavasti.

Se johtuu vain siitä: mulla on stressiä, Esim. Kiusaamisesta, matikasta, ja  YouTubessa, ja korona.

// lainaus korjattu
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2020, 15:52:59 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #10 : Huhtikuu 23, 2020, 14:39:32 »

Hienoa kun sait sanotuksi tuon, että sulla on stressiä ja että sua on kiusattu. Kyllä aikuisetkin pimahtaa, kun pinna palaa. Niin kun varmaan tiedät.

Täällä vorgissa me ei kiusaamista sallita. Voit siis olla turvassa, ja harrastaa sulle ja meille kaikille tärkeätä juttua.

Tsemppiä ja iloa sulle elämään ja harrastukseen!

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Huhtikuu 23, 2020, 14:46:41 »

Kiitos Timo! Tuo oli mukavasti sanottu!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Huhtikuu 23, 2020, 15:15:48 »

Mun mielestä Vaunut.orgissa on erittäin mukavia ylläpidon jäseniä!
tallennettu
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #13 : Huhtikuu 27, 2020, 15:27:02 »

kyllä näin on, itekkin vähän rautatieasioista tietoinen mutta kovasti on tullu tietoa täältä,aina oppii uutta ja kiva katsella toisten juttuja ja ihmetellä että jollain tietoa on paljon!
Kyllä tänne kaikki mahdutaan,välillä voi kommentit mennä laidastalaitaan mutta ite ainakin yritän olla asiallinen kun omalla nimelläkin täytyy kommentoida.
Toivotaan sopua kaikille
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Toukokuu 11, 2020, 12:20:00 »

Kyllä minä taidan pysyä Vorkissa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #15 : Toukokuu 14, 2020, 08:37:56 »

Kyllä minä taidan pysyä Vorkissa.

 Itkee
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Välillä musta tuntuu, että haluaisin poistua Vorkista.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina