Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Junien pysähdyspaikkoja karsitaan Karjalan radalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« : Lokakuu 15, 2020, 18:57:15 »

Lisää uutisessa: https://yle.fi/uutiset/3-11596429
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 121


« Vastaus #1 : Lokakuu 15, 2020, 19:27:59 »

Eihän tuosta mitään päätöstä ole eli harhaanjohtava otsikko aloituksessa.
tallennettu

Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #2 : Lokakuu 15, 2020, 19:57:30 »

Tässä tuo viitattu Väyläviraston selvitysi. Sivulta 24 ensimmäinen maininta Simpele:estä.

https://julkaisut.vayla.fi/pdf12/vj_2020-15_ita-suomen_junayhteydet_taustaraportti_web.pdf

tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #3 : Lokakuu 15, 2020, 20:40:36 »

Näissä nykypäivän kehittämishankkeissa on nähtävissä ajattelumalli, että joidenkin liikkumisen parantamisen vastapainoksi joiltain paikkakunnillta joukkoliikenne päättyy joko osittain tai kokonaan.

Vaikka tuo ei vielä olisikaan näillä puheilla toteutumassa niin silti suuntaus on valitettava. Käytä joukkoliikennettä, sanotaan. Perään voi kysyä, että missä se joukkoliikenne on. Tässä havumetsien maassa on ilmeisesti ihan ok sanoa yhtä ja tehdä toista.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #4 : Lokakuu 15, 2020, 21:28:56 »

Mikäpä siinä, jos IC junan lisäksi kulkisi Joensuu - Parikkala -väliä paikallisjunat. Mutta kun ei. Suomalaiseen malliin ei sellainen sovi. Koska niin on päätetty.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Lokakuu 15, 2020, 21:38:35 »

Mikäpä siinä, jos IC junan lisäksi kulkisi Joensuu - Parikkala -väliä paikallisjunat. Mutta kun ei. Suomalaiseen malliin ei sellainen sovi. Koska niin on päätetty.

Toistaiseksi Joensuu on täynnä paikallisjunia. Ratapiha pursuaa Sm1-kalustoa. Hymyilee leveästi

Mutta tosiaan jokin toinen ratkaisu tuohon olisi hyvä olla tai iso alue jää joukkoliikennemottiin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2909


« Vastaus #6 : Lokakuu 16, 2020, 11:51:24 »

Joukkoliikenne on nimensä mukaisesti liikennettä joukoille. Sen ei olekaan tarkoitus palvella kaikkia.

Ja ei, en ota tässä kantaa, kuuluuko tällä perusteella lakkauttaa mainittuja pysähdyksiä vai ei.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 385


« Vastaus #7 : Lokakuu 16, 2020, 17:21:34 »

Kaikkein parhaat säästöt saataisiin, kun koko VR lakkautettaisiin. Raiteet rullalle ja kylvetään hukkakauraa silloille!

Minä olen aina "luullut" että VR olisi ollut yleishyödyllinen palvelulaitos. Väärin! VR:n ainoa sallittu tarkoitus on tuottaa voittoa! Ja tämän saavuttamiseksi on kaikki keinot sallittuja.

VR:n yhtiöittäminen 1995 oli vikapäätös.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #8 : Lokakuu 16, 2020, 17:33:19 »

Kaikkein parhaat säästöt saataisiin, kun koko VR lakkautettaisiin. Raiteet rullalle ja kylvetään hukkakauraa silloille!

Minä olen aina "luullut" että VR olisi ollut yleishyödyllinen palvelulaitos. Väärin! VR:n ainoa sallittu tarkoitus on tuottaa voittoa! Ja tämän saavuttamiseksi on kaikki keinot sallittuja.

VR:n yhtiöittäminen 1995 oli vikapäätös.

Mikä säästö se on, jos Joensuussa ollaan 10 min nopeammin? Maksaako sinne matkustavat enemmän lipusta noinkin nopeaan junaan?

Tuskin.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 302


« Vastaus #9 : Lokakuu 17, 2020, 07:19:49 »

Rautateitse voi siirtää hyvin suuria joukkoja ja massoja, mutta myös pienempiä määriä voi ottaa mukaan, vrt. 60-luvun rautatieliikenne Suomessa ja mistä suuret joet saaavat alkunsa. Tekniikka on kehittynyt 60-luvulta, joka ainoastaan helpottaa monipuolisen rautatieliikenteen toimintaedellytyksiä. Aikaa voi käyttää mittarina, kun katsoo iltaisin TV:n säätiedotusten punaista palloa. Rautatieasemien vähentäminen ruokkii pandemiacityjä, joka mahdollistaa muuun Suomen valtaamisen helpommin tunnuksettomilla joukoilla ja pandemiacityt hoituu muutamalla iskulla. Hoidettakoon "pitkittäisliikenne" rautateitse ja "poikittaisliikenne" rautatieasemilta maanteitse entisajan matkaketjujen tavoin. Rautatiet on valmis ja kehitettävissä oleva ratkaisu osaltaan ilmaston muutoksen rajoitukseen, mikromuovipäästöjen vähentämiseen vesistöihin, parempaan liikenneturvallisuuteen, vaihtotaseen kohentamiseen, jne. Osaoptimoinnin sijaan asioita on katsottava ylempää.

Neljännes suurissa kaupungeissa asuvista haluaisi asua maaseudulla (MTV uutiset 10.8.2020).

Oheisessa lainauksessa ei ole muuttunut juuri muuta, kuin yksi termi:
"Eisenbahnen sind in erster Linie nicht zur Gewinnerzielung bestimmt, sondern dem Gemeinwohl verpflichtete Verkehrsanstalten. Sie haben entgegen dem freien Spiel der Kräfte dem Verkehrsinteresse des Gesamtstaates und der Gesamtbevölkerung zu dienen."

"Rautatiet eivät ole ensisijaisesti voiton tekemistä varten, vaan se on yhteiseen hyvään velvoitettu liikennelaitos. Sen on palveltava valtion liikenneintressien voimien vapaata peliä vastaan koko kansan hyväksi."
- Otto von Bismarck –
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 700


« Vastaus #10 : Lokakuu 17, 2020, 09:47:23 »

Tuo lakkautusuutinenhan osoittautui ankaksi. Tosin menneisyyttä muistellen tulee väistämättä ajatuksia...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #11 : Lokakuu 17, 2020, 12:38:42 »

Tuo lakkautusuutinenhan osoittautui ankaksi. Tosin menneisyyttä muistellen tulee väistämättä ajatuksia...

No joo eihän noita olla lakkauttamassa, joten uutista on helppo sanoa ankaksi. Mutta uutinen paljastaa sen, että moista on suunniteltu.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #12 : Lokakuu 17, 2020, 16:04:34 »

Mikä säästö se on, jos Joensuussa ollaan 10 min nopeammin? Maksaako sinne matkustavat enemmän lipusta noinkin nopeaan junaan?

Tuskin.

10 minuutin säästö lienee aika rinnasteinen Helsinki-Kouvola-itäradan avulla saavutettavaan 13 minuutin säästöön, josta säästöstä on ajateltu maksettavan 1,7 miljardia euroa.  Pyörittää silmiään

1,7 miljardilla eurolla pyörittäisi pitkän aikaa paikallisjunaliikennettä Karjalan radalla...
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #13 : Lokakuu 17, 2020, 16:28:59 »

Joku viisas on sanonut, että Suomessa julkinen keskustelu on aina liian aikaista, kunnes on liian myöhäistä.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #14 : Lokakuu 17, 2020, 19:46:12 »

Tuo lakkautusuutinenhan osoittautui ankaksi. Tosin menneisyyttä muistellen tulee väistämättä ajatuksia...

No joo eihän noita olla lakkauttamassa, joten uutista on helppo sanoa ankaksi. Mutta uutinen paljastaa sen, että moista on suunniteltu.

Se, että Väylävirasto tekee päätösten pohjaksi skenaariolaskelmia, on kyllä melkoisen kaukana "moisen suunnittelusta". Senhän kertoo mun muassa se, että Väyläviraston tehtävänä ei ole päättää siitä, missä rautatieoperaattori kalustoaan pysäyttelee.

Se on sitten oma kysymyksensä, mikä arvo on skenaariolaskelmilla, joka vertailee pelkästään kiistanalaisia vaihtoehtoja.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: Junien pysähdyspaikkoja karsitaan Karjalan radalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina