Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereen raitiotien 1.vaiheen viimeiset kiskot asennettu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« : Lokakuu 15, 2020, 13:12:47 »

Valmiusaste 90% ja aikataulu etuajassa. Liikennöinnin tarkoitus alkaa 9.8.2021.

19.10 valtuusto kokoontuu päättämään 2.vaiheen toteuttamisesta.

https://yle.fi/uutiset/3-11596441
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #1 : Lokakuu 15, 2020, 13:40:58 »

Liikennöinnin tarkoitus alkaa 9.8.2021.
kaupallinen koeliikenne alkaa jo huhtikuussa 2021, jolloin pääsee kyytiin mutta vielä satunnaisesti
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 164


« Vastaus #2 : Lokakuu 15, 2020, 14:36:39 »

Mikähän päivä se ensimmäinen huhtikuuta olikaan?
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #3 : Lokakuu 15, 2020, 14:49:34 »

Mikähän päivä se ensimmäinen huhtikuuta olikaan?

ei ole vielä sanottu
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #4 : Lokakuu 15, 2020, 21:32:00 »

Työt aikataulusta edellä ja tavoitekustannus alitettaneen 26 miljoonalla eurolla.

Allianssimalli on jälleen näyttämässä paremmuutensa kun urakoitsijoiden bisnes ei perustu hidasteluun ja laskutettavien lisätöiden keksimiseen.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #5 : Lokakuu 16, 2020, 07:11:11 »

Työt aikataulusta edellä ja tavoitekustannus alitettaneen 26 miljoonalla eurolla.

Allianssimalli on jälleen näyttämässä paremmuutensa kun urakoitsijoiden bisnes ei perustu hidasteluun ja laskutettavien lisätöiden keksimiseen.

Näin on. Allianssimallissa urakoitsijat joutuvat hakemaan katteet bonuksista, joten arvoa rahalle raportti on aina mielenkiitoista luettavaa. Kyllä ne aussit sitten osaa.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #6 : Lokakuu 19, 2020, 13:38:39 »

Mikähän päivä se ensimmäinen huhtikuuta olikaan?

tänään tulleen tiedon mukaan kaupallinen koeliikenne alkaa 1.4.2021, jolloin ratikat kulkevat ja niissä voi maksaa nykyisillä maksutavoilla, paitsi ei käteisellä

tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 214


« Vastaus #7 : Lokakuu 19, 2020, 13:45:44 »

Mikähän päivä se ensimmäinen huhtikuuta olikaan?

tänään tulleen tiedon mukaan kaupallinen koeliikenne alkaa 1.4.2021, jolloin ratikat kulkevat ja niissä voi maksaa nykyisillä maksutavoilla, paitsi ei käteisellä



Nii'in, mikähän päivä se 1.4. olikaan.. Ettei vain ole hyvissä ajoin valmisteltu tämä?  Hymyilee leveästi Näyttää kieltä
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #8 : Lokakuu 19, 2020, 13:48:53 »

Nii'in, mikähän päivä se 1.4. olikaan.. Ettei vain ole hyvissä ajoin valmisteltu tämä?  Hymyilee leveästi Näyttää kieltä

to, aprillipäivä. Taitaa aamulehti tehdä taas "uutisen " kuten rollikoiden käyttöönoton yhteydessä tehtiin :-)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #9 : Lokakuu 19, 2020, 14:05:35 »

Nii'in, mikähän päivä se 1.4. olikaan.. Ettei vain ole hyvissä ajoin valmisteltu tämä?  Hymyilee leveästi Näyttää kieltä

to, aprillipäivä. Taitaa aamulehti tehdä taas "uutisen " kuten rollikoiden käyttöönoton yhteydessä tehtiin :-)

Kerro ihmeessä tarkemmin kun en Aamulehteä vuonna 1948 ole ollut lukemassa.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #10 : Lokakuu 19, 2020, 14:24:05 »

Riittää kun kaivat esiin Aamulehden vuoden 1998 huhtikuun toiselta päivältä, ja siihen valitut uutiset viidenkymmenen vuoden takaa.
Synnyin 10.3.48, joten luin aprillijutun tuoreeltaan, enkä mennyt vipuun.
Enkä mene raitiovipuunkaan. 
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #11 : Lokakuu 19, 2020, 14:32:37 »

Kerro ihmeessä tarkemmin kun en Aamulehteä vuonna 1948 ole ollut lukemassa.

tässä on juttua raitiosta https://www.raitio.org/suomen-johdinautot/tampere/
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #12 : Lokakuu 19, 2020, 21:27:15 »

Tampereen ratikan 2. vaiheen rakentaminen alkaa per heti. Valtuusto päätti asiasta äänin 56-11.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #13 : Lokakuu 20, 2020, 09:22:33 »

Tampereen ratikan 2. vaiheen rakentaminen alkaa per heti. Valtuusto päätti asiasta äänin 56-11.

myös seuturatikan linjaukset päätettiin Tampereen kaupungin alueella numeroin 57-10. Tuntui olevan halu käynnistää vaihe 3.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #14 : Lokakuu 20, 2020, 12:20:46 »

Se että aiottu linja ei kulje Lielahden ostoskeskuksen kautta osoittaa päättäjien haistattavan länsitamperelaisia, ja samalla etukäteen pakottavan uuden lisälinjauksen sinne järjettömällä pistoraiteella tai mahdollisesti itseään jatkolinjalla höynäyttävän Ylöjärven kaupungin avulla. Aamulehden haastattelemat kaupunkilaisetkin vaativat reitin viemistä Lielahden kautta. Haastatellut kai luulevat että linja tehtäsiin länsitamperelaisia varten.

Miksi muuten Ylöjärvi osallistuisi ratikan lisälinjaan, joka veisi heidän euronsa Lielahteen ja muualle Tampereelle. Heillähän on kaupat ja isot ostoskeskukset omasta takaa. Sitäpaitsi pikarautatie kuljettaa heidät mutkittelematta Tampereelle (ml. Lielahti ja Tesoma).

Ylipäätään miksi aiotaan jatkaa ratikkalinjalla alueelle joka on vasta rakenteilla [siksi koska muuten sinne ei muutettaisi, eikä mieluusti senkään jälkeen], ja jonka reitti on toimenpidekiellossa.

Miksi ei ENSIKSI pistetä kiskoja TAYSin ja Koilliskeskuksen välille. Sillä palveltaisiin laajaa Itä-Tamperetta ja kauempaa Kehätieltä liitäntäpysäköinnin kautta tulijoita.
Pioneeripataljoona rakentaisi tämän välin kuukaudessa ja viimeisteltynäkin sen kilometrikustannus olisi noin 5% Hämeenkadun vastaavasta. 

Eikö voida niin tehdä, koska Timo TP Nieminen juonitteli golffarina kaupungin järkevät toimet estävän jatkon golfalueen vuokrasopimukseen? Näin siis oli vähän aikaisemmin tehty - onhan golfaus on tärkeämpää kuin kaupunkilaisten etu, eikä päättäjien jääviydestä liikoja hermoilla. Ei valtuusto tähänkaan peliin sanallakaan puuttunut, vaan jatkaa "maailmaa parantavien" päätösten tekoa. 
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #15 : Lokakuu 20, 2020, 15:30:59 »

Se että aiottu linja ei kulje Lielahden ostoskeskuksen kautta osoittaa päättäjien haistattavan länsitamperelaisia, ja samalla etukäteen pakottavan uuden lisälinjauksen sinne järjettömällä pistoraiteella tai mahdollisesti itseään jatkolinjalla höynäyttävän Ylöjärven kaupungin avulla. Aamulehden haastattelemat kaupunkilaisetkin vaativat reitin viemistä Lielahden kautta. Haastatellut kai luulevat että linja tehtäsiin länsitamperelaisia varten.


Kuulostaisi siltä, ettei tuollaisen suuren ostoskeskuksen kautta linjan vetäminen olisi järkevää, vaan nimenomaan erillislinja.
Ostoskeskusta palveleva pysäkki olisi liian vilkas sekä nousevien että postuvien kannalta ja tekisi epämiellyttäväksi matkata vaikka keskustasta Lentävänniemeen, kun suuren osan matkasta joutuisi todennäköisesti olemaan ahtaalla.

Ostoskeskuksesta keskustaan päin (ja toisin päin) tulisi toisin sanoen pullonkaula laadulle, joka myöhemmin pitäisi ratkaista uudelleen.
Siksi erillinen linja tuntuisi loogisesti ajatellen olevan kaikille osapuolille parempi ratkaisu, kunhan se vain toteutetaan.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #16 : Lokakuu 20, 2020, 15:56:04 »

Enpä tiedä mahtaako Lietsuun mitään suurta ryntäystä ratikalla tulla. Automarketteihin mennään autolla myös tulevaisuudessa.

Voi olla, että Lentsusta suoraan keskustaan kulkeva reitti palvelee tarveperäistä matkustamista paremmin kuin pysäkinvälin tai kaksi Prismaan tai Citymarkettiin matkaava henkilö.

Ylöjärven osalta olisi kyllä syytä saada paikallisliikenne toimimaan olemassa olevaa ratayhteyttä pitkin eli rautatietä käyttäen.

Jos ratikkaa halutaan niin Lietsun halki Lamminpäähän ja edelleen Ylöjärven puolella Vuorentausta voisi olla parempi vaihtoehto. Toki sellainen ei taida onnistua, kun sieltä ei pääsisi Ylöjärven keskustaan. Mutta kun Ylöjärven keskustasta on jo valmis ratayhteys Tampereen keskustaan.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #17 : Lokakuu 21, 2020, 02:28:42 »


toisen vaiheen rakennustyöt alkavat heti marraskuussa Rantatiellä ja Paasikivenkadulla. Ensi keväänä alkaa Sepänkadun rakentaminen ja Sepänkadun sillan 15 kk sulku, kun silta puretaan ja rakennetaan uudelleen valtion rataverkon päällä.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #18 : Lokakuu 21, 2020, 02:45:06 »

seuturatikoiden linjauksista päätetään alueen valtuustoissa marraskuussa:

Ylöjärvi 2.11.2020
Kangasala 9.11.2020
Pirkkala 9.11.2020

toivottavasti päätyvät samaan paikkaan kuin Tamperekin päätti.

Härmälä näyttää seuraavalta rakennuskohteelta kun länsiratikka on saatu rakennettua.


* Screenshot 2020-09-30 at 17.34.39 - Edited.png (282.55 kilotavua, 1234x644 - tarkasteltu 306 kertaa.)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #19 : Lokakuu 21, 2020, 08:41:01 »

Ensi keväänä alkaa Sepänkadun rakentaminen ja Sepänkadun sillan 15 kk sulku, kun silta puretaan ja rakennetaan uudelleen valtion rataverkon päällä.

Oho, tuosta kyllä seuraa melkoinen haitta autoliikenteelle kun Sepänkadun silta on vilkkain ajoreitti keskustasta länteen.

Nopeasti liikennevirta varmasti löytää reitin Hämeenpuistosta Mustaanlahteen ja edelleen vanhalle vt 12:sta. Pispalanvaltatie ei juuri nykyistä enempää vedä liikennettä, ellei Vaitinaron liikennevaloille anneta lisää vihreää Pispalasta tulijoille.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #20 : Lokakuu 22, 2020, 05:42:51 »

Oho, tuosta kyllä seuraa melkoinen haitta autoliikenteelle kun Sepänkadun silta on vilkkain ajoreitti keskustasta länteen.

Nopeasti liikennevirta varmasti löytää reitin Hämeenpuistosta Mustaanlahteen ja edelleen vanhalle vt 12:sta. Pispalanvaltatie ei juuri nykyistä enempää vedä liikennettä, ellei Vaitinaron liikennevaloille anneta lisää vihreää Pispalasta tulijoille.

Opastus tulee olemaan Mustalahden kautta, mutta autoliikenne tulee valumaan myös muille reiteille.

Raitioallianssi avasi vaihetta 2 varten omat rakentamissivut.

https://raitiotieallianssi.fi/rakentaminen/osa-2/

vai mittatähyksiä ?
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #21 : Lokakuu 28, 2020, 09:00:09 »


Raitiotieallianssin virallinen tiedote töiden aloittamisesta, lisää väliaikaisia kiertoliittymiä ja kaistojen kavannuksia

https://raitiotieallianssi.fi/tiedotteet/tampereen-raitiotien-lansiosan-rakentaminen-alkaa-liikennejarjestelyt-ja-tyot-kayntiin-marraskuussa/
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #22 : Marraskuu 02, 2020, 17:58:53 »

VR siirtyy standardiraiteille

"Olemme VR:llä todella innoissamme päästessämme laajentamaan osaamistamme uusille raiteille. Olemme vastuullinen joukkoliikenneyhtiö, joka haluaa kasvaa kestävän liikenteen kautta, joten ratikka on meille luonnollinen laajenemissuunta. Odotamme innolla nyt alkavaa uutta vaihetta, jossa pääsemme testaamaan liikennettä sekä palvelukonseptia käytännössä. On hienoa olla mukana kehittämässä kasvavalle Tampereelle entistä parempaa kaupunkiliikenteen kokonaisuutta", VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simola kertoo.

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/uutiset/ratikka-aika-lahestyy-testimatkustajien-haku-alkaa.html
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #23 : Marraskuu 03, 2020, 19:40:35 »



Ylöjärvi päätti yksimielisesti ratikka reiteistä

https://www.ylojarvi.fi/kaupunginvaltuusto-paatti-seuturaitiotien-ratavarauksista-kantatien-ja-leijapuiston-linjausten-mukaisesti
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #24 : Marraskuu 10, 2020, 06:58:23 »


Pirkkalassa äänestettiin

https://www.aamulehti.fi/a/04ccbd7d-e1ce-440e-9325-9242ee670e3a?c=1535365112967
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereen raitiotien 1.vaiheen viimeiset kiskot asennettu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina