Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Hallituksen esitys rautatielain päivittämiseksi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« : Elokuu 29, 2020, 08:46:39 »

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_113+2020.aspx

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi raideliikennelakia ja liikenteen palveluista annettua lakia.
Raideliikennelain kalustoyksiköiden ja rautatieinfrastruktuurin rekisteröintiä koskevia säännöksiä muutettaisiin. Kalustoyksiköiden ja rautatieinfrastruktuurin rekisteröintitehtäviä siirtyy Liikenne- ja viestintävirastolta Euroopan unionin rautatievirastolle EU-lainsäädännön edellyttämällä tavalla.

Myös soveltamisalan rajausta koskevaa raideliikennelain pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että markkinasääntelyssä satamien alueella oleviin raiteisiin sovellettaisiin jatkossa palvelupaikan hallintaa koskevaa sääntelyä rataverkon hallintaa koskevan sääntelyn sijasta. Sääntelyelimen tehtäviin lisättäisiin myös velvollisuus arvioida toimivaltaisen viranomaisen päätöstä hankkia rautateiden henkilöliikenteen julkisen palveluvelvoitteen piiriin kuuluvat palvelut suorahankintana tarjouskilpailun sijasta.

Liikenteen palveluista annettuun lakiin ehdotetaan muutoksia etenkin liikkuvan kaluston kuljettajan kelpoisuutta koskeviin säännöksiin. Ehdotetuilla muutoksilla pyritään yhdenmukaistamaan säännöksiä, jotka koskevat terveydentilaa ja psykologista soveltuvuutta koskevia ilmoituksia ja Liikenne- ja viestintäviraston oikeutta edellyttää niiden perusteella tarkastuksia lupakirjavaatimusten täyttämisestä.

Raideliikennelakiin ja liikenteen palveluista annettuun lakiin esitetään myös eräitä tarkennuksia lupavaatimuksiin. Turvallisuustodistusta ei edellytettäisi sellaiselta kalustoyksikön liikuttamiselta, joka tapahtuu kalustoyksiköiden siirtämistä varten ja jota varten rataverkolle tai sen osalle pääsy on suljettu ja rataverkon haltija on ohjeistanut tällaisen liikkumisen menettelyt. Ehdotettu muutos korvaisi voimassa olevan lain siirtotyötä koskevat säännökset. Lisäksi liikkuvan kaluston vaihtotyöliikennöinti liikennepaikan sisällä, yksityisraiteella tai yksityisraiteen ja valtion rataverkon ensimmäisen liikennepaikan välillä sallittaisiin ilman liikkuvan kaluston lupakirjaa, jos rautatieliikenteen harjoittaja ja rataverkon haltija ovat sopineet alueesta, jolla vaihtotyö tehdään.

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.2.2021 lukuun ottamatta kalustoyksiköiden rekisteröintiä koskevia lainkohtia, jotka tulisivat voimaan 16.6.2021.

// muutettu otsikko ja lisätty linkin oheen tiivistelmä
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2020, 12:17:15 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Syyskuu 01, 2020, 20:28:43 »

Onkohan nämä sääntelyn keventämiset hyvä juttu ensinkään... Sillä välin toisaalla...

Lainaus
“Yöllä voi päästää täysillä” – Nuorten törkeät ylinopeudet ovat lisääntyneet sen jälkeen kun uudistus helpotti ajokortin saantia

– Jo alle kouluikäiset oppivat, että on ihan normaalia pelleillä liikenteessä. Virkavalta on voimaton, sanoo lappilainen poliisi.

https://yle.fi/uutiset/3-11521080
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2020, 06:37:02 »

Onkohan nämä sääntelyn keventämiset hyvä juttu ensinkään... Sillä välin toisaalla...

Tuskin rautateillä on 15-17 vuotiaita töissä
tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #3 : Syyskuu 02, 2020, 08:42:34 »

Tuskin rautateillä on 15-17 vuotiaita töissä

Pirttilahden pointti ei luultavasti liittynytkään ikään, vaan yleisesti sääntelyn keventämiseen ja sen seurauksiin. Ajokortin voi saada vähemmillä teoria- ja ajotuntimäärillä. Tämä näkyy osalla mm. omien ajotaitojensa yliarvioimisena ja aiheuttaa sitä kautta liikenneturvallisuusriskejä henkilölle itselleen, kuin myös muille tienkäyttäjille. Jokainen varmasti tietää mitä taksiliikenteen uudistus aiheutti, tässäkin tapauksessa "vähän" sääntelyä kevennettiin. Onpa yksi nimeltä mainitsematon museojunaoperaattorikin kuljettanut maksavia asiakkaita, vaikka kuljettajalla ei ollut enää voimassa olevia pätevyyksiä. Kun silmillä on raa'an bisneksen väriset lasit, saattaa se johtaa houkutuksiin, jossa turvallisuus jää hieman taka-alalle ja seuraukset ovat pahimmassa tapauksessa tuhoisat. Suomessa on Traficom joka mainostaa itseään palvelevana liikenteen ja viestinnän lupa-, rekisteri- ja valvontaviranomaisena. Valitettavasti viraston runsaasta asiantuntijoiden, erityisasiantuntijoiden, tarkastajien, ylitarkastajien, yms. lukumäärästä huolimatta, sillä ei ole resursseja eikä aina myöskään osaamista seurata mitä kentällä tapahtuu. Luotetaan ihan liikaa yritysten omiin turvallisuusjohtamisjärjestelmiin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2020, 17:43:25 »

Onkohan nämä sääntelyn keventämiset hyvä juttu ensinkään... Sillä välin toisaalla...

Tuskin rautateillä on 15-17 vuotiaita töissä

Ei kai niin, mutta harjoittelijoita voi olla ja ihan luvallisestikin. Veturin kuljettaminen ja ratapihatyö ovat lainsäädännön näkökulmasta nuorille vaarallisia töitä eikä sellaista työtä saa alle 18-vuotiailla teettää. Työsuojeluviranomaisen myöntämällä poikkeusluvalla voi näitä töitä kuitenkin 16 vuotta täyttänyt harjoitella valvotusti eräin edellytyksin.
tallennettu
Miko Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 45


« Vastaus #5 : Syyskuu 03, 2020, 00:43:41 »

Onkohan nämä sääntelyn keventämiset hyvä juttu ensinkään... Sillä välin toisaalla...

Tuskin rautateillä on 15-17 vuotiaita töissä


Ei palkallisessa työssä, mutta liikennetehtävissä kyllä on.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Hallituksen esitys rautatielain päivittämiseksi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina