Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: UPM aloittaa puukuljetukset Teuvalta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« : Joulukuu 05, 2019, 16:52:01 »

UPM aloittaa puukuljetukset Teuvalta Pietarsaareen. Linkin takana muutakin mielenkiintoista rataosan liikenteeseen liittyen.

https://www.seinajoensanomat.fi/artikkeli/823670-upm-metsa-aloittaa-puutavaran-rautatiekuljetukset-suupohjan-radalla

https://yle.fi/uutiset/3-11105292

Pistin vahingossa Havainnot-ketjuun.. Virnistää Voisiko ylläpito siirtää oikeaan paikkaan, uutisiin? Hymyilee
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2019, 17:08:28 kirjoittanut Jaakko Hakala » tallennettu

Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1973


« Vastaus #1 : Joulukuu 05, 2019, 19:08:44 »

Teuvan käyttö lastauspaikkana alkoi jo marraskuussa 2018 ja junia on kulkenut tasaiseen tahtiin. Mutta en tiedä oliko UPM vai Metsä asiakkaana...
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #2 : Joulukuu 05, 2019, 19:38:00 »

Teuvan käyttö lastauspaikkana alkoi jo marraskuussa 2018 ja junia on kulkenut tasaiseen tahtiin. Mutta en tiedä oliko UPM vai Metsä asiakkaana...

Ainakin Julia tietokannan mukaan tänään ylimääräisenä junana palaavan "teuvalaisen" perässä on seinäjoelta hetimiten ylimääräinen juna Tampereen kautta Jyväskylään.

Vaikuttaisi myös, ettei kaikessa taida samainen oletus päteä. Esimerkiksi tiistaina ylimääräisenä junana Teuvalta palanut on jättänyt ylimääräisiä Seinäjoelta lähteneitä junia Nokelaan ja Tampereen Viinikkaan. Myös Kymin säännöllinen juna lähtenyt tuona iltana Seinäjoelta.

Näin sitä olisi teoriassa helppo, käytännössä monimutkainen ja haastava prosessi selvittää asiakkuuksista. Aikaa vievä kokoonpanon myötä jonkinlainen todennäköisempi oletus kyllä aukeaisi.
tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #3 : Joulukuu 07, 2019, 17:43:24 »

Teuvan käyttö lastauspaikkana alkoi jo marraskuussa 2018 ja junia on kulkenut tasaiseen tahtiin. Mutta en tiedä oliko UPM vai Metsä asiakkaana...

Teuvan liikenne onkin ollut melko säännöllistä tämän vuoden aikana. Ainakin tuossa yläpuolella olevassa YLE:n jutussa mainitaan näin:

Lainaus
Nyt sekä UPM että Metsä Group hankkivat puuta Suupohjan metsistä ja kuljettavat sitä nyt rautateitse Teuvalta Pietarsaareen ja Äänekoskelle.
tallennettu

Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 789


« Vastaus #4 : Joulukuu 07, 2019, 19:17:25 »

Teuvan liikenne onkin ollut melko säännöllistä tämän vuoden aikana. Ainakin tuossa yläpuolella olevassa YLE:n jutussa mainitaan näin

Teuvalta on lähtenyt/lähtee tämän vuoden aikana 76 tavarajunaa tämän hetkisen tiedon valossa.

https://juliadata.fi/timetables/advanced?s=1&date=specified&range=1.1.2019-31.12.2019&type=T&cancelled=false&start=tuv
tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #5 : Heinäkuu 20, 2020, 16:00:55 »

Ylen uutisen mukaan Teuvan lastausraiteen pidentäminen aloitetaan.

https://yle.fi/uutiset/3-11448922
tallennettu

Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #6 : Heinäkuu 20, 2020, 18:59:40 »

Teuvan liikenne onkin ollut melko säännöllistä tämän vuoden aikana. Ainakin tuossa yläpuolella olevassa YLE:n jutussa mainitaan näin

Teuvalta on lähtenyt/lähtee tämän vuoden aikana 76 tavarajunaa tämän hetkisen tiedon valossa.

https://juliadata.fi/timetables/advanced?s=1&date=specified&range=1.1.2019-31.12.2019&type=T&cancelled=false&start=tuv

Tänään, 20.7, on tältä vuodelta lähtenyt 100.juna.

 https://juliadata.fi/timetables/advanced?s=1&date=past&range=202&type=T&cancelled=false&start=TUV&page=1

tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 789


« Vastaus #7 : Heinäkuu 20, 2020, 22:41:01 »


Suosittelen käyttämään päivämäärin rajattua hakua, jolloin tuo 202 päivää menneisyyteen ei kulje ajan saatossa eteenpäin.

https://juliadata.fi/timetables/advanced?s=1&date=specified&range=1.1.2020-20.7.2020&type=T&cancelled=false&start=TUV
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #8 : Syyskuu 24, 2020, 12:58:12 »

Ilmeisesti nyt on lastausraiteen koeajovaihe/muu viimeistely alkamassa sillä yöllä on ajettu Iisalmesta
https://juliadata.fi/timetables?s=79941&d=23.9.2020

Parin viikon takainen Ylen juttukin mainitsee pidennyksen valmistumisajaksi syyskuun lopun. https://yle.fi/uutiset/3-11537963

Sen oleellisia lukuja:

+n.100m
12vaunun junat ->24 vaunun junat

Asiakkaat: mm. Alholman tehdas, Äänekosken bioliuotustehdas, kuusta Vilppulan sahalle.

Suupohjan radan liikenne
2016 -69 000 tn
2019 -n.130 000tn
Odotus lastausraiteen valmistuttua - +200 000 tn/v

Vertauksena vaikapa suljetun Isokylä-Kelloselän annetut luvut heittelivät vuosia 30 000tn -40 000tn välillä, mutta n/+100 000tn on sitten jo perusparannettu rataosuuksia (Porokylä-Vuokatti, Huutokoski-Savonlinna ja nyt pian kokonaan valmistuva Joensuun-Ilomantsi)
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 178


« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2020, 18:16:03 »

Aikaisemminhan Suupohjan radan liikennevirrat kulkivat ihan eri suuntiin eli hyvä tämäkin. Vielä kun saisi liikennettä Kaskisiin ja myös Kossujunat takaisin kiskoille.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Tuomo Ala-Keturi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #10 : Lokakuu 23, 2020, 06:06:01 »

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/artikkeli-1.1221591
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2297


« Vastaus #11 : Lokakuu 23, 2020, 12:27:41 »

Tuonnehan voisi vetää sähköistyksenkin.
tallennettu

Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 39


« Vastaus #12 : Lokakuu 23, 2020, 14:18:52 »

Tuonnehan voisi vetää sähköistyksenkin.
Sähköistettävää olisi 80 km, joka maksaisi ehkä 20–30 milj. €. Kun raakapuuliikenne on radan ainoa käyttäjä, niin aika pitkään saisi raakapuuta kuljettaa ennen kuin sähköistys maksaisi itsensä takaisin.

Sähköistystä kriittisempi asia on radan yleinen kunto. Nythän Suupohjan rata on hajoamassa käsiin, ja sen takia lakkautusuhan alla.
tallennettu
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #13 : Lokakuu 23, 2020, 17:07:47 »

Itseäni on hämmentänyt ketjuun linkatuissa uutisissa (YLE, Maaseudun Tulevaisuus) toistuva väite, ettei Teuvan lastausraiteella olisi aiemmin voitu lastata yli 12 vaunun raakapuujunia. Esimerkkejä uutisista:

Lainaus käyttäjältä: YLE 14.9.2020
Teuvan asemalle valmistuva puutavaran lastausraiteen pidennys lisää Seinäjoelta Kaskisiin kulkevan Suupohjan radan tavaraliikennettä merkittävästi. Satametrinen pidennys on tarkoitus ottaa käyttöön syyskuun lopussa.
...
Jatkossa Teuvan rautatieasemalla pystytään lastaamaan 24 vaunuisia kokojunia. Tähän mennessä lastausraiteelle on mahtunut 12 vaunun puolijunia.
...

Lähdelinkki: https://yle.fi/uutiset/3-11537963

Lainaus käyttäjältä: Maaseudun Tulevaisuus 21.10.2020
...
Lastausraidetta pidennettiin sadalla metrillä. Pidennyksen ansiosta Teuvalla voidaan kuormata 24-vaunuisia kokojunakuljetuksia: 24 vaunun kokonaisuudessa kulkee puumäärä, jonka rahtaamiseen tarvittaisiin 28 täysmittaista puutavara-autoa.

Aiemmin Teuvan lastauspaikalta kuljetettiin puuta vain 12 vaunun "puolikkailla junilla".
...

Lähdelinkki: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/artikkeli-1.1221591


Vaunut.orgista löytyy uutisista huolimatta kuva, jossa Teuvaan on tuotu tyhjä 16-vaunuinen raakapuujunarunko lastattavaksi jo ennen lastausraiteen pidennystä (Kuvalinkki: http://vaunut.org/kuva/139241?paik=Teuva, kuvattu 25.4.2020). Lisäksi Sp- ja Sps-vaunujen pituudesta (20,68 m puskimineen) voidaan päätellä, ettei 100 metrin uusi jatkopala voisi mitenkään tuplata lastausraiteen kapasiteettia (12 vaunua -> 24 vaunua): sadan metrin jatkopalalle mahtuisi vain vajaat viisi Sp/Sps-vaunua.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1973


« Vastaus #14 : Lokakuu 23, 2020, 21:04:16 »

Itseäni on hämmentänyt ketjuun linkatuissa uutisissa (YLE, Maaseudun Tulevaisuus) toistuva väite, ettei Teuvan lastausraiteella olisi aiemmin voitu lastata yli 12 vaunun raakapuujunia. Esimerkkejä uutisista:

Lainaus käyttäjältä: YLE 14.9.2020
Teuvan asemalle valmistuva puutavaran lastausraiteen pidennys lisää Seinäjoelta Kaskisiin kulkevan Suupohjan radan tavaraliikennettä merkittävästi. Satametrinen pidennys on tarkoitus ottaa käyttöön syyskuun lopussa.
...
Jatkossa Teuvan rautatieasemalla pystytään lastaamaan 24 vaunuisia kokojunia. Tähän mennessä lastausraiteelle on mahtunut 12 vaunun puolijunia.
...

Lähdelinkki: https://yle.fi/uutiset/3-11537963

Lainaus käyttäjältä: Maaseudun Tulevaisuus 21.10.2020
...
Lastausraidetta pidennettiin sadalla metrillä. Pidennyksen ansiosta Teuvalla voidaan kuormata 24-vaunuisia kokojunakuljetuksia: 24 vaunun kokonaisuudessa kulkee puumäärä, jonka rahtaamiseen tarvittaisiin 28 täysmittaista puutavara-autoa.

Aiemmin Teuvan lastauspaikalta kuljetettiin puuta vain 12 vaunun "puolikkailla junilla".
...

Lähdelinkki: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/artikkeli-1.1221591


Vaunut.orgista löytyy uutisista huolimatta kuva, jossa Teuvaan on tuotu tyhjä 16-vaunuinen raakapuujunarunko lastattavaksi jo ennen lastausraiteen pidennystä (Kuvalinkki: http://vaunut.org/kuva/139241?paik=Teuva, kuvattu 25.4.2020). Lisäksi Sp- ja Sps-vaunujen pituudesta (20,68 m puskimineen) voidaan päätellä, ettei 100 metrin uusi jatkopala voisi mitenkään tuplata lastausraiteen kapasiteettia (12 vaunua -> 24 vaunua): sadan metrin jatkopalalle mahtuisi vain vajaat viisi Sp/Sps-vaunua.

Teuvan lastausraiteen käyttöpituus on nyt 561 metriä = 27 Sp-vaunun pituinen. Siitä 100 metriä pois on 461 metriä = 22 vaunua. Mutta ehkä tuossa uutisessa tarkoitettiin jotain todellista hyötypituutta rajoittaneita paikallisia erityisolosuhteita. Ei vain ole avattu tarkemmin, että mistä on ollut kyse.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 508


« Vastaus #15 : Lokakuu 23, 2020, 23:22:17 »

Itseäni on hämmentänyt ketjuun linkatuissa uutisissa (YLE, Maaseudun Tulevaisuus) toistuva väite, ettei Teuvan lastausraiteella olisi aiemmin voitu lastata yli 12 vaunun raakapuujunia. Esimerkkejä uutisista:

Lainaus käyttäjältä: YLE 14.9.2020
Teuvan asemalle valmistuva puutavaran lastausraiteen pidennys lisää Seinäjoelta Kaskisiin kulkevan Suupohjan radan tavaraliikennettä merkittävästi. Satametrinen pidennys on tarkoitus ottaa käyttöön syyskuun lopussa.
...
Jatkossa Teuvan rautatieasemalla pystytään lastaamaan 24 vaunuisia kokojunia. Tähän mennessä lastausraiteelle on mahtunut 12 vaunun puolijunia.
...

Lähdelinkki: https://yle.fi/uutiset/3-11537963

Lainaus käyttäjältä: Maaseudun Tulevaisuus 21.10.2020
...
Lastausraidetta pidennettiin sadalla metrillä. Pidennyksen ansiosta Teuvalla voidaan kuormata 24-vaunuisia kokojunakuljetuksia: 24 vaunun kokonaisuudessa kulkee puumäärä, jonka rahtaamiseen tarvittaisiin 28 täysmittaista puutavara-autoa.

Aiemmin Teuvan lastauspaikalta kuljetettiin puuta vain 12 vaunun "puolikkailla junilla".
...

Lähdelinkki: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/artikkeli-1.1221591


Vaunut.orgista löytyy uutisista huolimatta kuva, jossa Teuvaan on tuotu tyhjä 16-vaunuinen raakapuujunarunko lastattavaksi jo ennen lastausraiteen pidennystä (Kuvalinkki: http://vaunut.org/kuva/139241?paik=Teuva, kuvattu 25.4.2020). Lisäksi Sp- ja Sps-vaunujen pituudesta (20,68 m puskimineen) voidaan päätellä, ettei 100 metrin uusi jatkopala voisi mitenkään tuplata lastausraiteen kapasiteettia (12 vaunua -> 24 vaunua): sadan metrin jatkopalalle mahtuisi vain vajaat viisi Sp/Sps-vaunua.

Teuvan lastausraiteen käyttöpituus on nyt 561 metriä = 27 Sp-vaunun pituinen. Siitä 100 metriä pois on 461 metriä = 22 vaunua. Mutta ehkä tuossa uutisessa tarkoitettiin jotain todellista hyötypituutta rajoittaneita paikallisia erityisolosuhteita. Ei vain ole avattu tarkemmin, että mistä on ollut kyse.
Veikkaan että 12-vaunuisina on ajettu junia siksi että sellaisen niukin naukin saa kulkemaan yhdellä veturilla. Kaksi sellaista roikkaa on sitten Seinäjoellä yhdistetty 24-vaunun junaksi.
tallennettu
Lauri Kivijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #16 : Lokakuu 24, 2020, 19:41:29 »

↑ Kahdentoista vaunun mitta vanhalle Dv12-veturille kuulostaisi mahdolliselta selitykseltä. Ehkäpä tuo aiemmin linkkaamani kuva 16-vaunuisesta Teuvan raakapuujunasta oli harvinaisempi poikkeus, johon toisinaan turvauduttiin puunhakureissujen minimoimiseksi.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: UPM aloittaa puukuljetukset Teuvalta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2021 Resiina