Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Mukkulaan johtavan radan loppu?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« : Marraskuu 19, 2020, 13:47:15 »

Lahdesta tuli eilen erinomaisen hienoja uutisia kun Viking Malt kertoi liki sadan miljoonan euron investoinneista yhtiön rakentaessa uuden tuotantolaitoksen Lahden Kujalaan. Samalla Vesijärven rannassa oleva reilusti yli 100 vuotta toiminut mallastamo ajetaan alas.

Hieno uutinen, mutta rautateiden kannalta tarkoittanee Mukkulaan johtavan radan kuolinkelloja. Ratahan on ollut jo vuosikymmeniä kalpea muisto niistä ajoista kun rataa pääsi täysin kierroksen kisakeskuksen kautta takaisin ratapihalle. Myös Rauten tehtaille rata ulottui aina muinaisen Anttilan kohdalle asti.

https://www.ess.fi/paikalliset/3164081
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 214


« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2020, 20:11:45 »

Eiköhän tuon ratapihan ja -pohjan, sekä tietenkin tehdasalueen, vapautuminen kauungin käyttöön liene olevan osajuonne Maltin ja Lahden sopimuksesta kun ollaan neuvoteltu uudesta teollisuustontista toisaalla...
tallennettu
Tomi Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2020, 20:35:40 »

ESS:n uutisessa kerrottiin että Viking Maltille raidekuljetukset ovat tärkeitä. Venäjän vienti laskisi 10-15% jos raideyhteyttä ei olisi. Uusi toimipiste on radan varressa rautatiekuljetusten vuoksi. Mitenköhän helppoa on tehdä sivuraide Lahti-Kouvola radalta Kujalaan? Kujalan uusi tehdas tulee olemaan noin kolme kilometriä Lahden ratapihan viimeisimmistä vaihteista Kouvolan suuntaan.

Mukkulan radan viimeiset ajat taitaa tosiaan olla käsillä, vaikka siihen vaihdettiinkin vuosi sitten tuhansia uusia ratapölkkyjä. Taitaa mennä hukkaan se investointi.
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 214


« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2020, 20:57:49 »

ESS:n uutisessa kerrottiin että Viking Maltille raidekuljetukset ovat tärkeitä. Venäjän vienti laskisi 10-15% jos raideyhteyttä ei olisi. Uusi toimipiste on radan varressa rautatiekuljetusten vuoksi. Mitenköhän helppoa on tehdä sivuraide Lahti-Kouvola radalta Kujalaan? Kujalan uusi tehdas tulee olemaan noin kolme kilometriä Lahden ratapihan viimeisimmistä vaihteista Kouvolan suuntaan.

Jotennii lähtisin kuvittelemaan että uusi yhteys tulisi Loviisan radalta, olettain että sellainen tulee.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2020, 21:41:21 »

ESS:n uutisessa kerrottiin että Viking Maltille raidekuljetukset ovat tärkeitä. Venäjän vienti laskisi 10-15% jos raideyhteyttä ei olisi. Uusi toimipiste on radan varressa rautatiekuljetusten vuoksi. Mitenköhän helppoa on tehdä sivuraide Lahti-Kouvola radalta Kujalaan? Kujalan uusi tehdas tulee olemaan noin kolme kilometriä Lahden ratapihan viimeisimmistä vaihteista Kouvolan suuntaan.

Mukkulan radan viimeiset ajat taitaa tosiaan olla käsillä, vaikka siihen vaihdettiinkin vuosi sitten tuhansia uusia ratapölkkyjä. Taitaa mennä hukkaan se investointi.

Laitoin liitteenä kuvakaappauksen Lahden ajantasaisesta asemakaavasta. Siinä on teollisuusraiteen paikka valmiina.


* Clipboard00.png (369.4 kilotavua, 1477x921 - tarkasteltu 296 kertaa.)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2020, 21:53:29 »

ESS:n uutisessa kerrottiin että Viking Maltille raidekuljetukset ovat tärkeitä. Venäjän vienti laskisi 10-15% jos raideyhteyttä ei olisi. Uusi toimipiste on radan varressa rautatiekuljetusten vuoksi. Mitenköhän helppoa on tehdä sivuraide Lahti-Kouvola radalta Kujalaan? Kujalan uusi tehdas tulee olemaan noin kolme kilometriä Lahden ratapihan viimeisimmistä vaihteista Kouvolan suuntaan.

Mukkulan radan viimeiset ajat taitaa tosiaan olla käsillä, vaikka siihen vaihdettiinkin vuosi sitten tuhansia uusia ratapölkkyjä. Taitaa mennä hukkaan se investointi.

Laitoin liitteenä kuvakaappauksen Lahden ajantasaisesta asemakaavasta. Siinä on teollisuusraiteen paikka valmiina.

Viking Maltin raide varmasti erkaantuisi Loviisan radalta ja kulkisi kolmantena raiteena tuon kolme kilometriä. Tämän hintaluokan teolliset investoinnit ovat kuitenin sellaisia, että rahaa voi löytyä valtioltakin. Ei tuollainen pätkä kuitenkaan mahdoton ole, vaikka maksaakin maltaita - jos tällainen kielikuva tässä kohtaa sallitaan.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2020, 23:51:46 »

ESS:n uutisessa kerrottiin että Viking Maltille raidekuljetukset ovat tärkeitä. Venäjän vienti laskisi 10-15% jos raideyhteyttä ei olisi. Uusi toimipiste on radan varressa rautatiekuljetusten vuoksi. Mitenköhän helppoa on tehdä sivuraide Lahti-Kouvola radalta Kujalaan? Kujalan uusi tehdas tulee olemaan noin kolme kilometriä Lahden ratapihan viimeisimmistä vaihteista Kouvolan suuntaan.

Mukkulan radan viimeiset ajat taitaa tosiaan olla käsillä, vaikka siihen vaihdettiinkin vuosi sitten tuhansia uusia ratapölkkyjä. Taitaa mennä hukkaan se investointi.

Laitoin liitteenä kuvakaappauksen Lahden ajantasaisesta asemakaavasta. Siinä on teollisuusraiteen paikka valmiina.

Raidevarauksen paikka näkyy hyvin myös tässä kuvassa: http://vaunut.org/kuva/63489.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Marraskuu 20, 2020, 00:12:34 »

Viking Maltin raide varmasti erkaantuisi Loviisan radalta ja kulkisi kolmantena raiteena tuon kolme kilometriä. Tämän hintaluokan teolliset investoinnit ovat kuitenin sellaisia, että rahaa voi löytyä valtioltakin. Ei tuollainen pätkä kuitenkaan mahdoton ole, vaikka maksaakin maltaita - jos tällainen kielikuva tässä kohtaa sallitaan.

Jossain olikin maininta, että erkanemisvaihde olisi Loviisan radalla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Mukkulaan johtavan radan loppu?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina