Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sudet hyytyvät  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Pohjanlehto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« : Tammikuu 06, 2009, 10:10:34 »

Hesarin mukaan sudet eivät selviä Vuosaaren satamatunnelista. Tuskin kyse on kuitenkaan yksin susista, marsu pysähtyisi varmaan yhtä lailla. Susia vain ilmeisesti käytetään juurikin näissä tavarajunissa.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Pakkanen+hyydytt%C3%A4%C3%A4+Vuosaaren+tunnelin+junaliikennett%C3%A4/1135242527891

[No niin, pieleen meni taas - tämä olisi tietysti pitänyt laittaa kohtaan "uutiset"; vielä on vähän harjoittelemista uudessa vorgissa.]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2009, 10:15:35 kirjoittanut petri pohjanlehto » tallennettu
Miika Rissanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #1 : Tammikuu 06, 2009, 12:08:34 »

Yhtään marsua ei ole vielä varustettu vakinaista satamatunnelikäyttöä varten, mutta niitä on kuulemma kokeiltu, ja ongelma on ollut niiden kanssa lievempi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2009, 12:16:14 kirjoittanut Miika Rissanen » tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #2 : Tammikuu 06, 2009, 12:45:27 »

[No niin, pieleen meni taas - tämä olisi tietysti pitänyt laittaa kohtaan "uutiset"; vielä on vähän harjoittelemista uudessa vorgissa.]
Joo, ei se mitään. Opetellaan tässä kaikki yhdessä uutta Vorgia. Aihe siirretty tänne oikeaan paikkaan. T:Ylläpito
tallennettu
Juhana Siren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2009, 14:57:08 »

Yhtään marsua ei ole vielä varustettu vakinaista satamatunnelikäyttöä varten, mutta niitä on kuulemma kokeiltu, ja ongelma on ollut niiden kanssa lievempi.

Hesarin kommenteissa oli viittaus artikkeliin https://kb.osu.edu/dspace/bitstream/1811/34991/1/OS_ENG_v16_i04_009.pdf vuodelta 1933. Siinä mainittiin, että ongelmasta päästään yksinkertaisesti kierrättämällä jäähdytysilmaa veturin laitetilan sisällä kunnes laitteiston lämpötila saadaan nousemaan lähelle tunnelin sisäilman lämpötilaa. Voi olla että marsuissa on konehuoneen lämpötila tarkemmin säädelty, mikä lievittää myös kosteuden vaihtelun tuomia ongelmia.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #4 : Tammikuu 06, 2009, 15:03:02 »

Siinä mainittiin, että ongelmasta päästään yksinkertaisesti kierrättämällä jäähdytysilmaa veturin laitetilan sisällä kunnes laitteiston lämpötila saadaan nousemaan lähelle tunnelin sisäilman lämpötilaa.

En ota kantaa Savion tunnelin ongelmien syihin, mutta vetureissa on eräs liikkumisen kannalta kriittinen sarja laitteita, jotka eivät konehuoneessa ole... nimittäin ajomoottorit.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #5 : Tammikuu 06, 2009, 15:30:19 »

Mutta eikös DV12-vetureilla ajeta säännöllisesti Vuosaareen junia koneiden vaihtojen yhteydessä. Siis Hesarin mukaan diesel-vetureilla ei tunnelissa saisi liikennöidä kuin poikkeustapauksissa.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #6 : Tammikuu 06, 2009, 15:34:01 »

Mutta eikös DV12-vetureilla ajeta säännöllisesti Vuosaareen junia koneiden vaihtojen yhteydessä. Siis Hesarin mukaan diesel-vetureilla ei tunnelissa saisi liikennöidä kuin poikkeustapauksissa.

Hinaamalla taitavat mennä, tai ainakin pitäisi.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Tammikuu 06, 2009, 16:03:19 »

Tiettävästi Vuosaaren junille on oma Sr1-veturikierto eli sinne voidaan liikennöidä vain muutamilla koneilla, jotka on varusteltu hieman laajemmin tuon tunneliajon takia.
tallennettu
Markus Perälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #8 : Tammikuu 06, 2009, 18:42:26 »

14 Sr1-veturia on varustettu 2W GSM-R -radiolla Vuosaaren liikenteen alkaessa, ilmeisesti tämä on se syy, miksi sinne ajetaan juuri noilla tietyillä koneilla. Itse tunnelissa on ainoastaan GSM-R ja VIRVE -verkot. Ei siis normaalia GSM-verkkoa. (Veturimieslehti 3/2008 ja 4/2008)
tallennettu
Jani Aas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« Vastaus #9 : Tammikuu 06, 2009, 21:34:22 »

Tiettävästi Vuosaaren junille on oma Sr1-veturikierto eli sinne voidaan liikennöidä vain muutamilla koneilla, jotka on varusteltu hieman laajemmin tuon tunneliajon takia.

RAILI ja Pelastautumis tarvikkeet,eli ei ole kovinkaan laaja repertuaari kyseesä. Iskee silmää
tallennettu
Veera Pohjola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #10 : Tammikuu 07, 2009, 15:32:15 »

Mikä on RAILI?
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 140


« Vastaus #11 : Tammikuu 07, 2009, 15:39:45 »

RHK:n GSM-R - verkko, eli linjaradiojärjestelmän seuraaja.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #12 : Tammikuu 07, 2009, 15:50:59 »

GSM, GSM-R ja TETRA ovat teknologioita, joita eri viestiverkot käyttävät.

Esim. Soneran GSM-verkko on eräs GSM-verkko. Vastaavasti RAILI on RHK:n GSM-R-verkko, ja VIRVE on viranomaisten TETRA-verkko. Hymyilee
tallennettu
Runar Ruuska
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #13 : Tammikuu 07, 2009, 21:40:41 »

Tuolta lisätietoa RAILISTA http://www.rhk.fi/radan_kaytto/liikenteenohjaus/gsm-r-verkko_raili/

Ja tuolla Uudenmaan alueuutisten juttu Vuosaaren tunneliongelmista http://areena.yle.fi/toista?id=1765628
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2009, 22:56:26 kirjoittanut Runar Ruuska » tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #14 : Tammikuu 10, 2009, 17:44:17 »

Nyt ei oikein ymmärrä. Miten sähkäri tunnelissa nyt yhtäkkiä on ongelma, kun moista yhdistelmää on jo satakunta vuotta ympäri maailmaa harrastettu?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #15 : Tammikuu 23, 2009, 12:37:27 »



Sr2 on suunniteltu ankariin tunneliolosuhteisiin. Esim. Gotthardin tunnelissa Sveitsissä on 7 km tunnelin suun jälkeen sisälämpötila +30 astetta kesät talvet. 140 km/h nopeutta ajettaessa ei lämpötilan muutos ulkoa pakkasesta plus kolmeenkymmeneen ja hetikohta takaisin pakkaseen kestä montaa minuuttia.

Ongelmaksi muodostuu Gotthardilla kuumiin ajomoottoreihin puhallettavan jäähdytysilman (raa´an ulkoilman) lämpötilan nopea vaihtelu ja siitä aiheutuvat mm. kondensoitumisilmiöt. Mutta sveitsiläisveturit on suunniteltu siihenkin.

Vuosaaren tunnelissa puolestaan on kosteaa.

Pointtina tässä on se, että pitkän tunnelin sisäilma saattaa ratkaisevalla tavalla poiketa normaalista ilmasta radan varressa.
tallennettu
Juhana Siren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #16 : Tammikuu 23, 2009, 19:29:07 »

Sr2 on suunniteltu ankariin tunneliolosuhteisiin. Esim. Gotthardin tunnelissa Sveitsissä on 7 km tunnelin suun jälkeen sisälämpötila +30 astetta kesät talvet. 140 km/h nopeutta ajettaessa ei lämpötilan muutos ulkoa pakkasesta plus kolmeenkymmeneen ja hetikohta takaisin pakkaseen kestä montaa minuuttia.

Eikös siinä tapauksessa olisi luontevinta käyttää nimenomaan Sr2:ta satamaradan veturina?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #17 : Tammikuu 23, 2009, 21:00:58 »

Eikös siinä tapauksessa olisi luontevinta käyttää nimenomaan Sr2:ta satamaradan veturina?

Niitä olisi luontevinta käyttää vaikka mihin tarkoitukseen, enemmän kuin niitä riittää. Hymyilee
tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #18 : Tammikuu 24, 2009, 15:11:57 »

Lainaus
Eikös siinä tapauksessa olisi luontevinta käyttää nimenomaan Sr2:ta satamaradan veturina?

Ainakin Vuosaari-Kouvola junissa on viimeaikoina näkynyt nimenomaan Sr2:a.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sudet hyytyvät  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina