Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereen raitiotien 1.vaiheen viimeiset kiskot asennettu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #50 : Joulukuu 25, 2020, 18:58:49 »

Hervantaan oli todellakin suunnitteilla raitiotie/pikaraitiotie jo heti alkumetreillä (1960/1970) taite. Eräs autoritäärisin "torppaaja" oli tuolloinen dynaaminen Tampereen kaupunginjohtaja Erkki (Napoleon) Lindfors, joka luokitteli joukkoliikenteen käyttäjät ns "pakkokäyttäjiksi", eli ei arvostanut ensinkään/varautunut (ilmeisesti?) tekemään yhtään toimivaa suunnitelmaa noiden käyttäjien ja todellisen jatkumon joukkoliikenneturvaamisen tulevaisuudessa hyväksi.

("Tässä kaupungissa rakennetaan mitä tahansa ja minne tahansa, jos minä niin sanon"!)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #51 : Joulukuu 25, 2020, 21:21:45 »

Hervantaan oli todellakin suunnitteilla raitiotie/pikaraitiotie jo heti alkumetreillä (1960/1970) taite. Eräs autoritäärisin "torppaaja" oli tuolloinen dynaaminen Tampereen kaupunginjohtaja Erkki (Napoleon) Lindfors, joka luokitteli joukkoliikenteen käyttäjät ns "pakkokäyttäjiksi", eli ei arvostanut ensinkään/varautunut (ilmeisesti?) tekemään yhtään toimivaa suunnitelmaa noiden käyttäjien ja todellisen jatkumon joukkoliikenneturvaamisen tulevaisuudessa hyväksi.

("Tässä kaupungissa rakennetaan mitä tahansa ja minne tahansa, jos minä niin sanon"!)

Lindforsin toinen nimi oli ilmeisesti ristimänimi, vaikka liikanimeltä kuulostaakin. Vanhemmat ilmeisestikin aavistivat pikkumiehestä kasvavan jotakin suurta. Tunnettu kaima Napoleon oli ministeri Bror Wahlroos.

En tiedä Lindforsin ajatuksista joukkoliikennettä kohtaan, mutta siitä riippumatta Hervanta on kuitenkin joukkoliikenteen kannalta toimiva kohde. Riittävästi asukkaita, oppilaitoksia ja työpaikkoja pienellä alueella eli väistämättä joukkoliikenteelle muodostuu potentiaalia. Jos sama asukasmäärä olisi sijoitettu vaikka reiluun viiteen pieneen lähiöön, niin tilanne olisi paljon vaikeampi. Toki Hervantaan johtava autostrada oli selvä ajankuva ja varmasti tuon kertomasi mukainen ilmentymä Lindforsin toimesta.

Lindfors kuoli 1969 parhaassa työiässä 55 vuotiaana. En tiedä tekikö Lindfors päätöksen rollikkaliikenteen lopettamisesta vuonna 1976. Trollikat olivat kärsineet jo pitkään näivettymisestä eli voi olla Lindforsilla näpit siinä päätöksessä.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #52 : Joulukuu 27, 2020, 19:23:36 »


VR:n liikenteenohjaajat pikkumustissaan viihdyttävät ennen joulua ratikalla

https://youtu.be/_aQjGtdN64U
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #53 : Tammikuu 21, 2021, 07:38:47 »


Ratikalla 70 km/t Hervannan valtaväylällä. Median matkassa

https://twitter.com/i/status/1351830311668228096
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #54 : Tammikuu 24, 2021, 09:44:12 »

yle kokeilee Tampereen ratikkaa, 23 min pitkä video

https://areena.yle.fi/1-50738467?fbclid=IwAR201fD79pXktiVCX7pAlm2INr-l-oV8rYggsqm1znJwD3NhwRUG_bU_2d4

ensi viikolla alkaa testimatkustajien ajelut.

tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 679


« Vastaus #55 : Tammikuu 24, 2021, 10:55:17 »

Nyt pelleillään "koematkustajilla"- oletettavasti ajatuksella että kannattaa osallistuttaa aivottomia kuntalaisia.
Asiallisessa mielessä parempaan tulokseen päästäisiin hiekkasäkeillä käytävälle ja penkeille.
Ihmettelen samalla miksi hiekkasäkkien suhteen viivytellään.  Pitäisihän ensisijassa kulkea maksimikuormalla.

Moni täälläkin on tainnut havaita, että palaute ratikan kehittäjille kulkee näiden analogiseen tai digitaaliseen pyöreään mappiin.  "Kokonaistaideteoksen" luojat ovat suuria ylhäisyyksiä, eikä kehnoihin kohtiin puututa - ei vaikka aikaa olisi ollut.

Otetaan yksi esimerkki: Jokaikinen esimerkiksi Lontoon manalaisella kulkenut tietää että roikottimet ovat kelvottomia auttamaan seisovia matkustajia (joita varten ne ovat). Tämä pätee myös Tampereen lenkkiä vähän parempaan lontoolaiseen nuppiroikottimeen.
Roikottimet antavat tukea VAIN pystysuunnassa, mutta tukea tarvitaan vaakasuunnissa, EI pystysuunnassa.

Lenkkiroikottimista huomauteltiin ensi hetkestä lähtien. Perille ei ole mennyt, sillä neuvot ja huomautukset loukkaavat Allianssia.  Kyse on jälleen Tsernobylin laatuasenteesta, johon palkollisetkin ovat sopeutuneet.

tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #56 : Tammikuu 24, 2021, 11:04:21 »

Nyt pelleillään "koematkustajilla"- oletettavasti ajatuksella että kannattaa osallistuttaa aivottomia kuntalaisia.
Asiallisessa mielessä parempaan tulokseen päästäisiin hiekkasäkeillä käytävälle ja penkeille.
Ihmettelen samalla miksi hiekkasäkkien suhteen viivytellään.  Pitäisihän ensisijassa kulkea maksimikuormalla.

Moni täälläkin on tainnut havaita, että palaute ratikan kehittäjille kulkee näiden analogiseen tai digitaaliseen pyöreään mappiin.  "Kokonaistaideteoksen" luojat ovat suuria ylhäisyyksiä, eikä kehnoihin kohtiin puututa - ei vaikka aikaa olisi ollut.

Otetaan yksi esimerkki: Jokaikinen esimerkiksi Lontoon manalaisella kulkenut tietää että roikottimet ovat kelvottomia auttamaan seisovia matkustajia (joita varten ne ovat). Tämä pätee myös Tampereen lenkkiä vähän parempaan lontoolaiseen nuppiroikottimeen.
Roikottimet antavat tukea VAIN pystysuunnassa, mutta tukea tarvitaan vaakasuunnissa, EI pystysuunnassa.

Lenkkiroikottimista huomauteltiin ensi hetkestä lähtien. Perille ei ole mennyt, sillä neuvot ja huomautukset loukkaavat Allianssia.  Kyse on jälleen Tsernobylin laatuasenteesta, johon palkollisetkin ovat sopeutuneet.



Kuulemma etsivät autoilijoita testimatkustajiksi.Joka tapauksessa halukkuutta oli paljon, ja hyvin harva pääsi testimatkustajiksi.

Hiekkasäkki testit on tehty jo aikaa sitten.

Hyvältä näyttää, ja ratikan käyttöönotto etenee kuin VR:n juna.
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 214


« Vastaus #57 : Tammikuu 25, 2021, 08:04:57 »

Hyvältä näyttää, ja ratikan käyttöönotto etenee kuin VR:n juna.

Joku vääräleuka saattaisi tuon rinnastuksen liittää ennemmin Länsimetron 1. vaiheeseen tai OL 3:n...  Virnistää
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #58 : Tammikuu 25, 2021, 08:30:00 »

Hyvältä näyttää, ja ratikan käyttöönotto etenee kuin VR:n juna.

Joku vääräleuka saattaisi tuon rinnastuksen liittää ennemmin Länsimetron 1. vaiheeseen tai OL 3:n...  Virnistää

Joka tapauksessa VR:n ohjaksissa ratikkaa viedään, Tammikuun alussa on 60 kuljettajaa aloittanut koulutuksen.

Tuo videolla ollut kuljettaja oli VR:n liikenteen ohjaaja.

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #59 : Tammikuu 25, 2021, 10:32:34 »

Hyvältä näyttää, ja ratikan käyttöönotto etenee kuin VR:n juna.

Joku vääräleuka saattaisi tuon rinnastuksen liittää ennemmin Länsimetron 1. vaiheeseen tai OL 3:n...  Virnistää

Kui? Projektihan on kuukausikaupalla edellä aikataulustaan.
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 214


« Vastaus #60 : Tammikuu 25, 2021, 15:23:03 »

Hyvältä näyttää, ja ratikan käyttöönotto etenee kuin VR:n juna.

Joku vääräleuka saattaisi tuon rinnastuksen liittää ennemmin Länsimetron 1. vaiheeseen tai OL 3:n...  Virnistää

Kui? Projektihan on kuukausikaupalla edellä aikataulustaan.

No siis juuri tuo tuosta tulikin ekana mieleen että mites tuo rinnastus oikein VR:n juniin.. Ei ole ainakaan ollu lehtikelejä eikä jäätyneitä vaihteita, saati sitten huollon puutteesta palavia kalustoyksiköitä tiellä.. Hymyilee leveästi
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #61 : Tammikuu 25, 2021, 20:16:43 »


No siis juuri tuo tuosta tulikin ekana mieleen että mites tuo rinnastus oikein VR:n juniin.. Ei ole ainakaan ollu lehtikelejä eikä jäätyneitä vaihteita, saati sitten huollon puutteesta palavia kalustoyksiköitä tiellä.. Hymyilee leveästi

VR kuljettaa Tampereen raitiotiejunia ;-)
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #62 : Tammikuu 29, 2021, 01:54:28 »


Ensimmäiset testimatkustajat ratikassa

https://twitter.com/TampereRatikka/status/1354797970907136006
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #63 : Helmikuu 02, 2021, 09:29:18 »


Vaasan Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen

"Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi valituksen Hiedanrannan vesistötäytöstä
Näsijärven tekosaari voitaisiin rakentaa ja johtaa raitiotien toinen vaihe sitä kautta Länsi-Tampereelle. "

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007777180.html

tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #64 : Helmikuu 17, 2021, 07:04:57 »


Kesän 2021 joukkoliikenteestä on julkaistu remix kartta ja ratikka on 7.6 lähtien mukana tuotannossa linjalla 3 15 min vuorovälein. Myös bussilinjat 3A ja 3B päätetään Pyynikintorille.

https://platform.remix.com/map/8b05d121/line/62bf2889?dir=0
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #65 : Helmikuu 19, 2021, 07:34:03 »



Testikäyttäjät ratikassa

https://twitter.com/O_Joonas/status/1362412828397875200/photo/1
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #66 : Maaliskuu 01, 2021, 15:47:04 »


"Tampereen raitiotien seudullisen yleissuunnitelman loppuraportti ja suunnitelma-aineistot ovat valmistuneet, ja ne on julkaistu tilaajakuntien internetsivuilla. Yleissuunnitelmassa kuvataan rakenteilla olevan raitiotien jatkolinjojen ratavarausten sijainnit Tampereen Hatanpäältä Härmälän kautta Pirkkalaan, Tays Keskussairaalalta Koilliskeskuksen kautta Kangasalan Lamminrahkaan ja Tampereen Lielahdesta Ylöjärvelle sekä ratavaraukset Kangasalan Saarenmaalla. Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti."

https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2021/03/01032021_1.html
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #67 : Maaliskuu 01, 2021, 21:09:54 »

Helsingin raitiovaunuihin ei saa polkupyöriä tuoda.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #68 : Maaliskuu 01, 2021, 22:15:46 »

Helsingin raitiovaunuihin ei saa polkupyöriä tuoda.

Matalalattiaisuus ja molemmin puolin olevat ovet antavat fillareille hyvin tilaa. Varsinkin kun laiturit ovat kaikki kulkusuuntaan nähden oikealle eikä niin kuin Helsingin metrossa.

Näin maalaisena kyselen, että eikö metrossa ole fillareiden kuljetus kielletty entisinä ruuhkatunteita?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #69 : Maaliskuu 01, 2021, 22:51:37 »

Helsingin raitiovaunuihin ei saa polkupyöriä tuoda.

Matalalattiaisuus ja molemmin puolin olevat ovet antavat fillareille hyvin tilaa. Varsinkin kun laiturit ovat kaikki kulkusuuntaan nähden oikealle eikä niin kuin Helsingin metrossa.

Näin maalaisena kyselen, että eikö metrossa ole fillareiden kuljetus kielletty entisinä ruuhkatunteita?

Ei ole fillarien kuljetusta kielletty sen enempää metrossa kuin lähijunissakaan mihinkään kellonaikaan.
Ratikoissa on, tosin lähinnä vanhan perinteen takia.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #70 : Maaliskuu 02, 2021, 08:56:28 »



Helsingin raitiovaunuihin ei saa polkupyöriä tuoda.

Matalalattiaisuus ja molemmin puolin olevat ovet antavat fillareille hyvin tilaa. Varsinkin kun laiturit ovat kaikki kulkusuuntaan nähden oikealle eikä niin kuin Helsingin metrossa.

Näin maalaisena kyselen, että eikö metrossa ole fillareiden kuljetus kielletty entisinä ruuhkatunteita?

Hesan kapearaiteisessa sopisi tyyliin vaunujen perään pyöräkoukut.
Ei ole fillarien kuljetusta kielletty sen enempää metrossa kuin lähijunissakaan mihinkään kellonaikaan.
Ratikoissa on, tosin lähinnä vanhan perinteen takia.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #71 : Maaliskuu 03, 2021, 08:34:33 »


Ylöjärven kaupungin raideliikennesivu

Ylöjärvi satsaa kahteen raideliikennemuotoon, ratikkaa ja junaan

"Ylöjärven kaupunki osallistuu aktiivisesti myös pääradan kehittämistarkasteluihin ja on osakkaana Suomi-rata Oy:ssä."

https://www.ylojarvi.fi/raideliikenteen-edistaminen

"Yleissuunnitelmassa määritettiin ratalinjausten lisäksi valtion maanteiden ja rautateiden risteämiskohdat, pysäkkien alustava sijainti ja määrä, periaate raitiotien sijainnista katupoikkileikkauksessa sekä säilytysvarikoiden ja sähkönsyöttöasemien alustava sijainti."

https://www.ylojarvi.fi/raitiotie
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #72 : Maaliskuu 05, 2021, 16:49:50 »


Pirkkala satsaa raitioteihin

Pirkkalan kunnan ratikkasivu

"Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan tavoitteena on käynnistää hankesuunnittelu välille Koilliskeskus - Suuppa syksyllä 2021. Hankesuunnitelma valmistuu vuoden 2022 loppuun mennessä. Hankesuunnitelmien hyväksymisestä päättävät Tampereen kaupungin sekä Pirkkalan kunnan valtuustot."

https://www.pirkkala.fi/seuturatikka
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #73 : Maaliskuu 07, 2021, 10:15:26 »

Tampereen kaupungin Yhdyskuntalauta käsittelee 9.3 kokouksessaan Turtolan liikennesuunnitelmaa, mm. ratikan tasoliittymää.

"Turtolan alueen liikenneverkkoa esitetään kehitettäviksi vaihtoehtojen VE0+, VE1 ja VE2 pohjalta. Liikenneverkon jatkosuunnittelu tapahtuu alueen maankäytön kehittämisen yhteydessä."

Eli piirrellään nyt kuvia, päätökset tulevat joskus myöhemmin ?

Paras vaihtoehto olisi :

"VE2 Uudet ramppijärjestelyt, uusi kokoojakatu kauppa-alueelle

Eritasoliittymän läntinen ramppi poistetaan ja se korvataan uudella itäpuolen rampilla. Samalla Hervannan valtaväylälle lisätään rampin päähän liikennevalot."

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Yhdyskuntalautakunta/Kokous_932021/Turtolan_alueen_liikenneselvitys(182637)

Väliaikainen linkki, voi lakata toimimasta.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #74 : Huhtikuu 05, 2021, 13:49:49 »


bussien poistuminen näkyy elokuussa, ratikka tulee tilalle



* Screenshot 2021-04-05 14.16.27.png (132.42 kilotavua, 1117x582 - tarkasteltu 195 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereen raitiotien 1.vaiheen viimeiset kiskot asennettu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina