Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Jyväskylässä suunnitteilla ratapihan ylle kansikortteli  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« : Toukokuu 27, 2020, 14:32:07 »

Lisätietoja uutisessa:
https://yle.fi/uutiset/3-11368964
tallennettu
Timo Närhi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #1 : Toukokuu 27, 2020, 18:19:37 »

Olen itsekin pyöritellyt tätä kannen rakentamista useampaan otteeseen vuosien varrella. Törmään joka kerta samaan ongelmaan: vanhan rautatieaseman ympäröivä ns. rautatiekortteli on suojeltu. Vaikka kansi ei vaatisikaan suojeltujen rakennsuten purkamista, miten ihmeessä kannen arkkitehtuurin saa sopimaan yhteen suojellun ympäristön kanssa?

http://www.rky.fi/read/asp/r_kohde_det.aspx?KOHDE_ID=4216
tallennettu
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 49


« Vastaus #2 : Kesäkuu 01, 2020, 05:27:19 »

"– Nyt haetaan realistista, mutta samalla kunnianhimoista vaihtoehtoa ydinkeskustan jatkeeksi. Kannelle tulisi viihtyisä kulkuyhteys, mutta myös merkittävä määrä rakentamista, kertoo erikoissuunnittelija Sarita Nordstrand Jyväskylän kaupungista."

Missähän kohtaa tossa suunnitelmassa on se realismi? Vaikuttaa lähinnä siltä, että pitää saada kansi kun kerran Tampereellekin tulee kansi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #3 : Kesäkuu 01, 2020, 09:10:48 »

"– Nyt haetaan realistista, mutta samalla kunnianhimoista vaihtoehtoa ydinkeskustan jatkeeksi. Kannelle tulisi viihtyisä kulkuyhteys, mutta myös merkittävä määrä rakentamista, kertoo erikoissuunnittelija Sarita Nordstrand Jyväskylän kaupungista."

Missähän kohtaa tossa suunnitelmassa on se realismi? Vaikuttaa lähinnä siltä, että pitää saada kansi kun kerran Tampereellekin tulee kansi.

Eikö tuo ole lähempänä Turun Kupittaata kun kansi on rautatien ja valtatien ylitse. Tampereellahan kansi on "vain" rautatien ylitse.

Onhan näitä kansia muuallakin, kuten Hämeenlinnassa vt 3:n yli, Rovaniemellä vt 4:n ylitse ja sitten nuo Tampereen ja Turun kannet. Pasila on tietysti kaikkien kansien äiti.

Noihin nähden ei mitenkään ainutlaatuinen hanke ja turha vinoilua väittää tamperelaisten kopioinniksi. Toki Jyväskylässä rautatiealue olisi levein kun raiteita on ihan jokunen katettavaksi.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #4 : Kesäkuu 01, 2020, 10:23:15 »

Ratapihan ja tien ylittävä kansi parantaisi olennaisesti kaupunkirakennetta yhdistämällä kaupunginosat ja luomalla miellyttävän liikkumisreitin. Huolellisella suunnittelulla myös aseman suojeltu ympäristö voidaan tässä huomioida, kuuluvathan erilaiset ja eri aikakausien kerrostumat olennaisina osina kaupunkikuvaan.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #5 : Kesäkuu 01, 2020, 20:11:45 »

Ja rakentaminen ei häiritse junaliikennettä lainkaan?
tallennettu
Timo Närhi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #6 : Kesäkuu 01, 2020, 22:18:58 »

Ja rakentaminen ei häiritse junaliikennettä lainkaan?
Läpi kulkeva tavaraliikenne varmaan saataisiin ongelmitta läpi, mutta varsinkin matkustaja liikenteen osalta joutuisi tekemään melkoisesti poikkeus järjestelyjä. Onneksi laituriraiteta on sentään kolme kappaletta ja tarvetta on normaali tilanteessa saman aikaisesti korkeintaan kahdelle.

Matkustaja liikenteen osalta suurin päänvaiva aiheutuu sitten, kun rakennus työt etenisivät nykyisen matkakeskuksen kohdalle. Raiteille 2 ja 4 (Jyväskylässä on sivulaituri raiteelle 1 ja keskilaituri raiteille 2 ja 4, raide 3 päätty keskilaiturin pohjois päätyyn) pääsee vain radan ja Rantaväylän (vt 9, E63) ylittävää jalankulku/pyöräilysiltaa pitkin ja tilan puutteen takia tilapäisratkaisu vaikuttaa voimakkaasti joko linja-auto liikenteeseen tai pysäköintiin. Molemmat ovat nykyisellään sellaisia sumppuja, ettäolisi hienoa jos kannen päälle saisi kunnon terminaalin.

En tiedä onko tämä raiteiston kannalta järkevää, mutta ainakin periaatteessa etelämpä on yhden parkkikentän vieressä tilaa sen verran, että siihen saattaisi saada tilapäisen aseman rakennustöiden ajaksi. Pysyvää tuskin kannattaa sinne värkätä, sillä sijainti olisi silloin sivussa keskustasta.

Aseman tavara liikenteen tarpeiden kannalta en osaa sanoa mitään.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #7 : Kesäkuu 01, 2020, 22:34:32 »

Ja rakentaminen ei häiritse junaliikennettä lainkaan?

Ei Pasilan asemankaan purku- ja rakennustyöt juuri tällaista työmatkapendelöijää haitanneet, vaikka vuosikaupalla poikkeusjärjestelyjä olikin.

On junien ja ihmisten määrät Jyväskylässä sentään aivan eri luokassa Pasilaan verrattuna, joten varmasti ne saadaan kohtuudella ratkaistua.

Ennemmin kyselisin jyväskyläläisiltä, että mistä aikovat saada rahoituksen jättihankkeelleen.
tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #8 : Kesäkuu 02, 2020, 08:42:22 »

Kas, oletin kantta kaavailtavan Paviljongin sillan laajennukseksi, mutta näköjään suunnitelmat sijoittuvatkin tämän sillan ja sataman sillan välille.

Aina näissä kansisuunnitelmissa on hotelli mukana, mutta se areena näyttää Jyväskylän suunnitelmista puuttuvan.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #9 : Kesäkuu 02, 2020, 09:57:58 »

On kyllä aika kalliit ja suuret suunnitelmat.. No jospa Jyväskylä saa Ossuuskaupan maksumieheksi, siellähän on kapitaalia rakentaa vaikka mitä..
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #10 : Kesäkuu 02, 2020, 11:00:01 »

Kas, oletin kantta kaavailtavan Paviljongin sillan laajennukseksi, mutta näköjään suunnitelmat sijoittuvatkin tämän sillan ja sataman sillan välille.

Aina näissä kansisuunnitelmissa on hotelli mukana, mutta se areena näyttää Jyväskylän suunnitelmista puuttuvan.

Areena rakennetaan Hippokselle katetun jalkapallostadionin ym. uusien upeiden urheilupaikkojen kera. Ehkä joskus, tai sitten ei koskaan…

Rakennustöiden oli kuitenkin tarkoitus alkaa tänä vuonna, ja valmista piti tulla nopeimmillaan jo parin vuoden päästä, mutta ensimmäistäkään lapionpistoa ei ole vielä tehty. Kiirettä rupeaa kohta pitämään, jos alkuperäisessä aikataulussa halutaan pysyä.

Ehkä tästä ratapihan yli johtavasta kannesta tulee samanlainen ikuisuushanke. Nyt ajankohtaista tuntuu olevan vääntö siitä, rakennetaanko Kirkkopuiston alle parkkihalli vai ei.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2020, 11:36:50 kirjoittanut Jukka Voudinmäki » tallennettu
Timo Närhi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #11 : Kesäkuu 02, 2020, 22:50:40 »

En tiedä miten purkutyöt Pasilassa hoidettiin, kun en vanhan aseman rakennetta kovin hyvin tuntenut. Lienee kuitenkin paikallaan käydä hieman läpi sitä, miten Jyväskylän asema on toteutettu, jotta asiaan liittyvät tekniset haasteet käyvt ilmi.

Jyväskylän asemmalla on laituri kohtaiset katokset vain asemarakennuksen eteläpuolella. Asemarakennuksen kohdalla on korkealle sijoitettu katon jatke, joka länsipäädystään tukeutuu asemarakennuksen katto ja seinä elementteihin ja itäpäässä keskilaiturila (raiteet 2 ja 4) kohoaviin tukipilareihin. Lisäksi sähköradan yläpuoliset rakenteet on raiteiden 1 ja 2 osalta tuettu kummastakin päästä edellä mainittuihin rakenteisiin ja raiteen 4 (en muista minkä raiteen kohdalla itäinen tukipylväs on) osalta länsipäädystään.

Mikäli olen tulkinnut tilannetta oikein, tuon katoksen purkaminen edellyttää raiteiden 1, 2 ja 4 eli kaikkien laituriraiteiden ottamista tuolta osin pois käytöstä purkutyön ajaksi ja työmaan alitse kulku onnistuu vain diesel kalustolla (ml. tietysti Sr3 diesel koneilla). Tämä ei toki millään tasolla estä Jyväskylään päättyvää matkustaja liikennettä, sillä varsinkin 1 laituri on riittävän pitkä ja kulku raiteille 2 ja 4 on järjestettävissä vanhan eteläisen ylikulun kautta (en muista onko portaat purettu, jos on niin ei ole iso homma lisätä niitä).

Läpikulkeva matkustaja liikenne ei kuitenkaan suoraan noilta laitureilta onnistu,
 vaan siinä jouduttaisiin peruuttelemaan ja kiertämään ratapihan itäisiä raiteita pitkin. Läpikulkevalle tavaraliikenne taitaa jo nykyisellään kulkea tuota kautta tai ainakaan eivät 1 tai 2 raidetta pitkin.

Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että tämä taitaa olla aika teoreettista pohdiskelua. Vaikka olenkin kohtuu nuorimies, en silti usko näkeväni tätä toteutettuna ennen eläkepäiviäni, jos se nyt koskaan etenee piirustuspöytää pidemmälle.
tallennettu
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #12 : Kesäkuu 03, 2020, 19:07:54 »

En aivan ymmärrä mistä edellä keskustellaan. Ei havainnekuvien perusteella nykyistä asemarakennusta/matkakeskusta pureta. Kansi ei sinne asti yllä. Vai pohditaanko edellä mikäli kantta joskus tulevaisuudessa laajennettaisiin ja asemarakennus tällöin purettaisiin.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #13 : Kesäkuu 03, 2020, 20:49:49 »

Vanha asemarakennus taitaa olla suojeltu, ehkä myös entiset VR:n asuintalot Hannikaisenkadun varrella.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Jyväskylässä suunnitteilla ratapihan ylle kansikortteli  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina