Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haaparantaan junalla; Ruotsista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« : Marraskuu 25, 2020, 08:33:20 »

Norjalainen valtion operaattori Vy aloittaa 1.4.2021 Luulajasta sekä Uumajasta Haaparantaan nopean juna yhteyden.

Mutta että Rovaniemelle ?

https://www.railjournal.com/regions/europe/new-start-for-passenger-trains-in-the-north/
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #1 : Marraskuu 25, 2020, 21:29:56 »

Ainahan se on mahdollista mutta VR on vissiin kanssa tietoinen VY:n suunnitelmista tulla Suomeen ja aloittanut sen takia kaiken ylijäämämatkustajakaluston romuttamisen Itkee
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #2 : Marraskuu 25, 2020, 21:55:40 »

Tuskin edes harkitsevat mitään VR:n ylijäämäkalustoa, ehkä FLIRT tai joku vastaava ennemmin.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #3 : Marraskuu 27, 2020, 19:21:41 »

Haaparannan junien aikataulut eivät oikein sovi jatkoyhteyksksi Tukholman yöjunille. Odotusajat Bodenissa ovat enimmäkseen pari kolme tuntia tai yhteys puuttuu kokonaan.

Aikataulut:
Haaparanta - Boden - Uumaja - Tukholma  https://tagtidtabeller.resrobot.se/tidtabell/tag35_22495.pdf
Haaparanta - Boden - Luulaja   https://tagtidtabeller.resrobot.se/tidtabell/tag34_22494.pdf
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #4 : Marraskuu 28, 2020, 09:14:24 »

Haaparannan junien aikataulut eivät oikein sovi jatkoyhteyksksi Tukholman yöjunille. Odotusajat Bodenissa ovat enimmäkseen pari kolme tuntia tai yhteys puuttuu kokonaan.

Yhtähyvin kuin VR:n ja Onnibus:n aikataulut Suomessa sopivat yhteen. Ruotsissa rautatieliikenne on vapaata, toisin kuin Suomessa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #5 : Marraskuu 28, 2020, 11:35:51 »

Haaparannan junien aikataulut eivät oikein sovi jatkoyhteyksksi Tukholman yöjunille. Odotusajat Bodenissa ovat enimmäkseen pari kolme tuntia tai yhteys puuttuu kokonaan.

Yhtähyvin kuin VR:n ja Onnibus:n aikataulut Suomessa sopivat yhteen. Ruotsissa rautatieliikenne on vapaata, toisin kuin Suomessa.
Niin, mutta onko siitä mitään hyötyä että aikataulut eivät natsaa, varsinkaan kun Haaparanta ja Peräpohjola ylipäänsä on syrjäseutua ja junilla olisi tarkoitus saada ihmisiä vähän helpommin sivistyksen äärelle?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #6 : Marraskuu 28, 2020, 12:08:27 »

Jos minä asuisin Kalixissa, niin kyllä sopivat yhteydet Haaparantaan ja Luulajaan olisivat monin verroin tärkeämmät ja enemmällä käytöllä kuin satunnainen käynti Tukholmassa, ehkä kerran 1-5 vuodessa.

Minusta on outo harha, että kaikki haluaisivat käydä pääkaupungissa. Minunkin tarpeeni käydä Pieksämäellä, Kuopiossa, Mikkelissä ja Lahdessa on paljon suurempi kuin käynti Helsingissä. Harmillisesti VR ei hyväksy minun näkemystäni ja hallitus taas kerran heti ensitöikseen hankki EU:lta VR:lle poikkeusluvan pitää kilpailevat yhtiöt loitolla ja Savonradan paikallisliikenteen uusi alku siirtyi taas vuosiksi eteenpäin.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #7 : Marraskuu 28, 2020, 16:22:11 »

Tukholman yöjunilla ja Haaparannan junilla tulee olemaan sama liikennöitsijä Vy, joten aikataulujen yhteensopimattomuus vähän yllättää. Ehkä asiaan vaikuttaa se, että Haaparannan junat ovat Norrtågin tilaamia.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #8 : Marraskuu 29, 2020, 11:21:54 »

Tukholman yöjunilla ja Haaparannan junilla tulee olemaan sama liikennöitsijä Vy, joten aikataulujen yhteensopimattomuus vähän yllättää. Ehkä asiaan vaikuttaa se, että Haaparannan junat ovat Norrtågin tilaamia.

Löysin itse vain yhteyden lauantaina yöjunalla Tukholmaan, saapuminen Boden C:hen Haaparannasta 16.53 juna 7189 ja yöjunan lähtö 17.47. Tunnin odotus paha ?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #9 : Marraskuu 29, 2020, 11:48:07 »

Ruotsissa on huomattavassa määrin tapana viihtyä asemaravintoloissa/kahvioissa ja tunnin odotus ennen yöjunaa sopii tähän hyvin. Siinä ehtii juoda kahvi/teekupposen ja syödä pienen iltapalan ennen junaan menoa. Ei ole tarve rämpiä monen vaunun läpi ravintolavaunuun heti junaan astuttua.

Omien eväiden syönti osastossa ei myöskään aina ole hyvä idea, ellei yleensä sekaosastona myytävää 4- tai 6-hengen hyttiä ole täyttänyt omalla seurueellaan, tai matkusta privaatimmin 1. luokassa. Siinä ehtii myös tehdä toilettikäynnin, eikä tarvitse heti käydä liikkuvassa junassa. Asemien WC:t ovat Ruotsissa (ja Norjassa) minun kokemukseni mukaan erinomaisen siistejä; hinta SEK 5 tai 10 (0,5 tai 1€).
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #10 : Marraskuu 29, 2020, 16:13:03 »

Aikatauluun ei ole merkitty yhteyksiä, joissa odotusaika on "liian" pitkä. Kummaltakin Bodeniin saapuvalta yöjunalta voi jatkaa pitkän odotuksen jälkeen junalla Haaparannalle, paitsi sunnuntaisin vain myöhemmältä. Esimerkiksi maanantaista perjantaihin aikaisemmalla yöjunalla tultaessa odotus on kello 5.43-8.25 ja myöhemmällä tullessa 10.45-13.27. Paluusuunnassa myöhemmälle yöjunalle on yhteys vain sunnuntaisin. Päivän viimeisellä junalla Haaparannalta ehtii aikaisempaan yöjunaan maanantaista lauantaihin.

Tornion ja Rovaniemen välillä on perinteisesti ollut vain vähän linja-autoyhteyksiä, joten tuskin junamatkustajiakaan olisi  paljon suorassakaan junassa. Jos kuitenkin halutaan yrittää kuljettaa turisteja Ruotsin ja Rovaniemen välillä, voisi aikataulumahdollisuus näyttää vaikka tämäntapaiselta:

Tukholma 22.32 - 10.45 Boden 11.00 - 12.30 Haaparanta 12.50 -15.30 Rovaniemi 19.15 - 19.55 Haaaparanta 20.15  - 21.45 Boden 22.11 - Tukholma 9.22

Ruotsissa Ruotsin aika. Yhteydet ovat myöhemmillä yöjunilla, koska turistit eivät varmaan halua herätä klo 5-6 aikoihin.  Oletan, että turistit yöpyisivät Rovaniemellä vähintään yhden yön.

Jos haluaa katsoa aikataulua yhteydelle, jossa on "liian pitkä" odotus, pitää Haaparannan ja Bodenin väli katsoa ylempänä linkkamistani aikatauluista 34, mutta Bodenin ja Tukholman väli taulusta 35.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2020, 18:55:35 kirjoittanut Jouni Seilonen » tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #11 : Marraskuu 30, 2020, 09:13:31 »

Aikatauluun ei ole merkitty yhteyksiä, joissa odotusaika on "liian" pitkä. Kummaltakin Bodeniin saapuvalta yöjunalta voi jatkaa pitkän odotuksen jälkeen junalla Haaparannalle, paitsi sunnuntaisin vain myöhemmältä. Esimerkiksi maanantaista perjantaihin aikaisemmalla yöjunalla tultaessa odotus on kello 5.43-8.25 ja myöhemmällä tullessa 10.45-13.27. Paluusuunnassa myöhemmälle yöjunalle on yhteys vain sunnuntaisin. Päivän viimeisellä junalla Haaparannalta ehtii aikaisempaan yöjunaan maanantaista lauantaihin.

Tornion ja Rovaniemen välillä on perinteisesti ollut vain vähän linja-autoyhteyksiä, joten tuskin junamatkustajiakaan olisi  paljon suorassakaan junassa. Jos kuitenkin halutaan yrittää kuljettaa turisteja Ruotsin ja Rovaniemen välillä, voisi aikataulumahdollisuus näyttää vaikka tämäntapaiselta:

Tukholma 22.32 - 10.45 Boden 11.00 - 12.30 Haaparanta 12.50 -15.30 Rovaniemi 19.15 - 19.55 Haaaparanta 20.15  - 21.45 Boden 22.11 - Tukholma 9.22

Ruotsissa Ruotsin aika. Yhteydet ovat myöhemmillä yöjunilla, koska turistit eivät varmaan halua herätä klo 5-6 aikoihin.  Oletan, että turistit yöpyisivät Rovaniemellä vähintään yhden yön.

Jos haluaa katsoa aikataulua yhteydelle, jossa on "liian pitkä" odotus, pitää Haaparannan ja Bodenin väli katsoa ylempänä linkkamistani aikatauluista 34, mutta Bodenin ja Tukholman väli taulusta 35.


Löysin myös paluumatkan sunnuntaisin ja juhlapyhinä (=Soh) jossa odotusaika kohtuullinen Boden C:ssä. Eli yksi junayhteys viikossa osuudelle missä ei ole ollut junaliikennettä 30 vuoteen, on hyvä avaus.

tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 173


« Vastaus #12 : Tammikuu 28, 2021, 15:32:56 »

Tåg-lehden numerossa 9 näyttää olleen juttu tulevasta Haaparannan liikenteestä. Norrtågin kerrotaan saaneen viime kesänä kolme käytettyä Reginatåg X52 -junaa Upptågilta. Niiden interiööriä kerrotaan muutetun niin, että junissa on mm. uusi bistro. Lehden mukaan Norrtågin kaikissa Regina- ja Coradia Nordic -junissa tulee olemaan täysimittainen (fullvärdig) bistro. Kun silloinen Tågkompaniet liikennöi kesällä 2000 jonkin aikaa Luulaja-Haaparanta-junaa, siinä myytiin voileipiä. Onkohan kellään kokemusta Norrtågin bistrosta?

Lehden mukaan suunnitteilla on, että ensi vuonna liikennettä lisättäisiin kolmesta viiteen vuoropariin päivässä, jolloin yhteydet  yöjunille saattavat parantua.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #13 : Helmikuu 21, 2021, 08:32:37 »


Arvaa kuka kävi kylässä Haaparannassa Ruotsin puolella ?

https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/152339329_3746919012033670_4067035794856320489_o.jpg?_nc_cat=106&ccb=3&_nc_sid=825194&_nc_ohc=USRWc8GoYNIAX_NAPUx&_nc_ht=scontent.fhel1-1.fna&oh=76b9e3bf81fcdc525bf38f7bf4699b1b&oe=60583232
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #14 : Huhtikuu 01, 2021, 07:27:04 »



nyt se alkaa, eli junaliikenne Haaparantaan

https://www.jarnvagsnyheter.se/20210331/11708/premiar-norrtag-pa-haparandabanan
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #15 : Huhtikuu 01, 2021, 10:05:12 »


Tiesittekö että Tornion kaupungissa on aloitettu nimienkeräys jossa vaaditaan kaupungin liittämistä Ruotsiin.

Tämä mm siksi että pääkaupunkiin pääsisi silloin junalla kun taas Suomessa se ei  ole mahdollista. Pyörittää silmiään
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #16 : Huhtikuu 01, 2021, 16:39:40 »

Onkos muuten kukaan Tornion suunnan kirjeenvaihtajista kuullut että joku olisi vetänyt (paketti)autolla rautatiesillasta yli viime aikoina? Sellaista huhua kuulin jälkikasvulta että joku nuuskakuski olisi käynyt sillä tavalla Haaparannalla? Kävellenhän tuosta on vissiin aika monikin mennyt nuuskat repussa.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 383


« Vastaus #17 : Huhtikuu 02, 2021, 08:17:38 »


Tiesittekö että Tornion kaupungissa on aloitettu nimienkeräys jossa vaaditaan kaupungin liittämistä Ruotsiin.

Tämä mm siksi että pääkaupunkiin pääsisi silloin junalla kun taas Suomessa se ei  ole mahdollista. Pyörittää silmiään


Eikö Kolarin junalla ole aina päässyt? Ei nyt joka tunti ja itäinen asema on muutaman kilometrin päässä, mutta on Suomessa monta paikkakuntaa, josta on kymmeniä kilometriä lähimmälle asemalle.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #18 : Huhtikuu 02, 2021, 09:46:58 »


Tiesittekö että Tornion kaupungissa on aloitettu nimienkeräys jossa vaaditaan kaupungin liittämistä Ruotsiin.

Tämä mm siksi että pääkaupunkiin pääsisi silloin junalla kun taas Suomessa se ei  ole mahdollista. Pyörittää silmiään


Eikö Kolarin junalla ole aina päässyt? Ei nyt joka tunti ja itäinen asema on muutaman kilometrin päässä, mutta on Suomessa monta paikkakuntaa, josta on kymmeniä kilometriä lähimmälle asemalle.

Totta mutta se ei kulje joka päivä.

Mutta kai sä muistat mikä päivä eilen oli, silloin näkyi siellä täällä kummallisia uutisia. Tässä esim linkki ruotsalaiseen SJK:n Postvagnen foorumiin eilispäivältä:

https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/19666-Sn%C3%A4llt%C3%A5get-till-Lissabon!


tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 239


« Vastaus #19 : Huhtikuu 02, 2021, 14:27:13 »

Onkos muuten kukaan Tornion suunnan kirjeenvaihtajista kuullut että joku olisi vetänyt (paketti)autolla rautatiesillasta yli viime aikoina? Sellaista huhua kuulin jälkikasvulta että joku nuuskakuski olisi käynyt sillä tavalla Haaparannalla? Kävellenhän tuosta on vissiin aika monikin mennyt nuuskat repussa.
Ja Rainerin kommenttiin eilisestä päivästä, niin tää mun kysymys ei liittynyt eiliseen päivään, eli mua ei koitettu aprillata koska poitsu esitti tarinansa jo viikko sitten. Ja ilmeisesti kuvakin tilanteesta on ollut jossain sosiaalisessa mediassa.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 865


« Vastaus #20 : Huhtikuu 02, 2021, 17:22:16 »

Onkos muuten kukaan Tornion suunnan kirjeenvaihtajista kuullut että joku olisi vetänyt (paketti)autolla rautatiesillasta yli viime aikoina? Sellaista huhua kuulin jälkikasvulta että joku nuuskakuski olisi käynyt sillä tavalla Haaparannalla? Kävellenhän tuosta on vissiin aika monikin mennyt nuuskat repussa.
Ja Rainerin kommenttiin eilisestä päivästä, niin tää mun kysymys ei liittynyt eiliseen päivään, eli mua ei koitettu aprillata koska poitsu esitti tarinansa jo viikko sitten. Ja ilmeisesti kuvakin tilanteesta on ollut jossain sosiaalisessa mediassa.
Joo, sen uskon että Torniossa nuuskan salakuljettajilta ei konstit lopu. Kumma etteivät rajavartijat ole tilanteen tasalla?
tallennettu
Kari Juntunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #21 : Huhtikuu 02, 2021, 19:55:30 »

Haaparannan yhteyksistä Tukholmaan sen verran että yhteydet yöjunilta ja yöjunille varmasti on, vaikkei aivan välittömät. Boden on erinomainen paikka junan odottamisen kannalta, asema on keskustassa.
Haaparannan junien lähtöpaikka on Luulaja, ja sinne enin osa matkustajia on luonnollisesti menossa, kuten Pohjois-Suomessa mennään vaikka Ouluun. Norrtågin päiväjunat vievät myös Bodenista Uumajaan joka on Pohjois-Ruotsin keskuspaikkoja, yliopisto- ja keskussairaalakaupunki.
Mikä jäi kai yllä olevilta kirjoittajilta huomaamatta, Haaparannalta ja Haaparannalle muodostuu nyt ennen näkemätön junayhteys PÄIVÄJUNILLA Tukholmasta ja Tukholmaan asti. Sellaista ei ole ennen koskaan ollut. Matka on toki pitkä mutta Tukholma-Uumaja välillä mennään lujaa. Sundsvallin pohjoispuolella on edelleen tietty osuus mutkaista vanhaa paanaa käytössä jonka nykyaikaistaminen on suunnitelmissa, muistelen lukeneeni.
Haaparannalta aamulla lähtiessä ollaan siis illalla Tukholmassa ja päinvastoin. Suomen puolelle pitemmälle ei päiväyhteyksiä samana päivänä muodostu kun ei bussejakaan ole kulussa aamuvarhaisella eikä iltamyöhään.
Torniossa/Haaparannalla on kuitenkin kiva majoittua yöksi Hymyilee
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #22 : Huhtikuu 02, 2021, 22:03:51 »

Plussaa vielä siitä, että Haaparannan junien kalusto näkyy sikäläisessä avoimessa datassa (Oxyfi Trainpos API).

X52 9062 yöpyy Haaparannassa parhaillaan.


* Clipboard01.jpg (88.56 kilotavua, 485x720 - tarkasteltu 172 kertaa.)

* Clipboard02.jpg (83.16 kilotavua, 890x535 - tarkasteltu 178 kertaa.)
tallennettu
Kari Juntunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #23 : Huhtikuu 03, 2021, 19:20:16 »

Kuvaa ja taustatietoa matkustajaliikenteen avaamisesta Haaparannalle:

https://jarnvagar.nu/premiar-for-persontag-till-haparanda/
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #24 : Huhtikuu 05, 2021, 13:52:31 »

Kuvaa ja taustatietoa matkustajaliikenteen avaamisesta Haaparannalle:

https://jarnvagar.nu/premiar-for-persontag-till-haparanda/

Koskahan Vy aloittaa Suomessa liikennöinnin ?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haaparantaan junalla; Ruotsista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina