Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kiskobussi ja henkilöauto törmänneet Mänttä-Vilppulassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« : Elokuu 18, 2020, 18:38:24 »

Mänttä-Vilppula 214
Tue, 18 Aug 2020 22:17:08 +0300
Mänttä-Vilppula 214 Raideliikenneonnettomuus: suuri Pelastuslaitos hälytetty: Osoite 18.8.2020 18:48 Kitusuontie Henkilöauto törmännyt junaan. Juna pysynyt raiteilla.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2020, 19:46:00 »

Yle kertoi juuri Radio Siomen lähetyksessä törmäyksen tapahtuneen samassa tasoristeyksessä kuin missä toukokuussa Dm12 moottorivaunu ja traktori törmäsivät.
https://yle.fi/uutiset/3-11500889.

Ja juuri Yle kertoi nimen omaan, että auto on törmännyt junaan.
Sama tieto on myös Keskisuomalainen -lehden uutisessa. https://www.ksml.fi/kotimaa/M%C3%A4ntt%C3%A4-Vilppulan-tasoristeysonnettomuudessa-ei-kuolonuhreja-%E2%80%93-henkil%C3%B6autossa-viisi-henkil%C3%B6%C3%A4-auto-t%C3%B6rm%C3%A4si-junan-kylkeen/1595785

VR-yhtymä Oyn liikennetiedote kertoo kyseessä olleen junan olleen HDM 428.
"18.8. klo 20.10 Muutoksia junaliikenteessä Haapamäki-Tampere välillä
Taajamajuna 428 klo 18:31 Haapamäeltä Tampereelle korvataan linja-autokuljetuksella Vilppulan ja Tampereen välillä tasoristeysonnettomuuden vuoksi. Linja-auto lähtee Vilppulan aseman pohjoispuolelta tasoristeyksen läheltä noin klo 19:50 ja pysähtyy kaikilla väliasemilla.

Lisäksi Taajamajuna 429 klo 22:07 Tampereelta Haapamäelle korvataan linja-autolla.
Bussi lähtee asema-aukiolta asemarakennuksen edestä."




tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2020, 21:31:17 »

Myös Iltasanomat uutisoi aiheesta kuvien kera: https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006606123.html

Tasoristeys on nimeltään Kulmala, vaikka IS:n jutussa puhutaan Kitusuontien tasoristeyksestä. Tasoristeys toki on kyseisellä tiellä.
tallennettu

Don't panic.
Jukka Martio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #3 : Elokuu 19, 2020, 09:32:26 »

Törmäys osoittaa, että junien vihreävalkoinen naamiointiväritys ei ole vain ruma, vaan myös tehokas.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #4 : Elokuu 19, 2020, 10:17:22 »

Poliisin tiedote kyseiseen onnettomuuteen liittyen https://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/tiedotteet/1/1/junan_ja_henkiloauton_onnettomuus_18_8_2020_mantta-vilppulassa_92731  on mielenkiinoinen, etenkin viimeisen kappaleen osalta: " Poliisi tutkii asiaa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, törkeänä rattijuopumuksena ja vammantuottamuksena."

Tapahtuma-ajaksi poliisi kertoo 18.8.2020 klo 18.49.
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 92


« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2020, 11:47:07 »

Tilannehuoneesta

Henkilöauto törmäsi junan kylkeen, lensi viitisen metriä ja päätyi ojan pohjalle vartioimattomassa tasoristeyksessä Kitusuontiellä. Autossa olleet neljä aikuista ja lapsi pääsivät omin avuin ulos. Kolme auton matkustajaa vietiin sairaalaan. Junan kuljettaja ja kahdeksan matkustajaa eivät loukkaantuneet. Autoa kuljettanut keski-suomalainen mies tarkastettiin lääkintähenkilöstön toimesta, jonka jälkeen hänet toimitettiin kiinniotettuna poliisin tiloihin. Poliisi tutkii asiaa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, törkeänä rattijuopumuksena ja vammantuottamuksena.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #6 : Elokuu 19, 2020, 13:48:35 »

Matkustajat huomasivat junan, kuljettaja ei.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #7 : Elokuu 19, 2020, 14:15:48 »

Tulikin eilen ihmeteltyä tarpeeksi tuota tapaus paikkaa Google-mapsin sateliittikuvasta, jossa lyhyessä ajassa 2 onnettomuutta, jossa asutuksia olisi 3-5 kappaletta käyttää perustellusti tuota tasoristeystä, joissa tuota tietä olisi perusteltua ajaa, mikäli kyseessä ei sitten ole maan tai metsän omistaja, sieni ja marjastus matkailijat lisänä.

Jos rattijuoppo, niin sitten tuo varmana olisi sellainen "turvallinen reitti" läpikulkuun ilman riskiä joutua poliisin kanssa tekemisiin.
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 92


« Vastaus #8 : Elokuu 19, 2020, 15:39:20 »

Joskus 1970-luvun puolivälissä Äänekoskella eräs henkilö yritti yöllä mennä autolla kotiinsa Äänekosken tehdasalueen kautta. Hän ajoi pääportista tehdasalueelle aikomuksenaan mennä toisesta portista sitten ulos. Portti oli suljettu ja hän lähti kiertämään toisen portin kautta, joka oli kauempana. Kesken matkan hän menetti autonsa hallinnan ja suistui tieltä törmäten junanvaunuun. Hän sai surmansa heti. Mitä olen tästä jutusta muilta kuullut, niin hän oli lähtenyt "kuppilasta" kotiin autolla. Ilmeisesti yrityksenä oli välttää mahdollisesti vastaan tulevat poliisit. Tehtaan pääporttihan oli ainakin nykyisellä paikallaan päiväsaikaan auki, yöajasta en tiedä. Tosin silloin oli porttivahti aina paikalla. Jossain vaiheessa sitten tuli tämä kulkulätkä käyttöön.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #9 : Elokuu 19, 2020, 18:32:38 »

Törmäys osoittaa, että junien vihreävalkoinen naamiointiväritys ei ole vain ruma, vaan myös tehokas.

Epäilen ettei junan värityksillä ole oikeasti mitään merkitystä matkanopeudessa tapahtuviin törmäyksiin. Valot ja mahdollinen ääni on ainut keino herättää huomio.

Tosin jos auton kuski on kaatokännissä, ei sekään auta.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #10 : Elokuu 19, 2020, 22:46:53 »

Törmäys osoittaa, että junien vihreävalkoinen naamiointiväritys ei ole vain ruma, vaan myös tehokas.

Epäilen ettei junan värityksillä ole oikeasti mitään merkitystä matkanopeudessa tapahtuviin törmäyksiin. Valot ja mahdollinen ääni on ainut keino herättää huomio.

Tosin jos auton kuski on kaatokännissä, ei sekään auta.

Aivan. Joillekin vain jopa tilanne, jossa ryhmä aikuisia on suostunut lapsi mukana kaatokännisen kyyditettäväksi seurauksena se, että kaatokänninen ajaa junaa päin suurella nopeudella välittämättä stop-liikennemerkistä, on tapauksen surullisuudesta huolimatta oiva syy kuuluttaa omaa mieltymystään kiskokulkineiden väristä.
tallennettu
Jukka Martio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #11 : Elokuu 20, 2020, 10:16:04 »

Epäilen edelleen, että kaatokänninenkin olisi havahtunut, jos edessä olisi ollut kirkkaanpunainen juna naamioidun sijasta. Tällainen tilanne on todellakin hyvä mahdollisuus muistuttaa junien järkevästä maalauksesta.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #12 : Elokuu 20, 2020, 10:42:57 »

Vihreäksi maalattujen junien huono näkyvyys ei nähdäkseni ole mielipidekysymys, koska Onnettomuustutkintakeskuskin on kiinnittänyt asiaan huomiota. Turvateipithän tulivat juniin juuri siksi. Toki junan väriin ei sinänsä otettu kantaa mutta junan huono näkyvyys nousi esiin onnettomuudessa, jossa juna oli vihreäksi maalattu, joten rivien välistä saattoi lukea ongelman liittyvän väriin. Ja kyllä kai sillekin on syynsä, miksi armeijan kalusto on maalattu vihreäksi ja paloautot ovat punaisia?
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #13 : Elokuu 20, 2020, 12:27:53 »

Auto törmäsi junaan on googlessa löytyvä otsikko ainakin kahdesta, joten keulanväreistä on tässä tapauksessa turha puhua.

Virallinen mielipiteeni kumminkinkin on, että punainen näkyy vihreätä paremmin.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #14 : Elokuu 20, 2020, 13:09:16 »

Epäilen edelleen, että kaatokänninenkin olisi havahtunut, jos edessä olisi ollut kirkkaanpunainen juna naamioidun sijasta. Tällainen tilanne on todellakin hyvä mahdollisuus muistuttaa junien järkevästä maalauksesta.

Miksi tavaravaunuissa on ollut käytössä tummanruskea yms huonosti havaittavia värejä, jos kerran kylkeen ajamiset olisi näinkin helposti vältettävissä?

Jenkeissä on vaunukalustoon lisätty heijastimia ja valoja, väreistä en niinkään tiedä, siellähän värejä muutenkin on käytössä about kaikki.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #15 : Elokuu 20, 2020, 14:29:00 »

Varmaan tavaravaunuissa on suosittu ruskeaa tai tummaa väriä senkin vuoksi, ettei likaantuminen näkyisi herkästi. Mutta Dm12-vaunun kanssa eräs törmäysriskiä lisäävä tekijä lienee junan vähäinen pituus eli se näkyy kapeammassa sektorissa, kuin esim. tyypillinen 24-vaunuinen raakapuujuna.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #16 : Elokuu 21, 2020, 00:36:24 »

Auto törmäsi junaan on googlessa löytyvä otsikko ainakin kahdesta, joten keulanväreistä on tässä tapauksessa turha puhua.

En aivan ymmärrä tätä logiikkaa - jos noinkin lyhyt juna vasta sen ollessa jo tasoristeyksessä sivusta havaitaan (tai ollaan havaitsematta..), kovin myöhään se silloin on havaittu.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #17 : Elokuu 21, 2020, 09:30:16 »

Auto törmäsi junaan on googlessa löytyvä otsikko ainakin kahdesta, joten keulanväreistä on tässä tapauksessa turha puhua.

En aivan ymmärrä tätä logiikkaa - jos noinkin lyhyt juna vasta sen ollessa jo tasoristeyksessä sivusta havaitaan (tai ollaan havaitsematta..), kovin myöhään se silloin on havaittu.

Auto siis törmäsi junan kylkeen. Kuski ei täten huomioinnut keulaa, saati sitten sen värejä sillä oli ilmeisesti päissään keskittymässä "suoritukseen" pysyä uskottavasti tiellä. On mahdollisesti peitelty päihtymystilaa matkustajilta. Varsinkin alkoholisteilla tuo sekavuuden ilmenemisen promilleraja voi olla hyvin korkea.

Otsikoissa on esiintynyt, että muut matkustajat olisivat huomioinneet junan ennen onnettomuutta, mutta kuski ei. Nämä ovat tainneet olla maksumuurin takana, joten en ole tullut lukeneeksi asiaa tarkemmin.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #18 : Lokakuu 06, 2021, 07:48:06 »

Tiistaina 5.10.2021 on tästä tapauksesta luettu syytteet Pirkanmaan käräjäoikeudessa https://yle.fi/uutiset/3-12128707
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1568


« Vastaus #19 : Lokakuu 06, 2021, 15:30:51 »

Tänään Eduskunnassa hallituksen esitys laeiksi liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain sekä ratalain 24§ muuttamisesta! liittyy EUn liikenneturvllisuus direktiiviin joka pyrkii parantamaan liikenneturvallisuutta koko EU alueilla.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #20 : Lokakuu 28, 2021, 12:18:43 »

YLEn Pirkanmaan uutisen mukaan 27.10.2021 on Pirkanmaan käräjäoikeus antanut tuomion tapauksesta. Tuomio ei ole vielä lainvoimainen. https://yle.fi/uutiset/3-12162370
Uutisen mukaan auton kuljettaja tuomittin attijuopumuksesta, törkeästä liikenteen vaarantamisesta, sekä vammantuottamisesta 80 päivään ehdollista vankeutta. Lisäksi määrättiin maksamaan vahingonkorvauksen hyvitystä n. 10 000 € sekä korvauksia kolarissa vahingoittuneille.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kiskobussi ja henkilöauto törmänneet Mänttä-Vilppulassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina