Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Lyhyen Hdk-vaunun ja Hv-vaunun historiaa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 92


« : Elokuu 28, 2020, 15:42:24 »



Ylläpito on siirtänyt tähän kuvaan liittyvän kommentoinnin Vaunut.orgin puolelta tänne keskustelualueelle.



Veikkaisin, että taustalla näkyvä "liikaa lämmitetty" rakennus olisi Instrumentarium Oy:n tehdas ja varastorakennus. Helsingissä palaa kirjan mukaan rakennus paloi 11.1.1976 ja osoite oli Vanha Talvitie/Verkkosaarenkatu. Sopivasti on tämä kuva otettu, tasan kaksi viikkoa palosta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2020, 21:01:08 kirjoittanut Jussi Laukkanen » tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #1 : Elokuu 30, 2020, 12:05:53 »

Hv-vaunut taisivat kuulua numerosarjaan 90001–96300. Vanhoista H-vaunuista muutetuissa Hv-vaunuissa laakeripesäohjaimet olivat muotoraudoista tehtyjä, tässä vaunussa on levyohjaimet. Hv-vaunujen kuorma oli 16,5 tonnia, tässä näkyy olevan 17 tonnia. Näiden yleistuntomerkkien perusteella vaunu ei Hv-sarjassa olisi ollut, mutta liekö sitten myöhemmin remontoitu Hdk-sarjaan kuuluvaksi. Todellisuus selviäisi varmaankin vaunukortista, jos sellainen on säilynyt.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #2 : Lokakuu 29, 2020, 13:19:56 »

Onkos minun Hv-tiedoissani vikaa, vai ainoastaan päivittämistarvetta?

Olen elänyt siinä vakaassa uskossa, että Hv-sarjaan nimettiin kahdenlaisia vaunuja:
- Ensin Tarton rauhassa v. 1920 Suomeen jääneet 15 tonnin avovaunut.
- Sitten v. 1942(?) lyhyet H-vaunuista muunnetut Hdk-vaunut, joiden kantavuus oli 15 tonnia. Tämä tehtiin, kun pitkien Hdk-vaunujen kantavuus nostettiin 17 tonniin.

Mutta nostettiinko siis Hv-vaunujen kantavuus 16,5 tonniin jossakin vaiheessa?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #3 : Lokakuu 29, 2020, 14:50:14 »

Hv-littera on kierrätyslittera. Sillä oli erilainen sisältö eri aikoina.

Hv-litteran ensimmäinen elämä oli tällainen:

Tarton rauhansopimuksen jälkeen Suomeen jääneet venäläiset tolppavaunut jaettiin kahteen sarjaan kantavuuden mukaan 15 t -> Hv, 16,5 t -> Hd. Sama logiikka kuin Teplushkojen jako Gav- ja Gd-sarjoihin. Venäläisperäisen tolppavaunun tunnistaa siitä, että se on pidempi kuin suomalainen. Sen aluskehyksen pituus oli 9,2 metriä.

Vanhojen H-vaunujen alustoille ryhdyttiin rakentamaan uusia vaunuja 1920-luvun puolivälissä. Ne saivat Hdk-litteran, vaikka ne olivat vähän erilaisia kuin vuonna 1925 suunnitellut kahdeksan metriä pitkille aluskehyksille rakennetut Hdk-vaunut. "Lyhyen Hdk":n aluskehyksen pituus oli 7,6 metriä. Muitakin eroja oli. "Lyhyet Hdk" -vaunut saivat oman numeroavaruuden erotuksena kahdeksan metriä pitkille aluskehyksille rakennetuista Hdk-vaunuista.

"Lyhyiden Hdk" -vaunujen kantavuus vaihteli: osa oli 15 t ja 16,5 t. Ilmeisesti 15 t:n kantavuuden vaunut karsiutuivat ajan myötä pois tai niitä vahvistettiin, koska vuonna 1940 listauksesa kaikkien "lyhyiden Hdk" -vaunujen kantavuus oli jo 16,5 t.

Näillä eväillä mentiin 1930-luvun lopulle. Silloin kahdeksan metrisille aluskehyksille rakennettujen Hdk-vaunujen kantavuus nostettiin 17 tonniin. "Lyhyiden Hdk"- vaunujen kantavuus sen sijaan jäi 16,5 tonniin. Tässä vaiheessa Hdk-vaunut eroteltiin. "Lyhyet Hdk" -vaunut sijoitettiin Hv-sarjaan. Vaunut saivat kuitenkin pitää vanhat numeronsa. Hv-sarjan numerosarjaksi jäi alkuperäinen "lyhyiden Hdk" -vaunujen numeroavaruus 90001–96300.

Samassa yhteydessä Hv-sarjasta siirrettiin sinne Tarton rauhansopimuksen jälkimainingeissa sijoitetut venäläisperäiset Hv-vaunut. Niiden uudeksi litteraksi määrättiin Hd. Tämän justeetauksen jälkeen kaikki venäläisperäiset tolppavaunut olivat nyt Hd-sarjassa. Tästä alkoi Hv-litteran toinen elämä.

Muutokset näkyvät jo vuoden 1941 vaunulistauksissa. Muutos toteutettiin todennäköisesti vuosien 1940 ja/tai 1941 aikana. Todennäköisesti uudelleenjärjestelyihin vaikutti myös se, että Talvisodan jälkeen Neuvostoliittoon luovutettiin 14 kpl Hv-vaunuja, 300 kpl Hd-vaunuja ja 234 kappaletta Hdk-vaunuja. Luovutettujen Hdk-vaunujen numeroista minulla ei ole tietoa, mutta veikkaan niiden olleen "lyhyitä Hdk" -vaunuja, koska suomalaiset yrittivät lähtökohtaisesti tarjota venäläisille heikompia ja vanhempia vaunuja.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #4 : Lokakuu 29, 2020, 16:07:36 »

Kun vanhoja lahonneita H-vaunuja uudelleenrakennettiin (lyhyiksi) Hdk-vaunuiksi, niiden aluskehys vahvistettiin ja kantavuus nostettiin 16,5 tonniin. Vaunut asetettiin numeroavaruuteen 90001-96300.

Mutta osa uudelleenrakennetuista H-vaunuista jäi määrärahain puutteessa vahvistamatta. Näiden vaunujen kantavuus jäi siten nostamatta, ja litterakin jätetiin muuttamatta. Nämä uudelleenrakennetut säästöversiot olivat sitten lyhyitä Hdk-tyyppisiä H-vaunuja. Ne jäivät H-vaunujen numeroavaruuteen 60001-68000, ilmeisesti ilman omaa numeroavaruutta.

Historiikeista en löytänyt kantavuustietoa H-vaunuille. Vuoden 1941 kuvastolehdestä löytyi sitten 60001- sarjan H-vaunujen kantavuus. Vaunuja oli sekä 10- että 12-tonnisia. Onko siitä tietoa, olivatko uudelleenrakennetut vaunut esim. vain noita 12-tonnisia? Niin vahvistetut (Hdk) kuin vahvistamatta jääneetkin (H). 

Tuosta kalustokuvastostani puuttu valitettavasti sivu 65, jolla on Hv-vaunujen tiedot. Olisi ollut mukava katsoa mitä vaunuja ryhmässä oli joskus 1930-1940 -luvuilla.  Numeroavaruus näkyy olleen 69501-69600.

Tietoni siitä, että lyhyet Hdk-vaunut, jotka siirrettiin Hv-sarjaan, olisivat olleet 15 tonnisia, on siis väärä. Niiden, niinkuin kaikkien Hdk-vaunujen kantavuus siihen aikaan oli siis 16,5 tonnia. Siis ennen pitkien Hdk-vaunujen kantavuuden nostoa 17 tonniin. 

Korjaanpa siis tuota vakaata uskoani.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #5 : Lokakuu 29, 2020, 17:21:47 »

H-sarjan vaunujen kantavuudet sarjan sisällä vaihtelivat koko niiden elinajan — yksilöitä oli monen lähtöön. Esimerkiksi vuonna 1937 kantavuuksia oli käytössä seuraavasti: 9 t, 10 t, 11 t ja 12 t. 10 tonnia oli selvästi yleisin. Listauksessani on yksilökohtaiset tiedot sarjan jokaisesta vaunusta useilta eri vuosilta, mutta en ryhdy tarkemmin laskemaan kantavuuden jakaantumista yksilöiden kesken.

Myös lyhyen Hdk -vaunun kantavuudet vaihtelivat. Vuonna 1926 sarjassa oli pelkästään sellaisia vaunuja, joiden kantavuus oli 15 t. Vasta vuodesta 1933 lähtien koko sarjan kaikkien yksilöiden kantavuus oli 16,5 t.

Näin oli laita myös kahdeksan metrin aluskehyksille rakennettujen Hdk-vaunujen kanssa (numeroavaruus 97001->) Vielä vuonna 1933 yli puolet sarjasta oli sellaisia vaunuja, joiden kantavuus oli vain 15 t. Seuraava koko Hdk-sarjan kattava listaukseni on vasta vuodelta 1941. Tällöin kaikkien yksilöiden kattavuus olikin jo 17 t.

Ennen vuotta 1940 Hv-sarjassa oli pääasiallisesti Tarton rauhassa Suomeen jääneitä venäläisperäisiä vaunuja. Minulla on näistä vaunuista kaksi päiväämätöntä listaa sekä kuvalaattapiirustukset, jotka ovat aikaisintaan vuodelta 1926. Vaunukohtaisista mittatiedoista paljastuu sarjan kirjavuus. Hv-sarjan 96501-96556 vaunuissa oli käytössä seuraanlaisia aluskehyspituuksia: 6,42 m, 9,1 m, 8,61 m ja 10 m. Sarjassa oli vain 55 yksilöä. Hv-sarjassa 69501-69556 oli käytössä seuraavat alustapituudet: 8,61 m; 9,1 m ja 10 m. Sarjassa oli vain 29 yksilöä. Näistä jäljellejäänet siirrettiin vuosien 1940-41 justeerauksessa Hd-sarjaan — osa ehkä päätyi itänaapurille.

Tässä kuva entisestä "lyhyestä Hdk" -vaunusta — sittemmin Hv-sarjan vaunusta.
http://vaunut.org/kuva/109385?tag0=11%7CHv%7C
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #6 : Lokakuu 30, 2020, 12:07:24 »

Miten erottaa "lyhyt Hdk" -vaunu (myöhemmin Hv) kahdeksan metrin aluskehykselle rakennetetusta Hdk-vaunusta ilman mittauksia — eli valokuvasta. Yksi selvä ero on sivulaidan alareunaan kiinnitetty L-raudasta valmistettu tuki. Kahdeksan metriselle aluskehykselle rakennetussa Hdk-vaunussa tuki on koko alustan pituinen — Hv-vaunussa se päättyy äärimmäisten tolppien uloimpaan reunaan. Tällä perusteella kuvassa näkyvä Hdk-vaunu on ollut alkujaan "lyhyt Hdk" ja myöhemmin Hv ja vielä sen jälkeen 17 tonnin kantavuuden kestävä Hdk. Muotorautaohjaimetkin on vaihdettu matkan varrella levyrautaohjaimiin.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #7 : Lokakuu 30, 2020, 19:45:13 »

Näyttäisi siltä, että vaunujen kantavuus 15 tonnista 16,5 tonniin voitiin hoitaa pelkästään pyöräkertojen vaihdolla. Esim. Gb-vaunuja siirrettiin tällä tavalla Gav-sarjasta Gb-sarjaan. Samoin Teplushkoita Gav-sarjasta Gd-sarjaan. Järeämmistä pyöräkerroistahan oli aikoinaan pulaa.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 390


« Vastaus #8 : Lokakuu 30, 2020, 22:06:53 »

Vahva oletukseni on, että myös kannatusjouset vaihdettiin uutta kantavuutta vastaaviin...? Viittaan tällä enemmän tai vähemmän puupäähäni uponneeseen teknillisen koulun oppimäärään vuosilta 1980 - 1983.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #9 : Lokakuu 31, 2020, 11:03:06 »

Todennäköisesti kannatusjousetkin vaihdettiin. Näistäkin on olemassa tilastoja, joiden perusteella voisi tarkastella minkälaisia jousia eri vaunuissa käytettiin eri aikoina. En ole tilastoihin kuitenkaan perehtynyt.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 390


« Vastaus #10 : Lokakuu 31, 2020, 11:41:45 »

Petri, mikäli oikein muistan, niin vaunujen kannatusjouset olivat standardoituja ja siten myös VR:n omassa standardikirjassa mukana. Näin oli tehty ainakin henkilövaunujen kannatusjousille.

Ilmeisesti alkuaikojen tyyppikirjavuus aiheutti "vakioinnin" tarpeen ja aika piankin...?
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #11 : Lokakuu 31, 2020, 15:45:24 »

Joo — vanhojen määräyskokoelmien perusteella saa sellaisen kuvan, että standardointiin pyrittiin määrätietoisesti jo 1910-luvulta lähtien. Monissa määräyksissä nimittäin patistellaan pitämään huolta siitä, että laakeriboksien, kannatusjousien yms. valikoima olisi mahdollisimman suppea: venäläisiä ja englantilaisia osia kehoitetaaan vaihtamaan vakio-osiiin. Jos muistan oikein, niin jossain määräyksessä oli taulukko eri vaunutyypeissä käytettävistä kannatusjousista.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #12 : Lokakuu 31, 2020, 19:02:52 »

Kun vanhoja H-vaunuja uudistettiin Hdk-vaunuiksi 1930-luvulla, niihin vaihdettiin kannatusjouset G 12 B. Jos vaunuissa oli ilmajarru, niihin asennettin pyöräkerta N:o 5 A ja jos ei, pyöräkerta 4.
Näin kertoo  Ko 222/962 17.10.1933.

Muutos on saattanut vaatia myös jousipukkien, sarvirautojen ja laakeripesien vaihdon, vaikkei sitä ohjeessa kerrotaakaan. Sensijaan kerrotaan, että nämä jätetään vaihtamatta, jos vaunua ei uudelleenrakennettaessa vahvisteta Hdk:ksi.

Tarkemmat määräykset löytyvät varmasti koneosaston johtajan kiertokirjeestä N:o 28 12.4.1930.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #13 : Marraskuu 01, 2020, 07:34:49 »

Hv-vaunuista puheenollen: Vaunumalli lmestyy vaunuluetteloihin vuonna 1927 nimikkeellä 'Avonaisia, yhdysliikennemallia', eli samalla nimikkeellä kuin Hd. Hv:t lienevät Tarton rauhassa Suomelle jääneet 15 tonnin vaunut. Vielä edellisen vuoden listassa Hd oli nimikkeellä 'Avonaisia tavaravaunuja, lankkuvaunuja, yhdysliikennemallia'. Hd ilmestyy luetteloon vuonna 1921, jolloin se korvaa Hb:n, kun Hb nimettiin Hd:ksi.
 
Hv-vaunujen lukumäärä vaunuluettelossa eri vuosina:
1927: 49 | 1928: 44 | 1929: 41 | 1930: 36 | 1931: 30 | 1932: 28 | 1933: 28 | 1934: 25  | 1935: 24 | 1936: 24 | 1937: 22 | 1938: 22 | ... | 1945: 2 267 | ... | 1948: 2 590

1930- ja 40-lukujen vaihteessa sarjaan tulee runsaasti lisää vaunuja. Ilmeisesti H-vaunuista muunnettuja lyhyitä Hdk-tyyppisiä vaunuja.

Vuonna 1937 painetussa VR-historiikissa 1912-1937 on Hd- ja Hv-vaunut niputettu yhteen nimikkeelle 'Hd ja Hv ent. Hb' (sivu 464, taulukko n:o 4). Kuormaksi on ilmoitettu 16,5 tonnia. - Hd-vaunut olivat ent. Hb-vaunuja ja niiden kantavuus oli hyvinkin 16,5 tonnia, mutta miten oli Hv-vaunujen laita? Vrt. alla:   

Vuoden 1938 luettelossa vaunu on saanut uuden nimikkeen 'vanhaa yhdysliikennemallia'. Vastaavasti Hd on 'uutta yhdysliikennemallia' ja Hdk 'uusmallisia, kantavampia'.

Vuoden 1941 'Liikkuvan kaluston tunteminen' -listassa Hv-vaunuista ei kerrota lukumäärää, mutta kantavuudeksi kerrotaan 15 tonnia. Vaunut ovat samassa numerosarjassa 90001-96300 kuin 16,5 tonnin Hdk-vaunut. 17 tonnin Hdk:t ovat numerosarjassa  96301-110000. 

Vuoden 1945 luettelossa Hv-vaunut ovat nimikkeellä 'vahvempia (lyhyempiä Hdk-mallia). Hd on yhä nimikkeellä 'yhdysliikennemallisia' ja Hdk 'kantavampia'.

Vuoden 1948 luetteloon on käsin lisätty vaunujen kantavuus. Hv-vaunuile on merkitty  15,00, Hdk-vaunuille 17,00 ja Hd-vaunuille 16,50.

Vuoden 1954 luettelossa vaunutyypeillä ei enää ole omia nimikkeitä, vaan kaikki ovat nimikkeellä 'yleisvaunut'.

Vuonna 1957 painetussa kirjasessa 'Rautatieaapinen' Hv-vaunujen nimike on 'yleisvaunuja (puu- ja rautapylväillä)'. Niiden lukumääräksi ilmoitetaan 2 226 kpl ja kantavuudeksi 15 tonnia. Hdk:n kantavuus on 17 tonnia ja Hd-vaunujen 16,5 tonnia.

Vuonna 1963 painetussa kirjasessa 'Valtionrautateiden kuljetuskalusto, 1. Tavaravaunut' Hv-vaunujen nimike on 'yleisvaunu, varustettu puu- ja rautapylväillä'.  Numeroavaruus on 90001-96300 ja kuorma 15 tonnia. Hdk:n kantavuus on 17 tonnia ja Hd:n 16,5 tonnia. 

Pitäisikö minun sittenkin palata alkuperäiseen  käsitykseeni, että Hv-sarjan vaunujen kantavuus oli 15 tonnia?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #14 : Marraskuu 01, 2020, 09:19:20 »

Taisi löytyä seltys tuohon VR-historiikin mainintaan 'Hd ja Hv ent. Hb', kantavuus 16,5 tonnia.
Vuosina 1930-1932 (ainakin) muunnettiin/uudelleennimettiin vanhimpia Hb/Hd-vaunuja Hv-vaunuiksi.Vaunujen alkuperäinen kantavuus oli 1 000 puutaa, eli 1 638 kiloa, joka jossakin vaiheessa pyöristettiin 16,5 tonniin.

Tässä olisi siis kolmas ryhmä Hv-vaunuihin. Ja näiden kantavuus tosiaan oli 16,5 tonnia.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #15 : Marraskuu 01, 2020, 10:42:47 »

Tarton rauhassa Suomeen jääneiden venäläisten avovaunujen jakamisesta kantavuuden perusteella Hv- ja Hd-sarjoihin määrättiin jo vuonna 1921 samoin, kuten Teplushkoiden jakamisesta Gav- ja Gd-sarjoihin. Määräys ohessa http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,12345.0.html Tästä huolimatta Hv- ja Gav-litterat ilmaantuivat tilastoihin vasta vuonna 1927. En tiedä, miksi tässä tapahtui näin monen vuoden viive. Ainakaan rautatietilastoissa vuosilta 1921-26 ei esiinny Hv- ja Gav-litteroita, vaikka pitäisi. Mihin sarjoihin em. vaunut lopulta tilastoitiin näiden vuosien aikana?

Hd-sarjan vaunut siis eivät olleet pelkästään vanhoja Hb-sarjan yhdysliikennevaunuja, vaan sarja sisälti myös Tarton rauhassa Suomeen jääneitä venäläisia vaunuja, joiden kantavuus oli 16,5 t.

Hv-sarjaan sijoitettujen vaunujen kantavuus vaihteli tilastoinneisssa eri aikoina, koska Hv oli kierrätyslittera — sillä oli kaksi elämää. Vuoden 1921 määräyksen mukaan Hv-sarjaan sijoitettiin venäläisperäiset vaunut, joiden kantavuus oli 15 t. Minulla on kolme vaunuyksilökohtaista listaa Hv-vaunuista, joista kaksi listaa on päiväämätöntä — vanhin niistä on aikaisintaan vuodelta 1926 tai 1927, nuorin on päivätty vuodelle 1933 ja kolmas on numeromuutosten perusteella ajallisesti näiden välimaastossa. Kahdessa vanhimmassa listassa (96501-96556) kaikkien vaunuyksilöiden kantavuudeksi ilmoitetaan 15 t. Vaunuyksilö 96520 on poikkeus. Jossain vaiheessa sen kantavuudeksi on kirjoitettu käsin 16,5 t.

Kolmas Hv-listaus on vuodelta 1933. Tässä listassa vaunujen numeroavaruus on 69501-69556. Kaikkien vaunyksilöiden kantavuudeksi yhtä lukuunottamatta on ilmoitettu 15 t.  Kyseinen poikkeus on vaunu nro 69520.

En tiedä, miksi Hv-sarja on jaettu kahteen eri numeroavaruuteen enkä sitä, oliko samasta litteroinnista käytössä samanaikaisesti kaksi erilaista numeroavaruutta. En myöskään tiedä sitä, syrjäyttikö vuoden 1933 listaus nuo kaksi vanhempaa listausta esim. numeromuutosten seurauksena. Tässä pitäisi tutkia tarkemmin vaunujen numeroinnisa tapahtuneita muutoksia.

Nämä kaikki venäläisperäiset Hv-vaunut siirrettin vuoden 1940-paikkeilla Hd-sarjaan. Samassa yhteydessä, kun kaikki "lyhyet Hdk"-vaunut eroteltiin kantavuuden perusteella Hv-sarjaan. Koska niiden kantavuus oli 16,5 tonnia, niin tämän jälkeen myös Hv-sarjan vaunujen kantavuus tilastoinnissa oli 16,5 tonnia. Hdk-vaunujen kantavuus taas oli tämän jälkeen 17 t.

Summauksena. Oli siis kaksi erilaista Hv-sarjaa. Toinen ennen vuotta 1940(?) ja toinen sen jälkeinen sarja. Sarjojen sisältämät vaunut olivat kantavuudeltaan erilaiset eri aikoina ja ne olivat muutenkin eri vaunuja.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #16 : Marraskuu 01, 2020, 12:03:08 »

Nuo mainitsemani Hb/Hd-vaunut, joita 1923 luvulla siirrettiin Hv-sarjaan, olivat Fredriksbergin konepajan vuosina 1914-1915 rakentamia vaunuja. Siis kotimaisia Hd-vaunuja, joiden alkuperäinen kantavuus oli 16 380 kiloa, joka siis myöhemmin pyöristettiin 16 500 kiloon. Tuo vaunu 96520 on yksi näistä vaunuista.

Kaikissa löytämissäni lähteissä Hv-vaunujen kantavuudeksi on merkitty merkitty 15 tonnia ainakin vuodesta 1941.
Mihin tietoon perustuu siis se, että lyhyet 16,5 tonnin Hdk-vaunut siirrettiin 1940-luvulla Hv-litteraan?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #17 : Marraskuu 01, 2020, 12:40:02 »

Aivan: ennen vuotta 1940/1941(?) Hv-vaunujen kantavuus oli 15 tonnia. Asiahan määriteltiin jo vuonna 1921 Tarton rauhansopimuksen jälkimainingeissa annetussa määräyksessä. Eiköhän tämä ole todettu jo riittävän monta kertaa eikä tästä asiasta ole edes ollut näkemyseroa. Joukossa oli myös joitakin kantavuudeltaan 16,5 tonnisia vaunuja.

Hv-sarja oli ennen vuosia 1940/41 (viimeistään 1943) melkoisen kirjava sarja. Sinne sijoitettiin ilmeisesti kaikki ne vaunut, jotka eivät muualle sopineet — mitä ilmeisimmin myös mainitsemasi Fredriksbergin konepajan valmisteet, venäläisperäisten vaunujen kavereiksi. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin: "Hv-sarjan 96501-96556 vaunuissa oli käytössä seuraanlaisia aluskehyspituuksia: 6,42 m, 9,1 m, 8,61 m ja 10 m. Hv-sarjassa 69501-69556 oli käytössä seuraavat alustapituudet: 8,61 m; 9,1 m ja 10 m." Tämä data on peräisin suoraan vaunuyksilökohtaisista listauksista.

Sama logiikka on havaittavissa Tarton rauhan ajan jälkeisissä Gav- ja Gd-sarjoissa. Sarjoissa on sekaisin suomalaisia ja venäläisperäisiä vaunuja. Hv-, Hd-, Gav- ja Gd-sarjat olivat niin heterogeenisia, että niiden tilastointi yhden yhteisen nimittäjän avulla on hankalaa ja johtaa vain summittaiseen lopputulokseen. Jos haluaa päästä käsiksi sarjojen todelliseen olemukseen, niin olisi pureuduttava yksilökohtaisiin listauksiin. Olen tilannut Kansallisarkiston Mikkelin toimipisteestä muutamia mappeja vaunuluetteloista tutkittavaksi koneosaston arkistosta, mutta en ole vielä ehtinyt niihin tutustua. Ehkä sieltä löytyy valaistusta — tai sitten ei.

Lyhyiden Hdk -vaunujen siirtämisestä Hv-sarjaan on olemassa ns. "virkapostikortti". Valitettavasti en omista sitä, mutta kortin haltija lupasi skannata sen ja sen julkaista näillä sivuilla. Jäämme siis odottamaan.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #18 : Marraskuu 01, 2020, 13:08:14 »

Olisiko tuo hölmö kirjoitusvirheeni "1923 luvulla" innostanut suotta palaamaan 1920-luvulle ja Tarton rauhaan? Kirjoitin ensin epähuomiossa "1920 luvulla", ja kun piti korjaamani se muotoon "1930-luvulla",  korvasinkin epähuomiossa väärän merkin.

Mutta itse kysymyshän oli se, että mihin perustuu tieto että lyhyet 16,5 tonnin Hdk-vaunut olisi siirretty 1940-luvulla Hv-sarjaan.

Kävin viime vuoden kesällä pariin kertaan Mikkelissä ja kuvain kasapäin dokumentteja. Valitettavasti tietokoneeni on sen jälkeen päättänyt, että yksi sitä aineistoa sisältäneistä kansioista on muka tyhjä. Palautusohjelma löytää kansiosta 418 kuvaa, mutta valtaosa niistä on korruptoituneita.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #19 : Marraskuu 01, 2020, 13:14:07 »

Lyhyiden Hdk -vaunujen siirtämisestä Hv-sarjaan on olemassa ns. "virkapostikortti". Valitettavasti en omista sitä, mutta kortin haltija lupasi skannata sen ja sen julkaista näillä sivuilla. Jäämme siis odottamaan.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #20 : Marraskuu 01, 2020, 17:10:58 »

Tunnen tämän virkapostikortin.  Siinä lukee:

Hdk 90001-96300 pit 7.62 m. Muut Hv-vaunuiksi. Kantavuus 15 ton.
Hdk 96301-101.800 pit 8.0 m. Muut kantavuus 17 ton.
5/41


Niinpä palaan alkuperäiseen käsitykseeni, jonka mukaan Hv-vaunujen määräävä kantavuus oli 15 tonnia.  Sitä tukevat kaikki jo aiemmin mainitut löytämäni lähteet. Tosin sillä lisäyksellä, että ainakin 1930-luvulla muunnettujen "Hd ja Hv ent. Hb" -vaunujen (suomalaisten) kantavuus oli 16,5 tonnia. Muitakin ryhmiä saattaa toki olla.

Saatiin kuitenkin selvyys lyhyiden 16,5 tonnin Hdk-vaunujen kantavuudesta Hv-sarjaan siirron jälkeen: 15 tonnia.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #21 : Marraskuu 01, 2020, 17:22:12 »

Rautatietilastoista pääse myös jyvälle tai ainakin hehtaarille "lyhyiden Hdk" -vaunujen siirtämisestä Hv-sarjaan. Vuoden 1938 rautatietilaston mukaan Hdk-vaunuja ("uusmallisia, kantavampia") oli 7262 kappaletta. Hv-sarjassa ("vanhaa yhdysliikennemallia") sen sijaan oli vain 22 yksilöä.

Vuoden 1945 rautatietilaston mukaan "kantavampia" Hdk-vaunuja oli 5095 kappaletta ja "vahvempia, lyhyempiä Hdk-mallisia" oli Hv-sarjaan sijoitettuina 2267 kappaletta. Käytettävissäni ei ole rautatietilastoja vuosien 1938 ja 1945 väliltä, mutta trendi on aika selvä. Hv-sarja on kasvanut lähes nollasta yli 2000 yksilön sarjaksi. Samalla kantavampien Hdk-vaunujen sarja on supistunut suurinpiirtein samalla määrällä. Sotavuodet toki ovat vaikuttaneet myös vaunujen kappalemääriin.

Asiaa voi lähestysä vielä toisellakin tavalla. Kun "lyhyet Hdk" -vaunut siirrettiin Hv-sarjaan, ne säilyttivät alkuperäiset numeronsa. Tilastoissa siis pitäisi näkyä — noin vuoden 1943 paikkeilla — Hv-sarjaan litteroituja vaunuja, joilla on entiset Hdk-sarjan numerot.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #22 : Marraskuu 01, 2020, 17:32:33 »

En osaa sanoa, pudotettiinko "lyhyiden Hdk" -vaunujen kantavuutta siinä yhteydessä, kun ne siirrettiin Hv-sarjaan. Joka tapauksessa minulla on vaunuyksilökohtainen lista "lyhyistä Hdk" -vaunuista vuodelta 1941 — todenäköisesti viimeinen lista ennen vaunujen siirtoa Hv-sarjaan. Listan numeroavaruus on 90002-96300. Listassa kaikkien vaunuyksilöiden kantavuudeksi on ilmoitettu 16,5 tonnia. Toisaalta kaikissa sodanjälkeisissä listauksissa Hv-vaunujen kantavuudeksi on ilmoitettu 15 t — muutos siis tapahtui ainakin jossain vaiheessa.

Mielestäni kantavuutta oleellisempi havainto tässä casessa on se, että Hv-sarjalla on ollut kaksi erilaista sisältöä: ennen ja jälkeen vuoden 1941. Sama littera, erilaiset vaunut.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 390


« Vastaus #23 : Marraskuu 01, 2020, 18:00:47 »

Anteeksi herrat, äärimmäisen miielenkiintoinen keskustelu tämä, josta selviää kuinka monen pätevän tiedon saaminen esim. harrastajafoorumille tutkailtavaksi on aikamoisen kyisen pellon kyntämistä.

Ehdotus ylläpidolle: josko tämä siirrettäisiin keskustelupalstalle?
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #24 : Marraskuu 01, 2020, 18:17:01 »

Siirto lienee paikallaan. Muutoin keskustelu hukkuu ajan virtaan.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Lyhyen Hdk-vaunun ja Hv-vaunun historiaa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina