Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereen raitiotien 1.vaiheen viimeiset kiskot asennettu  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #25 : Marraskuu 12, 2020, 07:18:22 »


Kangasalan valuusto päätti kahdesta ratikkareitistä

https://www.aamulehti.fi/a/84f390b3-1d69-433d-bacd-ddba436220fc?c=1535365112967
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #26 : Marraskuu 15, 2020, 13:17:56 »


TRO02 vaunu lipuu ulos asematunnellista ekan kerran

https://youtu.be/wf5pug-ukwg
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 164


« Vastaus #27 : Marraskuu 15, 2020, 15:41:15 »

Ja Pyynikintorilla sählättiin sitten kunnolla vaihteen kanssa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #28 : Marraskuu 15, 2020, 17:28:17 »

Ja Pyynikintorilla sählättiin sitten kunnolla vaihteen kanssa.

Mitäs siellä tehtiin? Kunnolla sählääminen viittaisi siihen, että eri telit lähtivät eri osoitteisiin. Mutta oliko siitä kyse vai jostain lievemmästä?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 164


« Vastaus #29 : Marraskuu 15, 2020, 17:52:41 »

Netin näyttämän mukaan vaihde ei vain kääntynyt. Käsipelillä kankeamalla kovasti yritettiin.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #30 : Marraskuu 16, 2020, 08:05:03 »

Netin näyttämän mukaan vaihde ei vain kääntynyt. Käsipelillä kankeamalla kovasti yritettiin.

Vaihteen testausta suoritettiin monta kertaa eri tavoilla, mm. ajamalla vaihteen yli pakolla.

Aamulehden 2 tuntinen video on ainakin vielä avoinna, ja kohdasta 1:40 näkee kaikki vaihde testit sekä ajot oletussuuntaa vastaan.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007615523.html
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 164


« Vastaus #31 : Marraskuu 16, 2020, 09:44:03 »

Vaan huvittavalta näytti.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #32 : Marraskuu 17, 2020, 08:23:55 »

Vaan huvittavalta näytti.
vaihteita myös säädettiin
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #33 : Marraskuu 21, 2020, 10:14:32 »


Tampereen ratikan ohjaamosta näkymä Hämeenkadulle vaunusta 3.

Ohjaamissa vielä Transtechin henkilö, ensi viikolla pitäisi olla ekan kerran VR:n liikenteenohjaaja kuljettamassa vaunua

https://www.youtube.com/watch?v=CR7PL6Ph6dk&feature=youtu.be
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #34 : Marraskuu 21, 2020, 11:35:20 »

Hieno videoa! Taustapeilit on "lainattu" Mersusta ja hyvin näyttävät.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #35 : Marraskuu 23, 2020, 17:18:31 »

Ensi viikolla pitäisi siten nähdä VR:n mies ratissa kuljettamassa Tampereen ratikkaa. Saa nähdä nähdäänkö myös virkapuku ?

ratikat 02 ja 01 rinnan ajossa asema tunnelissa https://twitter.com/i/status/1330826635168411648
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2020, 19:01:25 kirjoittanut Lauri Rantala » tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #36 : Marraskuu 26, 2020, 11:45:46 »

VR:n ratikan kuljettajat pukeutuvat punamustaan

https://www.tampereenratikka.fi/punaista-ja-mustaa-tampereen-ratikan-tyovaatteet-hehkuvat-ratikan-vareissa/

ja VRGroup: https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/punaista-ja-mustaa-tampereen-ratikan-tyovaatteet-hehkuvat-ratikan-vareissa-261120200700/
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #37 : Joulukuu 06, 2020, 07:52:16 »


Rautatietekniikka 4/2020 lehti ilmestynyt ja sisältää paljon Tampereen raitiotien tekniikkaa

- Raiderakenteet
- Asetinlaitteistosta sivulla 24

https://asiakas.kotisivukone.com/files/rautatietekniikka.kotisivukone.com/Rautatietekniikka/Rautatietekniikka_4_2020_HARVA.pdf
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #38 : Joulukuu 06, 2020, 10:03:05 »


Rautatietekniikka 4/2020 lehti ilmestynyt ja sisältää paljon Tampereen raitiotien tekniikkaa

- Raiderakenteet
- Asetinlaitteistosta sivulla 24

https://asiakas.kotisivukone.com/files/rautatietekniikka.kotisivukone.com/Rautatietekniikka/Rautatietekniikka_4_2020_HARVA.pdf
[/quote

Ja tuossa lehdessä on juttua myös Pahakosken rautatiesillasta ja Pasilan raiteistomuutoksists.
]
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #39 : Joulukuu 12, 2020, 13:05:58 »


video Tampereen ratikasta pimeätesteissä. Vai on tuo harmaa keula näkymätön änkyröiden mukaan ?

https://youtu.be/6ib_gcICPu8
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #40 : Joulukuu 15, 2020, 10:55:36 »

Tampereen ratikan suunnitelmat vuonna 2021



* Screenshot 2020-12-15 at 10.53.49.png (639.66 kilotavua, 1023x571 - tarkasteltu 316 kertaa.)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #41 : Joulukuu 15, 2020, 21:47:27 »

Aamulehti uutisoi eilen aikataulutuksesta ja päätöksenteosta:

"Näin ratikka laajenisi:

2025–2028 Koilliskeskus–Pirkkala.

2029–2032 Hiedanranta–Ylöjärvi.

2033–2036​ Koilliskeskus–Lamminrahka.

2030–luvulla Hatanpää–Vuores."


https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007675405.html
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #42 : Joulukuu 16, 2020, 08:03:28 »

Aamulehti uutisoi eilen aikataulutuksesta ja päätöksenteosta:

"Näin ratikka laajenisi:

2030–luvulla Hatanpää–Vuores."



Tuo Vuores oli ihme veto, mutta tietysti liittyy Metson lähtöön Hatanpäältä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #43 : Joulukuu 16, 2020, 10:58:09 »

Aamulehti uutisoi eilen aikataulutuksesta ja päätöksenteosta:

"Näin ratikka laajenisi:

2030–luvulla Hatanpää–Vuores."



Tuo Vuores oli ihme veto, mutta tietysti liittyy Metson lähtöön Hatanpäältä.

Mikäs ihme Vuores on? En keksi miten Metson mahdollinen muutto vaikuttaisi siihen? Ensinnäkin autokauppakorttelin toiselle puolelle on jo suunnitteilla ratikka ja on Hatanpäällä muutakin raskasta teollisuutta. TEVO Lokomon valimo ja John Deere nyt ainakin.

Vuores on suuri sateliittilähiö, joka on jo alunperin suunniteltu ratikkaa silmällä pitäen. Esim. Virolaisen ylittävässä sillassa on pohjaan valettu jo valmiiksi ratikkasillan perustukset ja Vuoreksen pääraitin mitoitus on tehty ratikan mukaisesti.

Hatanpäänvaltatielle ratikka on tulossa joka tapauksessa Pirkkalan linjan myötä. Siitä vaan sitten rakennetaan oma haaransa kohti Vuoresta. Ilmeisesti suunnitteilla Lahdesjärvenkatua vt 3:n ja rautatien alitse.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2020, 11:48:36 kirjoittanut Simo Virtanen » tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #44 : Joulukuu 16, 2020, 15:43:30 »


Mikäs ihme Vuores on? En keksi miten Metson mahdollinen muutto vaikuttaisi siihen? Ensinnäkin autokauppakorttelin toiselle puolelle on jo suunnitteilla ratikka ja on Hatanpäällä muutakin raskasta teollisuutta. TEVO Lokomon valimo ja John Deere nyt ainakin.

Vuores on suuri sateliittilähiö, joka on jo alunperin suunniteltu ratikkaa silmällä pitäen. Esim. Virolaisen ylittävässä sillassa on pohjaan valettu jo valmiiksi ratikkasillan perustukset ja Vuoreksen pääraitin mitoitus on tehty ratikan mukaisesti.

Hatanpäänvaltatielle ratikka on tulossa joka tapauksessa Pirkkalan linjan myötä. Siitä vaan sitten rakennetaan oma haaransa kohti Vuoresta. Ilmeisesti suunnitteilla Lahdesjärvenkatua vt 3:n ja rautatien alitse.

Hatanpää on muuttumassa asuinalueeksi, Metso sai jo tontin Lahdesjärveltä eli muutkin teollisuuslaitokset ja autokaupat ovat lähtötunnelmissa.

Vuoreksen liikenne on vain ongelmallista, ei ole paria. Ralentaminen vasdta 2030 luvulla, mahdollisesti.

Hatanpäänvaltatielle on suunnitteilla ratikka Partolaan, rakennustyö aikasintaan 2025 alkaen.
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #45 : Joulukuu 16, 2020, 16:55:42 »

Itse en usko, että Vuorekseen rakennettaisiin raitiotietä vielä vuosikymmeniin. Siinä on joukkoliikenteen kannalta se perustavanlaaatuinen ongelma, että se sijaitsee ns. hevon kuusessa. Välissä on noin 4 km aluetta, jolla ei ole juuri minkäänlaista kysyntää joukkoliikenteelle, eikä myöskään suunnitelmia maankäytön osalta. Lahdesjärvi on harvaa teollisuusaluetta ja Lahdesjärven ja Vuoreksen väli metsää. Vasta Peltolammilla (4 km Vuoreksen rajalta) on edes hieman tiiviimpää maankäyttöä, joka sekään ei liene vielä lähitulevaisuudessa niin tiivistä ettei linja-autoliikenne riittäisi. Jos Vuoreksen voisi siirtää lähemmäksi, niin raitiotie sopisi varmasti hyvin. Valitettavasti vain tuon mittakaavan siirto-operaatio on varsin kallis ja epäkäytännöllinen, vaikka ruotsalaisilla vastaavasta onkin kokemusta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #46 : Joulukuu 16, 2020, 21:25:02 »

Itse en usko, että Vuorekseen rakennettaisiin raitiotietä vielä vuosikymmeniin. Siinä on joukkoliikenteen kannalta se perustavanlaaatuinen ongelma, että se sijaitsee ns. hevon kuusessa. Välissä on noin 4 km aluetta, jolla ei ole juuri minkäänlaista kysyntää joukkoliikenteelle, eikä myöskään suunnitelmia maankäytön osalta. Lahdesjärvi on harvaa teollisuusaluetta ja Lahdesjärven ja Vuoreksen väli metsää. Vasta Peltolammilla (4 km Vuoreksen rajalta) on edes hieman tiiviimpää maankäyttöä, joka sekään ei liene vielä lähitulevaisuudessa niin tiivistä ettei linja-autoliikenne riittäisi. Jos Vuoreksen voisi siirtää lähemmäksi, niin raitiotie sopisi varmasti hyvin.

Sama se on tilanne Hervannan ja Lentävänniemenkin kanssa. Ratikka rullaa kilometritolkulla lähes asumatonta seutua. Mielestäni tuollaisia lähiöitä ei pitäisi alkuunkaan rakentaa 2000-luvulla. Vuoreksen osalta toki meni vähän pieleen, kun Lempäälä ainakin toistaiseksi vetäytyi omasta osastaan. Nyt jo rakennetut osat Vuoreksesta rajautuvat Lempäälän rajaan niin, että talojen kulmalta on matkaa ehkä 5 m kunnanrajaan.

Toisaalta kukaan ei ole Vuoreksen raitiolinjaa puuhannutkaan kuin kenties 30-luvun lopulla ja venynee siitäkin.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #47 : Joulukuu 22, 2020, 19:07:05 »

Hervantaan oli olemassa alustava raitiotiesuunnitelma jo 1960-luvun lopulla, jolloin ko lähiön rakentaminen alkoi. Samanaikaisesti laadittiin myös johdinautosuunnitelma. Molemmat hylättiin tuolloin, mutta nyt ensin mainittu on toteutunut. 1960/70 lukujen taitteissa, Hervannan raitiotie olisi ollut helpompi toteuttaa samanaikaisesti muun infran rakentamisen kanssa. Seuraavaksi jatkuu Lentävänniemen suunta. On alkanut jo. Täydennysrakentaminen molempien ääripäiden välillä jatkuu. Populaa tulee lisää ratikkalinjan varrelle. Tämän jälkeen ehkä Koilliskeskus, Pirkkalan suunta?
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #48 : Joulukuu 23, 2020, 07:56:09 »

Hervantaan oli olemassa alustava raitiotiesuunnitelma jo 1960-luvun lopulla, jolloin ko lähiön rakentaminen alkoi. Samanaikaisesti laadittiin myös johdinautosuunnitelma. Molemmat hylättiin tuolloin, mutta nyt ensin mainittu on toteutunut. 1960/70 lukujen taitteissa, Hervannan raitiotie olisi ollut helpompi toteuttaa samanaikaisesti muun infran rakentamisen kanssa. Seuraavaksi jatkuu Lentävänniemen suunta. On alkanut jo. Täydennysrakentaminen molempien ääripäiden välillä jatkuu. Populaa tulee lisää ratikkalinjan varrelle. Tämän jälkeen ehkä Koilliskeskus, Pirkkalan suunta?

Hervantaan suunnitteltiin kylläkin metroa, ei raitiotietä.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #49 : Joulukuu 25, 2020, 09:19:52 »


VR:n liikenteenohjaajat mustissaan opettelevat ratikan kuljettamista, ensi vuonna varsinaiset kuljettajat pääsevät ohjaimiin.

https://youtu.be/bF2Xl19jsas
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereen raitiotien 1.vaiheen viimeiset kiskot asennettu  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina