Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Säiliövaunu umpitavaravaunun sisällä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 801


« : Marraskuu 14, 2020, 15:17:34 »

Arkistokeikalla vastaan tuli piirustus umpitavaravaunusta, jonka sisällä on säiliö. Vaunu on siis säiliövaunu. En tiedä, rakennettiinko tällaista vaunua koskaan. Ilmeisesti yksityiset toimijat joutuivat hakemaan hyväksyntää (S)VR:ltä vaunuillensa, koska tämä piirustus oli sellaisessa mapissa. Tämä vaunu tosin oli ilman saatetta. Vaunu on puurakenteinen Gd tai Gav, joka periaatteessa voisi olla määräyksessä mainittu Siuro Oy:n vaunu 45337.






Oheinen määräys käsittelee tämäntapaisia vaunuja.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2020, 13:20:02 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Jaakko Keränen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2020, 13:07:54 »

Petri!

Miltä vuoden tuo määräyslehti on joka käsittelee Siuro Oy vaunua?

EDIT: Taisin kysyä liian nopeasti. Ilmeisesti 18.9.1950  Pyörittää silmiään
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 247


« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2020, 19:51:52 »

Minulle jäi vaikutelma säiliön olleen 12.8 m3. Katselin 1957 ja 1958 käskylehtiä Kansalliskirjaston kokoelmista.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1675


« Vastaus #3 : Marraskuu 16, 2020, 08:55:45 »

Pirtuvaunu on täytynyt naamioida uteliaiden hämäämiseksi. Virnistää
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 639


« Vastaus #4 : Marraskuu 21, 2020, 13:27:54 »

Spriinkuljetusvaunuhan tuo on, ihan niinkuin Jouni jo on todennutkin.
Säiliö on metallia, arvatenkin terästä, joten vaunu ei voi olla Siuro Oy:n käytössä ollut vaunu, jossa sisällä oli puisia säiliöitä.

Mikä muuten oli tuo Siuro Oy?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 801


« Vastaus #5 : Marraskuu 21, 2020, 14:41:23 »

Piirustustuksen päiväyksen ja Siuro Oy:tä koskevan määräyksen päivämäärien välissä on 50 vuotta, joten tuskinpa juuri tämä vaunu on ollut Siuron käytössä. Siuron vaunun littera on kuitenkin Gd, joten tästä piirustuksesta pienoismallirakentaja saa hyvinkin vinkkiä siitä, minkälainen vaunu on saattanut olla. Säiliön materiaalihan ei näy ulospäin. Suurin ero tavalliseen umpitavaravaunuun on se, että katolta pitäisi päästä täyttämään säiliötä.

Siuro Oy:n Gd-yksilössä 45337 tosin ei ollut avosiltaa, mikä selviää vaunukorttidatasta.

Sinänsä vaunun piirustus on kyllä mielenkiintoinen. En ole aikaisemmin tällaiseen törmännyt. Siksi se ansaitsee tulla julkaistuksi.

Löysin piirustuksen Kansallisarkistosta. Siihen liittyvän asiakirjan mukaan venäläinen I.A.Naiditsch -niminen yhtiö hakee rautatiehallitukselta lupaa kuljettaa piirustuksen mukaisella vaunulla spriitä (etanolia, eli väkiviinaa) Suomen rautateillä Tornion, Mäntyluodon ja Rauman satamiin ja satamista edelleen ulkomaille. Rautatiehallitus myöntää luvan, mutta ei voi myötää lupaa liikennöidä vaunulla Raumalle, koska Rauman rata on yksityinen.
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 00:11:08 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Säiliövaunu umpitavaravaunun sisällä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina