Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pieniä junia. Suuria haaveita.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Pasi Seppälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #25 : Helmikuu 26, 2021, 08:09:45 »

Millaista kalustoa teillä on? Itsellä on V100, CHME2, "Occ", "Vof"

Suomalaista kalustoa itse enemmän tai vähemmän tehtynä. Mallit aika suurpiirteisiä, eli alustat yleensä jostain valmismallista ja koppa sitten itse tehty milloin mistäkin. Ja nämä siis N-skaalassa.
Vetureissa on digiohjaus.


* DSC03934b.jpg (220.53 kilotavua, 1200x768 - tarkasteltu 312 kertaa.)
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 348


« Vastaus #26 : Helmikuu 26, 2021, 08:36:45 »

Hieno.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #27 : Helmikuu 26, 2021, 10:04:06 »

Millaista kalustoa teillä on? Itsellä on V100, CHME2, "Occ", "Vof"

Suomalaista kalustoa itse enemmän tai vähemmän tehtynä. Mallit aika suurpiirteisiä, eli alustat yleensä jostain valmismallista ja koppa sitten itse tehty milloin mistäkin. Ja nämä siis N-skaalassa.
Vetureissa on digiohjaus.
Koosta Pasi radastasi kuvakokoelma Vorgiin kuvasarjaksi! Ratasi on todella upea ja suomalaisteemaisena se sopii hyvin Vorgiinkin. Ja joka tapauksessa meitä pienoisrautatieharrastajia on sivustolla varsin paljon, joten uskon kiinnostusta kuvasarjaan löytyvän.
tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 90


« Vastaus #28 : Helmikuu 26, 2021, 11:46:06 »

Kiinnostusta riittää varmaan niilläkin, joilla ei pienoisrautatietä ole. Esimerkiksi vaikkapa minulla on kulunut useampi vuosikymmen siitä, kun rakentelin kalustoa omaa pienoisrautatietäni varten. Silti on aina kiva katsella toisten aikaansaannoksia.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #29 : Helmikuu 26, 2021, 12:00:19 »

Kiinnostusta riittää varmaan niilläkin, joilla ei pienoisrautatietä ole. Esimerkiksi vaikkapa minulla on kulunut useampi vuosikymmen siitä, kun rakentelin kalustoa omaa pienoisrautatietäni varten. Silti on aina kiva katsella toisten aikaansaannoksia.

Mukavaa Jussi, että olet samaa mieltä! Itse ilmaisin toiveeni sivujen käyttäjän näkökulmasta, mutta on oikein mukavaa, että myös "viralliselle taholle" pienoisrautatiekuvat sopivat! Monet pienoisrautateistä, kuten Pasin rata, ovat niin tarkkoja jäljennöksiä esikuvasta, että ne sopivat hyvin myös mm. rautatiehistorian esittelyyn.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #30 : Helmikuu 26, 2021, 12:06:12 »

N-mittakaavassa on tehty jokin piensarja Dr13 veturista. Olikohan se rakennussarja.

Tämän piti olla valmismalli tilaajien toivomilla yksikkönumeroilla ja logoilla. Sarjan espanjalainen valmistaja ei kuitenkaan onnistunut toteuttamaan esikuvanmukaisia telejä ja alustaa, joten sarjasta toimitettiin vain maalatut korit ja alustaksi halukkaille tarjottiin Atlaksen amerikkalaisveturin (muistaakseni SD7/9) alustaa.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #31 : Helmikuu 26, 2021, 13:12:10 »

Kiinnostusta riittää varmaan niilläkin, joilla ei pienoisrautatietä ole.

Pienoisrautatiet on niin laaja aihealue, että voitaisiinko "Rautatiet ja harrastus" -osioon avata aivan oma otsikkoalue "Pienoisrautatiet". Sen alle taas voitaisiin tehdä alakohtainen tarkempi jaottelu. Tässä alan harrastajat varmaan voisivat olla konsultteina ja apuna — aihealueelle ehkä tarvittaisiin jopa omat moderaattorinsa. Minä voin ainakin ilmoittautua mukaan puuhaan, mikäli ehdotukselle muuten näytetään vihreää valoa.

Pienoisrautatieaiheisen sisällön tuottaminen on pitkälti samankaltaista kuin rautatiehistoriallisen aineiston tuottaminen: se on ajatonta käsikirjamuotoista dataa. Virtaukseen perustuvat some-kanavat eivät ole kovin hyviä kanavia tällaiselle aineistolle. Toisaalta etenkin suomalaisaiheinen pienoisrautatieharrastus liittyy hyvin tiiviisti historialliseen esikuvatietoon, joten tässä mielessä datakin voisi olla kätevästi samassa osoitteessa.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #32 : Helmikuu 26, 2021, 13:39:11 »

Kiinnostusta riittää varmaan niilläkin, joilla ei pienoisrautatietä ole.

Pienoisrautatiet on niin laaja aihealue, että voitaisiinko "Rautatiet ja harrastus" -osioon avata aivan oma otsikkoalue "Pienoisrautatiet". Sen alle taas voitaisiin tehdä alakohtainen tarkempi jaottelu. Tässä alan harrastajat varmaan voisivat olla konsultteina ja apuna — aihealueelle ehkä tarvittaisiin jopa omat moderaattorinsa. Minä voin ainakin ilmoittautua mukaan puuhaan, mikäli ehdotukselle muuten näytetään vihreää valoa.

Pienoisrautatieaiheisen sisällön tuottaminen on pitkälti samankaltaista kuin rautatiehistoriallisen aineiston tuottaminen: se on ajatonta käsikirjamuotoista dataa. Virtaukseen perustuvat some-kanavat eivät ole kovin hyviä kanavia tällaiselle aineistolle. Toisaalta etenkin suomalaisaiheinen pienoisrautatieharrastus liittyy hyvin tiiviisti historialliseen esikuvatietoon, joten tässä mielessä datakin voisi olla kätevästi samassa osoitteessa.
Täältä iso peukku omalle keskustelualueelle ja Petrin lupautumiselle moderaattoriksi! Pienoisrautatiet ovat Suomessa kuitenkin aika pienen piirin harrastus ja pelkästään niihin keskittyvät foorumit, kuten Veturitalli.net ovat varsin kuolleita ja uusia lukijoita ei tule, kun ei ole uutta sisältöäkään. Pienoismallifoorumeilla pienoisrautatiet jäävät aivan marginaaliin, taitaa Petri olla aktiivisin sisällöntuottaja esimerkiksi pienoismallit.net -sivuston pienoisrautatieosioon. Pienoisrautatiesosio voisi hyvin toimia yleisen rautatieharrastussivuston alla. Vaunut.org on Suomen aktiivisin rautatieharrastussivusto ja tämä sopisi hyvin myös pienoisrautateille - kuitenkin aika iso osa kävijöistä harrastaa sekä esikuvia että niiden pienoismalleja!
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #33 : Helmikuu 26, 2021, 14:23:14 »


Täältä iso peukku omalle keskustelualueelle ja Petrin lupautumiselle moderaattoriksi! Pienoisrautatiet ovat Suomessa kuitenkin aika pienen piirin harrastus ja pelkästään niihin keskittyvät foorumit, kuten Veturitalli.net ovat varsin kuolleita ja uusia lukijoita ei tule, kun ei ole uutta sisältöäkään. Pienoismallifoorumeilla pienoisrautatiet jäävät aivan marginaaliin, taitaa Petri olla aktiivisin sisällöntuottaja esimerkiksi pienoismallit.net -sivuston pienoisrautatieosioon. Pienoisrautatiesosio voisi hyvin toimia yleisen rautatieharrastussivuston alla. Vaunut.org on Suomen aktiivisin rautatieharrastussivusto ja tämä sopisi hyvin myös pienoisrautateille - kuitenkin aika iso osa kävijöistä harrastaa sekä esikuvia että niiden pienoismalleja!
Yhdyn täysin Hannun kommenttiin.
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #34 : Helmikuu 26, 2021, 14:33:20 »

Millaista kalustoa teillä on? Itsellä on V100, CHME2, "Occ", "Vof"

Suomalaista kalustoa itse enemmän tai vähemmän tehtynä. Mallit aika suurpiirteisiä, eli alustat yleensä jostain valmismallista ja koppa sitten itse tehty milloin mistäkin. Ja nämä siis N-skaalassa.
Vetureissa on digiohjaus.

Upea ja kateeksi käy... Onko Deeveristä lähikuvaa? Kiinnostaa se veturi.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #35 : Helmikuu 26, 2021, 14:50:27 »

Olen yrittänyt laatia naaman "Pienoisrautatietekniikka"-ryhmään juttua Hk3-veturin rakentamisesta — vähän sillä periaatteella, että lukija voisi saada siitä vinkkiä omaan harrastukseensa. Hommaa ei voi esittää muutamalla kuvalla ja parilla lauseella. Olen joutunut silppuamaan jutun jo ties kuinka moneksi erilliseksi jutuksi eikä vielä olla kuin tässä vaiheessa.

No, eihän niitä aikaisempia juttuja sieltä löydä kovin helposti. Virta työntää vanhat jutut viemäriputkessa kohti merta sitä mukaa, kun uusia jätöksiä kaadetaan päälle. Jos ryhmä sattuu olemaan vielä sellainen, että sinne kipataan päivittäin ämpäritolkulla perkuujätettä, niin vanhat jutut ovat jo kilometrin päässä. Onneksi "Pienoisrautietekniikka"-ryhmä ei ole sellainen, mutta siitä huolimatta siinäkin on naaman perusongelmat. Parasta naamassa on kuvien hallinta.





tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #36 : Helmikuu 26, 2021, 15:16:21 »

Onko Deeveristä lähikuvaa? Kiinnostaa se veturi.

Tästä aiheesta kuvia piisaa ämpäritolkulla — eri versioitakin on kohtuullinen kattaus. Tässä muutamia.







tallennettu
Pasi Seppälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #37 : Helmikuu 26, 2021, 16:49:15 »

Millaista kalustoa teillä on? Itsellä on V100, CHME2, "Occ", "Vof"

Suomalaista kalustoa itse enemmän tai vähemmän tehtynä. Mallit aika suurpiirteisiä, eli alustat yleensä jostain valmismallista ja koppa sitten itse tehty milloin mistäkin. Ja nämä siis N-skaalassa.
Vetureissa on digiohjaus.

Upea ja kateeksi käy... Onko Deeveristä lähikuvaa? Kiinnostaa se veturi.
Tällaisen kuvan Deeveristä löysin tähän hätään. Seeprakin on tunkenut samaan kuvaan.


* IMG_1137b.jpg (272.91 kilotavua, 1300x768 - tarkasteltu 287 kertaa.)
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #38 : Helmikuu 26, 2021, 18:49:30 »

Tilaan ehkä tämän..


* Screenshot_20210226-175545.png (301.78 kilotavua, 1080x1920 - tarkasteltu 265 kertaa.)
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #39 : Helmikuu 26, 2021, 22:26:03 »

Mitä tehdä kun vaunuun tulee H0 mittakaavassa lovi? Itse annan sen olla.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #40 : Maaliskuu 01, 2021, 14:35:58 »

Onko Dr16 H0 mallia olemassa?
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #41 : Maaliskuu 01, 2021, 14:42:00 »

Onko Dr16 H0 mallia olemassa?
Käsittääkseni kaupallista mallia ei ole, mutta muutamat harrastajat ovat kyllä tehneet siitä malleja. Yksi varhaisemmista malleista on helsinkiläisen pienoisrautatieharrastajan tekemä malli, joka käsittääkseni kuuluu nykyisin Suomen rautatiemuseon kokoelmiin. Ellen aivan väärin muista, niin telit olivat peräisin Kiman? saksalaisen sähköveturin Br 120 mallista.
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #42 : Maaliskuu 01, 2021, 14:45:46 »

Suosikkinne pienoisrautatiellä? Itsellä on Vectron ja muutamii muita.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Pasi Seppälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #43 : Maaliskuu 01, 2021, 17:43:34 »

Onko Dr16 H0 mallia olemassa?

N-skaalaan IsoVaaleita on tehty ainakin pari. Tässä yksi suurpiirteinen malli, jonka kori on tehty messinkipellistä ja alustana on muistaakseni jonkun jenkkiveturin koneisto.


* DSC02712b.jpg (272.55 kilotavua, 1200x768 - tarkasteltu 286 kertaa.)
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #44 : Maaliskuu 01, 2021, 20:19:12 »

Suosikkinne pienoisrautatiellä? Itsellä on Vectron ja muutamii muita.
Omista vetureistani tällä hetkellä Northern Pacificin Z-4 2-8-8-2 Mallet: http://vaunut.org/kuva/125801?s=1 Tässä on hyvät äänet ja naapuritalossakin kuullaan, kun tämä kiskoo täysikokoista tavarajunaa 2,5% nousussa!
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #45 : Maaliskuu 01, 2021, 23:52:31 »

Suosikkinne pienoisrautatiellä? Itsellä on Vectron ja muutamii muita.
Minulla ei nyt tähän hätään ole älyllisiä kuvia, mutta omasta kalustosta suosikkini ovat Etiopian rautateiden sähköveturi https://www.nazret.com/wp-content/uploads/2018/01/DFQdt7TXoAE4yws.jpg-large.jpg
Japanilainen moottorivaunu KiHa110-200 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/JRE-Kiha110-219-Takasaki.jpg
ja kolmantena Taiwanin rautateiden vanhempi dieseliveturi
https://3.bp.blogspot.com/-KzxsjqvWIP0/V4K91a0tFOI/AAAAAAAACtY/QSuHNZ49ZGgnn6MXAtHmRU7_CTCyxUeqQCLcB/s1600/IMG_9566.JPG
tallennettu

Don't panic.
Pasi Seppälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #46 : Maaliskuu 02, 2021, 08:09:29 »

Onko Dr16 H0 mallia olemassa?
Tässä vielä Oulalle kuva Rautatiemuseon vitriinissä esillä joskus olleesta H0-kokoisesta IsoVaaleesta.
Jos en väärin muista, niin mallin rakentaja on Ilppo Voutilainen.


* Dr16 H0.jpg (231.54 kilotavua, 1200x800 - tarkasteltu 306 kertaa.)
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #47 : Maaliskuu 02, 2021, 14:15:06 »


Tässäpä nyt kuva ko. veturista. Esikuva on Etiopian rautateiden pikajunaveturi tyyppiä ERP, joka on muunnos kiinalaisesta 9600kW tehoisesta HXD1B veturista.


* Screenshot_20210302-140431_2.jpg (373.96 kilotavua, 1024x545 - tarkasteltu 206 kertaa.)
tallennettu

Don't panic.
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #48 : Maaliskuu 02, 2021, 14:20:55 »

Onko Dr16 H0 mallia olemassa?
Tässä vielä Oulalle kuva Rautatiemuseon vitriinissä esillä joskus olleesta H0-kokoisesta IsoVaaleesta.
Jos en väärin muista, niin mallin rakentaja on Ilppo Voutilainen.


Komia, onko ollut käytössä "liikenteessä"?
Kiinnostaa tietää vain, onko kukaan tehnyt Vectroneista (Sr3) malleja itse?
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #49 : Maaliskuu 02, 2021, 14:37:58 »

Onko Dr16 H0 mallia olemassa?
Tässä vielä Oulalle kuva Rautatiemuseon vitriinissä esillä joskus olleesta H0-kokoisesta IsoVaaleesta.
Jos en väärin muista, niin mallin rakentaja on Ilppo Voutilainen.


Komia, onko ollut käytössä "liikenteessä"?
Kiinnostaa tietää vain, onko kukaan tehnyt Vectroneista (Sr3) malleja itse?
Kyllä tuo Ilpon Dr16 on ollut liikenteessä usen Pienoisrautatiekerho ry:n Löylymäki-radalla, niin Suomessa kuin myös ulkomaillakin.

tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pieniä junia. Suuria haaveita.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina