Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Vihreät haluaa sujuvan ra­ta­yh­tey­den Tornion kautta Ruot­siin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #25 : Toukokuu 20, 2020, 23:21:08 »

Jos nyt jollain voi lohdutttaa niin ei ruotsalaisetkaan ole erityisen aikaansaavia kun ovat yrittäneet palauttaa yöjunaa Ruotsin ja keski-Euroopan välille. Ruotsin Trafikverket on tuottanut selvityksen jossa on paljon avoimia kysymyksiä. https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2020-04/slutredovisning-av-regeringsuppdraget-att-utreda-nattag-till-europa/

SJK:n Postvagnen -foorumissa https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/13124-27-april-Slutredovisning-av-regeringsuppdraget-att-utreda-natt%C3%A5g-till-Europa keskustellaan mm siitä että kuka sitä junaa suoustuisi ajaa, kuka hankkisi kaluston (sitä ei ole saatavilla) miten se mahtuisi kulkemaan eri aikataulusloteissa Malmö-Kööpenhamina-Hampuri-Köln-Bryssel väliä jossa hidas yöjuna söisi kapasiteettia suurnopeusjunilta jne, ja pystyisikö sellainen juna ylipäänsä kilpailemaan matkustajista halpalentojen kanssa. Toinen takaisku on että Stena-lauttavarustamo lopettaa junalauttaliikenteen Trelleborgin ja Saksan Sassnizin välillä joten yksityisen Snälltåget-operaattorin sesonki-yöjuna Malmöstä Berliiniin lopettanee kanssa.

Tilannetta ei paranna sekään että junalauttayhteys Tanskan Rödbyn ja Saksan Puttgardenin välillä lopetettiin kanssa puoli vuotta sitten kun Fehmarin salmen tunnelin rakennustyöt alkoivat, ja Kööpenhaminan-Hampurin muutamat jäljelläolevat päiväjunat ajetaan Jyllannin kautta piskuisilla moottorivaunuillla jotka ovat ylibuukattuja ja mitään ravintolavaunupalveluja ei ole 5 tunnin matkalla. Tilanne ei taida parantua ennenkuin n 10 vuoden päästä jolloin Fehmarin salmen tunneli valmistuisi.

Oulu-Tukholma -junan hyvä puoli on että kilpailevaa halpalentoliikennettä ei ole, on vain hidas Perämeren kierto bussilla Luulajaan  josta pääsee junan kyytiin, tai juna Turkuun tai Helsinkiin ja sieltä laiva. Kaikki n vuorokauden matkoja.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #26 : Toukokuu 21, 2020, 06:30:17 »


Tätä pohjoisen ratayhteyden moniongelmaista liitäntää Euroopan rautatieverkkoon on pohtinut myös Väylä virasto

"Pääradan kytkemistä Euroopan raideliikennejärjestelmään selvitettiin vuonna
2019. Pirkanmaan liiton selvityksessä kehitettiin visio, jossa kahden raideleveyden ratkaisu on tuotu Helsinki–Tampere–Tornio-välille. Raportissa visioidaan,
että kahden raideleveyden limitetty rata voisi rakentua ensin Helsingistä
Tampereelle ja pohjoisessa Kemin ja Tornion teollisuusvyöhykkeen kattaen,
edeten Oulun satamaan ja teollisuusalueelle. Seurauksena eurooppalainen kalusto saadaan käyttöön Ruotsin kautta, ja avautuu yhteys Ruotsin kautta etelään
ja Narvikin sataman kautta ”overseas”-markkinoille. (Pirkanmaan liitto 2019). "

https://julkaisut.vayla.fi/pdf12/vj_2020-17_rajan_ylittava_web.pdf
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #27 : Toukokuu 21, 2020, 06:41:49 »

En ole nyt lukenut tota selvitystä mutta en ymmärrä miksi pitäisi rakentaa ratoja kahdella raideleveydellä. On kuitenkin mahdollista vaihtaa telit rajalla. Se päivä kun on tunneli Tallinnaan normaalileveydellä olisi edes pieni hyöty siitä että Suomen läpi kulkisi rata normaamileveydellä mutta silloinkin uskon että on järkevämpi vaihtaa telit kaksi kertaa jos vaunu on läpikulkumatkalla. Yhteiskunnalle tulee varmasti halvemmaksi vaikka sitä hommaa pitäisi tukea verorahoilla.

Muuten kommentti matkustajajunayhteydestä Ruotsiin. Itse käyttäsin sitä kyllä jos ei säännöllisesti niin kuitenkin aina silloin tällöin. Olen käyttänyt bussit Haaparannasta Luulajaan aika monta kertaa.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #28 : Toukokuu 21, 2020, 07:10:38 »

En ole nyt lukenut tota selvitystä mutta en ymmärrä miksi pitäisi rakentaa ratoja kahdella raideleveydellä. On kuitenkin mahdollista vaihtaa telit rajalla. Se päivä kun on tunneli Tallinnaan normaalileveydellä olisi edes pieni hyöty siitä että Suomen läpi kulkisi rata normaamileveydellä mutta silloinkin uskon että on järkevämpi vaihtaa telit kaksi kertaa jos vaunu on läpikulkumatkalla. Yhteiskunnalle tulee varmasti halvemmaksi vaikka sitä hommaa pitäisi tukea verorahoilla.

En minäkään, pitäisi rakentaa vain yksi kaksoisraide läpi Suomen Haaparannasta Tallinnaan eurooppalaisella leveydellä, niin ei tarvitse vaihtaa mitään ja logistiikka kustannukset alenevat myös Suomalaisilta yrityksiltä.
tallennettu
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #29 : Toukokuu 21, 2020, 10:38:12 »

Jos se yritys on radan varrella niin kyllä mutta telivaihtopaikka pitää kuitenkin olla että voi palvella myös asiakkaita jolla on vain leveäraiteinen yhteys.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #30 : Toukokuu 21, 2020, 22:04:15 »

Eikös valtiollinen rautatieoperaattorimme, tai sen tavaraliikenneklusteri ole jo todennut että telien vaihtaminen tavaravaunuihin on kannattamatonta toimintaa. Siinä samassa kun totesivat että alle viiden vaunun kuljettaminen asiakkaalle on yhtä kannattamatonta.

Tai ainakin sijoitustoimintaa huonommin kannattavaa.

Ja maailma muuttuu tällä hetkellä niin rajusti että ihmisten matkustamisessa saattaa tulla pysyvä vähentyminen.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #31 : Toukokuu 21, 2020, 22:17:31 »

Eikös valtiollinen rautatieoperaattorimme, tai sen tavaraliikenneklusteri ole jo todennut että telien vaihtaminen tavaravaunuihin on kannattamatonta toimintaa. Siinä samassa kun totesivat että alle viiden vaunun kuljettaminen asiakkaalle on yhtä kannattamatonta.

Tai ainakin sijoitustoimintaa huonommin kannattavaa.

Ja maailma muuttuu tällä hetkellä niin rajusti että ihmisten matkustamisessa saattaa tulla pysyvä vähentyminen.
Ne oli kyllä yksityisiä operaattoreita jotka aikoinaan vaihtoivat tavaravaunujen telejä Hangossa ja Turussa eikä valtiollinen. Valtiollinen lopetti heidän vaunujensa toimittamisen asiakkaille jos niitä oli alle 5. Silloin ei olut  yksityisiä jotka sen olisivat voineet tehdä. Jotenkin ajoitus koko läntisen yhdysliikenteen alasajoon osui sopivasti aikaan ennenkuin kilpailu oli pakko avata.

On turhan aikaista ruveta spekuloimaan miten paljon ja millä ihmiset haluavat tulevaisuudessa matkustaa. Joidenkin on kuitenkin pakko. Kotona lorviminen käy kanssa joillekin hermoille.
tallennettu
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #32 : Toukokuu 23, 2020, 23:05:27 »

Toinen takaisku on että Stena-lauttavarustamo lopettaa junalauttaliikenteen Trelleborgin ja Saksan Sassnizin välillä joten yksityisen Snälltåget-operaattorin sesonki-yöjuna Malmöstä Berliiniin lopettanee kanssa.
Snälltaget ei lopeta yöjunaansa.
https://www.railwaygazette.com/passenger/berlin-malmö-night-train-to-continue-despite-closure-of-ferry-route/56252.article
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Vihreät haluaa sujuvan ra­ta­yh­tey­den Tornion kautta Ruot­siin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina