Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Salaileeko HMVY rikosepäilyitä?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #25 : Kesäkuu 25, 2020, 21:10:36 »

yhdistyksen kannattaisi ainakin keskittää asiasta tiedottaminen yhdelle, hallituksessa toimivalle henkilölle.

Pekka puhuu asiaa. Olen seurannut tätä ketjua maanantaista lähtien ja yhdistyksen jäsenenä kaipaisi esim juurikin hallituksen jäseneltä kommenttia siitä, mitä ihmettä yhdistyksessä oikein tapahtuu. Ensin suhtauduin tähän niin, että kyseessä olisi mustamaalaus yritys, mutta blogitekstin ovat allekirjoittaneet henkilöt, jotka varmasti tietää, että perättömien huhujen levittämisestä olisi äkkiä itse syytettynä.

tallennettu

Tino Sahisalmi
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #26 : Kesäkuu 25, 2020, 22:42:07 »

Näin ensiksi haluan tehdä selväksi, että vaikka istun HMVY:n hallituksessa, seuraava viesti on puhtaasti minun henkilökohtainen mielipide, eikä sillä ole mitään tekemistä HMVY:n kanssa.

Ajattelin aluksi olla vain hiljaa asiasta, mutta kun asiasta nousi näin kova myrsky niin ajattelin että sanon sanottavani. On mielestäni erittäin mielenkiintoista että henkilöt, jotka eivät käy aktiivisesti talkoissa Haapamäellä, näkevät rikoksia tapahtuvan, mutta sitten esimerkiksi minä, käyn lähes joka viikonloppu haapamäellä, en ole nähnyt mitään. Mielenkiintoisinta asiassa on se että poliisi on kuulustellut minua rikoksen uhrina.

Näin poliisin sanoin, minä itse tiedän parhaiten, mitä olen kokenut ja mitä en. Ja tiedän sen erittäin hyvin että epäiltyä rikosta ei ole minun kohdalla tapahtunut, vaikka jotkut tänne kirjoittaneet ovat poliisille niin väittäneet.
tallennettu
Pekka V. Puhakka
Käyttäjä
Paikalla

« Vastaus #27 : Kesäkuu 26, 2020, 08:39:18 »

On mielestäni erittäin mielenkiintoista että henkilöt, jotka eivät käy aktiivisesti talkoissa Haapamäellä, näkevät rikoksia tapahtuvan, mutta sitten esimerkiksi minä, käyn lähes joka viikonloppu haapamäellä, en ole nähnyt mitään.

Lainauksessa oleva argumentti siitä kuinka usein joku käy talkoissa ja joku toinen ei, toistuu usein ja mitä erilaisimmissa yhteyksissä Haapamäellä käydyissä keskusteluissa.

Todettakoon että näköala usein selkenee ja asiat kirkastuvat kun niihin saa sopivasti etäisyyttä. Tämä pätee toki yleisesti ja oman kokemukseni perusteella erityisesti Haapamäen kaltaisessa yhteisössä.

-Pekka
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Paikalla

« Vastaus #28 : Kesäkuu 26, 2020, 09:32:17 »

Kaikkein selkeintä olisi kutsua koolle ylimääräinen yhdistyskokous käsittelemään asiaa niissä puitteissa kuin se on mahdollista. Tätä on kaikesta päätellen yritettykin, mutta hallitus ei ole tarttunut aloitteentekijöiden tekemiin esityksiin. HMVY:n säännöt eivät erikseen määrittele sitä, millä tavalla ylimääräinen yhdistykskokouus pitäisi kutsua koolle. Silloin noudatetaan yhdistyslain 20 pykälän määräyksiä:

"Yhdistyksen ylimääräinen kokous on pidettävä, kun yhdistyksen kokous niin päättää tai hallitus katsoo siihen olevan aihetta taikka vähintään yksi kymmenesosa yhdistyksen äänioikeutetuista jäsenistä sitä ilmoittamansa asian käsittelyä varten vaatii.

Vaatimus kokouksen pitämisestä on esitettävä kirjallisesti yhdistyksen hallitukselle. Hallituksen on viipymättä vaatimuksen saatuaan kutsuttava kokous koolle. Jollei kokousta ole kutsuttu koolle tai vaatimusta ole voitu esittää hallitukselle, aluehallintoviraston tulee kokouksen pitämistä vaatineen jäsenen hakemuksesta oikeuttaa hakija kutsumaan kokous koolle yhdistyksen kustannuksella tai velvoittaa hallitus siihen sakon uhalla."

Yhden kymmenesosan kerääminen ylimääräisen kokouksen järjestämisen taakse on varmin — mutta myös työläin — tapa saada kokous järjestettyä. Jos tällaisen joukon saa kasaan, niin hallituksella ei ole mitään keinoa olla kutsumatta ylimääräistä kokousta koolle. Mikäli hallitus ei kuitenkaan reagoi asiaan, voidaan aluehallintovirasto kutsua hätiin.

Jos yhdistyksessä on esimerkiksi 500 jäsentä, niin yksi kymmesosa olisi silloin vähintään 50 henkilöä. Nimien kerääminen on oma hommansa, mutta silloin aloite on kokonaisuudessaan — myös kokouksen aiheen osalta — aloitteentekijöiden käsissä. Kannattaa miettiä hyvin tarkkaan, mitä kaikkea ylimääräisessä kokouksessa halutaan käsitellä, koska vain kokouskutsussa etukäteen määriteltävistä asioista voidaan päättää. Kannattaa varautua myös siihen, että ylimääräinen kokous voi tarpeen vaatiessa tai asiaan liittyvien selvitysten seurauksena erottaa koko hallituksen ja valita uuden. Tämäkin asia on syytä kirjata vähintään ehdollisena, kun aloitetta ylimääräisestä kokouksesta laaditaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #29 : Kesäkuu 26, 2020, 11:22:53 »

On mielestäni erittäin mielenkiintoista että henkilöt, jotka eivät käy aktiivisesti talkoissa Haapamäellä, näkevät rikoksia tapahtuvan, mutta sitten esimerkiksi minä, käyn lähes joka viikonloppu haapamäellä, en ole nähnyt mitään.
Lainauksessa oleva argumentti siitä kuinka usein joku käy talkoissa ja joku toinen ei, toistuu usein ja mitä erilaisimmissa yhteyksissä Haapamäellä käydyissä keskusteluissa.

Tätä tarvetta korostaa käymistä Haapamäellä minäkin olen ihmetellyt jo pitkään. Sitä argumenttia on käytetty ikään kuin olisi tarve painaa joitain jäseniä tai kokonaisia ihmisryhmiä alemmas. Siitä tulee väistämättä vaikutelma, että kaikki yhdistyksen jäsenet eivät ole tasavertaisia keskenään.
tallennettu

Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #30 : Kesäkuu 26, 2020, 11:23:24 »

Vaikka vorg ei olekaan virallinen reitti HMVY:n asioiden käsittelyyn, on myös HMVY:n hallituksen ja toiminnantarkastajien otettava vähättelemättä huomioon tätäkin kautta tulleet lukuisten HMVY:n jäsenten kannanotot.

Yhdistyksen kevätkokouksen siirtämiseen vaikuttaneet koronarajoitukset ovat poistuneet.
KAIKKI perusteet kokouksen lisälykkäämiseen ovat poistuneet. Lisälykkäys on sääntöjen ja yhdistyslain vastainen toimi, joka väistämättä merkitsisi sellaiseen osallistuvien syyllisyyttä.

Esillä oleva, poliisitutkintaan liittyvä asia ilmoitettiin sääntöjen mukaisella tavalla HMVY:n hallitukselle ja toiminnantarkastajille jo alkuperäisessä kevätkokouksessa käsiteltäväksi.
Siksi hallituksen esteettömien jäsenten ja esteettömien toiminnantarkastajien TULEE huolehtia virkavastuulla, että asiat tulevat riittävillä taustatiedoilla varustettuina käsiteltäviksi tulevassa kokouksessa.

Samat henkilöt huolehtivat virkavastuullaan, että mahdolliset asiassa esteelliset hallituksen jäsenet eivät osallistu asian käsittelyyn.

Viivästynyt kevätkokous on joka tapauksessa viipymättä kutsuttava koolle kokouskutsulla, joka mahdollistaa asian yhdistystä sivuavien kohtien sekä henkilöiden luottamuksen sitovan käsittelyn.
Siten hallituksen esteettömät jäsenet voivat harkita kutsuvatko he yhdistyksen ylimääräisen kokouksen käsittelemään poliisitutkintaan liittyvää asiaa ja vastuuhenkilöiden luottamusta jo ennen viipymättä kutsuttavaa kevätkokousta, vai yhdistävätkö he myös ensinmainitut asiat kevätkouksessa käsiteltäviksi.

Oleellista on kokouskutsujen tietojen riittävyys asioiden ja luottamuksen käsittelylle kokouksessa. Käsittelyn PITÄÄ olla avointa koskien kaikkea yhdistystä koskevia ja sivuavia asioita, vaikka ne olisivat muuten luottamuksellisia.

Yhdistyksen säännöt ovat jäsenille tarpeen, ja monelta säännöt ovat ehkä kateissa.
Olen siksi pyytänyt HMVY:tä lisäämään säännöt pikaisesti nettisivuilleen.

Erkki Nuutio, HMVY:n jäsen
tallennettu
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #31 : Kesäkuu 26, 2020, 23:11:46 »

Minusta on mielenkiintoista että havaintoja rikoksista tekee ainoastaan erittäin harvaan haapamäellä käyvät ihmiset? Minäkään aktiivisena en ole havainnut mitään, varsinkaan itseeni liittyvää. Silti olen päässyt kuulusteltavaksi uhrina. Varsin perättömiä nämä ilmassa olevat rikosasiat tällä hetkellä...

Mutta eniten ihmettelen sitä, että minkä takia yhdistyksen hallituksen pitäisi tiedottaa jokaista jäsentä siitä, että poliisi on tehnyt kotietsinnän. Vaikka kotietsintä kohdistui yhdistyksen tiloihin, niin yhdistys ei liity asiaan mitenkään, ainoastaan yksityishenkilöt...

Parissa viimeisessä yhdistyksen syyskokouksessa on äänestetty erittäin ahkerasti hallituspaikoista, kun pieni porukka yrittää päästä hallituspaikoille. Nyt näemmä yritetään vaihtaa hallitus tällä tavalla.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #32 : Kesäkuu 27, 2020, 00:35:56 »

En valitettavasti tunne ns. "yhdistyslakia" - kokouksen peruuntuminen? Olenko ymmärtänyt oikein, ettei HMVY ole tutkinnan kohteena vaan YKSITYIShenkilö/-t? Olisiko aiheellista pitää tuo peruuntunut ns. "kevät kokous"  vasta mahd. syytteiden luvun jälkeen (mahd. eräiden henkilöiden toivomat henk.vaihdokset)? Samalla tiedotus jäsenistölle, mikäli aiheuttaa toimenpiteitä? Vaatimus ylim. kokouksen pitämisestä, mikäli 10% jäsenistä sitä vaatii (jäsenrekisterin tietojen luovutus?)? Pari henkilöä on uskaltautunut tunnustamaan jouduttuaan kuulusteltaviksi "perättömien" huhujen vuoksi - heidän oikeusturvansa? Pari "maalaisjärkeä" askarrattanut kysymys? Oikeusoppineet voinevat selventää ajatuksiani...
Jorma Toivonen
myös HMVY:n jäsen.   
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #33 : Kesäkuu 29, 2020, 16:36:36 »

On mielestäni erittäin mielenkiintoista että henkilöt, jotka eivät käy aktiivisesti talkoissa Haapamäellä, näkevät rikoksia tapahtuvan, mutta sitten esimerkiksi minä, käyn lähes joka viikonloppu haapamäellä, en ole nähnyt mitään. Mielenkiintoisinta asiassa on se että poliisi on kuulustellut minua rikoksen uhrina.

Tämän ketjun muista viesteistä näkyy, että poliisi epäilee rikoksen tapahtuneen muualla kuin HMVY:n tiloissa ja että rikoksen ainoa linkki HMVY:hyn on, että siitä epäilty on myös aktiivinen HMVY:ssä.
Poliisi on ilmeisesti pitänyt mahdollisena, että henkilö olisi tehnyt vastaavia rikoksia myös HMVY:n jäsenille ja siksi varmuuden vuoksi kuulustelee heidätkin kaikki.

Kaikissa poliisin kuulusteluissa kerrotaan, missä roolissa kuulusteltavaa kuullaan. Se on aina joku näistä:
* Epäiltynä
* Todistajana
* Uhrina

Tuo on merkityksellistä siksi, että noilla kolmella eri kuulusteltavatyypillä on eri oikeudet ja velvollisuudet.

Sun ei ole epäilty tehneen mitään, eikä uskota että sä olisit nähnyt sivusta mitään sellaista, mikä tekisi susta mahdollisen todistajan, mutta poliisi on joistain omista syistään näemmä pitänyt mahdollisena, että olet saattanut joutua rikoksen uhriksi, ja on tarkistanut asian.

Eli: väitteesi
Lainaus
henkilöt, jotka eivät käy aktiivisesti talkoissa Haapamäellä, näkevät rikoksia tapahtuvan
on virheellinen. Kukaan Haapamäellä aktiivisesti käynyt ei ole nähnyt rikoksia tapahtuvan. HMVY:tä kohtaan ei nytkään ole rikosepäilyitä, vaan joku HMVY:n aktiivi on muulla omalla ajallaan jossain muualla ilmeisesti tehnyt rikoksen.

Olen aiemmin kuullut ilmapiirin myrkyttyneisyydestä HMVY:llä vain viittauksia, enkä ole tiennyt mitä se on pitänyt sisällään. Sitä on vuosien saatossa aina välillä sieltä tai täältä saanut kuulla, että ilmapiiri on myrkyttynyt, mutta mitään tarkempaa ei ole saanut kuulla. Näiden kahden hyvin nuoren, joita on varmuuden vuoksi mahdollisena rikosuhrina kuulusteltu, kommenteista kuitenkin ilmenee todella paljon! He eivät liene itse keksineet tuota ajatustaan siitä, että on porukka joka syyttelee toista porukkaa turhan päiten. Tässähän syytöksiä on todellisuudessa tullut vain poliisin suunnasta, eivätkä jäsenet ole mahdollisesta rikoksesta tienneet ennen kuin poliisi alkoi tutkia yhden jäsenen tekemisiä myös hänen harrastusajallaan. Kuitenkin jotenkin on ainakin nuoremmille tullut mielikuva, että jotkut jäsenet ovat pyrkineet syyttelemään toisia isoista rikoksista ja että näitä rikoksia ei olisi lainkaan tapahtunut.

Toisessa ketjussa sanottiin tällaista:
Viime viikolla keskusteltiin rikosepäilyistä HMVY:n ympärillä. Jostain syystä se keskustelu hiljeni kun asiaan saatiin myös kahden ”uhrin” näkemykset.

Mauri Lagerstedt näyttäisi olevan HMVY:llä aktiivinen. Guugletus kertoo hänen olevan HMVY:n rahastonhoitaja.
Tämä on oikeastaan ensimmäinen kerta kun näen tuollaista törkeää hyssyttelyä sellaiselta ihmiseltä, jonka tiedän olevan HMVY:n luottamustehtävässä, eli kai sitten hallituksessakin?

Näyttää mun silmiin aika karsealta touhulta, ja ymmärrän vähitellen miksi hallituksen täydellistä vaihtamista on vaadittu. Ei välttämättä lainkaan huono idea!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #34 : Kesäkuu 29, 2020, 17:14:23 »

Näiden kahden hyvin nuoren, joita on varmuuden vuoksi mahdollisena rikosuhrina kuulusteltu, kommenteista kuitenkin ilmenee todella paljon! He eivät liene itse keksineet tuota ajatustaan siitä, että on porukka joka syyttelee toista porukkaa turhan päiten. Tässähän syytöksiä on todellisuudessa tullut vain poliisin suunnasta, eivätkä jäsenet ole mahdollisesta rikoksesta tienneet ennen kuin poliisi alkoi tutkia yhden jäsenen tekemisiä myös hänen harrastusajallaan. Kuitenkin jotenkin on ainakin nuoremmille tullut mielikuva, että jotkut jäsenet ovat pyrkineet syyttelemään toisia isoista rikoksista ja että näitä rikoksia ei olisi lainkaan tapahtunut.

Mielikuva on syntynyt valkoisista papereista joissa lukee mustalla fontilla selkeästi nimien kera kuinka yhdistyksen jäsen (jäsenet) syyttävät toista jäsentä (jäseniä) siitä, että olisivat tehneet vaikka ja mitä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #35 : Kesäkuu 29, 2020, 17:17:15 »

Näiden kahden hyvin nuoren, joita on varmuuden vuoksi mahdollisena rikosuhrina kuulusteltu, kommenteista kuitenkin ilmenee todella paljon! He eivät liene itse keksineet tuota ajatustaan siitä, että on porukka joka syyttelee toista porukkaa turhan päiten. Tässähän syytöksiä on todellisuudessa tullut vain poliisin suunnasta, eivätkä jäsenet ole mahdollisesta rikoksesta tienneet ennen kuin poliisi alkoi tutkia yhden jäsenen tekemisiä myös hänen harrastusajallaan. Kuitenkin jotenkin on ainakin nuoremmille tullut mielikuva, että jotkut jäsenet ovat pyrkineet syyttelemään toisia isoista rikoksista ja että näitä rikoksia ei olisi lainkaan tapahtunut.

Mielikuva on syntynyt valkoisista papereista joissa lukee mustalla fontilla selkeästi nimien kera kuinka yhdistyksen jäsen (jäsenet) syyttävät toista jäsentä (jäseniä) siitä, että olisivat tehneet vaikka ja mitä.

Viittaatko tämän ketjun aloitusviestissä olevaan tekstiin vai johonkin muuhun?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mauri Lagerstedt
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #36 : Kesäkuu 29, 2020, 17:25:05 »

Mauri Lagerstedt näyttäisi olevan HMVY:llä aktiivinen. Guugletus kertoo hänen olevan HMVY:n rahastonhoitaja.
Tämä on oikeastaan ensimmäinen kerta kun näen tuollaista törkeää hyssyttelyä sellaiselta ihmiseltä, jonka tiedän olevan HMVY:n luottamustehtävässä, eli kai sitten hallituksessakin?

Huomasitko että siteerasit viestisi alussa yhdistyksen varapuheenjohtajaa? Mikset syyttänyt häntäkin ”törkeästä hyssyttelystä”?
tallennettu
Erno Palonheimo
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #37 : Kesäkuu 29, 2020, 17:30:07 »

Tätäkö on HMVY:n tiedotus ja reagointi tapahtuneeseen? Upean oloinen yhteisö. Olen vuosia miettinyt, liittyisinkö jäseneksi ihan kannatusmielessä, mutta eipä tarvitse miettiä enää.
tallennettu
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #38 : Kesäkuu 29, 2020, 17:59:12 »

Viittaatko tämän ketjun aloitusviestissä olevaan tekstiin vai johonkin muuhun?
Viranomaisten papereihin.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #39 : Kesäkuu 29, 2020, 19:04:06 »

"Hallitus on päätösvaltainen, kun puheenjohtajan tai
varapuheenjohtajan lisäksi vähintään kolme hallituksen jäsentä on
läsnä."

Mikäli esteellisiä olisikin hallituksessa useampia, voi edessä olla
tilanne jossa hallitus ei ole enää päätösvaltainen ja pelkästään tästä
syystä täytyisi viipymättä muodostaa uusi hallitus ja järjestää sitä
varten yleiskokous.

Onko tällainen tilanne nyt?
Pekan lihavoitu sitaatti oli yhdistyksen säännöistä.

Varapuheenjohtaja on kertonut tulleensa kuulluksi uhrin asemassa. Näin ollen asia liittyy hänen yksityiseen etuunsa, ja hänen ei tarvitse (eikä hän voi) osallistua käsittelyyn hallituksessa. Se on ok.

Varapuheenjohtaja on siis esteellinen.

Näin ollen, ollakseen toimintakykyinen, sääntöjen mukaan hallitus tarvitsee välttämättä vähintään seuraavat ei-esteelliset henkilöt:

1 puheenjohtaja
3 hallituksen jäsentä

Haapamäen Museoveturiyhdistys ry: miten asia on, onko hallitus päätösvaltainen? Kyllä vai ei?
tallennettu

Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #40 : Kesäkuu 29, 2020, 19:09:12 »

Huomasitko että siteerasit viestisi alussa yhdistyksen varapuheenjohtajaa? Mikset syyttänyt häntäkin ”törkeästä hyssyttelystä”?

En huomannut. Kiitos huomautuksesta.
Tässä on vaillinaisen tiedon varassa aika paljon ihmeteltävää juuri nyt.
Vaikea sanoa ihmisestä, jonka ekaa kertaa näen tänne kirjoittavan.
FB:ssä näkyvästä vähästä julkisesta voi päätellä hänen iäkseen jotain 21-26-vuotta, eli enemmän kuin olin viestistään päätellyt.

Kyllä kai hän sitten on riittävän vanha, että joo, kyllä hänen periaatteessa pitäisi tietää mitä tapahtuu.

Tuo hänen viestinsä toki asettuu tuon huomiosi myötä hyvin mielenkiintoiseen kontekstiin. VPJ on hyvin eri asia kuin ihan vaan hallituksen jäsen. Jos poliisi tekee järjestön tiloihin kotietsinnän, silloin kyseessä on joku hyvin aktiivinen jäsen, koska kotietsinnässä on mitään järkeä vain jos on uskottavaa että epäillyllä on järjestön tiloissa jotain omia asioita säilössä. Yhdistysten hallituksissakin on usein jonkinasteisia "hallituksen rivijäseniä", mutta jos on VPJ, ei ehkä kuitenkaan ole ihan pihalla siitä, mitä tapahtuu. Mutta siitähän se riippuu, miten hyvin HMVY:n hallituksen jäsenet ovat asioista kärryillä ja onko VPJ:llä mitään valtaa. Ei välttämättä ole.

Tää vyyhti on todella hämmentävä!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2020, 20:15:27 kirjoittanut Tuukka Ryyppö » tallennettu

Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #41 : Kesäkuu 29, 2020, 20:20:43 »

Kun täällä aihetta kommentoivat HMVY:n hallituksen jäsenet ilman, että kertovat samalla olevansa sellaisia, ainakin minulle on jäänyt vähän epäselväksi, missä roolissa/mandaatilla kukin keskustelija asiaa kommentoi. Siispä laitan tähän HMVY:n hallituksen kokoonpanon, jottei muiden tarvitse tietoa erikseen etsiä:

Kimmo Alanko (puheenjohtaja)
Tino Sahisalmi (varapuheenjohtaja)
Tuomas Myllylä (sihteeri)
Mauri Lagerstedt (rahastonhoitaja)
Jani Niemelä
Niko Padatsu
Lasse Tauriainen (varajäsen)

Lähde: HMVY:n nettisivut.
tallennettu
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #42 : Kesäkuu 29, 2020, 20:42:41 »

Kun täällä aihetta kommentoivat HMVY:n hallituksen jäsenet ilman, että kertovat samalla olevansa sellaisia, ainakin minulle on jäänyt vähän epäselväksi, missä roolissa/mandaatilla kukin keskustelija asiaa kommentoi. Siispä laitan tähän HMVY:n hallituksen kokoonpanon, jottei muiden tarvitse tietoa erikseen etsiä:

Kimmo Alanko (puheenjohtaja)
Tino Sahisalmi (varapuheenjohtaja)
Tuomas Myllylä (sihteeri)
Mauri Lagerstedt (rahastonhoitaja)
Jani Niemelä
Niko Padatsu
Lasse Tauriainen (varajäsen)

Lähde: HMVY:n nettisivut.
Oletko sattunut miettimään jos täällä kommentoivat HMVY:n hallituksen jäsenet eivät kommentoi asiaa hallituksen jäsenenä, vaan yksityishenkilönä? Kertoen omia mielipiteitään, ei hallituksen?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #43 : Kesäkuu 29, 2020, 20:52:18 »

Oletko sattunut miettimään jos täällä kommentoivat HMVY:n hallituksen jäsenet eivät kommentoi asiaa hallituksen jäsenenä, vaan yksityishenkilönä? Kertoen omia mielipiteitään, ei hallituksen?

Hallitukseen liittyvässä keskustelussa hallituksen jäsenet _eivät voi_ olla muussa kuin hallituksen jäsenen ominaisuudessaan. Oma mielipide voi toki erota hallituksen enemmistön (eli hallituksen) mielipiteestä, mutta se eroavaisuus tulee tuoda selvästi ilmi. Tällöinkin kuitenkin kyseessä on hallituksen yksittäisen jäsenen mielipide.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #44 : Kesäkuu 29, 2020, 22:10:13 »

Tämähän on mielenkiintoisampaa kuin "Höyryveturimatkat 1009" koskaan...
tallennettu
Timo Oikarinen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #45 : Kesäkuu 29, 2020, 22:39:15 »

Ainakin kolme herraa näistä ovat esteellisiä.

Tänään asian varmistettuani tämä tutkinta ei tee kenestäkään hallituksen jäsenestä esteellistä kun tämä ei vieläkään viranomaisten mukaan liity yhdistykseen vaan yksityishenkilöihin. Hallitus edustaa tietääkseni edelleenkin vain yhdistystä eikä yksityishenkilöitä jolloinka tällä tutkinnalla ei ole vaikutusta siihen voiko joku toimia hallituksessa vai ei. Yhdistys ei ole millään tavalla asianosainen.
Sen kummemmin asiaa muuten kommentoimatta, juuri hallitusjäsenten yksityishenkilörooli asiassa tekee heistä mielestäni mahdollisesti esteellisen asian käsittelyssä. Pykälähän kuuluu näin:

37 §

Esteellisyys

Hallituksen jäsen tai yhdistyksen toimihenkilö ei saa osallistua hänen ja yhdistyksen välistä sopimusta koskevan eikä muunkaan sellaisen asian käsittelyyn eikä ratkaisemiseen, jossa hänen yksityinen etunsa saattaa olla ristiriidassa yhdistyksen edun kanssa.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #46 : Kesäkuu 29, 2020, 23:15:33 »

Hallituksen jäsenet kertovat lausunnoillaan kaiken kyvystään hoitaa yhdistystä uskottavalla tavalla.
tallennettu

Petri Sallinen
Käyttäjä
Paikalla

« Vastaus #47 : Kesäkuu 29, 2020, 23:40:37 »

Yhdistyksessä jäsenten edustama yhdistyskokous käyttää aina korkeinta päätöksentekovaltaa. Hallitus saa toimeenpanovaltansa yhdistyskokoukselta ja on tekemisistään myös vastuussa yhdistyskokoukselle. Tämä tarkoittaa sitä, että hallituksen toimia ohjaa parlamentaarinen vastuu — vastuu yhdistyksen jäsenille. Hallituksen on siis noudatettava yhdistyskokouksen tekemiä päätöksiä.

Yhdistyskokous voi erottaa hallituksen, jos se ei noudata yhdistyskokouksen tekemiä päätöksiä tai jos hallitus on menettänyt jäsentensä luottamuksen. Luottamuksen menettämiseen ei tarvita sen kummallisempia perusteluita. Luottamus mitataan ylimääräisessä yhdistyskokouksessa siten, että kokous erottaa hallituksen tai valitsee kokonaan uuden hallituksen. Tämä voidaan tehdä myös kesken hallituksen toimikauden. Siis peräti yksinkertaista ja ilmaa puhdistavaa.

Valitettavan usein yhdistysten hallitukset saattavat ryhtyä elämään kuin valtio valtiossa — nostavat itsensä jäsenten yläpuolelle ja unohtavat sen, mihin hallituksen toimeenpanovalta oikeasti perustuu.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2020, 23:06:10 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #48 : Kesäkuu 29, 2020, 23:52:29 »

Mitkähän lienevät näiden muutaman henkilön todelliset intressit "musta maalata" HMVY meidän tavallisten vorgia seuraavien harrastajien silmissä? Oletettavasti (?) sama pieni piiri sai osittain virheellisten tietojensa avulla poliisin tutkimaan yksityishenkilöiden asioita, senjälkeen samat henkilöt availivat tämän "salailupalstan", nyt tutkitaan yhdistyslakia suurennuslasi kourassa - millähän saisi HMVY:n hallituksen kaadettua. Tässähän alkaa olla jo TV:n rikos-sarjan täydelliset ainekset. Mitähän seuraavaksi...

Ps. Ovatko kaikki HMVY:tä vastaan taistelijat edes yhdistyksen jäseniä?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #49 : Kesäkuu 30, 2020, 01:32:35 »

Mitkähän lienevät näiden muutaman henkilön todelliset intressit "musta maalata" HMVY meidän tavallisten vorgia seuraavien harrastajien silmissä? Oletettavasti (?) sama pieni piiri sai osittain virheellisten tietojensa avulla poliisin tutkimaan yksityishenkilöiden asioita, senjälkeen samat henkilöt availivat tämän "salailupalstan", nyt tutkitaan yhdistyslakia suurennuslasi kourassa - millähän saisi HMVY:n hallituksen kaadettua. Tässähän alkaa olla jo TV:n rikos-sarjan täydelliset ainekset. Mitähän seuraavaksi...

Ps. Ovatko kaikki HMVY:tä vastaan taistelijat edes yhdistyksen jäseniä?

Tässä ollaan päästy jännään tilanteeseen, että näemmä vastakkain ovat yhdellä puolella rautatiehistorian säilyttäminen yhdessä HMVY:n kanssa ja toisella puolella sitten ainakin jokin osa HMVY:n hallituksesta.

Yleensä tapana on, että yhdistyksen hallituksen jäsenet ovat yhdistyksen jäseniä, joten kyllä – uskallan väittää että yhdistyksen jäseniä ovat.

Yllä on mainittu, että tässä olisi kyseessä rikosnimike "lapsen törkeä seksuaalinen hyväksikäyttö". Olen tässä päivän mittaan pohtinut, miten uskottava tuo väite on, ja kahdessa vaunut.orgin keskusteluketjussa on tullut esille paljon sellaista, mikä vahvasti viittaa tuohon suuntaan. Ja lisäksi sellaista, että epäilty touhu ei edes ole ollut ihan lyhytaikaista. Jos yli 20-vuotiasta on tuohon liittyen kuulusteltu mahdollisena uhrina, silloin katsotaan että tuollaista on voinut tapahtua jo ennen kuin kyseinen ihminen oli 16-vuotias, eli yli viisi vuotta sitten. Sitä, miten paljon yli viisi vuotta, en osaa sanoa kun ensinnäkin epäilys ei välttämättä ole kohdistunut aikaan jolloin mahdollinen uhri on ollut tasan 16, vaan sitä aikaisempikin aika on mahdollinen. Lisäksi siitä, miten kauan aikaa edes tuosta 16 vuoden rajasta on, ei ole mulla tietoa. Käsittääkseni tuo on rikos, joka vanhenee nopeammin kuin viidessä vuodessa, joten jos sitä nyt tutkitaan, touhun on pitänyt kestää kohtuullisen pitkään.

Jos poliisi tekee yhdistyksen tiloihin kotietsinnän, silloin epäillyssä on kyse henkilöstä, joka viettää yhdistyksen tiloissa niin paljon aikaa, että hänellä on siellä jotain tavaroita säilytyksessä.

HMVY:n toiminta on luonteeltaan sellaista, että HMVY:n tiloissa käy enemmän alle 16-vuotiaita kuin yhdistysten tiloissa tyypillisesti. Jos nyt sitten tosiaan on kyse lapsen törkeän seksuaalisen hyväksikäytön epäilystä sellaisen henkilön kohdalla, joka viettää huomattavia aikoja HMVY:n tiloissa, silloin on tietysti tärkeää pitää huolta, että alaikiäisiä ei päästetä HMVY:n tiloihin silloin, kun kyseinen henkilö on paikalla tai saattaa olla paikalla.

Jos epäilyllä on pohjaa, kyseessä on siis merkittävä lapsiin/nuoriin kohdistuva vaara. Silloin HMVY:n tulee toki tehdä toimenpiteet sen eteen, että nuoret voivat turvallisesti viettää aikaansa HMVY:n tiloissa. Siis, HMVY:n tulisi luoda strategia sen varmistamiseksi, että nuoren osallistuminen sen toimintaan ei tuota hänelle vaaraa tulla seksuaalisesti hyväksikäytetyksi. Tuossa ei ole kyse siitä, että syytettäisiin jotakuta tai lähdettäisiin osoittamaan sormella. On vain järjestettävä sellaiset käytännöt, että tunnistetaan uhkan olemassaolo ja että jos HMVY:n tiloissa jotain sellaista tapahtuu, ihmisillä on mahdollisimman pieni kynnys nostaa asiasta meteli. Voi olla, että epäily sitten osoittautuu vääräksi. Jos niin käy, silloin on tullut tehtyä ehkäiseviä toimenpiteitä turhaan. Se ei ole mitenkään merkityksellinen tappio.

Yhdistyksen on tärkeää pitää huoli siitä, että siellä toimivilla nuorilla on tieto siitä, millaiset asiat lasketaan seksuaaliseksi hyväksikäytöksi ja tieto siitä, mihin asiasta voi olla yhteydessä. Asiasta voisi pistää HMVY:n tiloihin ihan vaikkapa A3-kokoisia julisteita sinne tänne. On tärkeää ymmärtää, että jos joku on syyllistynyt lapsen törkeään hyväksikäyttöön yhdessä paikassa elämässään, hänellä on sen verran vinksahtanut mieli, että hän kykenee syyllistymään samaan myös toisessa paikassa ollessaan.

Ja jotain tällaista ihan itsestäänselvästi mikä tahansa yhdistys tekisi, jos siellä on paljon alaikäisiä mukana toiminnassa. Mä olen nyt katsellut tätä keskustelua aikani, ja se, että mihinkään toimiin ei ole ryhdytty lasten turvallisuuden varmistamiseksi, näyttää mun silmiin todella oudolta. Ja epäilyttävältä. Syystä tai toisesta hallitus uskoo tietävänsä, kenestä on kyse, ja haluaa sitten suojella kyseisen henkilön oikeutta toimia haluamallaan tavalla. Sellainen hallitus on epäluotettava niitä jäseniään lukuun ottamatta, jotka tekevät jotain korjatakseen tilannetta.
Hyvin hämmästyttävästi en ole nähnyt edes YHDEN hallituksen jäsenen olevan asiasta jotain järkevää mieltä.

Hallituksen toiminta on johtanut kerta toisensa jälkeen jäsenten luopumiseen yhdistyksen toiminnassa mukana olemisesta. Talkoolaisista on joka maassa rautatiemuseotoiminnassa huutava pula, ja toimiessaan tavalla joka työntää talkoolaisia ulos, yhdistyksen hallitus vaarantaa HMVY:n toimintaa. Ja koska HMVY on tärkein rautatiekalustoa entisöivä taho Suomessa, HMVY:n hallitus vaarantaa koko Suomen rautatiehistorian ylläpitoa merkittävällä tavalla.

Ja nyt tapahtunut juttu, että tuo vakava epäily ei ole johtanut MIHINKÄÄN turvallisuutta varmistaviin toimenpiteisiin, lyö hallituksen aiemmat laiminlyönnit todella perusteellisesti laudalta.

Itse en tosiaan ole HMVY:n jäsen. Tarkoituksena on ollut jo vuosia liittyä, koska se on tosi tärkeä yhdistys. Olisi tärkeää antaa taloudellista tukea niin tärkeää työtä tekevälle järjestölle. Jos olisin jäsen (nyt kaduttaa, etten ole saanut aikaiseksi liittyä), voisin tehdä asialle jotain muutakin kuin kirjoitella tähän. Nyt mun mahdollisuuksieni kirjo on tässä kirjoittaminen, joten niin sitten toimin. Yhdistyksen sisältä käsin kun on hankala toimia kun ei ole yhdistyksen jäsen. Aktiivisuus tässä keskustelussa on tapa jolla voin tukea HMVY:tä, vaikken (vielä) ole saanut yhdistykseen jäseneksi liityttyä.

Arvaan, että Jorma tuossa on oikeasti tarkoittanut HMVY:n hallituksen joitain jäseniä vastaan taistelevia, kun kyseli "HMVY:tä vastaan taistelevista". Minua hän sellaiseksi ei liene laskenut, mutta tätä keskustelua nyt muutaman päivän seuranneena voin kyllä sanoa, että tietyllä tavalla mä kai vähitellen alan olla niitä HMVY:n puolesta taistelevia. Joten vastaanpa:

Mun intresseissäni tässä kirjoittamisessani on (tässä järjestyksessä):
* Nuorten turvallisuuden varmistaminen
* Suomen rautatiehistorian vaaliminen ja vaalimisen pitkäjänteinen turvaaminen

Uskon, että muiden kohdalla asia on samoin. On näkynyt vihjailuja, että joku HMVY:n hallituksesta tykkäämätön olisi tehnyt perättömän ilmiannon. Sille ei ole mitään kovin ilmeistä motiivia esitetty, joten väite vaikuttaa aika tuulesta temmatulta. Lisäksi hallituksen suorastaan aktiivinen passiivisuus viittaa siihen, että se kokee poliisin epäilylle olevan pohjaa ja haluaa suojella epäiltyä aktiivia. Se taas viittaa siihen, että kyse ei ole tekaistusta syytöksestä.
...ja samalla se vetää HMVY:tä yhdistyksenä mukaan tuohon soppaan.

Epäilyssä kyse on ollut ilmeisesti yksityishenkilön tekemästä toiminnasta, ja ilmeisesti – ainakin nyt epäillyn rikoksen osalta – jossain muualla kuin HMVY:n tiloissa. Lähtemällä suojelemaan kyseistä henkilöä, HMVY:n hallitus on tehnyt HMVY:stä osallisen. Silloin HMVY:n hallitus pitää saada vaihdettua.
tallennettu

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Salaileeko HMVY rikosepäilyitä?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry: