Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Raiteille menossa yhä isompi osuus väylärahoista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« : Syyskuu 26, 2020, 19:49:14 »

Raiteille menossa yhä isompi osuus väylärahoista – Liikenneministeri: Junakilpailu aukeaa ja suositut lähtöajat huutokaupataan
https://yle.fi/uutiset/3-11555757
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #1 : Syyskuu 27, 2020, 08:42:56 »

Raiteille menossa yhä isompi osuus väylärahoista – Liikenneministeri: Junakilpailu aukeaa ja suositut lähtöajat huutokaupataan
https://yle.fi/uutiset/3-11555757

Open access operaattorit voivat tulla rataverkolle huutokaupoista huolimatta.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Syyskuu 27, 2020, 14:50:15 »

Raiteille menossa yhä isompi osuus väylärahoista – Liikenneministeri: Junakilpailu aukeaa ja suositut lähtöajat huutokaupataan
https://yle.fi/uutiset/3-11555757

Open access operaattorit voivat tulla rataverkolle huutokaupoista huolimatta.

Valtion ei kuitenkaan ole pakko sallia open access -operaattoreille _täysin_ vapaata valintaa slottejen suhteen. Jos yhteiskunta tilaa liikennettä, jossa jokaisen tunnin, tai joka toisen tunnin, tietyllä minuutilla lähtee juna, silloin open access -operaattori ei voi kiilata tukkimaan yhtä noista säännöllisistä lähtöajoista. Myös muut erityisen perustellut syyt juuri tietylle lähtöajalle voivat oikeuttaa yhteiskunnan varaamaan tietyn lähtöajan tukemaansa liikennettä varten.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #3 : Syyskuu 27, 2020, 16:56:08 »


Valtion ei kuitenkaan ole pakko sallia open access -operaattoreille _täysin_ vapaata valintaa slottejen suhteen. Jos yhteiskunta tilaa liikennettä, jossa jokaisen tunnin, tai joka toisen tunnin, tietyllä minuutilla lähtee juna, silloin open access -operaattori ei voi kiilata tukkimaan yhtä noista säännöllisistä lähtöajoista. Myös muut erityisen perustellut syyt juuri tietylle lähtöajalle voivat oikeuttaa yhteiskunnan varaamaan tietyn lähtöajan tukemaansa liikennettä varten.

Missä EU:n lainsääntelyssä noin kerrotaan ? 
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 290


« Vastaus #4 : Syyskuu 27, 2020, 17:14:59 »

Mä vaan mietin tilannetta, että oikeasti olisi liian tunkua vaikka Helsingin ratapihalle tiettyyn aikaan, eikö silloin voisi open access mallissa laittaa huutokaupan jostain lähtöajasta..

Itse olen aiemmin jo miettinyt, että miksei ratamaksuja voisi porrastaa siten, että Helsingin seudulla ruuhka-aikaan liikennöinti olisi kalliimpaa kuin vaikka yöjunan lähtö iltamyöhällä.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #5 : Syyskuu 27, 2020, 17:23:01 »

Mä vaan mietin tilannetta, että oikeasti olisi liian tunkua vaikka Helsingin ratapihalle tiettyyn aikaan, eikö silloin voisi open access mallissa laittaa huutokaupan jostain lähtöajasta..

Itse olen aiemmin jo miettinyt, että miksei ratamaksuja voisi porrastaa siten, että Helsingin seudulla ruuhka-aikaan liikennöinti olisi kalliimpaa kuin vaikka yöjunan lähtö iltamyöhällä.

Kannattaa lukea Sääntelyelimen käsitys rautatiemarkkinoista, sehän voi antaa tuomioita.Ja 2024 kaikki muuttuu

https://www.saantelyelin.fi/fi/rautatiemarkkinat
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Syyskuu 27, 2020, 20:56:49 »


Valtion ei kuitenkaan ole pakko sallia open access -operaattoreille _täysin_ vapaata valintaa slottejen suhteen. Jos yhteiskunta tilaa liikennettä, jossa jokaisen tunnin, tai joka toisen tunnin, tietyllä minuutilla lähtee juna, silloin open access -operaattori ei voi kiilata tukkimaan yhtä noista säännöllisistä lähtöajoista. Myös muut erityisen perustellut syyt juuri tietylle lähtöajalle voivat oikeuttaa yhteiskunnan varaamaan tietyn lähtöajan tukemaansa liikennettä varten.

Missä EU:n lainsääntelyssä noin kerrotaan ? 

Yllättävän vaikea guugletettava. Jotain sellaista siellä lukee, että jos on kaksi kilpailevaa hakemusta samalle kapasiteetille, viranomainen saa käyttää järkeään siinä, kummalle hakijalle kapasiteetti myönnetään. Ja tunneittain toistuvalle liikenteelle voi hakea (ainakin Saksassa) kapasiteetin kerralla, eli kyseessä on yksi erityinen ratakapasiteettituote.
Yritän tässä netistä ja eri foorumeilta nyt kaivaa hakusanoilla kuten taktfahrplan ja taktverkehr jotain yksiselitteistä kähdettä. Mikähän tuo termi olisi englanniksi?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #7 : Syyskuu 28, 2020, 06:13:06 »


Yllättävän vaikea guugletettava. Jotain sellaista siellä lukee, että jos on kaksi kilpailevaa hakemusta samalle kapasiteetille, viranomainen saa käyttää järkeään siinä, kummalle hakijalle kapasiteetti myönnetään. Ja tunneittain toistuvalle liikenteelle voi hakea (ainakin Saksassa) kapasiteetin kerralla, eli kyseessä on yksi erityinen ratakapasiteettituote.
Yritän tässä netistä ja eri foorumeilta nyt kaivaa hakusanoilla kuten taktfahrplan ja taktverkehr jotain yksiselitteistä kähdettä. Mikähän tuo termi olisi englanniksi?

Google ei ole paras hakukone lainsäädäntöön, vaan kannattaa lähteä liikkeelle kansallisesta valtioneuvoston asetuksesta http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2018/sk20181308.pdf ja sieltä kaivaa direktiiviit/asetukset esiin.

keskustelupalstat eivät välttämättä ole ajantasaisia tiedon etsintäpaikkoja, tilanteessa jossa koko Euroopan rautatiejärjestelmä on mullistuksessa.

Sääntelyelimen sivulta löytyy lisäksi myös kokoelma Suomessa voimassa olevasta rautatiealan lainsäädännöstä, josta suurin osa on eurooppalaista lainsäädäntöä. https://www.saantelyelin.fi/fi/rautatiemarkkinasaadokset
 
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Syyskuu 29, 2020, 14:44:48 »

Ainakin tällaista tuolla lukee siitä, että tarkoitus on pyrkiä kokonaisuutena katsoen mahdollisimman toimivaan junaliikenteeseen:

"Within the framework set out by Member States, charging and capacity-allocation schemes should encourage railway infrastructure managers to optimise use of their infrastructure."

"In order to take into account the need of users, or potential users, of railway infrastructure capacity to plan their business, and the needs of customers and funders, it is important that infrastructure managers ensure that infrastructure capacity is allocated in a way which reflects the need to maintain and improve service reliability levels."

"It is important to maximise the flexibility available to infrastructure managers with regard to the allocation of infrastructure capacity, but this should be consistent with satisfying the applicant's reasonable requirements."

"As different users and types of users will frequently have a different impact on infrastructure capacity, the needs of different services need to be properly balanced."

Siitä, missä kohdassa sallitaan tai kielletään tuollainen täsmällisemmin, en osaa sanoa, koska se vaatisi sellaista syvällistä EU-lainsäädännön tuntemusta, jollaista mulla ei ole.
Sitä en pidä todennäköisenä, että kun jossain välissä Taktverkehr on ollut sallittua, se yhtäkkiä sitä ei enää olisi. Alankomaiden (ja Sveitsin) rautatieliikennejärjestelmät perustuvat niin vahvasti tuohon konseptiin, että sen kieltämisestä olisi kohtuuton haitta noiden maiden asukkaille. Myös Saksassa ja Ruotsissa Taktverkehr on todella merkittävä juttu. Ei vastaa EU:n tavallista toimintaa, että Taktverkehr yllättäen estettäisiin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 164


« Vastaus #9 : Syyskuu 29, 2020, 18:51:26 »

Vesiliikenne olisi myös erityisesti energiataloudellisesti mielekäs kehityskohde vaikka Suomessa on vielä talviakin. Saimaan kanavallehan  on suunnitteilla isoja korjauksia, mutta voiko luottaa sopimusten pitävyyteen...
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #10 : Syyskuu 30, 2020, 18:37:05 »


Valtion ei kuitenkaan ole pakko sallia open access -operaattoreille _täysin_ vapaata valintaa slottejen suhteen. Jos yhteiskunta tilaa liikennettä, jossa jokaisen tunnin, tai joka toisen tunnin, tietyllä minuutilla lähtee juna, silloin open access -operaattori ei voi kiilata tukkimaan yhtä noista säännöllisistä lähtöajoista. Myös muut erityisen perustellut syyt juuri tietylle lähtöajalle voivat oikeuttaa yhteiskunnan varaamaan tietyn lähtöajan tukemaansa liikennettä varten.

Missä EU:n lainsääntelyssä noin kerrotaan ? 

Ainakin Väyläviraston verkkoselostuksen mukaan ylikuormitetulla rataosalla korkein prioriteetti on ns. synergistä henkilöliikennekokonaisuutta koskevilla kapasiteettihakemuksilla. Synerginen henkilöliikennekokonaisuus on verkkoselostuksessa määritelty näin:

"Synerginen henkilöliikennekokonaisuus tarkoittaa sellaisten junien joukkoa, jotka muodostavat asiakkaille selvää lisäarvoa tuottavan liikennejärjestelmän. Tällainen järjestelmä voi olla esimerkiksi suurten kaupunki-keskusten  sisäinen  tai  niiden  välillä  tiheästi  liikennöity  vakioaikataulumalli,  jossa  on  hyvät  vaihtoyhteydet  juniin ja muihin joukkoliikennevälineisiin. Liikenteen tiheys voi kuitenkin riippua alueen matkustajamääristä."
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Raiteille menossa yhä isompi osuus väylärahoista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina