Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Oliko Siurossa kaksoisvaihde vuonna 1952?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jaakko Keränen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 40


« : Marraskuu 15, 2020, 00:06:05 »

Siuron vaihde- ja opastinturvalaitepiirroksessa (26.9.1952) on piirretty Nokian suunnalta tuleva tulovaihde nro1 osittain sisäkkäin vaihteen 7 kanssa (katso liitekuva Tulovaihde_Siuro.jpg). Vaihteen piirrostapa poikkeaa kaikista muista ratapihan vaihteista. Onko kyseessä kaksoisvaihe?

Kaksoisvaihe on harvinainen ja Siuron ratapihan hyötypituuden kasvattamiseen kaksoisvaiheella ei ole minusta loogista. Siuron ratapihan oli melko pitkä.


* Tulovaihde_Siuro.jpg (608.56 kilotavua, 2173x1057 - tarkasteltu 284 kertaa.)
tallennettu
Jaakko Keränen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 40


« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2020, 00:10:39 »

Antaako kampiasetinlaiteen periaatekuva ja varmistustaulukko (toinen liitetiedosto Siuro_Kampiasetinlaite.gif) mitään tukea kaksoisvaiheen olemassaolon puolesta tai vastaan?

Poikkeaako kampiasetinlaiteen järjestely mitenkään siitä käännetäänkö kammella yksinkertaista vaihdetta tai kaksoisvaihdetta?


* Siuro_Kampiasetinlaite.gif (982.87 kilotavua, 8625x4100 - tarkasteltu 224 kertaa.)
tallennettu
Jaakko Keränen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 40


« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2020, 11:31:08 »

Piirroskuvan perusteella kyseessä on oikeakätinen kaksoisvaihde.

Vaihdetyyppi KV43-300-1:9,514-O.

Ehkä sen käytöllä saavutettiin parempi ratapihan geometria Siuron kaarevaan ratapihaan?

Ratkaisu oli kuitenkin lyhytikäinen koska ainakin 28.4.1966 päivätyissä turvalaitepiirustuksissa Nokian puoleinen tulovaihde on yksinkertainen vaihde.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #3 : Marraskuu 16, 2020, 12:11:42 »

Melko mielenkiintoinen on ollut Siuro tuohon aikaan. Nokian suunnasta on ollut kaksisiipinen tulo-opastin A½ ja toisesta suunnasta kolmisiipinen B1/2/3. Nuo mainitut vaihteet 1 ja 7 eivät ole kuitenkaan olleet kammella kääntyviä, löytyy vain lukituskampi. Vaihteet 27 ja 29 ovat kammilla kääntyviä, missä sitten lienevätkään. Löytyy myös kulkutiesiipiopastin C½. Satamaraiteelta on ollut mekaaninen raideopastin ja sille löytyy toki oma kampensa. Suolahdessa oli samanlainen mekaaninen raideopastin.

Täysi raiteistokaavio olisi mielenkiintoinen tutkittava.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #4 : Marraskuu 16, 2020, 12:18:29 »

Raide I on ehkä ollut lyhyehkö, lähinnä matkustajajunien käyttämä aseman puolella, läpikulkuraiteen pohjoispuolella sijainnut raide ja sinne on päässyt paitsi tulovaihteen V1 ja raiteen Ia kautta, myös vaihdekujan V27-V29 kautta Nokian suunnasta lähempänä laituria.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #5 : Marraskuu 16, 2020, 13:41:59 »

Täällähän olikin jo tarkempia kuvia Siurosta:

http://vaunut.org/kuva/110569 (turvalaitos)
http://vaunut.org/kuva/110545 (länsipää)
http://vaunut.org/kuva/110543 (keskiosa)
http://vaunut.org/kuva/110538 (itäpää)

Raide Ia ei näemmä ole ollut junakulkutieraide ylipäätään, vaan laituriraiteelle I on päässyt vain raiteen IIa ja vaihdekujan V027-V029 kautta, tulosiipiopastimen ja kulkutieopastimen ohjaamana. Kulkutieopastin on tarvittu, koska raide Ia ei ollut junakulkutieraide.
tallennettu
Jaakko Keränen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 40


« Vastaus #6 : Marraskuu 16, 2020, 19:26:33 »

Kiitos Jouni yksityiskohtaisista havainnoista!

Arvelen että raiteen 1a järjestely on liittynyt ratapihantyöskentelyyn eli veturien huoltokäynteihin halkokatoksella ja vaihtoliikkeisiin aseman vieressä olevalle tavaramakasiinille.

Porista tulleet veturit on usein vesitetty ja halotettu Siurossa (vuoden 1947 laskennassa keskimäärin 10 veturia vuorokaudessa otti halkoja ja 15 veturia vettä Siurossa). Samoin aseman vieressä olleen tavaramakasiini oli kohtuullisesti liikennettä kappaletavara- ja pikatavarajunien vaunujen purkamiseksi ja kuormaamiseksi. Tavaravaunut piti myös vetää tilapäisesti pois tavaramakasiini edestä raiteelta I kun matkustajana juna oli tulossa asemalle ja keskeytti tavaran lastauksen. Tähän raide Ia tarjoaa nähdäkseni hyvän mahdollisuuden. Olisiko raide 1a ollut myös säilytyspaikan Tampereen - Siuron välisen junarungon säilytykseen.  
tallennettu
Hannu Lehikoinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #7 : Marraskuu 16, 2020, 22:40:46 »

Mielenkiintoisen monipuolinen turvalaiteratkaisu ja tarkkaa analyysia Jounilta.

Kaksoisvaihteen käyttöön on varmasti johtanut raidegeometria, jossa vaihteille ei ole jäänyt kovin paljon tilaa kahden kaaren välissä. Tuskin monimutkaisempaa ja kalliimpaa rakennetta aivan kevein perustein on valittu.

Tulee mieleen, ettei raide- ja turvalaitesuunnittelu ole aivan kohdanneet tuotakaan suunniteltaessa. Raide 1a vaikuttaa kovin vajaakäyttöiseltä, kun sille ei ole junakulkutietä. Sillekin olisi varmaan pitänyt asentaa kulkutieopastin, jos sille olisi kulkutie Nokian suunnasta.

Lisäyksenä: Asetinlaitteen kannalta kaksoisvaihde ei eroa kahdesta peräkkäisestä yksinkertaisesta vaihteesta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Oliko Siurossa kaksoisvaihde vuonna 1952?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina