Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: DEop-vaunu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« : Toukokuu 14, 2020, 12:54:13 »

Vuonna 1920 haluttiin saada DE-päivätelivaunuihin II lk:n puolelle oma osasto sekä tupakoimattomille että tupakoijille. Niinpä Liikenneosasto etsi kirjeellä vaunuja, joissa olisi valmiina kaksi osastoa II lk:n puolella: "Pyydän ilmoitusta, missä DEop vaunuissa (N:o 2502-2527) löytyy 2 tai useampaa osastoa ( että siis voidaan erottaa tupakoitsijoita tupakoitsemattomilta), missä taas vain yksi osasto."

Kummasteltuani tovin tuota DEop-'litteraa', hoksasin mistä ilmeisestikin oli kyse:
DE: II & III lk
o: telivaunu
p: päivävaunu

Vaunujen numerothan olivat DE-päivävaunujen alueella: 2501-2700.
Vuoden 1913 vaunuluettelossa pikku-o tarkoitti boggievaunua, ja jäihän se muutamiin boggievaunuihin virallisestikin litteraan.

Näyttää siis siltä, että vaikka o ja p eivät olleetkaan matkustajavaunuissa osana litteraa, niitä käytettiin lyhenteinä kun haluttiin lyhyesti sanoa 'neliakselinen päivävaunu'.   

En siis ehdotakaan vorgin litteraluetteloon lisättäväksi litteraa DEop.  Virnistää
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #1 : Toukokuu 14, 2020, 14:51:59 »

DEop-vaunut 2503-2527 olivat avosiltaisia peltivuorattuja lanterniinivaunuja, jotka oli ymmärtääkseni rakennettu vuosina 1906-1911.

Vuoden 1911 liikkuvan kaluston kuvastossa on DEop-vaunut 2501-2503. Kuvan mukaan vaunuissa oli II lk:ssa vain yksi osasto.

Em. liikenneosaston kyselyyn Viipuri vastasi, että II lk:ssa oli kaksi osastoa DEop-vaunuissa 2502, 2504 ja 2506. Yksi osasto oli DEop-vaunuissa 2503, 2507, 2508, 2509 ja 2510.

Vuoden 1911 liikkuvan kaluston kuvastossa on siis vain toinen kahdesta erilaisesta DEop-vaunumallista.

Mutta miksi DEop-vaunuja oli kahta mallia, joista toisessa oli II lk:ssa yksi osasto ja toisessa kaksi osastoa? Rakennettiinko osaan vaunuista jo alunperin osasto sekä tupakoimattomille että tupakoiville?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2020, 15:11:44 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #2 : Toukokuu 14, 2020, 17:29:41 »

DE(op)-littera (?) muuttui myöhemmin DEi-litteraksi, jolloin "i"-kirjain erotti neliakseliset telivaunut kaksi- ja kolmiakselisista DE-sarjan vaunuista. Alussahan litterat eivät erotelleet vaunuja niiden akseliluvun perusteella.

Esimerkiksi neliakselinen työläisvaunu eroteltiin alkujaan muista työläisvaunuista To-litteralla, josta tosin myöhemmin poistettiin "o"-kirjain. Fo- ja Po-litterat lienevät ainoita tällä periaatteella määriteltyjä litteroita, jotka jäivät henkiin.

DEop/DEi-sarjan vaunut 2502-2506 olivat avosiltaisia lanterniinikattoisia vaunuja, joissa kummassakin luokassa oli kaksi osastoa. Vaunusarjasta on olemassa konepajapiirustus, jossa kuvattuna myös istumapaikkojen jako. Tosin löytämäsi dokumentin perusteella näin ei olisi ollut vaunun 2503 osalta. En tiedä, mistä ristiriita tämän vaunuyksilön osalta johtuu.

DEi-sarjan vaunut 2507-2515 sen sijaan olivat haapalaudoitettuja vaunuja, joissa oli uusi 1910-luvulla kehitetty korimalli. Tästäkin sarjasta on olemasssa piirustus, jonka mukaan toisessa luokassa oli kaksi osastoa, mutta kolmannessa luokassa vain yksi osasto.

DEi-sarja 2516-2527 taas oli lanterniinikattoinen avosiltainen vaunusarja. Vaunun toisessa luokassa oli hyttiosastot, jolloin käytävä oli vaunun toisessa reunassa. Kolmannessa luokassa oli vain yksi yhtenäinen avo-osasto. Vaunusarjasta on olemassa piirustus.

DEi-vaunut 2528-2547 olivat haapalaudoitettua korimallia. Niiden aluskehykset olivat kuitenkin jo pidempää mallia: 20,8 metriä puskinten yli mitattuna. Samoin oli sarja 2550-2589. Vaunut 2548 ja 2549 oli rakennettu vanhojen lanterniikattoisten vaunujen alustoille, kuten myös vaunut 2600 ja 2601.

DEi-sarjan vaunut 2590-2599 olivat 20,8-metrisiä. Samoin vaunut 2602-2607.

DEop/DEi-sarjan 2516-2527 vaunu saattoi näyttää tältä.


Rautatiehallituksen vuosikertomuksen vaunuluettelointi vuodelta 1921 sisältää jo telivaunujen litteroinnissa pienen "i"-kirjaimen, kuten myös telimakuuvaunujen osalta pienen "m"-kirjaimen. Tosin en tiedä, oliko näin jo vuoden 1920 vuosikertomuksessa, koska sellaista ei ole käytettävissäni. Joillekin näille paikkeille muutos kuitenkin osuu. Listauksessa telimaakuuvaunusarjojen CE ja DE sarjamerkkitunnukset ovat kuitenkin yhä vailla pientä "m"-kirjainta.



EDIT. Kaivoin vielä esille rautatiehallituksen vuosikertomuksen vaunulistauksen vuodelta 1920. Siinä telivaunuja ei ole eroteltu litteran avulla muista vaunuista. Näiden asiakirjojen perusteella muutos litteroinnissa olisi tapahtunut vuosien 1920 ja 1921 välisenä aikana. Aineistosta voi havaita myös sen, että alkujaan yhdysliikennekäytössä ollut Gb-littera on muutettu Gd-litteraksi ja samalla on tarkennettu vaunujen käyttötarkoitusta. Ehkä Gb/Gd-vaunujen punaruskea värikin vaihtui viimeistään tässä vaiheessa tavaravaunun vihreäksi. Rikkavaunuille annettu Gr-littera ja lantavaunuille annettu Grl-littera ovat myös mielenkiintoisia.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2020, 09:05:55 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #3 : Toukokuu 14, 2020, 20:33:43 »

Esimerkiksi neliakselinen työläisvaunu eroteltiin alkujaan muista työläisvaunuista To-litteralla, josta tosin myöhemmin poistettiin "o"-kirjain. Fo- ja Po-litterat lienevät ainoita tällä periaatteella määriteltyjä litteroita, jotka jäivät henkiin.

Pari muutakin: Fo:sta tehty Fol sekä No/Not-vankivaunut. Varsinaisella teräsvaunukaudella perinnettä jatkoivat vastaavasti Fot, Pot ja Nom.
SKS

// lainaus korjattu
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2020, 19:47:27 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #4 : Toukokuu 15, 2020, 15:27:09 »

Oliskin hyvä löytää määräys tai ohje tuon pikku-o:n käyttöönotosta ja käytöstä.
Vuoden 1913 kaluston sijoituspaikkaluettelossa pikku-o:lla on merkitty boggievaunut erotukseksi 2- tai 3-akselisista vaunuista. Merkintätapa on erikseen selitetty alaviitteessä, mikä tarkoittanee sitä, että merkintätapaa ei ole pidetty yleisesti tunnettuna.
Matkustajavaunuihinhan ei maalattu litteraa, joten vaunujen ulkoasusta ei voi päätellä, onko pikku-o jossakin vaiheessa ollut osa matkustajavaunujenkin litteraa. Itse pidän sitä epätodennäköisenä, mutta määräyksistä/ohjeista totuus varmaan löytynee.

'DEop'-vaunujen 2502-2527 II lk osastojen lukumäärän selvittäminen ei ole mitenkään suoraviivaista. Haastavaa on sen selville saaminen, paljonko vaunuja milloinkin oli, mitä ne olivat numeroiltaan, ja minkänäköisiä ne kulloinkin olivat. Piirustuksista käy toki ilmi piirustuksen aikainen aiottu ulkonäkö, mutta vaunu on aikaisemmin saattanut olla erilainen. Siksi piirustuksista tulee aina katsoa päivämäärä ja onko kyse alkuperäisestä vai muutospiirroksesta. 

Vuosikertomusten kalustoluetteloissa yhdistettyjen II&III lk vaunujen littera oli akselilukumäärästä riippumatta vuoteen 1920 saakka D. E. Vasta vuodesta 1921 alkaen on erotettu 4-akseliset omaksi ryhmäkseen litteralla DEi. Ja vaunujen numeroitahan ei enää luetteloissa kerrottu. Niinpä luetteloista ei saa selville 'DEop'-vaunujen lukumäärää ja numeroita vuonna 1920. 

Pass.vagnar -kirjasta käy kuitenkin ilmi 'DEop'-vaunujen valmistumisajat numerokohtaisesti:
| Nrot | Vuosi | Valmistaja | Verhoilu |
| 2501-2503 | 1903 | Pasilan knp | puu & rautalevy |
| 2504-2506 | 1909 | Pasilan knp | puu & rautalevy |
| 2507-2515 | 1918 | Pasilan knp | puu |
| 2516-2522 | 1898/1919 | Helsingin knp | puu & rautalevy | ent. makuuvaunuja
| 2523-2527 | 1899/1919 | Helsingin knp | puu & rautalevy | ent. makuuvaunuja

Se, miksi liikennekonttori kysyi, missä vaunuissa oli II lk:ssa 2 tai useampi osasto, selittyy sillä, että osa kysytyistä vaunuista oli entisiä makuuvaunuja: Vaunut 2516-2527 olivat alkuperältään 1890-luvun lopulla rakennettuja CE-makuuvaunuja, jotka vuonna 1919 muunnettiin 'DEop'-päivävaunuiksi. Uudistetuksi kirjaan on niistä merkitty vaunut 2516, 2517, 2520, 2523-2527, mutta uudistus on koskenut koko sarjoja. 
Kirjan merkinnät ovat muutenkin hieman epäselkeät: Vuoden 1918 vaunut on alunperin  musteella merkitty vuoratuiksi samalla tavalla kuin edellisetkin vaunut eli puulla ja rautalevyllä, mutta merkintä on lyijykynällä korjattu pelkäksi puuksi. Korjaus on oikeellinen, sillä VR-historiikin 1912-1937 mukaan rautalevyvuorauksesta luovuttiin vuonna 1912 ja siirryttiin pontattuun haapa- (tai kuusi-) laudoitukseen. 

Kirjan mukaan vuoteen 1920 mennessä vaunuista oli hylätty numero 2505. Lisäksi 2501 on merkitty uudelleenrakennetuksi huhtikuussa 1921. Vaunu on siten ilmeisesti ollut jo pois liikenteestä kun Liikennekonttori kysyi vaunuista 2502-2527.

Kysymyksen esittämisen aikaan liikenteessä oli siis eri aikaan rakennettuja/uudistettuja 'DEop'-vaunuja seuraavasti:
| Nrot | Vuosi | Valmistaja | Verhoilu
| 2502-2503 | 1903 | Pasilan knp | puu & rautalevy |
| 2504, 2506 | 1909 | Pasilan knp | puu & rautalevy |
| 2507-2515 | 1918 | Pasilan knp | puu |
| 2516-2522 | 1898/1919 | Helsingin knp | puu & rautalevy | ent. makuuvaunuja
| 2523-2527 | 1899/1919 | Helsingin knp | puu & rautalevy | ent. makuuvaunuja

Vuoden 1911 kalustokuvasto tuntee vaunusarjoista vain ensimmäisen, Pasilan konepajan vuonna 1903 rakentaman sarjan 2501-2503, jonka pohjapiirustukseen on II lk:aan merkitty vain yksi osasto.

Vuoden 1913 vaunujen sijoituspaikkaluettelo tuntee DE-vaunut 2501-2506, eli kaksi ensimmäistä, Pasilan konepajan rakentamaa vaunusarjaa. Vaunut 2501 ja 2503-2506 kuuluivat Helsinkiin ja vaunu 2502 Pietariin.
Pikku-o -merkintää on luettelossa käytetty vain osassa 'Luettelo asemilla tarvittavista matkustaja= ja konduktöörivaunuista', johon on merkitty kunkin junan kokoonpano. Helsingin vaunuista 3 oli Turun junissa ja 2 varalla. Pietarin vaunu oli varalla.

Viipurin ilmoitus II lk osastojen lukumäärästä vuonna 1920: 
| Numero|lkm| valm
| 2502 | 2| 1903
| 2503 | 1| 1903
| 2504 | 2| 1909
| 2506 | 2| 1909
| 2507 | 1| 1918
| 2508 | 1| 1918
| 2509 | 1| 1918
| 2510 | 1| 1918
| 2511 | 1| 1918
| 2514 | 1| 1918
| 2515 | 1| 1918

Helsinki ilmoitti:
| Numero|lkm| valm|
| 2502-2016 | 1| 1903-1918|
| 2517-2527 | 1+4| 1898-1899| vanhat makuuvaunut

Viipurin ilmoitus joulukuussa 1920 siitä, että vaunuissa 2502, 2504 ja 2506 olisi II lk:ssa 2 osastoa, on kiinnostava. Liikennekonttori nimittäin pyysi vuoden 1920 lopulla, että kahden ensimmäisen sarjan vaunuihin 2501-2506 rakennettaisiin II lk osastoon väliseinä, jotta saataisiin oma osasto sekä tupakoimattomille että tupakoijille. Konekonttori toimitti tammikuussa 1921  muutospiirustuksen nro 8537 vaunuille 2501-2506, jossa II lk:n osastoon on rakennettu uusi väliseinä.  Vaunuissa 2501-2506 oli siis alunperin II lk:ssa vain yksi osasto. Olisiko vaunujen 2502, 2504 ja 2506 II lk ehditty jo joskus aikaisemmin jakaa kahtia, jos Viipurin joulukuun 1920 ilmoitus piti paikkansa?

Helsingin ilmoitus tammikuussa 1921 oli suoraviivaisempi: Kaikissa suoraan päivävaunuksi rakennetuissa vaunuissa II lk:ssa oli vain yksi osasto. Vanhoista makuuvaunuista muunnetuissa oli 1 iso ja 4 pientä osastoa (hyttiä).

'DEop'-vaunut 2516-2527 muunnettiin vuonna 1919 Helsingin konepajan 1898 ja 1899  rakentamista CE-makuuvaunuista 2401-2412.
| DEop | CE| rakennettu
| 2516 | 2401| 1898
| 2517 | 2402| 1898
| 2518 | 2403| 1898
| 2519 | 2404| 1898
| 2520 | 2405| 1898
| 2521 | 2406| 1898
| 2522 | 2407| 1899
| 2523 | 2408| 1899
| 2524 | 2409| 1899
| 2525 | 2410| 1899
| 2526 | 2411| 1899
| 2527 | 2412| 1899
   
1921: DEi-littera

Tammikuussa 1921 ei enää puhuttu 'DEop'-vaunuista, vaan DEi-vaunuista. Liikennekonttori pyysi Konekonttorilta, että DEi-vaunut 2503 ja 2507-2516 muutettaisiin siten, että II lk:ssa on kaksi osastoa. Muutospyyntö koski siis
- yhtä vuoden 1903 sarjan vaunua: 2503.
- koko vuoden 1918 puuverhottua sarjaa: 2507-2515
- yhtä vuoden 1898 sarjan vuonna 1919 uusittua vaunua: 2516.

(Vaunu 2516 sijoittuu eri lähteissä eri valmistuseriin. Pass.vagnar-kirjassa se on vuonna 1898 valmistunut vaunu, mutta esim. Helsingin vastausilmoituksessa se on sisällytetty alunperin päivävaunuksi rakennettuihin vaunuihin.)

Vaunuissa 2502, 2504 ja 2506 oli siis ilmeisesti pyydetty väliseinä jo olemassa, aivan niinkuin Viipuri oli ilmoittanut (ellei pyyntö sitten perustunut vain uskoon Viipurin ilmoituksen oikeellisuuteen). Vaunu 2501 oli uudelleenrakennettavana ja 2505 oli jo hylätty.


Muuten: Vaunujen 2501-2506 piirustuksessa 8537 vaunujen päätyseinän ylänurkissa on pyöreät rakenteet: ikkunat vai lamput?
 
   
 
 
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #5 : Toukokuu 15, 2020, 16:45:41 »

Vaunukorttitieto tai hyvin päivitetyn Mustan kirjan tieto on käyttökelpoisempaa kuin rautatiehallituksen vuosikertomuksen vaunujen luettelointi. Tosin ne täydentävät toisiaan siltä osin, jos jompi kumpi tieto ei ole kattavaa. Määräykset, kiertokirjeet ja käskykirjeet ovat laadukkaampaa tietoa puhumattakaan vaunukorteista. Vuosikertomusten taulukot kuitenkin heittävät hehtaarille ja antavat suuren kuvan esim. litterointien muutoksista. Parhaimmillaan Mustan kirjan tiedot kattavat vain vuodet 1926-38 — eli reikiä kyllä jää runsaasti.

Vuoden 1926 vaunukorttien perustusteella tuolloin sarjasta 2502-2506 jäljellä ovat 2502, 2503, 2504 ja 2506. Kummassakin luokassa on 2+2 osastoa. Toisessa luokassa paikkoja 24 ja kolmannessa luokassa 49.

Samana vuonna sarjasta 2507-2515 oli jäljellä enää yksilöt 2509 ja 2515. Muiden numeroiden osalta on eri värisillä kynillä vedetty ylitse yksittäisiä numeroita — ei tietoa, milloin tämä tapahtunut. Molemmissa vaunuissa toisen luokan paikkaluku on nostettu yhdellä ja vaunussa 2512 kolmannen luokan paikkalukua on vähennetty kahdella 47:ään. Eli jotain remontteja vaunujen sisätiloissa on tehty.

Vuonna 1926 sarjan 2516-2527 vaunuista on poistunut kolme. Jäljellä ovat 2524, 2525, 2527 ja 2523. Ei tietoa, milloin kolme vaunua on poistettu.

Vuonna 1926 Musta kirja esittää sarjan 2516-2527 vaunun pohjakaavion tällä tavalla. Piirustuksessa ei ole päiväystä, joten ei ole myöskään tietoa mille aikakaudelle tämä todellisuudessa sijoittuu. Sekään ei ole varmaa, että kaikissa vaunuissa pohjakaavio olisi sama.



Joissakin vaunuissa päätyseinissä on pyöreät ikkunat. Ne näkyvät muutamissa valokuvissa, kuten oheisesa SA-kuvan otoksessa ja myös tässä kuvassa http://vaunut.org/kuva/127663?t=lanterniini  Toinen mielenkiintoinen seikka kuvassa on se, että teksteissä varjostukset.

Vaunuissa on muitakin eroja. Joissakin vaunuissa on suorat päätysillat ja joissakin viistoreunaiset. Tämä näkyy piirustuksissa. En tiedä, onko tällä valinnalla jotain logiikkaa esim. vaunun luokan suhteen vai onko kyseessä satunnainen valinta.


« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2020, 17:41:42 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #6 : Toukokuu 15, 2020, 18:20:45 »

Vaikka vuosikertomusten kalustoluettelot usein ovatkin suurpiirteisiä (ala)litteroiden suhteen ja hitaita reagoimaan muutoksiin (liikkuvan kaluston kuvastojen suurpiirteisyydestä puhumattakaan), niin DEi:n kohdalla kalustoluettelo näkyy olevan täsmälleen oikeassa: Kirjeenvaihdossa 'DEop'-vaunujen littera vaihtui DEi:ksi vuoden 1921 alussa, ja vuoden 1921 kalustoluettelossa littera DEi esiintyy ensi kerran. 

Tuo vuoden 1926 liikkuvan kaluston kuvaston kuva sarjasta Ei 2516-2527 on sama kuin vuoden 1911 liikkuvan kaluston kuvaston kuva makuuvaunuista CE 2401-2412, joista vaunut muunnettiin. Ehkäpä muuntamiseksi riittikin pelkkä käyttötarkoituksen ja litteran vaihto.

Jos vuoden 1926 vaunukorttien mukaan Ei-vaunuissa oli 2+2 osastoa, niin ilmeisesti Liikennekonttorin pyyntö oli toteutettu, ja II lk osastot oli jaettu kahtia.

Niistä piirustuksista, joissa esim. 2501-2506 vaunuissa on II lk:ssa 2 osastoa, kannattaa tosiaan katsoa päiväys. Ne todennäköisesti ovat 1920-luvulta.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2020, 18:42:39 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #7 : Toukokuu 15, 2020, 19:29:30 »

Alkuperäisten rakennepiirustusten sarja on päivätty vuodelle 1902. Näyte ohessa. Tästä piirustuksesta selviää hyvin se, miksi vaunun päätyseinissä on pyöreät ikkunat. Ne antavat valoa käymäsillalle, koska kattolipan alapuolella ei ole kaasuvalaisinta. Niitä ryhdyttiin asentamaan vasta myöhemmin.

Sen sijaan 1920-luvulle päivätyt piirustukset ovat pääsääntöisesti muutospiirustuksia.

tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #8 : Toukokuu 15, 2020, 19:46:09 »

Intresantti idea. Nuo pyöreät ikkunat. Jotenkin vain vaikuttaa siltä, ettei niistä vaununsillalle kovin paljon valoa ole voinut tulla. Varsinkaan sinne, missä sitä olisi tarvittu.

Piirustus on 'DEop'-vaunujen ensimmäisen sarjan III lk päästä. Siinä näkyy väliseinä, joka jakaa III lk:n kahteen osaan sekä II ja III lk:n välinen seinä. II lk:n osastojen lukumäärästä kuvan perusteella ei tietenkään voi sanoa mitään.

1920-luvun piirustuksissa myös II lk epäilemättä onkin jaettu kahteen osaan Liikennekonttorin pyytämien muutosten jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2020, 20:08:31 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #9 : Toukokuu 15, 2020, 20:17:25 »

Intresantti idea. Nuo pyöreät ikkunat. Jotenkin vain vaikuttaa siltä, ettei niistä vaununsillalle kovin paljon valoa ole voinut tulla. Varsinkaan sinne, missä sitä olisi tarvittu.

Valaisin on asennettu samalle korkeudelle kuin pyöreä ikkuna ja valaisin on vaunun sisäpuolella lähes kiinni ikkunassa — siis estämässä mahdollisuuden katsoa ikkunasta ulos.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #10 : Toukokuu 16, 2020, 08:28:06 »

Olisiko ajatuksena takaseinän valoille ollut laittaa sinne loppuopasteen punainen valo. Toisaalta veturimiehistö tarvitse veturiin osoittavan valkoisen valon tietääkseen junan olevan kokonainen. Siispä joka tapauksessa ulkopuolelle olisi kiinnitettävä lyhty joten seinäikkunaan tuleva punainen valo on tarpeeton.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #11 : Toukokuu 16, 2020, 09:50:57 »

DEop/DEi-sarjan vaunut 2502-2506 olivat avosiltaisia lanterniinikattoisia vaunuja, joissa kummassakin luokassa oli kaksi osastoa. Vaunusarjasta on olemassa konepajapiirustus, jossa kuvattuna myös istumapaikkojen jako.

DEi-sarjan vaunut 2507-2515 sen sijaan olivat haapalaudoitettuja vaunuja, joissa oli uusi 1910-luvulla kehitetty korimalli. Tästäkin sarjasta on olemasssa piirustus, jonka mukaan toisessa luokassa oli kaksi osastoa, mutta kolmannessa luokassa vain yksi osasto.

Miltä ajalta nämä piirustukset ovat?
II lk:n kaksiosaisuus viittaa tähän astisen perusteella 1920-lukuun.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #12 : Toukokuu 17, 2020, 09:47:54 »

Rikkavaunuille annettu Gr-littera ja lantavaunuille annettu Grl-littera [vuoden 1921 summittaisessa katsauksessa] ovat myös mielenkiintoisia.

Asialla on ollut toimittajalle varmasti varsin tuttu painovirhepaholainen, ellei syypää sitten ole ollut vaikkapa käsinkirjoitetun originaalin epäselvä käsiala.

Rikkavaunujen Gp-littera on nimittäin ollut tunnettu jo ainakin vuonna 1916 julkaistussa Käsikirjassa Liikenneosaston Asema- ja Junapalvelijoille II. Lantavaunut puolestaan siirrettiin vuonna 1921 rikkavaunujen numerosarjaan ja niille annettiin littera Gpl.

Mutta rikkavaunujen ilmaantuminen katsaukseen vasta vuonna 1921, vaikka ne oli tunnettu jo vuosia, on hyvä esimerkki siitä, että katsauksissa ei aina julkaistu kaikkia olemassaolleita vaunutyyppejä (litteroita).  Katsauksia ei siten voi pitää dokumenttina kulloinkin olemassa olleista vaunutyypeistä.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #13 : Toukokuu 25, 2020, 11:19:11 »

DEop/DEi-sarjan vaunut 2502-2506 olivat avosiltaisia lanterniinikattoisia vaunuja, joissa kummassakin luokassa oli kaksi osastoa. Vaunusarjasta on olemassa konepajapiirustus, jossa kuvattuna myös istumapaikkojen jako.

DEi-sarjan vaunut 2507-2515 sen sijaan olivat haapalaudoitettuja vaunuja, joissa oli uusi 1910-luvulla kehitetty korimalli. Tästäkin sarjasta on olemasssa piirustus, jonka mukaan toisessa luokassa oli kaksi osastoa, mutta kolmannessa luokassa vain yksi osasto.

Miltä ajalta nämä piirustukset ovat?
II lk:n kaksiosaisuus viittaa tähän astisen perusteella 1920-lukuun.

Vastausta ei tule. Mutta se ei haittaa, sillä vastaamattomuus on vastaus itsessään: Piirustukset esittävät vaunuja, joissa niiden alunperin 1-osainen II lk on jaettu väliseinällä kahdeksi osastoksi. Ei siis vaunuja niiden tämän keskustelun tarkoittamana aikana. 

Ajanoloon syntyneen vaikutelman mukaan vastaamattomuus merkitsee sitä, että piirustukset eivät tue väittämää, joka perusteluksi ne on esitetty.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #14 : Toukokuu 25, 2020, 12:11:57 »

Ajanoloon syntyneen vaikutelman mukaan vastaamattomuus merkitsee sitä, että piirustukset eivät tue väittämää, joka perusteluksi ne on esitetty.

... tai pikemminkin haluttomuutta jatkaa keskustelua. Iskee silmää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: DEop-vaunu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina