Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatiekaluston 3D-mallinnus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« : Lokakuu 24, 2020, 11:49:29 »

Täytyy näköjään myöntää, että ilman apua en pääse eteenpäin.
Tarkoitukseni on laatia autonomian ajan vaunuista 3D-malleja. Mutta...

Vaikka olen vuosien mittaan käyttänyt jopa menestyksellisestikin joitakin 3D-ohjemia - lähinnä rakennusten mallintamiseen - niin rautatiekaluston mallinnukseen liittyy haasteita, joista en ilman apua näy selviävän.

Voisin toki yrittää sinnikkäästi yrittää keksiä ratkaisut kokeilujen kautta, niinkuin olen jo vuosia turhaan tehnyt, mutta miksi pitäisi kaikki itse yrittää keksiä, kun muut jo tietävät.

Ongelmia ovat lähinnaä seuraavat:
- miten käyttää piirustuksia taustakuvina, joden avulla malli laaditaan
- miten skaalata koordinaatisto niin että mallinnuksen taustakuvien päälle voi tehdä todellisin mitoin
- mikä on tehokkain tapa mallintaa esim. tähtipyörä
- miten tehdä pyöristä, pyörästöistä, pyöränripustuksista moduulit, joita sitten käytetään mallissa
- miten em. moduulit saadaan oikealle kohdalleen
ja ties mitä muuta.
 
Netissä on toki lukemattomia videoita esim. veturien mallintamisesta, mutta niistä ei löydy ratkaisua näihin alkeistason kysymyksiin. Ja alkeistason opastusvideoissa ei rakenneta rautatievaunuja, vaan esim. ihmishahmoja. Tai niitä taloja, jotka jo osaan.  

Mutta ensin kai pitäisi kysyä, millä sovelluksella kannattaa mallinnus tehdä. Mieluiten ilmaisella, jos homma ei sujukaan. Blenderillä?

Malleja on tarkoitus käyttää kirjoitusten kuvitukseen. Osin siksi, että Rautatiemuseon kuvia ei korvauksetta saa käyttää, ja osin siksi, että malleissa kaluston rakenne näkyy paremmin kuin epäselvissä valokuvissa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 24, 2020, 16:59:35 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #1 : Lokakuu 24, 2020, 14:32:49 »

Seurailen kiinnostuneena päivittäin tätä alapalstaa https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/forum/180-3d-printing-laser-cutting-cad-cnc/ . Se lienee hyödyllisintä keskustelua maailmalla tästä aiheesta. Realistina olen kuitenkin todennut, että en voi uhrata aikaa asiaan niin paljon aikaani, että pääsisin hyödyllisiin tuloksiin.

Mainittakoon että tämä herra kaipaisi palautetta Suomesta päin samalle osapalstalle https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/158622-finnish-railways-5ft-and-2ft-6in-gauges/ , jossa Petri ja muitakin suomalaisia mallintekijöitä on esiintynyt myönteisesti
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 885


« Vastaus #2 : Lokakuu 24, 2020, 17:02:40 »

On ehkä syytä täsmentää, että tarkoitukseni ei ole tehdä 3D-tulosteita, vaan 'virtuaalimalleja' joko tietokoneella tarkasteltaviksi tai kirjoitusten kuvitukseksi.  Ts. esim. seinien paksuuksien tulee olla 'oikein'.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #3 : Lokakuu 24, 2020, 19:22:35 »

On ehkä syytä täsmentää, että tarkoitukseni ei ole tehdä 3D-tulosteita, vaan 'virtuaalimalleja' joko tietokoneella tarkasteltaviksi tai kirjoitusten kuvitukseksi.  Ts. esim. seinien paksuuksien tulee olla 'oikein'.

Pienoismallin mitoilla tai esikuvan mitoilla (=1:1) piirtämisessä ei sinänsä ole eroa. Pienoismallia piirrettäessä on otettava huomioon käytettävä tuotantekniikka: osien mittoja on turvotettava ja jotain yksityiskohtia jätettävä pois. Jos piirrät virtuaalimallin 1:1:een mitoilla, on itse piirtämisprosessi sama, mutta piirrettävää on huomattavasti enemmän.
tallennettu
Benjam Karvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #4 : Joulukuu 05, 2020, 14:29:46 »

Itse olen aikani kuluksi mallintanut useita vielä keskeneräisiksi jääneitä 1:1 malleja blenderillä. Omasta mielestäni Blender on oikein mainio ohjelma tähän tarkoitukseen. Ainoa ongelma on se, että alkuun on vaikea päästä, koska moniin hyödyllisiin toimintoihin ei pääse käsiksi ellei ole vihkiytynyt ohjelmaan perusteellisesti.

Blenderiin löytyy paljon youtubesta tutoriaaleja, mutta esim. puolapyörien tekoon joutuu aika paljon etsimään oikeaa menetelmää videoista jotka ei ollenkaan liity rautatiekaluston mallintamiseen.

Itselläni olisi noihin kaikkiin ongelmiisi ratkaisut, mutta niitä on vaikea ruveta tässä selittämään. Voisin ehkä tehdä jonkun selventävän videon jossa olisi perus asioita rautatiekaluston mallintamiseen. Joku videopuhelukin voisi olla toimiva ratkaisu jos se kuullostaisi yhtään järkevältä idealta.


* Hr1 16.png (920.5 kilotavua, 1920x1080 - tarkasteltu 282 kertaa.)
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #5 : Joulukuu 05, 2020, 16:47:44 »

Todella taitavaa mallintamista!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatiekaluston 3D-mallinnus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina