Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Eroaminen sivultolta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« : Heinäkuu 02, 2020, 00:14:19 »

Olen harkinnut todella vakavissani eroavani sivustolta - toimeen tulette erittäin hyvin ilman minua.  Viimeaikoina on sivustolle ilmaantunut runsaasti VAIN yhden asian kommentointeja, joihin ylläpito ei ole puuttunut (samaan piirin kuuluva?). Ehkä muitakin mielenkiintoisia asioita saattaisi tapahtuneen samoihin aikoihin
tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 90


« Vastaus #1 : Heinäkuu 02, 2020, 03:06:43 »

Ensiksi minun on sanottava, että keskustelut etenevät tämän tyyppisillä foorumeilla yleensä aika epäloogisesti ja sattumanvaraisesti. Jokin aihe aina ajoittain kaappaa kaiken huomion ja keskustelu lähtee pyörimään yhden asian ympärillä. Ylläpidon mahdollisuudet vaikuttaa asiaan ovat rajalliset. Tästä enemmän myöhemmin. Nyt asiaan.

Tämä keskustelu HMVY:n ympärillä ei oikeastaan tullut yllätyksenä. Jokainen rautatieharrastuskenttää seuraava varmaan on huomannut, että yhdistykseen liittyvät jännitteet ovat kasvaneet. Kun keskustelu täällä Resiinan palstalla lähti etenemään pari päivää sitten, odotin, että asioista keskusteltaisiin mahdollisimman järkevästi ja se huomioiden, että tämä on julkista keskustelua.

Olin hyvin iloinen siitä, että oikeastaan kaikki keskusteluun osallistuneet esittivät hyvin perusteltuja, asiaan oleellisesti liittyviä ja ylipäätään tärkeitä näkökohtia. Sitä huolimatta alkoi tuntua yhä enemmän siltä, että keskustelu kokonaisuutena oli menossa väärälle raiteelle. Kun äsken lopetin työvuoroni ja ajattelin vielä lukaista, mitä tänne on niiden muutaman tunnin aikana kirjoitettu, kun olen istunut ratin takana. Oli pakko todeta, että näin tämä ei voi jatkua.

Meillä jokaisella rautatieharrastajalla on vastuu harrastuksemme tulevaisuudesta. Se riippuu siitä, mitä me teemme ja myös siitä, millaisen kuvan me harrastuksesta annamme maailmalle. Täällä käyty keskustelu yhdestä harrastusyhdistyksestä oli mielestäni tärkeää ja se on varmasti käytävä läpi. Mutta miettikää, onko Resiinan keskustelufoorumi juuri se oikea paikka ja kuvaako se keskustelu rautatieharrastusta sellaisena kuin se suurimmaksi osaksi on.

Nyt vielä pari sanaa ylläpidon roolista tässä asiassa ja hieman laajemminkin. Ylläpidon mahdollisuudet keskustelun ohjaamiseen ovat aika rajalliset. Ei oikeastaan ole kovin suuria mahdollisuuksia kääntää keskustelun suuntaa toisaalle, jos keskustelijat haluavat asiaa johonkin suuntaan viedä. Toki täälläkin tapahtuu sitä, että minä tai joku toinen ylläpidon jäsenistä käy kahdenkeskistä mielipiteenvaihtoa sivustolla kirjoittelevien henkilöiden kanssa ja tällä tavoin tuomme käyttäjien tietoon ylläpidon tärkeänä pitämiä asioita.

Siinä tilanteessa, että kukaan yksittäinen keskustelija ei ole asiassa avainhenkilö, vaan kysymys on enemmänkin keskustelun sisällöstä laajemmin, ei työkaluna ole kuin keskustelun lopettaminen. Se on aina ikävä toimenpide ja siksi sitä pitää käyttää äärimmäisen harvoin. Nyt oli se hetki.

Ja Jormalle vielä erikseen. Toivon, että harkitset asiaa ja päädyt pysymään vorgissa.

tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #2 : Heinäkuu 02, 2020, 06:23:27 »

Sitten kun käynnissä olevan poliisitutkinnan ja oikeuskäsittelyn jälkeen mahdollinen tuomio tulee, voi olla ihan hyväkin, että erään yhdistyksen hallitusta puolustelleet ja sen mustamaalaamisesta syyttäneet ovat poistuneet foorumilta ja mieluiten koko rautatiemaailmasta.
tallennettu
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #3 : Heinäkuu 02, 2020, 07:50:07 »

Olen harkinnut todella vakavissani eroavani sivustolta - toimeen tulette erittäin hyvin ilman minua.  Viimeaikoina on sivustolle ilmaantunut runsaasti VAIN yhden asian kommentointeja, joihin ylläpito ei ole puuttunut (samaan piirin kuuluva?). Ehkä muitakin mielenkiintoisia asioita saattaisi tapahtuneen samoihin aikoihin

Älähän Jorma vielä heitä kirvestä kaivoon. Sinulla on paljon mielenkiintoista kuvamateriaalia mm. museoajeluilta, sekä asiantuntemusta alaan liittyviin kysymyksiin. Täältä on lähtenyt liian monta pätevää valokuvaajaa ja asiantuntijaa heppoisista syistä, vaikkakin sinun päätöksiisi vaikuttava aihe on toki varsin raskas käsiteltäväksi. On totta, että luovan tauon pitäminen voi joskus olla paikallaan. Sellainen osui itsellenikin usean vuoden ajaksi, mutta ei kiinnostus rautateihin ole silti mihinkään hiipunut ja Vorgin jäsenenä olen pysynyt. Eihän tämä keskustelua herättänyt aihe liity tähän sivustoon suoranaisesti mitenkään.

Hämmennystä tämä keskustelu on luonnollisesti herättänyt, mutta asioilla on yleensä ollut tapana järjestyä. Otaksuisin näin olevan tämänkin asian kohdalla, olipa lopputulos sitten mikä tahansa.
tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 90


« Vastaus #4 : Heinäkuu 02, 2020, 07:52:22 »

Täällä Resiinan keskustelufoorumilla tultaneen heti kertomaan, mikä on poliisitutkinnan tulos. Se on yksi oleellinen asia tässä. Samoin jäämme odottamaan tietoja, milloin yhdistys tulee pitämään kokouksen (vuosikokous tai ylimääräinen kokous) ja mitä siellä on päätetty. Sen sijaan väittely siitä, mitä kenenkin pitäisi tehdä tai olla tekemättä, näyttää johtavan riitelyyn ja muihin ongelmiin.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1112


« Vastaus #5 : Heinäkuu 02, 2020, 08:02:03 »

Kysymys päätoimittaja Jussi Laukkaselle: Miksi päädyit poistamaan koko HMVY:tä käsitelleen-ketjun? Miksei sitä vain moderoitu niiden kommenttien osalta, jotka eivät istuneet vaunut.orgin keskustelualueelle? Onko ketjua mahdollista vielä palauttaa näiltä osin siivottuna?

Mielestäni kommenttien poisto on äärimmäinen toimenpide, kokonaisen keskusteluketjun poistaminen sitäkin järeämpi pakkokeino – vähän niin kuin kotietsintä, jota ei todellakaan tehdä heppoisin perustein.

Yhtä kaikki, päätoimittaja tekee niin kuin parhaaksi näkee, eikä siinä auta muiden vikinä. Toisaalta vaunut.orgin moderointilinja on ollut viimeisten vuosien aikana loogista ja hyvää, ja keskustelut ovat saaneet velloa vapaasti, joten tätä taustaa vasten ja Jussin perustelut lukeneena ymmärrän, ettei päätös keskusteluketjun poistamisesta tapahtunut todellakaan hetken mielijohteesta. Puun ja sen kuoren välissä on hankala olla. Yhtäältä kaksiteräinen miekka ei ole se kaikkein helpoin kapine käsitellä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Heinäkuu 02, 2020, 08:31:50 »

Täällä Resiinan keskustelufoorumilla tultaneen heti kertomaan, mikä on poliisitutkinnan tulos. Se on yksi oleellinen asia tässä. Samoin jäämme odottamaan tietoja, milloin yhdistys tulee pitämään kokouksen (vuosikokous tai ylimääräinen kokous) ja mitä siellä on päätetty. Sen sijaan väittely siitä, mitä kenenkin pitäisi tehdä tai olla tekemättä, näyttää johtavan riitelyyn ja muihin ongelmiin.

Tässä vaan on se, että kyseisen yhdistyksen toimintaan osallistuvia koskee akuutti vaara, ja tuomion saaminen voi kestää vuosia. Jotain toimenpiteitä pitäisi tehdä siinä välillä jo. Tässä ei oikein olisi aikaa haaskattavaksi ainakaan tuollaisia määriä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #7 : Heinäkuu 02, 2020, 08:32:21 »

Päätoimittajalla on valta tehdä itsenäisiä julkaisupäätöksiä. Tämä on suomalaisen median riippumattomuuden tae — tästä on pidettävä kiinni viimeisen asti. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö päätoimittajan tekemiä päätöksiä voitaisi kyseenalaistaa. Kyseenalaistan journalistina ja rautatieharrastajana tekemäsi päätökset poistaa HMVY:tä koskevan keskusteluketjun kokonaisuudessaan sekä Dm9-tiedotteen julkaisemista seuranneen keskustelun.

”Meillä jokaisella rautatieharrastajalla on vastuu harrastuksemme tulevaisuudessa. Se riippuu siitä, mitä me teemme ja myös siitä, minkälaisen kuvan me harrastuksesta annamme maailmalle.” Tässä osut ratanaulan kantaan. Paremmin ei asiaa voisi esittää. Asia on kuitenkin moniulotteinen.

Suomessa rautatieharrastajia on suhteellisen vähän. Suuren yleisön kannalta ei todennäköisesti tehdä eroa sen välillä, minkä paikkakunnan yhdistyksissä tai porukoissa rautatiehistoriaa tai pienoisrautateitä harrastetaan — julkisuuden hallinnan kannalta olemme kaikki yhtä ja samaa massaa. Se mitä yhtäällä tapahtuu, tapahtuu suuren yleisön kannalta todennäköisesti joka paikassa. Tämän logiikan perusteella pienen porukan omaksumat toimintatavat muuttuvat helposti maan tavaksi suuren yleisön ajattelussa —  vaikka tällä ei olisi mitään todellisuuspohjaa. Jos näin tapahtuu, on asioiden korjaaminen todella työlästä. Siinä saavat mainekonsultit tehdä töitä hartiavoimin.

Mitkä kolme asiaa tulevat ensimmäisenä mieleen kirjainyhdistelmästä HMVY — epäilykset lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kiusaamiseen perustuva toimintakulttuuri ja piittaamattomuus yhdistystoiminnan pelisäännöistä. Onko tämä maan tapa ylipäätään suomalaisessa rautatieharrastajien joukossa? Me tiedämme, että ei ole. Tästä huolimatta kaikki saavat osansa yhden porukan tekemisistä. Tästä saavat kärsiä kaikki. HMVY:n tapahtumat ovat selvä mainehaitta koko harrastukselle, josta vaikeneminen ei auta yhteistä asiaa.

Vaunut.org-sivustoa parempaa paikkaa käsitellä asiaa ei voisi olla. Tämä on kaikkein suomalaisten harrastajien yhteinen foorumi — mahdolliset rötöstelijät voidaan saada tilille tekemisistään ja samalla muu harrastusyhteisö voi irtisanoutua yhden pienen porukan tekemisistä. Meillä todellakin on vastuu siitä, minkälaisen kuvan annamme maailmalle.

Koko HMVY:n toiminnan puutteita koskevan keskusteluketjun poistaminen antaa kuitenkin sellaisen kuvan, että harrastajayhteisö pyrkii lakaisemaan koko ongelman maton alle. Kieltämättä keskustelu oli karkaamassa käsistä, mutta silloin ylläpitotoimiksi riittää keskustelun siistiminen tai lukitseminen, mutta ei sen hävittäminen kokonaan.

Ihmisten kannalta merkittävät keskustelut käydään joka tapauksessa jossakin. Nyt näyttää siltä, että keskustelu on siirtymässä mm. Vauvat-lehden sivustolle, jossa keskustelun taso tuskin palvele rautatieharrastajien etuja. Otin malliksi muutaman kuvaruutukaappauksen sivustolle kirjoitetuista kommenteista. Itse kukin voi käydä lukemassa sivustolta lisää.


tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 90


« Vastaus #8 : Heinäkuu 02, 2020, 08:35:04 »

Kysymys päätoimittaja Jussi Laukkaselle: Miksi päädyit poistamaan koko HMVY:tä käsitelleen-ketjun? Miksei sitä vain moderoitu niiden kommenttien osalta, jotka eivät istuneet vaunut.orgin keskustelualueelle? Onko ketjua mahdollista vielä palauttaa näiltä osin siivottuna?

Mielestäni kommenttien poisto on äärimmäinen toimenpide, kokonaisen keskusteluketjun poistaminen sitäkin järeämpi pakkokeino – vähän niin kuin kotietsintä, jota ei todellakaan tehdä heppoisin perustein.

En todellakaan tehnyt päätöstä heppoisin perustein. Keskustelu oli saanut jatkua nimenomaan asian tärkeyden vuoksi. Olin eilen luetuttanut viestiketjun oikeusoppineella ja siinä vaiheessa ei nähty syytä puuttua mihinkään. Sain neuvoja tietyistä asioista, joiden ilmetessä keskustelu olisi paras lopetettaa. Siihen vaiheeseen oli sitten edetty eilen illalla ja silloin oli selvää, että jotain oli tehtävä välittömästi.

Se, että päädyin poistamaan koko ketjun lukuunottamatta Petri Sallisen aloitusviestiä oli puhtaasti oma näkemykseni asiasta. Tärkein syy oli kaikkien keskustelijoiden mahdoillisimman tasapuolinen kohtelu. Loogisesti päädyin siinä sitten kaiken siihen asti käydyn keskustelun poistamiseen. Niinkuin sanottu tämä on minun mielipiteeni ja tiedostan hyvin, että moni olisi halunnut toimittavan toisin.

Huomaan selvästi, että hyvin monet haluavat jatkaa keskustelua.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Heinäkuu 02, 2020, 08:39:57 »

Tässä välissä sanoisin, että arvostan Jussi Laukkasen tapaa moderoida. Tässä kohdassa moderointi ei ole mennyt mielestäni ihan putkeen, mutta jonkinlaiset perustelut näyttävät olleen olemassa.

EDIT: Eli, kun kerta oli todettu, että tiettyyn pisteeseen asti keskustelu on ollut OK, itse olisin toivonut valinnaksi poistaa sen pisteen jälkeen tulleet viestit ja lukita ketju, ehkä viestin kera että laittomaksi päätyvät viestit tullaan poistamaan tai jotain sellaista. Ongelmana toki, että tuollainen keskustelu vaatii herkeämätöntä moderointia, ja on aika paljon vaadittu modelta olla hereillä päiväkausia yhteen soittoon ja käyttää siitä ajasta käytännössä kaikki tämän foorumin kirjoitusten uudelleenlatailuun moderointitarpeen varalta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 90


« Vastaus #10 : Heinäkuu 02, 2020, 09:21:31 »

Minun täytyy myöntää, että koko ketjun poistaminen ei ollut hyvä ratkaisu. Suuri syy ratkaisuun oli oman työni helpottaminen, sillä viestien poistaminen ketjun keskeltä on hankalaa, jos näitä viestejä on jo ehditty siteerata.

Eilen käymäni konsultaatio juristin kanssa selvensi minulle sen, että keskustelussa minkään erillisen viestin ei sinällään tarvitse olla loukkaava tai millään laissa sanotulla tavalla moitittava, mutta viestit yhdessä voivat aiheuttaa sen, että julkaisija syyllistyy esimerkiksi kunnianloukkaukseen. Tähän riitti käsittääkseni se, että käsitellystä asiasta perillä oleva lukija pystyy yhdistämään tapahtuman ja henkilön. Pelkkä viittaus henkilön tehtävään tai asemaan organisaatiossa saattaa olla jo ongelmallinen asia, jos se tulee esiin samassa viestiketjussa. En ole millään muotoa juristi, joten edellä kirjoittamani ei ainakaan termien osalta mennyt täysin korrektisti.

Kiitoksia Tuukalle! On mukava kuulla, että jossain kohtaa on työ onnistunut. Parantamisen varaa on.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #11 : Heinäkuu 02, 2020, 09:28:36 »

Mä vielä haluaisin kerran korostaa, että seksuaalirikoksissa epäillyn nimen julkistaminen tuo samalla uhrit näkyviin uhrien tutuille. Se voi olla aika rankkaa, ja aiheuttaa kärsimystä. Tää homma on hoidettavissa ilmankin, että yksilöidään epäilty.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1112


« Vastaus #12 : Heinäkuu 02, 2020, 09:28:59 »

On mukava kuulla, että jossain kohtaa on työ onnistunut. Parantamisen varaa on.

Minäkin komppaan Tuukkaa ja sanon, että ilman muuta olet Jussi onnistunut hommassasi. Kukaan tuskin edellyttää täydellisyyttä keneltäkään, eikä ihminen voi toimia koskaan täysin virheettömästi. Tätä taustaa vasten sanon, että hyvin olet toiminut. Respect.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #13 : Heinäkuu 02, 2020, 11:11:12 »

Jorma,
olet tämän (arkisto)sivuston kivijalkaa rautatiehistorian tallentamisessa mm. kaluston käyttöön ja kunnosapitoon liittyen. Tarjoat kuvakertomuksillasi iloa ja tietoa niille, jotka voivat olla vähemmän liikeellä.
tallennettu
Tapio Arvola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #14 : Heinäkuu 02, 2020, 11:43:32 »

Olen lukenut erityisen kiinnostuneena Jorman kertomuksia veturinkujettajana dieselkaluston parissa. Ne ovat osa hänen erityisantiaan täällä. Ja tietenkin ahkera kuvaraportointi eri operaattorien museokaluston liikkeistä yleisöajoilla, kalustonsiirroilla ja koeajoilla. Sekä vielä ylläpitotoimien raportointi kuvin ja sanoin, jotka sisältävät kokemuksia kaluston aktiiviajalta.

Anon sinulta Jorma harkinta-aikaa, ennen kuin teet ratkaisevia siirtoja. Ja pääpointtina tietenkin, ettet katoa täältä mihinkään.  Hymyilee
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #15 : Heinäkuu 02, 2020, 12:25:53 »

Olen "harkinnut", en päättänyt... vielä. Taidan siirtyä tutkailemaan esim. hyttysten seksielämää - varmaan monipuolisempaa, kuin kommentoinnit näillä sivustoilla.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 388


« Vastaus #16 : Heinäkuu 02, 2020, 12:42:21 »

Kun luin Jorman kirjoituksen eroamisesta tältä sivustolta ja Tepon vaatimuksen poistaa kuvansa ja kommenttinsa, niin minulle tuli mieleen, että alkaako nyt eturivin harrastajien joukkopako?

Mitä se  teidän mielestänne auttaisi tai ratkaisisi?

Huomenna on uusi päivä...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Eroaminen sivultolta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina