Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR Group laajentaa toimintaansa Ruotsiin – panostaa ilmastoystävälliseen kaupunk  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Pokki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« : Maaliskuu 24, 2022, 11:06:31 »

Tiedote. Julkaistu: 24.03.2022, 11:00
VR Group

VR Group laajentaa toimintaansa Ruotsiin – panostaa ilmastoystävälliseen kaupunkiliikenteeseen

VR Group on sopinut ostavansa ruotsalaisen bussi- ja raideoperaattorin Arriva Sverigen. Arriva liikennöi Tukholman kaupunkiliikenteessä, sekä Etelä-Ruotsin ja Itä-Götanmaan alueliikenteessä. VR Group pyrkii kaupalla kasvamaan ja vahvistamaan asemaansa sekä kilpailukykyänsä kaupunkiliikenneoperaattorina ja tuomaan Arriva Sverigeen Suomessa kerrytettyä sähköbussiosaamistaan sekä vauhdittamaan Ruotsin bussiliikennemarkkinan sähköistymistä.

Arriva Sverige on osa eurooppalaista Arriva-konsernia, jonka omistaa saksalainen Deutsche Bahn. Arriva Sverigen liikevaihto oli viime vuonna yli 300 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuksen jälkeen Arriva Sverige siirtyy VR Groupin matkustajaliikenteen alle itsenäiseksi yhtiöksi.

VR Groupista merkittävä toimija Ruotsissa

Ilmastoystävällinen joukkoliikenne kasvaa ja VR Group pyrkii yrityskaupalla viemään Suomessa kerrytettyä puhtaan kaupunkiliikenteen osaamistaan Ruotsiin. Kaupan myöta VR Groupista tulee merkittävä liikenneoperaattori Ruotsissa. Arrivalla on vuosittain yli 170 miljoonaa matkustajaa ja yhtiö on Ruotsin kolmanneksi suurin junaoperaattori, sekä neljänneksi suurin bussioperaattori. Yrityskauppa tarkoittaa VR Groupille myös noin 3800 uutta työntekijää.

”VR Group on pitkän linjan liikenneoperaattori ja ilmastoystävällisen liikenteen edelläkävijä, joka voi tarjota Arrivalle hienoja kasvumahdollisuuksia. Odotamme innolla mahdollisuutta hyödyntää VR Groupin osaamista ja sähköbussiliikenteemme kehittämistä yhdessä VR Groupin kanssa”, sanoo Arrivan toimitusjohtaja Johan Lindgren.

Bussiyhtiönsä Pohjolan Liikenteen, Tampereen raitiovaunuliikenteen ja Helsingin seudun liikenteen HSL:n kilpailutuksen voiton myötä VR Group on Suomen kolmanneksi suurin bussiyhtiö ja toiseksi suurin toimija kaupunkiliikennemarkkinassa. Yrityskauppa on luonteva seuraava askel lähiliikennetaipaleella ja mahdollisuus viedä VR Groupin sähköbusseihin liittyvää asiantuntemusta Ruotsiin. VR Group on pohjoismaisessa mittakaavassa sähköbussiliikenteen edelläkävijä. Pohjolan Liikenteen 550:stä bussista 185 ovat sähköbusseja. Yrityskaupan myötä VR Group tulee olemaan tärkeässä roolissa myös Ruotsin bussiliikenteen sähköistämisessä.

VR Group tähtää yrityskaupalla strategianmukaiseen kasvuun turvatakseen laadukkaita palveluita Suomessa ja pärjätäkseen kilpailussa avautuvilla kotimaisilla markkinoilla. VR Groupin monopoli Suomessa purettiin vuosi sitten ja VR Group valmistautuu nyt uuteen tilanteeseen, jossa markkinoilla voi olla muitakin operaattoreita.

“Suomen joukkoliikennemarkkinoiden avautuessa kilpailu tulee kiristymään ja VR Groupin kilpailukyvyn turvaaminen tulee olemaan ratkaisevaa. Kilpailukyvyn turvaamiseksi strategiamme on nyt kasvaa avautuvilla kaupunkiliikennemarkkinoilla Pohjoismaissa", sanoo VR Groupin toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

Kauppa on tarkoitus toteuttaa heinäkuun alussa tavanomaisten sulkemisehtojen mukaisesti, vaatien Saksan digitaali- ja liikenneministeriön sekä Deutsche Bahnin hallituksen hyväksynnän.   Tämän jälkeen Arrivan osakkeet siirtyvät VR Groupin omistukseen.

Kauppa avaa pääsyn Ruotsin kilpailutusmarkkinoille

Arriva Sverige on VR Groupille mahdollisuus, jollaisia on markkinoilla harvoin tarjolla. Kaupan myötä VR Groupille avautuvat Ruotsin Suomeen verrattuna moninkertaiset sopimuspohjaisen julkisen liikenteen markkinat, jotka ovat kasvavat sekä väestönkasvun, kaupungistumisen, että yhteiskunnan rahoituksen osalta. Ruotsissa VR Groupilla on mahdollisuus laajentaa ilmastoystävällistä toimintaa ja vaikuttaa sähköbussiliikenteen kehitykseen koko maassa. Yrityskaupan myötä VR Groupin kilpailukyky paranee huomattavasti sekä bussi- että raideliikenteessä  – myös Suomessa.

“Arriva on ollut selvä laatujohtaja Ruotsin raidemarkkinalla ja tämä vahvistaa kilpailukykyämme tulevassa raidekilpailussa myös Suomessa. Olemme bussiliikenteen sähköistämisen pioneeri ja kykenemme nyt nopeuttamaan Ruotsin markkinan sähköistymistä ja tarjoamaan Ruotsin yhtiölle osaamistamme. Lisäksi kauppa tarjoaa bussimarkkinassa meille skaalaetua sähköbussien hankinnassa ja kehityksessä”, sanoo VR Groupin matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola.

Investointi on VR Groupille suuruudeltaan maltillinen eikä vaaranna VR Groupin Suomen liiketoimintaa tai kotimaisia investointeja. Yrityskaupalla ei tule olemaan vaikutuksia VR Groupin suomalaisiin asiakkaisiin tai henkilökuntaan Suomessa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 868


« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2022, 15:32:49 »

Sinänsä mielenkiintoisa avaus kun ajattelee että VR ei ole aiemmi ollut kiinnostunut lähteä länsimaihin kilpailemaan itse liikenteen osalta.

Arrivan sivujen https://www.arriva.se/ mukaan Tukholman seudulla se operoi Tvärbananin raitiovaunuja ja Roslagsbananin ja Saltsjöbananin junia mutta ei päärataverkon lähijunia eikä metroa.  Skoonessa Pågatåg- lähijunia ja Itägötanmaalla taajamajunia maakunnan poikki.


tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #2 : Maaliskuu 24, 2022, 18:35:27 »

Tukholman seudulla operoidaan raitioliikenteestä Tvärbananin ohella myös Nockebybanania. Roslagsbanan taas siirtyi Arrivalta äskettäin Transdeville.

Tulevaisuudessa Arriva tulee liikennöimään Tukholman raitiolinjoista joko kaikkia tai ei yhtäkään, koska tarkoitus on yhdistää kaikki erillään olevat linjat yhdeksi kilpailutuspaketiksi.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #3 : Maaliskuu 24, 2022, 20:34:28 »

Roslagsbanan taas siirtyi Arrivalta äskettäin Transdeville.
Operoinnin siirtyminen ajoittunee päivämäärään 15.4.2022. Valituksen takia liikennöitsijän vaihtuminen viivästyi usealla kuukaudella.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #4 : Maaliskuu 25, 2022, 00:02:41 »

 Oliko Arriva kilpailussa aikonaan mukana "lähiliikenteen" avaamisessa? VR taisi lopulta voittaa?
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #5 : Maaliskuu 25, 2022, 09:06:09 »

"VR Group pyrkii tuomaan Arriva Sverigeen Suomessa kerrytettyä sähköbussiosaamistaan sekä vauhdittamaan Ruotsin bussiliikennemarkkinan sähköistymistä."

Tämäkö on Suomen valtion omistaman junayhtiön tärkein tavoite nyt?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 868


« Vastaus #6 : Maaliskuu 25, 2022, 09:38:33 »

"VR Group pyrkii tuomaan Arriva Sverigeen Suomessa kerrytettyä sähköbussiosaamistaan sekä vauhdittamaan Ruotsin bussiliikennemarkkinan sähköistymistä."

Tämäkö on Suomen valtion omistaman junayhtiön tärkein tavoite nyt?
En osaa sanoa, mutta jos Pohjolan Liikenteellä on osaamista jota ruotsalaisilla ei ole niin sitä kannattaa vissiin hyödyntää.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #7 : Maaliskuu 25, 2022, 11:32:37 »

Epäilemättä Ruotsin sähköinen joukkoliikenne nyt raketoi nextille levelille, kun pari vuotta sähköbusseilla operoinut suomalainen valtionyhtiö rantautuu maahan, jossa sähköbusseja on ollut jo vuosikaudet, ja niiden lukumäärä on nelinumeroinen. Puhumattakaan itänaapurista saatavasta kovasta kilpailuosaamisesta, kun Ruotsiin saadaan nyt yritys, joka on heittänyt pyyhkeen kehään kotimaansa vapailla bussiliikennemarkkinoilla ja raidepuolella ajelee matkustajia yksikseen.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Maaliskuu 25, 2022, 19:51:00 »

Sähköbussien tilanne oli Ruotsi 1 - Suomi 0 vielä vuonna 2019. Jos uskomme YLEn uutista "Sähköbussit mullistavat paikallisliikennettä nopeasti Ruotsissa ja monissa muissa maissa – Suomessa jumituttiin testausvaiheeseen": https://yle.fi/uutiset/3-10884687
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 196


« Vastaus #9 : Maaliskuu 25, 2022, 22:28:28 »

Epäilemättä Ruotsin sähköinen joukkoliikenne nyt raketoi nextille levelille, kun pari vuotta sähköbusseilla operoinut suomalainen valtionyhtiö rantautuu maahan, jossa sähköbusseja on ollut jo vuosikaudet, ja niiden lukumäärä on nelinumeroinen. Puhumattakaan itänaapurista saatavasta kovasta kilpailuosaamisesta, kun Ruotsiin saadaan nyt yritys, joka on heittänyt pyyhkeen kehään kotimaansa vapailla bussiliikennemarkkinoilla ja raidepuolella ajelee matkustajia yksikseen.
Ruotsin sähköbussien suhteellinen osuus on tällä hetkellä samaa luokkaa kuin Suomessa, ja Suomi menee tänä vuonna ohi (ellei ole jo mennyt). Esim. Tukholman lääniin tulee tietojeni mukaan tänä vuonna 320 uutta diesel-/kaasubussia ja vain 15 sähköbussia. Uppsalan lääniin tulee ilmeisesti lähes 200 uutta diesel-/kaasubussia ja korkeintaan muutama kymmenen sähköbussia.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1555


« Vastaus #10 : Maaliskuu 26, 2022, 13:12:29 »

Saksassa on liikenneministerien kokouksessa lyöty pöydälle mahdollinen paikallisliikenteen nollasopimusSyynä roima liikkumisen hintatason nousu.!Kestoltaan se olisi 3kk tai vaihtoehtoisesti 9Euron sopimus samalle ajalle.Tätä peustellaan administratiivisten kustannuksien laskuna ja tässä tapauksessa valtio olisi maksava osapuoli!Asia on keskustelun ja työstämisen alla.(Zeit de)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2022, 13:32:33 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #11 : Maaliskuu 26, 2022, 16:14:45 »

Epäilemättä Ruotsin sähköinen joukkoliikenne nyt raketoi nextille levelille, kun pari vuotta sähköbusseilla operoinut suomalainen valtionyhtiö rantautuu maahan, jossa sähköbusseja on ollut jo vuosikaudet, ja niiden lukumäärä on nelinumeroinen. Puhumattakaan itänaapurista saatavasta kovasta kilpailuosaamisesta, kun Ruotsiin saadaan nyt yritys, joka on heittänyt pyyhkeen kehään kotimaansa vapailla bussiliikennemarkkinoilla ja raidepuolella ajelee matkustajia yksikseen.
Ruotsin sähköbussien suhteellinen osuus on tällä hetkellä samaa luokkaa kuin Suomessa, ja Suomi menee tänä vuonna ohi (ellei ole jo mennyt). Esim. Tukholman lääniin tulee tietojeni mukaan tänä vuonna 320 uutta diesel-/kaasubussia ja vain 15 sähköbussia. Uppsalan lääniin tulee ilmeisesti lähes 200 uutta diesel-/kaasubussia ja korkeintaan muutama kymmenen sähköbussia.
Kalustoyksiköiden määrä ei kuitenkaan tässä nyt ole se juttu, vaan tiedotteessa hehkutettu "osaaminen". Vaikea kuvitella, että Suomen hiipuneella joukkoliikennealalla olisi vietävissä Ruotsiin mitään sellaista, mitä siellä ei jo osata. Sähköbusseja osaa mikä tahansa operaattori tarjota tarjouskilpailuun silloin kun tilaaja sellaisia pyytää. Tarjousten räikeästä alihinnoittelusta VR:llä on kaksi kotimaista referenssiä, joista HSL-liikenteen mokaaminen tuskin on Ruotsiin kaivattu vientituote.

Tiedote myös melko suoraan toteaa, että ulkomaille on mentävä, kun kotimaassa ei kasvua ole saatavilla - mistähän syystä.

Toki näitä bisnestiedotteiden kielikuvia ei yleensäkään voi ottaa vakavasti.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #12 : Maaliskuu 27, 2022, 14:44:04 »

Voi olla tietenkin niin, että VR Groupiin kuuluva Pohjolan Liikenne katsoo erityisosaamisekseen sen, että se tarjoaa sähkölinja-autoja myös kohteisiin, joissa niitä ei velvoiteta tai niistä ei myönnetä lisäpisteitä. Tällä tavoin bussiliikenne sähköistyisi liikenteen tilaajienkin suunnitelmia nopeammin. Pohjolan Liikenteelle ei liene tullut uusia dieselbusseja syksyn 2019 jälkeen ollenkaan, täyssähköjä kuitenkin joitakin kymmeniä, ja huomattavasti lisää akkubusseja on luvassa 2023 alkupuoleen mennessä.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #13 : Maaliskuu 27, 2022, 15:54:12 »

Kiinasta ei pitäisi tilata yhtään sähköbussia eikä mitään muutakaan.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 384


« Vastaus #14 : Maaliskuu 27, 2022, 20:49:50 »

Sonera ostaa ilmaa Saksasta, Fortum ostaa hiilivoimaloita ja osuuden uudesta Venäjä-Saksa-kaasuputkesta. Vahingosta huolimatta VR ostaa "halvalla" huonosti kannattavan liikenneoperaattorin. Suomessa kilpailu ei toimi ja firmat keräävät korkeilla hinnoillaan liian suuria kassoja. Sitten valtionyhtiöiden managerit lähtevät shoppailulle ja kun asia menee pieleen, veronmaksaja tulee apuun. Katsotaan, tekeekö VR niin kuin hollantilainen NS: https://railway-news.com/abellio-rail-folds-in-germany-concessions-given-to-other-operators/
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1555


« Vastaus #15 : Maaliskuu 27, 2022, 21:42:33 »

Ruotsalaisesta kauppamiestaidosta kertoo jo jotain että saivat aikoinaan myytyä  vanhoja kiskobusseja mm,Liberiaan ja miksei muitkin busseja!Oikeastaan nämä jutut Suomen onnistuneista pisniksistä kuuluu Vitsi.osastolle!
Kaikki ei tieda miten kävi  VR Trackille Ruotsissa!Tuonhan ei tarvitseolla mitään mutta tulipahan vaan mieleen.Mutta mitähän Britti tähän sanoisi se sanoisi "Wait and see".Ja saksalaisellahan on ihan omat valmiit sanonnat!Mikään ei muuta sita tosiasiaa että suomalainen hinnoittelupolitiikka ja hinnat sen mukana on pahasti pielessä!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2022, 23:45:08 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR Group laajentaa toimintaansa Ruotsiin – panostaa ilmastoystävälliseen kaupunk  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina