Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Raideliikenneonnettomuus Mänttä-Vilppulassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 92


« : Toukokuu 14, 2020, 23:06:42 »

Juuri nyt: Raideliikenneonnettomuus Mänttä-Vilppulassa: taajamajuna ja traktori törmäsivät tasoristeyksessä

Mänttä-Vilppulassa tapahtui myöhään torstai-iltana raideliikenneonnettomuus Hälytys suuresta raideliikenneonnettomuudesta tuli hieman kello yhdentoista jälkeen illalla.

Ensitietojen mukaan kyse on taajamajunan ja traktorin törmäyksestä.

Onnettomuus tapahtui Kulmalan tasoristeyksessä Vilppulan ja Kolhon välisellä rataosuudella.

Ensimmäiset yksiköt ovat kohteessa ja pelastustyöt on aloitettu.

Pirkanmaan pelastuslaitokselta kerrottiin puoli kahdentoista aikaan, että junanvaunu olisi tulessa.

https://www.aamulehti.fi/a/587e702c-0fd8-4b9b-b922-0bc3fff15e51?c=1522737894164

Mänttä-Vilppula 214
Fri, 15 May 2020 02:47:23 +0300
Mänttä-Vilppula 214 Raideliikenneonnettomuus: suuri Pelastuslaitos hälytetty: Osoite14.5.2020 23:14 Kitusuontie Mänttä-Vilppulassa Vilppulan ja Kolhon välisellä rataosuudella olevalla tasoylikäytävällä on tapahtunut traktorin ja ilmeisesti taajamajunan yhteentörmäys. Ensimmäiset yksiköt ovat kohteessa ja pelastustyöt on aloitettu.

http://www.pirkanmaanpelastuslaitos.fi/Pirkanmaa-646
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 92


« Vastaus #1 : Toukokuu 14, 2020, 23:10:43 »

Traktorin ja junan tasoristeysonnettomuus Mänttä-Vilppulassa – kiskobussi tulessa

Ensitietojen mukaan kiskobussin matkustajat ja junan kuljettaja ovat päässeet ulos junasta.

Mänttä-Vilppulassa on tapahtunut tasoristeysonnettomuus. Pirkanmaan pelastuslaitoksen mukaan tasoristeyksessä ovat törmänneet yhteen traktori ja ilmeisesti taajamajuna.

Pelastuslaitos sai onnettomuudesta hälytyksen torstai-iltana kello 23.14. STT:n tietojen mukaan onnettomuuspaikalla kiskobussi oli tulessa puoli kahdentoista aikaan illalla. Onnettomuus tapahtui Vilppulan ja Kolhon välisellä rataosuudella.

Ensitietojen mukaan kiskobussin matkustajat ja junan kuljettaja ovat päässeet ulos junasta. Kiskobussi oli matkalla Tampereelta Jyväskylään.

Pelastustoimet ovat käynnissä ja pelastuslaitos kertoo tiedottavansa asiasta lisää kello 01.

https://yle.fi/uutiset/3-11353055

14.5. klo 23.48
H429 Tampere-Haapamäki-Jyväskylä peruttu Vilppula-Jyväskylä tasoristeysonnettomuuden vuoksi. Juna korvataan tilataksilla. Tilataksi jää junan aikataulusta myöhään.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #2 : Toukokuu 15, 2020, 07:05:18 »

Yle Uutiset kertoo, että Dm12 moottorivaunu oli syttynyt tuleen.

Aamun ensimmäinen taajamajuna Jyväskylästä Haapamäen ja Oriveden kautta Tampereelle jää ajamatta, koska kalusto menetettiin turmassa.

Palanut kiskobussi on määrä hakea veturilla pois linjalta aamun aikana, minkä jälkeen liikenne palautunee normaaliksi.

https://yle.fi/uutiset/3-11353055

Iltasanomien jutun https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006508114.html mukaan palomestari kertoi sekä traktori että juna on entistä kalua.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #3 : Toukokuu 15, 2020, 08:51:30 »

Vieläköhän kiskobusseja pitkään riittää kolaroitaviksi ja poltettaviksi?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #4 : Toukokuu 15, 2020, 09:38:12 »

VRn liikennetiedotteista päätellen radan avaaminen ei ole vielä onnistunut:
15.5. klo 9.13 Muutoksia junaliikenteessä Tampere - Keuruu välillä !
Vilppulassa sattuneen tasoristeysonnettomuuden vuoksi seuraavat taajamajunat Korvataan busseilla Vilppula - Keuruu välillä:

- H 421 Tampereelta klo 08:07 Keuruulle, bussi pääsee lähtemään Vilppulan asemalta n. klo 09:25 ja ajaa väliasemien kautta Keuruulle.
- H 424 Keuruulta klo 09:57 Tampereelle. Bussi lähtee Keuruun asemalta ja ajaa väliasemien kautta Vilppulaan Vilppulasta loppumatka junalla Tampereelle
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #5 : Toukokuu 15, 2020, 09:47:41 »

Onnettomuustutkintakeskus on käynnistänyt alustavan tutkinnan onnettomuudesta:

https://twitter.com/OTKES_SIAF/status/1261160673645658112
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #6 : Toukokuu 15, 2020, 10:39:39 »

Vieläköhän kiskobusseja pitkään riittää kolaroitaviksi ja poltettaviksi?

Ei taida tätä ennen (jos näin siis kävi) vielä hylkyyn ole joutunut yhtään?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #7 : Toukokuu 15, 2020, 11:33:03 »

Vieläköhän kiskobusseja pitkään riittää kolaroitaviksi ja poltettaviksi?

Ei taida tätä ennen (jos näin siis kävi) vielä hylkyyn ole joutunut yhtään?

Palaneita on useampia, mutta ne on ilmeisesti korjattu?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1109


« Vastaus #8 : Toukokuu 15, 2020, 12:47:20 »

Iltasanomien jutun https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006508114.html mukaan palomestari kertoi sekä traktori että juna on entistä kalua.

Teppo: tämä oli nimenomaan STT:n, ei Ilta-Sanomien juttu.


* STT 15052020.jpg (58.21 kilotavua, 1282x306 - tarkasteltu 166 kertaa.)
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #9 : Toukokuu 15, 2020, 13:08:05 »

Vieläköhän kiskobusseja pitkään riittää kolaroitaviksi ja poltettaviksi?

Ei taida tätä ennen (jos näin siis kävi) vielä hylkyyn ole joutunut yhtään?

Palaneita on useampia, mutta ne on ilmeisesti korjattu?

Jep.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #10 : Toukokuu 15, 2020, 13:50:07 »

Onnettomuustutkintakeskuksen FB-tilillä on pari kuvaa Dm12:sta. Palo alkanut savujälkien perusteella alustasta ja levinnyt matkustamoon.

https://www.facebook.com/1867893806803044/posts/2561215204137564/?d=w
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 92


« Vastaus #11 : Toukokuu 15, 2020, 16:46:29 »

Dm12 4412 näkyy olevan. Toinen pää näyttää ainakin ulkoapäin ehjältä oviin asti. Sisätiloista tuskin voi sanoa samaa. Toisen kyljen vauriothan ovat sitten pahempia, sinnehän se traktori osui.

Kun miettii tätä lausetta, niin saa käsityksen, että tämä vaurioitunut Dm12 4412 olisi ainoa Vr:n käytössä oleva kiskobussi.
Aamun ensimmäinen taajamajuna Jyväskylästä Haapamäen ja Oriveden kautta Tampereelle jää ajamatta, koska kalusto menetettiin turmassa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #12 : Toukokuu 15, 2020, 17:19:43 »

Dm12 4412 näkyy olevan. Toinen pää näyttää ainakin ulkoapäin ehjältä oviin asti. Sisätiloista tuskin voi sanoa samaa. Toisen kyljen vauriothan ovat sitten pahempia, sinnehän se traktori osui.

Kun miettii tätä lausetta, niin saa käsityksen, että tämä vaurioitunut Dm12 4412 olisi ainoa Vr:n käytössä oleva kiskobussi.
Aamun ensimmäinen taajamajuna Jyväskylästä Haapamäen ja Oriveden kautta Tampereelle jää ajamatta, koska kalusto menetettiin turmassa.

Tuo toteamus, että kalusto menetettiin turmassa, kyllä kuvaa realistisesti maassamme olevien dieselmoottorivaunujen vähäisyyttä. Sehän vaikeuttaa nykyisen liikenteen ylläpitämistä. Ehkä bussikorvaukset sitten lisääntyvät tulevaisuudessa.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #13 : Toukokuu 15, 2020, 17:39:29 »

Lainaus Facebookista: "Dm12-kiskobussi on koominen laitos. Kaikkien muiden puutteiden lisäksi se näköjään jää kolarissa traktorille kakkoseksi."

  Järkyttynyt
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #14 : Toukokuu 15, 2020, 18:27:26 »

Lainaus Facebookista: "Dm12-kiskobussi on koominen laitos. Kaikkien muiden puutteiden lisäksi se näköjään jää kolarissa traktorille kakkoseksi."

  Järkyttynyt

Eiköhän tää ole kaikkien kiskobussien ominaisuus jo ihan määritelmänkin kautta. Vertailua ei helpota se että nykyaikainen traktori kylvökoneen kanssa painaa jo varmaan vanhan lättähatun verran.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #15 : Toukokuu 15, 2020, 22:07:07 »

Tuo toteamus, että kalusto menetettiin turmassa, kyllä kuvaa realistisesti maassamme olevien dieselmoottorivaunujen vähäisyyttä. Sehän vaikeuttaa nykyisen liikenteen ylläpitämistä. Ehkä bussikorvaukset sitten lisääntyvät tulevaisuudessa.

Nythän VR:llä on vielä ”helppoa”, kun koronavirukseen vedoten Karjaan ja Hangon sekä Parikkalan ja Savonlinnan väliset Dm12-vuorot on muutenkin korvattu linja-autoilla ainakin 14.6. asti.
tallennettu
Antti Kukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #16 : Toukokuu 15, 2020, 23:31:48 »

Tullankohan nyt näkemään veturivetoisia taajamajunia jos käy niinkuin kesällä 2012? Kaluston puutteen takia bussikorvaukset kuullostavat realistisemmalta mutta ne ovat vaihtoyhteyksien kannalta ikäviä.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #17 : Toukokuu 16, 2020, 00:47:10 »

Onnettomuuteen j-o-h-t-a-v-a syy oli kuulemma traktorin ilmansuodattimen tai pakoputken aiheuttama ns. kuollut kulma, mikä pääsi juuri nyt tällä kertaa unohtumaan ja yllättämään kuljettajan tutussa tasoristeyksessä - tasoristeyksessä mikä ei ollut varustettu pakollista pysähtymistä ilmaisevalla STOP-merkillä.

(Tämä on valitettava tosiasia mikä on tullut itsekin kerran koettua A-pilarin peittäessä näkyvyyttä - sivutieltä suhteellisen hiljaisella vauhdilla päätielle sitä juuri lähestyvän auton eteen - onneksi vastapuoli oli valppaana ja pystyi jarruttamalla estämään yhteentörmäyksen.)

Toisen kyljen vauriothan ovat sitten pahempia, sinnehän se traktori osui.
Tuo osumapuolihan näkyy Otkes:n julkaisemassa sivukuvassa: Nostolaite/etukuormaaja (tai keula ylipäätään) oli osunut s-u-o-r-a-a-n kiskobussin bensatankkiin tämän roihahtessa v-ä-l-i-t-t-ö-m-ä-s-t-i tuleen. Uudenkarheasta ja suuresta traktorista oli etuakseli ja keula irronnut moottoria lukuun ottamatta, mutta hytti näkyi olevan ehjä.
tallennettu

Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 385


« Vastaus #18 : Toukokuu 16, 2020, 04:06:35 »

Mitähän tekemistä traktoristilla mahtoi olla tuohon aikaan päivästä?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2020, 06:49:16 kirjoittanut Jussi Laukkanen » tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 302


« Vastaus #19 : Toukokuu 16, 2020, 06:36:47 »

Ylen uutisen linkin kuvassa (esim. Tepon kommentti) toisella puolella oleva merkki näyttäisi STOP-merkiltä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #20 : Toukokuu 16, 2020, 08:13:14 »

Mitähän tekemistä traktoristilla mahtoi olla tuohon aikaan päivästä?

Oisko kylvötöitä kun oli kylvökone perässäkin. Maalla ei tehdä kellokortin kanssa töitä, ei ainakaan toukotöiden aikaan.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #21 : Toukokuu 16, 2020, 08:15:29 »

Onnettomuuteen j-o-h-t-a-v-a syy oli kuulemma traktorin ilmansuodattimen tai pakoputken aiheuttama ns. kuollut kulma, mikä pääsi juuri nyt tällä kertaa unohtumaan ja yllättämään kuljettajan tutussa tasoristeyksessä - tasoristeyksessä mikä ei ollut varustettu pakollista pysähtymistä ilmaisevalla STOP-merkillä.

(Tämä on valitettava tosiasia mikä on tullut itsekin kerran koettua A-pilarin peittäessä näkyvyyttä - sivutieltä suhteellisen hiljaisella vauhdilla päätielle sitä juuri lähestyvän auton eteen - onneksi vastapuoli oli valppaana ja pystyi jarruttamalla estämään yhteentörmäyksen.)

Puhoksen ratapihan eteläpäässä olevassa tasoristeyksessä meinasi joitakin vuosia sitten käydä samoin pendolinon kanssa. Siinä vielä sähköradan pylväät aiheuttivat katvetta rataa lähestyessä.

Traktori ehti hiuksen hienosti radan yli. Veturinkuljettaja oli jo aloittanut hätäjarrutuksen ja poistunut pikaisesti ohjaamosta.
tallennettu
Tuomo Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #22 : Toukokuu 16, 2020, 08:40:35 »

Onnettomuuteen j-o-h-t-a-v-a syy oli kuulemma traktorin ilmansuodattimen tai pakoputken aiheuttama ns. kuollut kulma, mikä pääsi juuri nyt tällä kertaa unohtumaan ja yllättämään kuljettajan tutussa tasoristeyksessä - tasoristeyksessä mikä ei ollut varustettu pakollista pysähtymistä ilmaisevalla STOP-merkillä.

(Tämä on valitettava tosiasia mikä on tullut itsekin kerran koettua A-pilarin peittäessä näkyvyyttä - sivutieltä suhteellisen hiljaisella vauhdilla päätielle sitä juuri lähestyvän auton eteen - onneksi vastapuoli oli valppaana ja pystyi jarruttamalla estämään yhteentörmäyksen.)

Pakoputki näyttäisi olevan ohjaamon oikean A-pilarin vieressä - yhdessä ne muodostavat aikamoisen katvealueen etuoikealle.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #23 : Toukokuu 16, 2020, 09:21:18 »

Jotain muutakin vikaa täytynyt olla ohjaamossa, kuin pelkkä pakoputki. Yhdentoista jälkeen yöllä on tähän aikaan vuodesta tuppaa olemaan vähän pimeää. Eipä tuon tasoristeyksen ympärillä mitään merkittäviä valonsaasteitakaan näytä olevan. Kohtuu hyvä näkyvyys jokaiseen suuntaan.
Eiköhän se todellinen syy ollut kuljettajan "automatisoituminen" tiettyihin tilanteisiin.
tallennettu
Aapo Niemelä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #24 : Toukokuu 17, 2020, 10:00:59 »

Tänään 17.5. tapahtuu Dm12 siirto Vilppulasta Pieksämäelle. Hommaan on näköjään valjastettu kaksi Deeveriä ja junalla on sn60. https://juliadata.fi/timetables?s=11951&d=17.5.2020
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Raideliikenneonnettomuus Mänttä-Vilppulassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina