Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junasimulaattorit  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Marraskuu 29, 2009, 11:43:56 »

Löytämäsi sivu on aivan erinomaisen mainion Transport Tycoon -pelin (jonka parempi, jatkokehitelty ilmaisversio on nimeltään OpenTTD).

Nyt taidan mennä jo ohi tämän keskustelun aiheesta, mutta mitäs muita ilmaispelejä on rautateistä olemassa ja mistä niitä voi ladata? Hymyilee
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Marraskuu 29, 2009, 17:59:33 »

Railsim on varsin kiva 80-luvulla tehty junasimulaattori, joka muutamasta ärsyttävästä tekijästä huolimatta on aika kiva pelattava. Ja toimii koneella kuin koneella. Uudempiakin ilmaisia junasimulaattoreita kyllä löytyy, mutta niitä en ole pelannut.

Simutrans on varsin mainio peli sekin, mutta siinä on kohtuullisen korkea oppimiskynnys. Tykkään siinä kuitenkin siitä, että rahdilla on aina määränpää. Openttd:ssä mua vähän häiritsee se, että vaikkapa Helsingistä voi ottaa täyspitkän kaksikerrosjunallisen matkustajia ja kärrätä ne jollekin lappilaiselle pikkuseisakkeelle keskellä metsää. Kunhan parin kilometrin säteellä on yksi talo, kaikki tuhannet ja tuhannet junamatkustajat ovat vallan onnellisia. Kai siinä talossa sitten on iso kellari. Vaunut voi myöskin romuttaa matkustajat sisällään, mikä saa mut epäilemään että pelin kaupungeissa myydään halpaa kebabia.
Openttd on siltikin erinomaisen hyvä peli, etenkin jos kytkee realismiasetuksia päälle. Realistiset ylämäet ja kiihdytykset sekä vaunukohtaiset nopeusrajoitukset (joiden käyttämiseen tarvitsee jonkun vaunupaketin, esimerkiksi VR:n vaunut tai DB:n vaunut)

Transport Tycoonia ja sen uutta inkarnaatiota OpenTTD:tä olen pelannut vuodesta 1995 asti, enkä vieläkään ole kunnolla kyllästynyt Hymyilee leveästi
Openttd:n pelaamiseen tarvitset vielä hetken aikaa grafiikkatiedostot alkuperäisestä Transport Tycoon Deluxesta. Ne löytyvät helposti, minkä kanssa voin tarvittaessa vähän auttaakin. Peliin kehitetään kuitenkin avoimia grafiikoita, joiden avulla peliä voi pelata ilman mitään erillistä vänkyröintiä.

EDIT: Teksti siirretty off-topiccina pois ketjusta johon sen lisäsin. Poistin rivin, joka liittyi ketjuun jossa viesti alunperin oli, mutta joka ei liity mitenkään tähän ketjuun.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2009, 23:31:33 kirjoittanut Tuukka Ryyppö » tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2009, 17:10:38 »

Simutrans on varsin mainio peli sekin, mutta siinä on kohtuullisen korkea oppimiskynnys. Tykkään siinä kuitenkin siitä, että rahdilla on aina määränpää. Openttd:ssä mua vähän häiritsee se, että vaikkapa Helsingistä voi ottaa täyspitkän kaksikerrosjunallisen matkustajia ja kärrätä ne jollekin lappilaiselle pikkuseisakkeelle keskellä metsää. Kunhan parin kilometrin säteellä on yksi talo, kaikki tuhannet ja tuhannet junamatkustajat ovat vallan onnellisia.

OpenTTD on kyllä varsin mainio. Matkustajatkaan eivät enää kelpuuta määränpääkseen mitä tahansa mommilaa, kun lataa peliin "cargodist"-lisäkikkareen (http://wiki.openttd.org/Passenger_and_cargo_distribution). Sillä saa aikaiseksi varsin realistisia matkustajavirtoja. Toinen realismin kannalta tärkeä lisäkikkare on "PBS", eli Path Based Signals, joka päästää useamman junan samalle vaihdepiirille, kunhan kulkutiet eivät risteä. Aiemminhan junat pysähtelivät varsin usein turhaan.

Vielä kun saisivat tehtyä (ilmeisesti joku on jossain vaiheessa yrittänytkin) kikkareen, joka osaa suunnitella reittejä useamman suojavälin päähän, mikä mahdollistaisi molempiin suuntiin suojastettujen useampiraiteisten ratojen rakentamisen. Nythän näin ei voi tehdä, koska muuten junat voivat ohjautua vastakkain samalle raiteelle.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Joulukuu 02, 2009, 20:33:40 »

Vielä kun saisivat tehtyä (ilmeisesti joku on jossain vaiheessa yrittänytkin) kikkareen, joka osaa suunnitella reittejä useamman suojavälin päähän, mikä mahdollistaisi molempiin suuntiin suojastettujen useampiraiteisten ratojen rakentamisen. Nythän näin ei voi tehdä, koska muuten junat voivat ohjautua vastakkain samalle raiteelle.

Hähää, tämon tuttu ongelma. Siinähän seisovat kaksi junaa parinsadan metrin päässä toisistaan, veturit toisiaan kohti. Pitäisi oikeassakin elämässä ratkaista ongelma samoin kuin OTTD:ssä: toisen junan määränpääasemaksi määritellään se 500km päässä oleva asema, jolta juna on tullut. Tämän jälkeen junan veturi kannetaan junan toiseen päähän ja homma alkaa pelittää. Olen myös pohdiskellut, miten se veturi onnistuu vaihtamaan päätä. Todennäköisimmältä vaihtoehdolta tuntuu, että vaunujen päällä on kiskot ja veturissa jokin järjestelmä, jolla sen saa nostettua vaunujen kattojen korkeudelle.

Njhm, njhm.. Motivaationi olla lataamatta OTTD:tä tälle koneelle heikkenee heikkenemistään, etetenkin kun taskussa olisi 128-megainen muistitikku, jolle en parempaa käyttöä keksi...
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #4 : Joulukuu 04, 2009, 01:43:34 »

Hyvä vinkki tuo cargodist juttu!
Pitää heti kokeilla...
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Joulukuu 04, 2009, 01:58:31 »

Cargodististä ei ollut kukaan tehnyt valmista linux-versiota, koska cargodistin katsotaan olevan niin keskeneräinen, ettei sitä vielä haluta virallisesti julkaista, joten sen kääntäminen oli lievän salapoliisityön takana. Koska cargodist vaatii muutoksia pelin lähdekoodiin, sitä ei voi julkaista samalla tavoin lisäosana kuin muita vastaavia osia.

Windowsille on joku vääntänyt binäärit. Ne on löydettävissä foorumiviesteistä, joihin Topin linkkaamalla sivulla on linkki. Valmiiksi pätsätyt sorsat olisin julkaissut, jos olisi riittänyt levytila niiden pakkaamiselle.

Ilahduin suuresti havaitessani, että OpenTTD:hen on vihdoin saatu omat grafiikat, jonka ansiosta alkuperäisen Transport Tycoon Deluxen grafiikoita ei enää tarvitse kaivella esiin. Yhäkin pitää itse käydä vielä pelin asentamisen jälkeen purkamassa paketit oikeaan paikkaan, mutta se on varsin helppoa Hymyilee
Cargodist tuntuu myös toimivan varsin järkevällä tavalla, mitä nyt viiden minuutin testillä sain todettua. Ladataan Euroopan kartta kaupunkeineen ja koetetaan tarkemmin, kunhan peleihin liittymätön 25-sivuinen byrokratiapaperinivaska on huolellisesti täytettynä poissa päiväjärjestyksestä.

Kiitos paljon linkistä! Hymyilee
Kyllä tässä saadaan kaksi vuosikymmentä (O)TTD:tä tätä menoa pian täyteen :]
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #6 : Tammikuu 23, 2010, 05:24:40 »

Vielä kun saisivat tehtyä (ilmeisesti joku on jossain vaiheessa yrittänytkin) kikkareen, joka osaa suunnitella reittejä useamman suojavälin päähän, mikä mahdollistaisi molempiin suuntiin suojastettujen useampiraiteisten ratojen rakentamisen. Nythän näin ei voi tehdä, koska muuten junat voivat ohjautua vastakkain samalle raiteelle.

Hähää, tämon tuttu ongelma. Siinähän seisovat kaksi junaa parinsadan metrin päässä toisistaan, veturit toisiaan kohti. Pitäisi oikeassakin elämässä ratkaista ongelma samoin kuin OTTD:ssä: toisen junan määränpääasemaksi määritellään se 500km päässä oleva asema, jolta juna on tullut. Tämän jälkeen junan veturi kannetaan junan toiseen päähän ja homma alkaa pelittää. Olen myös pohdiskellut, miten se veturi onnistuu vaihtamaan päätä. Todennäköisimmältä vaihtoehdolta tuntuu, että vaunujen päällä on kiskot ja veturissa jokin järjestelmä, jolla sen saa nostettua vaunujen kattojen korkeudelle.

Njhm, njhm.. Motivaationi olla lataamatta OTTD:tä tälle koneelle heikkenee heikkenemistään, etetenkin kun taskussa olisi 128-megainen muistitikku, jolle en parempaa käyttöä keksi...

Tuo veturin siirto kyllä hauska juttu ja mitens ne vaunut kun vaihtuuko niidenkin järjestys... kaiken kaikkiaan ihan kiva peli kaipais vaan laajempaa kirjoja kuljetettavaa tavaraa no kerralla siis ei niin että vaihdetaa vakiotavarat/palvelut yms.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Tammikuu 23, 2010, 21:11:49 »

Vielä kun saisivat tehtyä (ilmeisesti joku on jossain vaiheessa yrittänytkin) kikkareen, joka osaa suunnitella reittejä useamman suojavälin päähän, mikä mahdollistaisi molempiin suuntiin suojastettujen useampiraiteisten ratojen rakentamisen. Nythän näin ei voi tehdä, koska muuten junat voivat ohjautua vastakkain samalle raiteelle.

Onhan siihen olemassa laajennuksia, joilla noi tuotantolaitokset ja jatkojalostuksen voi vaihtaa toisiksi Hymyilee

//lainaukset kuntoon
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2010, 15:52:39 kirjoittanut Simo Toikkanen » tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Markus Mälkönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2010, 09:17:13 »

Tuo veturin siirto kyllä hauska juttu ja mitens ne vaunut kun vaihtuuko niidenkin järjestys... kaiken kaikkiaan ihan kiva peli kaipais vaan laajempaa kirjoja kuljetettavaa tavaraa no kerralla siis ei niin että vaihdetaa vakiotavarat/palvelut yms.
Lisää kuljettavaa tavaraa löytyy FIRST Industry Replacement- ja ECS Vectors -seteistä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #9 : Tammikuu 24, 2010, 14:36:11 »

Tuo veturin siirto kyllä hauska juttu ja mitens ne vaunut kun vaihtuuko niidenkin järjestys... kaiken kaikkiaan ihan kiva peli kaipais vaan laajempaa kirjoja kuljetettavaa tavaraa no kerralla siis ei niin että vaihdetaa vakiotavarat/palvelut yms.
Lisää kuljettavaa tavaraa löytyy FIRST Industry Replacement- ja ECS Vectors -seteistä.

Mulla kävi settien kanssa kikkaillessa silleen, että erilaista tavaraa oli tarjolla vaikka kuinka, muttei osaa niistä ei pystynyt kuljettamaan millään vaunulla. Kannattaa siis olla tarkkana, millaisen tavara- ja kalustoyhdistelmän onnistuu samaan aikaan lataamaan.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #10 : Tammikuu 24, 2010, 17:41:19 »

Minä käytän CSD set, Serbian standard gauge set ja Long vehicles.
Niillä on mahdollista kuljettaa kaikki ECS-tavarat.

Liitteenä minun new grapichs.



* OpenTTD.JPG (122.24 kilotavua, 800x600 - tarkasteltu 1026 kertaa.)
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #11 : Tammikuu 24, 2010, 20:14:59 »

Suomalaista liikkuvaa kalustoa ollaan tekemässä pikkuhiljaa OpenTTD:hen, Finnish Trainset-projekti on ollut meneillään jo 5 vuotta. Finnish Rail Infrastructure & Stations Set on mallintamassa asemarakennuksia, asetinlaiterakennuksia ja muuta pientä tähän lisäksi.
Ks. http://users2.tt-forums.net/finnish/
Kauan aikaa sitten tässä viime vuonna release tuli Finnish Railsetista ja Roadsetista. Näissä suomalaiset tasoristeykset (vartioidut) ja Suomen vanha/uusi opastinjärjestelmä edustettuna. Sekä 25 kV ajojohtimet+ suomalaisen näköistä betoniratapölkkyistä rataa.
http://users2.tt-forums.net/finnish/Downloads.html

Tuossa vähän screenshotteja:
http://users2.tt-forums.net/finnish/Screenshots.html

Projekti on tällä hetkellä hieman jäissä, projektinvetäjän kiireiden vuoksi.
Projekti tarvitsisi piiräjiä asemille/infralle, joista löytyy lista:
http://users2.tt-forums.net/finnish/friss.html

Mikäli kiinnostusta riittää piirtämään niin projektia saa sillä lailla vietyä eteenpäin. Itselläni on myös kiireitä joten en ole ehtinyt piirtämään. Suomalainen korkeuskartta kaupunkeineen alueelta Kajaanista johonkin Loukolammen tienoille olisi itselläni menossa, mutta sekin on kesken. Tätä itse voisin jossain vaiheessa jatkaa, mutta Savon radan historian tallennusprojekti on itselläni priorisoituna tämän edelle, ja myöskin opiskelu vie oman aikansa. Apu on tarpeen piirtämisessä.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #12 : Helmikuu 03, 2012, 19:14:28 »

Aktiivinen koodaaja Finnish Train set-projektille löytyi, joten lähitulevaisuudessa voi tulla vähän lisää Suomalaista pelattavaa kalustoa tähän OpenTTD:hen..
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #13 : Helmikuu 13, 2012, 18:04:37 »

Kaikki pitää tehdä itse.
http://www.openttd.org/en/
Jos jokin on epäselvää, niin tuossa osoitteessa on tutoriaaleja yms.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #14 : Helmikuu 13, 2012, 18:36:41 »

Voiko näitä simulaattoreita millään tavoin verrata Microsoftin simuun? Onko niissä esimerkiksi valmiita rataosia vai lähdetäänkö liikkeelle palasista joita pitää itse yhdistellä?

Nyt tietysti pitään miettiä, että mitähän Microsoftin simua tarkoitetaan, tödennäköisesti Train Simulatoria johon verrattuna OTTD on ihan erillainen peli.

Microsoft Train Simulatorin 'manttelinperijä' tänä päivänä on Railworks3: Train Simulator 2012, saatavilla esim. Steamista (jonka vaatii toimiakseen). Varoituksen sanana tosin, RW3 vaatii tehokkaan koneen, varsinkin prosessoritehoa on syytä olla rutkasti. Samoin suositellaan 64bittistä windowsia, siis 7:aa sekä vähintään 4 Gigatavua muistia, mielellään enempikin.

Toinen junien ajamiseen liittyvä simulaattori on N3V/Auran Trainz joka tottelee nykyään mallinimeä Trainz Simulator 12.

Open Transport Tycoon (Deluxe  sic!) on taas kuljetu-'verkkojen' rakentamiseen ja ylläpitoon perustuva 'tosiaikanaksu' (eli vaatii tehokasta hiirikättä...) OTT:n grafiikat on ovat jo hieman vanhentuneet, mutta se on siedettävä jos ko. pelityypistä tykkää (kuin hullu puurosta joidenkin suhteen...)  Pyörittää silmiään
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #15 : Helmikuu 13, 2012, 22:43:55 »

Rataosia ja kalustoa on MSTS:lle vaikka miten paljon. Google on varmaan hyväksi avuksi.

Latailin aikoinani ruotsalaisia ja tanskalaisia ratoja, niitä oli sitten kiva ajella Dv12+siniset vaunut -junalla tai Lätällä ja rakennella aikatauluja.

"Aikoinani" tarkoittaa siis mennyttä aikamuotoa, mutta ei sitä, että olisin lopettanut simujen kanssa touhuamisen. Takkahuoneessa on tehokas (tällä hetkellä neliytiminen AMD mutta päivitys on vireillä) kone, siinä RailDriver Cab Controller, josta aikomus rakentaa kotimainen ajopöytä. Koneen äänet on yhdistetty kotiteatterijärjestelmään (4 x Magnat 44 sekä Magnat keskiäänikaiutin  ja erillinen subbari) ja näyttönä on 42" plasma. Kone on käyntiääneltään mahdollisimman hiljainen.

Sitten taas kun on aikaa ja tarmoa (siis molempia yhtaikaa, siitähän nämä elämän sekä elämää suuremmat projektit usein ovat kiinni), alkaa RailSimulatorin ja Trainzin simujen uudelleen asentelu, käyttö ja täydentäminen.


K.L.
tallennettu
Jussi Hiekkataipale
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #16 : Helmikuu 14, 2012, 06:29:23 »

Onkohan siihen jostain saatavilla uusia rataosia? Muutaman veturin ja läjän tavaravaunuja olen löytänyt ja imuroinut. Olen ollut kuulevinani että joku olisi tehnyt jopa suomalaisia rataosia, ja sellaisesta voisi tekijälle maksaakin.

Rataosia voi tosiaan ladata (tai ostaa) Microsoft Train Simulatoriin melkoisen paljon, mutta suomalaisia ratoja ei tule mieleen kuin Ruuhikoski-Pirttilahti-rata, jota ei tosin taida olla enää saatavilla mistään.

Muistaakseni Railsim-nimiselle antiikkiselle DOS-pohjaiselle junasimulaattorille taisi olla kanssa muutama rata suomesta. Ainakin Helsinki-Riihimäki ja sitten taisi olla joku pätkä Itä-Suomesta ja Naantalin rata. Railsimin toimivuus nykykoneilla tosin lienee hieman heikohko.

Muita julkisessa levityksessä olleita suomalaisia ratoja ei tule mieleen. Näistäkään yksikään ei taida olla enää saatavissa. Ainakaan itse en ole nähnyt. Jos näitä jollain on, niin jakoon voisi laittaa.

MSTS:lle taitaa isoin ilmaisten tavaroiden latauspaikka olla trainsim.com
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #17 : Helmikuu 14, 2012, 17:57:42 »

Lisäksi tähän väliin täytyy mainita ilmaisesta, avoimen lähdekoodin omaavasta OpenBVE:stä:
http://trainsimframework.org/

Sen asennus voi olla hieman mutkikasta, mutta sen ei pidä antaa huijata. Siinä on realismi ihan toisella tasolla kuin MSTS:ssä tai edes Railworksissa. Esimerkiksi äänimaailmaan siinä on panostettu huomattavan paljon enemmän, junan kuljetus ei ole ihan niin yksinkertaista kuin MSTS:ssä.. Mm. turvalaitteet, opastimien käyttäytymiset ja muu vastaava on paremmin toteutettu kuin kaupallisissa simulaattoreissa, eikä suotta. Eteenkin jarrutus on hyvin todenmukaista versus MSTS. Toki grafiikka ei ole vielä niin kehittynyttä, mutta kyllä se vielä siitä kehittyy. Sille on hiljattain tullut integroitu sisällönlatausjärjestelmä, eli junakalustojen ja ratojen asentaminen ei käyttäjältä vaadi läheskään niin paljon taitoa kuin MSTS:ssä. Suosittelen kokeilemaan sitä esimerkiksi Unkarilaisilla radoilla ja kalustolla.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2012, 18:22:02 kirjoittanut Oskari Kvist » tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #18 : Helmikuu 15, 2012, 00:28:18 »

Lisäksi tähän väliin täytyy mainita ilmaisesta, avoimen lähdekoodin omaavasta OpenBVE:stä:
http://trainsimframework.org/

Sen asennus voi olla hieman mutkikasta, mutta sen ei pidä antaa huijata.

Nykyaikaisissa käyttöjärjestelmissä riittää loitsu apt-get install openbve. Iskee silmää
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #19 : Helmikuu 15, 2012, 10:57:56 »

Täältä myös monta positiivista ääntä OpenBVE:lle.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #20 : Helmikuu 17, 2012, 13:40:00 »

Rohkenenko kysyä mitä realismi on? Sen olen toki ehtinyt huomata että MSTS:n useimpien ellei kaikkien vetureiden vetokykyä ja jarrujen tehoa on liioiteltu ja kaarteiden ja kaltevuuksien jyrkkyyttä dramatisoitu, mutta entä muuta? Likaiset ohjaamon ikkunat ovat ehkä vähän liiallistakin realismia, samoin se että FM Trainmaster korisee ja rohisee kuin ikäloppu pesukone.

Paljonko nämä uudemmat ja realistisemmat vaativat konetehoa? MSTS vuodelta 2001 alkoi kunnolla pyöriä vasta vuoden 2005 isossa läppärissä, ja vuoden 2011 miniläppärissä se kulkee jo melkein tökkimättä. Uudet lisukkeet saattavat toimia sulavasti joskus vuoden 2015 tienoilla hankittavassa koneessa - jos MSTS ylipäätään toimii XP:tä uudemmissa Windowseissa.

Realismi on todellisuuden kuvaamista mahdollisimman tarkasti. Konetehoa esim. OpenBVE ei vie merkittävästi MSTS:ää enempää, ja asetuksista sitä voi tarvittaessa säätää niin ettei se töki vanhemmallakaan koneella. Ei kannata olla yhtään ennakkoluuloinen tuon suhteen, koska kokeileminen ei maksa mitään, ja OpenBVE vie vähemmän levytilaa kuin MSTS. Itse ohjelma ja sen vaatimat 3-4 komponenttia ovat yhteensä kooltaan alle 10 Mt. Toki nuo reitit vievät muutaman megatavun/kpl ja vetokalusto myös.. Mutta se ei ole yleensä nykyajan koneissa ongelma.. Ja nyt asennus on huomattavasti helpottunut, kun kaikki ohjelman vaatimat komponentit ovat ladattavissa samalta sivulta: http://trainsimframework.org/downloads.html

Tällä hetkellä suoraan sisällönlatauspalveluista ladattavista kalusto-yksiköistä paras on minusta Ganz V63, jonka perässä on 6 Bhv-vaunua (jotain Unkarilaisia teräsvaunu-vastineita), ja radoista Solyomvar-Kiralyliget (Unkarista). Toki muitakin kivoja ratoja löytyy.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 17, 2012, 14:14:47 kirjoittanut Oskari Kvist » tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #21 : Helmikuu 17, 2012, 22:01:34 »

Lainatakseni itseäni muutama viesti takaperin..
... Siinä on realismi ihan toisella tasolla kuin MSTS:ssä tai edes Railworksissa. Esimerkiksi äänimaailmaan siinä on panostettu huomattavan paljon enemmän, junan kuljetus ei ole ihan niin yksinkertaista kuin MSTS:ssä.. Mm. turvalaitteet, opastimien käyttäytymiset ja muu vastaava on paremmin toteutettu kuin kaupallisissa simulaattoreissa, eikä suotta. Eteenkin jarrutus on hyvin todenmukaista versus MSTS.

Eli toisin sanoen, OpenBVE:ssä monessakin junakalustossa on hyvin realistiset äänet, verraten MSTS:ään, mm. kiskonjatkosten ääni, sillalla kulkiessa kuuluu erilainen ääni, jarrutus"raksien" muutoksista kuuluu suhahtelua, ratamoottorien ääni vaihtelee nopeuden ja tehoportaiden mukaan, pyörät kirskuvat kiskoa vasten jne...

Sitten fysiikka. MSTS:n fysiikkamoottori on melko alkeellinen. Fysiikkapuolen mallinnus on paljon kehittyneempää OpenBVE:ssä, eteenkin jarrutus toimii kohtuullisen realistisesti.

Turvalaitepuolella MSTS toimii aika surkeasti, esim. opastinlogiikan toteutuksen kannalta. OpenBVE:ssä on radassa fyysiset baliisit ja ATC/ATS, joka on eräänlainen JKV:tä muistuttava kulunvalvontajärjestelmä. Toisaalta MSTS:ssä voi valita, millä raiteella kulkee (vaihteenvalitsimen kautta), sitä ominaisuutta ei ole vielä OpenBVE:ssä, se vaatii isoja muutoksia renderöintiin, koska OpenBVE on tehty BVE4:sen pohjalle.

OpenBVE on tällä hetkellä yhteensopiva lähes kaikkien BVE4-ratojen ja vetokaluston kanssa. BVE4:lle on tehty Suomesta Dv12, ja fiktiivinen Helsinki-Raahe-rata. Olemassaolevaa ulkomaista kalustoa ja ratoja on mistä valita, monellakin nettisivulla. Juuri tänään kokeilin brittiläistä Network West Midlands-rataosaa, jossa oli aika paljon erilaisia valintoja reitille rataosalla ajankohdan ja pysähdyspaikkojen osalta.

http://www.bve.cz/en/route_table.html
http://wiki.bve-routes.com
http://www.trainsimstuff.org/
http://bvetmd.org.uk/

BVE4-aikajakson kalusto ja radat täytyy asentaa samaan tapaan kuin MSTS:ssä.

Osassa BVE4-kalustoa ei ole junaa ulkopuolelta mallinnettu, koska BVE4:ssä (johonkin versioon asti) junasta on käytettävissä ainoastaan sisänäkymä.

OpenBVE:n graafisia mahdollisuuksia demotaan näillä videoilla:
http://www.youtube.com/watch?v=4dzh8df0suo
http://www.youtube.com/watch?v=QxgfhGZHznU
http://www.youtube.com/watch?v=CRQtycIy-2I
http://www.youtube.com/watch?v=QtITwxTWLyM

Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että nuo ominaisuudet ovat kehittämisen alla, ja kaikkea tuota tehtyä sisältöä ei löydy sisäänrakennetusta latausikkunasta, eikä sitä löydy muualtakaan ennen kuin kehittäjätahot ovat ne julkaisseet. Myös itse OpenBVE kehittyy pikkuhiljaa, sitä kehittävän tahon ajan salliessa.

En hauku MSTS:ää, mutta se että tuollaisia ominaisuuksia ei löydy edes nykyisestä Railworksista, kaupallisten junapelien/simujen joukosta, osoitaa sen että kaupalliset simulaattorit ovat kankeita, koska kaikkea käyttäjien haluamia, realismia nostavia ominaisuuksia ei haluta tai ei kehdata toteuttaa, "koska ne ovat vain marginaalisen joukon toivomuksia". Kuitenkin nämä ominaisuudet tekevät juuri OpenBVE:stä ylivertaisen kaupallisiin tuotteisiin nähden, tietyn käyttäjäryhmän (ehkä veturinkuljettajien) joukossa.

Ei MSTS:än pelaamisessa mitään huonoa ole, ottaen huomioon sille tehdyn kaluston ja ratojen kirjon (pelaan välillä sitä itsekin), mutta ei pidä sulkea silmiään kehittyneimmiltä vaihtoehdoilta. Tällä hetkellä vaan ei ole Suomalaista kalustoa saatavana tuohon OpenBVE:seen kuin marginaalisesti. Jonkun pitäisi tehdä suomalaistyyppinen rata, ja sen tekemiseen ei ole graafista editoria, toisin kuin kaupallisissa simulaattoreissa. Kalustoakin saisi olla isompi kirjo.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #22 : Helmikuu 17, 2012, 22:44:27 »

Omat kokemukseni ei-ammattimaisista simuista ovat rajallisia, mutta joitain havaintoja:

Realismin puuttuminen ei MSTS:n kohdalla tarkoita maaston hienouksia: siellähän lumihiutaleet leijuvat ja linnut sirkuttavat (eivät välttämättä samoilla asetuksilla kuitenkaan). Ensimmäiset moitteet tulevat kuitenkin jo äänipuolelta: tavarajunan ohitusääni on jonkun telin narahtelua; todellisuudessa vauhdissa oleva tavarajunahan tunnetusti kolisee ja kohisee varsin kovaa.

Mutta se ajodynamiikka. Kun MSTS:llä tulee suurnopeusjunalla 160 km/h tunnelista kaarteeseen, joka tulee 150 m:n päästä näkyviin ja näyttää aivan liian jyrkältä jotta siitä selvittäisiin, ja tekee hätäpäissään hätäjarrutuksen, pysähtyy mainittu suurnopeusjuna siihen tunnelin suuaukolle, reilu 100 metrin päähän hätäjarrutuksen aloittamisesta!

Sama ongelma on oikeastaan jokaisessa radassa ja kalustoyksikössä. Muokkaaminen on mahdollista melko yksinkertaisilla editoreilla, mutta se on työlästä, koska sopivat arvot ovat kokemusperäisiä ja esim. jarruvoimat on muutettava jokaiseen kalustoyksikköön erikseen ts. jos junassa on monentyyppisiä vaunuja, on arvot kehiteltävä ja muutettava jokaiseen eri tyyppiin.

Rail Simulatorissa tämä puoli näytti olevan paremmin kunnossa; ajelin sillä Hagenista Siegeniin BR101:llä ja dynamiikka tuntui olevan koko lailla kohdallaan. Uusi simu on jo maksettu Steamiin joten katsotaan miten sen kanssa.

Konetehoa MSTS vaatii näköjään todella paljon, jos aikoo ajaa isoilla resoilla ja grafiikka-asetukset tapissa. Menossa on siis neliytiminen AMD 2GHz+, 2Gt keskusmuisti ja näytönohjaimena GeForce GTS 250; ei uusinta eikä kalleinta tekniikkaa mutta aika paljon numeronmurskaustehoa eikä tämä yhdistelmä saanut vielä MSTS:ää pyörimään kuin juuri ja juuri hyväksyttävästi eli jotain 35 fps asetukset kaakossa. 4GHz neliytiminen ja 4Gt keskusmuisti on tilattu, katsotaan miten alkaa sujua.

En suosittele edes yrittämään MSTS:ää läppärillä, vaikka läppäri olisi moderni ja olevinaan nopeakin. Konetehon tarve tuntuu olevan ihan pohjatonta.

Täytyy kokeilla noita muita simuja, kun saa taas juonesta kiinni.


K.L.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #23 : Helmikuu 17, 2012, 23:05:26 »

Tuli Trainz 2010 hommattua, kun oli paikallisessa liikkeessä 9,90€ tarjouksessa.
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 214


« Vastaus #24 : Helmikuu 17, 2012, 23:43:37 »

[...] OpenBVE:seen kuin marginaalisesti. Jonkun pitäisi tehdä suomalaistyyppinen rata, ja sen tekemiseen ei ole graafista editoria, toisin kuin kaupallisissa simulaattoreissa.

Graafista editoria ei ole, vielä: http://code.google.com/p/routebuilder/ 

tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junasimulaattorit  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina