Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junasimulaattorit  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #25 : Helmikuu 18, 2012, 03:03:03 »

Pitää hieman väittää Oskarille vastaan, kyllä Railworks osaa noita hienouksia, se tosin vaatiin kaluston kehittäjältä työtä, lähinnä lua-scriptien kautta. Esimerkkinä brittiläiset class 150, 153 (advanced, Just Trains) ja 156. Lisäksi perusominaisuuksia löytyy joistain muistakin junista. Löytyy jopa kohtuu toimiva nopeuden asettelulla toimiva järjestelmä ICE1 junasta sekä  Br120 veturista, ensinmainittu löytyy Steamistä, jälkimmäinen virtualrailroads.de-saitilta (myös ICE1:sen kehittäjä). Tuota asettelua ei löydy OpenBVE:stä...ainakaan vielä.  Virnistää
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #26 : Helmikuu 18, 2012, 09:40:34 »

Ja kyllä Railworksissa pystyy itse kääntämään halutessaan vaihteet. Ja opastinjärjestelmä näyttäisi ainakin minun silmiin toimivan kohtalaisen realistisesti. Eräänä esimerkkinä kun tulee tarve ajaa varatulle raiteelle, niin pääopastin möllöttää punaisena, ja sen ohittamiseen pitää pyytää lupa, ja sen saa tai ei saa.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #27 : Helmikuu 22, 2012, 20:06:03 »

Onko tietoa toimiiko MSTS XP:tä uudemmissa Windowseissa?

Vaikuttaisi tuo toimivan, ainakin uktrainsim:n foorumeiden mukaan:
http://forums.uktrainsim.com/viewtopic.php?f=273&t=122318

Ja tietenkin on olemassa myös OpenRails joka pyörittää MSTS:n sisältöä kohtuullisen hyvin, ymmärtääkseni aktiviitetkin toimivat nykyisessä 0.7-versiossa.
http://openrails.org/

Ja kyllä Railworksissa pystyy itse kääntämään halutessaan vaihteet. Ja opastinjärjestelmä näyttäisi ainakin minun silmiin toimivan kohtalaisen realistisesti. Eräänä esimerkkinä kun tulee tarve ajaa varatulle raiteelle, niin pääopastin möllöttää punaisena, ja sen ohittamiseen pitää pyytää lupa, ja sen saa tai ei saa.

Juu, voi kääntää Free Roamkin-modessa sekä aktiviteeteissä niissä paikoissa joissa sen on tehty mahdolliseksi reitin tekijä.

Kiesus, että meinaan kirjoittaa koko ajan englanniksi noita tiettyjä sanoja joita ei oikein järkevästi pysty suomentaan, esim. RailWorksin 'route'.  Virnistää
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #28 : Maaliskuu 15, 2012, 22:02:58 »

Koska alusta asti on esitetty TTD:tä ja Railroad Tycoonia, jotka eivät tosin tainneet olla itse simulaattori-teeman aihe, Kysynkin, onko korviin kantautunut että vastaavia olisi tulossa?

Railroad Tycoon oli rajallisuutensa vuoksi sitä etten enään siihen koske (Junien rajallisuus, joka oli sen ajan pc-kaluston ongelma), railroad tycoon 2 pärjäsi puitteistaan huolimatta paremmin ja kolmonen oli surkea show. TTD:hen en tosin myöskään rupea vaikka paras onkin, vie ajan tajun.

Sid s railroads! olisi taivas, jos ei harrastekartat eivät toisi heti alkulatauksessa Steam building virheilmoituksia. Buginen peli kokonaisuudessaan, jos ei vedä asemalle omia raiteita ilman vaihteita per osuus.

tallennettu
Harri Sillankorva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #29 : Maaliskuu 16, 2012, 11:56:56 »

Toimimattomia ratoja sivustolta http://www.railserve.com/Computers/MSTS/Routes/ ...


Paremmatkin ohjelmat asentuvat joskus kansion C:\Train\TänneKiitos sijasta kansioon C:\Train\yllätys\tätäetarvannut, mutta uudelleenasennus onkin jo helpompaa kun siihen osaa varautua. Näistä kolmesta sen sijaan kaksi halusi piiloutua C:\Train\jekku\oivallus\kenkku\glbfxz -tyyppisiin paikkoihin, toinen niistä yritti jopa hakea kansiota C:\Routes vaikka oikein asennetussa MSTS:ssä ei sellaista ole! Kolmas asentui kiltisti mutta kaatoi MSTS:n jo ohjelman latautumisvaiheessa.


Jos tekijä ei osaa tehdä asennusohjelmaa, itse ratakaan ei liene kaksinen.



MSTS on tosiaan siinä paha että asennusohjelmat saattaa asentaa lisäosat vähän minne sattuu ja sitten on mahdollista ettei koko MSTS käynnisty enää. Täytyy aina tarkistaa minne asennusohjelma haluaa osansa asentaa ja tarvittaessa muuttaa ne. Itse tykkään valtavasti radasta "LGV Med". Ei kaiken hyvän tarvitse maksaa jotain... Samoin NECv4 eli tuo Philadelphia-Washigton:in päivitetty versio. Ja lisäosilla saa täytettyä vaikka kuinka ison kiintolevyn  Näyttää kieltä


Kannattaa käyttää jotain apuohjelmaa joka tutkii onko lisäosat oikein asentuneet. Nimiä en muista mutta kannattaa etsiä osoitteesta http://www.trainsim.com/

Terveisin Harri Sillankorva, varmaan 500 kertaa MSTS:n uudelleen asentanut...

tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #30 : Maaliskuu 17, 2012, 15:52:30 »

Sitä F-M:n rouskusta pitäisi pitää oikeastaan sointina, sillä onhan kyseessä veturikäytössä eirkoiset vastamäntämoottorit kaksitahtidieselinä, joten äänet lienevät ihan 'oikeat'. Vaihtamalla tilalle GM:n 'tavalliset' äänet on melkein pyhäinhäväistys, mutta menkööt tämän kerran...  Virnistää
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #31 : Maaliskuu 17, 2012, 21:09:17 »

Sanokaamme siis näin: on vaikea uskoa että modernin dieselveturin ohjaamossa voi olla sellainen melutaso kuin australaisen malmiradan veturin kotitietokonesimulaattoriversion ohjaamossa on.


Voidaan tietysti miettiä mikä on moderni... Veturi kun on suunnilteltu 1950-luvulla joskin nuo Fairbanks-Morsen koneet lienevät vieläkin vanhempaa suunnittelua. Siihen aikaan ei hirveästi mietitty kuljettajan viihtymistä. Toisinaan tosin saattavat äänet olla hieman liian voimakkaita (tai niiden taso liian korkealla, siis itse äänitiedostossa). Olen joskus itse säätänyt noita tasoja joissain tiedostoissa jotta pää ei hajoa niitä kuunnellessa..  Pyörittää silmiään
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #32 : Maaliskuu 17, 2012, 23:26:25 »

Nythän VR:llä on Veturi-kanta-asiakasohjelmassa arvonta, jossa palkintona on pääsy itselle ja kaverille kokeilemaan veturisimulaattoria VR Koulutuskeskuksessa. Hymyilee

http://www.vr.fi/fi/index/asiakaspalvelu/etujaasiakkaille_12/kuukaudenkiva.html.stx
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #33 : Maaliskuu 18, 2012, 05:14:57 »

Jos en nyt ihan pieleen asiaa muista, niin aussit ovat käytännössä lisensoineet ne koneet amerikoista kuten lähes kaikki muutkin isommat dieselit raiteilla, lukuunottamatta XPT:tä joka taasen on muunnos Brittiläisestä HST:stä.  Ymmärtääkseni ausseilla on oma kopionsa kaikilta vanhemilta valmistajilta, eli on EMD:tä, F-M:ää ja AlCo:A, itse veturit sitten on suunniteltu omiin tarpeisiin sopviksi hieman samalla tavalla kuin esim. NoHAb täällä pohjolassa. Trainz:hän on sitten aussikoneiden luvattu (ja hukattu) simulaattori (juuri ja juuri...), joskin äänimaailma on hieman...olematon  Virnistää
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #34 : Maaliskuu 18, 2012, 19:09:48 »

Tehdään tiivistelmä: British Columbia Electric Railway (BCER):n (http://hawkdawg.com/MSTS/rts/bcer.htm) mukana olevassa FM H-12-44-veturissa ja BHP Billiton Iron Ore Routelle suositellussa nelisenkymmentä vuotta uudemmassa Dash 8-veturissa (http://msts.steam4me.net/routes/wa_bhp_mac.html) on samanlainen käyntiääni. Kumpi on aito ja kumpi on kopioitu?

Sanoisin, että Dash-8 veturilla on väärä äänimaailma, pitäisi kuulostaa enemmän dash-9:ltä jolle on myös sukua. Pikainen kuuntelu juutuubista varmentaa mielestäni asian.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #35 : Huhtikuu 24, 2013, 18:33:06 »

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, OpenTTD:hen:

Piakoin ilmestyy Finnish Trainsetin alphaversio. Testaajia ja bugien etsijöitä kaivattaisiin. Aikaa on kulunut 8 vuotta, mutta vasta tänä keväänä, viikko sitten sitä alettiin toden teolla koodata. Kaikkea tavaravaunukalustoa ei ole vielä piirretty, mutta esim. lähes kaikki oleelliset matkustajavaunut löytyvät, samoin moottorijunat ja veturit. Lisää on tulossa ajan kanssa.

Aiheesta lisää: http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=26&t=21457&start=480

FIRS-teollisuussetti on ihan hyvä suomi-skenaarioissa, siinä on ihan mielenkiintoisia teollisuusketjuja.

Suomi-infrasettikin on olemassa. Se löytyy myös tuolta TT-foorumeiden puolelta (ja BaNaNas:ista, asemarakennusosa): http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=26&t=43560
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #36 : Toukokuu 15, 2013, 22:18:24 »

No niin, nyt on ensimmäinen toinen versio Finnish Trainsetistä julkaistu, 0.5.3. Se on saatavilla BaNaNas-palvelusta.

EDIT: 16.5.2013 0.5.3, bugeja korjattu.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2013, 15:08:44 kirjoittanut Oskari Kvist » tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #37 : Kesäkuu 01, 2013, 02:10:33 »

Kiinnostaisiko jotakuta screenshotit?

Tässä pari esimerkkiä, josta ensimmäisessä Dr12-vetoinen Om-juna kohtaa Lättähatuista ja liitevaunuista koostuvan paikallisjunan sekä Dm8-kiitojunan täysin fiktiivisellä Kinnulan asemalla 1970-luvun alkupuolella.

Toisessa taas Dr13-ja Dr16-vetoiset 1-krs-IC-junat kohtaavat Lättähatuista ja liitevaunuista koostuvan paikallisjunan Multian asemalla. (Sekin täysin fiktiivinen) Vuosi noin 1990. (Toki todellisuudessä lättähatut poistuivat pari vuotta aiemmin aktiivikäytöstä..)


* Kinnula Dm7-Dm8-Dr12.png (222.18 kilotavua, 790x439 - tarkasteltu 1006 kertaa.)

* Dr13-Dr16 IC_2.png (307.85 kilotavua, 716x325 - tarkasteltu 1037 kertaa.)
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #38 : Kesäkuu 01, 2013, 06:21:13 »

No niin, nyt on ensimmäinen toinen versio Finnish Trainsetistä julkaistu, 0.5.3. Se on saatavilla BaNaNas-palvelusta.

EDIT: 16.5.2013 0.5.3, bugeja korjattu.
Onko tuossa pelissä koko Suomen rataverkko?
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #39 : Kesäkuu 01, 2013, 10:04:57 »

Ei. Skenaarioita voi itse luoda (tai ottaa valmiita), ja radat pitää itse vetää skenaarioihin.

Korkeuskäyrien (harmaasävyinen "heightmap") perusteella pystyy periaatteessa tekemään osin automatisoidusti Suomi-skenaarion tai osan siitä, mutta sellainen tekijä kuin järvien korkeus merenpinnasta vielä toistaiseksi rajoittaa automaattisen skenaarion luontia (kaikki järvet merenpinnan yläpuolella pitäsi asetella käsin, ellei sitä halua tehdä huonolla tavalla, tällöin vaihtoehdoksi jää kaikkien järvien laskeminen merenpinnan tasolle, ja järvien reunoilla olisi kielekkeitä..). Asiaan tulee ennen pitkää korjaus, kun jokien (voidaan käyttää myös järvinä) asettelu tulee mahdolliseksi omana tasonaan suoraan korkeuskarttaan (OpenTTD ei tue sitä vielä, joku kehittelee ominaisuutta..). Lisäksi kaupungit ja teollisuuslaitokset pitää asetella käsin, jos haluaa oikein realistisen skenaarion.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #40 : Kesäkuu 18, 2013, 21:07:11 »

Finnish Trainsetin versio 0.5.4 julkaistiin BaNaNas-palvelussa maanantaina, sisältää paljon bugikorjauksia ja uusia kalustoyksiköitä, mm. Ds1 ja Dr14. Hymyilee
tallennettu
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #41 : Kesäkuu 19, 2013, 08:37:12 »

Mä oon ladannu Finish trainsetin mut en saa pelattua/asennettua sitä?
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #42 : Kesäkuu 19, 2013, 21:33:11 »

Sinun pitää laittaa se NewGRF-asetuksista päälle. Ohje: http://wiki.openttd.org/NewGRF#Version_1.1_and_later
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #43 : Kesäkuu 19, 2013, 21:54:35 »

Kiinnostaisiko jotakuta screenshotit?

Tässä pari esimerkkiä, josta ensimmäisessä Dr12-vetoinen Om-juna kohtaa Lättähatuista ja liitevaunuista koostuvan paikallisjunan sekä Dm8-kiitojunan täysin fiktiivisellä Kinnulan asemalla 1970-luvun alkupuolella.

Toisessa taas Dr13-ja Dr16-vetoiset 1-krs-IC-junat kohtaavat Lättähatuista ja liitevaunuista koostuvan paikallisjunan Multian asemalla. (Sekin täysin fiktiivinen) Vuosi noin 1990. (Toki todellisuudessä lättähatut poistuivat pari vuotta aiemmin aktiivikäytöstä..)

Jos ennen sotia kaavailtu Haapamäki-Saarijärvi -rata olisi toteutettu, Multian keskustan tuntumassa olisi todennäköisesti ollut asema ja kunnan alueella kolme muutakin liikennepaikkaa.

Multia-fanina iloitsen fiktiivisen aseman nimen valinnasta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2013, 08:16:01 kirjoittanut Jukka Voudinmäki » tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #44 : Kesäkuu 23, 2013, 11:37:06 »

Kiinnostaisiko jotakuta screenshotit?

Tässä pari esimerkkiä, josta ensimmäisessä Dr12-vetoinen Om-juna kohtaa Lättähatuista ja liitevaunuista koostuvan paikallisjunan sekä Dm8-kiitojunan täysin fiktiivisellä Kinnulan asemalla 1970-luvun alkupuolella.

Toisessa taas Dr13-ja Dr16-vetoiset 1-krs-IC-junat kohtaavat Lättähatuista ja liitevaunuista koostuvan paikallisjunan Multian asemalla. (Sekin täysin fiktiivinen) Vuosi noin 1990. (Toki todellisuudessä lättähatut poistuivat pari vuotta aiemmin aktiivikäytöstä..)

Jos ennen sotia kaavailtu Haapamäki-Saarijärvi -rata olisi toteutettu, Multian keskustan tuntumassa olisi todennäköisesti ollut asema ja kunnan alueella kolme muutakin liikennepaikkaa.

Multia-fanina iloitsen fiktiivisen aseman nimen valinnasta.


Ahaa, sepäs sattui hyvin. Hymyilee

Tuohon Finnish Trainsettiin on ennen pitkää tulossa myös metrot, kapearaiteiset ja raitiovaunut. Niille tarvittaisiin piirtäjiä... (M100-metron spritet on jo piirretty, muttei koodattu.)

Aihetta sivuten, joku varmaan ehkä haluaisi myös Suomalaisia busseja ja linja-autopysäkkejä/asemia OpenTTD:hen, mahtaisikohan jollakulla riittää kiinnostus niiden rakentamiseen? Myös erinäisiä Suomalaisia kuorma-autoja olisi mukava saada tuohon settiin.

Lisää aihetta sivuten, lentokone- ja laivapuolella on kohtuullisen mukavan universaalit setit (Aviators Aircraft Set 5th Anniversary edition (av8), FISH is Ships), joten niitä ei tarvitse hirveämmin miettiä.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #45 : Syyskuu 08, 2013, 01:35:37 »

OpenTTD:n Finnish Trainsettiä on nyt melko hurjalla vauhdilla kehitetty eteenpäin. Vaunuja, uusia vetureita sekä moottorijunia on tullut ihan olan takaa lisää, mm. Vok, M100-metro ja Sm6. Kohta pitäisi uusi release 0.5.5 ilmestyä BaNaNaS-palveluun, teknisiä ongelmia on ollut jonkun verran itse julkaisuun liittyen, ei itse setin vaan BaNaNas:in kanssa.

Myös Suomalaisia raiteita ollaan kehittämässä tähän OpenTTD:hen (uudelleen koodattuna) osana integroitua infrastruktuuri-lisäosapakettia, joka sisältää erilaisten nopeusluokkien ja erilaisten rakenteiden raiteita (puu/betoni, sora/sepeli, sähköistämätön/sähköistetty), eri opastinjärjestelmien opastimia soveltuvin osin (semaforit, vanha opastinjärjestelmä, uusi opastinjärjestelmä, raideopastimet, OJ2010, metron opastinjärjestelmä), erilaisia tasoristeyksien varoituslaitoksia, jotka päivittyvät ajan edetessä, jne..
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #46 : Syyskuu 08, 2013, 01:43:09 »

Simutrans on varsin mainio peli sekin, mutta siinä on kohtuullisen korkea oppimiskynnys. Tykkään siinä kuitenkin siitä, että rahdilla on aina määränpää. Openttd:ssä mua vähän häiritsee se, että vaikkapa Helsingistä voi ottaa täyspitkän kaksikerrosjunallisen matkustajia ja kärrätä ne jollekin lappilaiselle pikkuseisakkeelle keskellä metsää. Kunhan parin kilometrin säteellä on yksi talo, kaikki tuhannet ja tuhannet junamatkustajat ovat vallan onnellisia.

OpenTTD on kyllä varsin mainio. Matkustajatkaan eivät enää kelpuuta määränpääkseen mitä tahansa mommilaa, kun lataa peliin "cargodist"-lisäkikkareen (http://wiki.openttd.org/Passenger_and_cargo_distribution). Sillä saa aikaiseksi varsin realistisia matkustajavirtoja. Toinen realismin kannalta tärkeä lisäkikkare on "PBS", eli Path Based Signals, joka päästää useamman junan samalle vaihdepiirille, kunhan kulkutiet eivät risteä. Aiemminhan junat pysähtelivät varsin usein turhaan.

Vielä kun saisivat tehtyä (ilmeisesti joku on jossain vaiheessa yrittänytkin) kikkareen, joka osaa suunnitella reittejä useamman suojavälin päähän, mikä mahdollistaisi molempiin suuntiin suojastettujen useampiraiteisten ratojen rakentamisen. Nythän näin ei voi tehdä, koska muuten junat voivat ohjautua vastakkain samalle raiteelle.

Topille ja Tuukalle tiedoksi, että cargodist-lisäosa on jo OpenTTD:n nykyisessä trunkissa (löytyy nightlyistä). Iskee silmää OpenTTD:n 1.4.0-julkaisu ilmaantunee ensi maaliskuussa, jossa se sitten "virallisesti" myös on. Seuraavia isoja ominaisuuksia jotka ovat sen jälkeen tulossa, ovat todennäköisesti more height levels-patch (viimeinkin!) ja custom bridgeheads-patch.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #47 : Syyskuu 08, 2013, 03:21:26 »

Ai miten hienoeja juttuja TTD:lle on tehty!
Pitää kohta alkaa pelailemaan sitä taas.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #48 : Syyskuu 18, 2013, 15:52:07 »

FRISS, eli Finnish Rail Infrastructure & Stations Set, tullaan julkaisemaan OpenTTD:lle kahdessa osassa.

Ensimmäinen osa on FRISS - Rail Infrastructure, joka sisältää raiteet (mukaanlukien metro ja kapearaiteinen rata), opastimet, tunnelit, tasoristeykset, jne..

Toinen osa on FRISS - Stations and Other Infrastructure (entinen FRISS 0.1.0), joka sisältää asemarakennuksia ja muita raideinfraan liittyviä rakennuksia (vaihdekojuja, radan merkkejä, veturitalleja, jne..).

Molemmista on tulossa julkaisuversiot 0.5.0 lähiaikoina, kunhan muutama bugi saadaan korjattua ja muutamia ominaisuuksia lisättyä. Screenshotit voisivat olla kohta ajankohtaisia....
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #49 : Syyskuu 30, 2013, 22:42:37 »

No niin, FRISS - Rail Infrastructure 0.5.1 on nyt sitten OpenTTD:n BaNaNaS-palvelussa. Kuten myös FRISS - Stations and Other Infrastructure 0.5.2. Jostain kumman syystä tuo nimi katkeaa Infr-kohtaan tuossa BaNaNaS:issa, mutta muuten se kyllä toimii moitteitta. Taitaisi varmaan olla screenshottien paikka Hymyilee Kannustan myös muita laittamaan screenshotteja näistä+Finnish Trainsetin käytöstä Hymyilee
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 30, 2013, 23:04:23 kirjoittanut Oskari Kvist » tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junasimulaattorit  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina