Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ministeriö selvittää henkilöliikenteen kilpailun  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Tammikuu 23, 2009, 15:31:52 »

Liikenneministeriö selvittää mahdollisuudet kilpailuttaa henkilöliikenne rautateillä. Ministeriön mukaan henkilöliikennettä kilpailutetaan jo useissa Euroopan unionin jäsenmaissa, joissa sen väitetään parantaneen palvelutasoa ja laskeneen hintoja. - Rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamiseen on Suomessa perinteisesti suhtauduttu kielteisesti, liikenneministeri Anu Vehviläinen sanoo. 

Suomessa vedotaan yhteen suureen kielteiseen esimerkkiin, joka on Britannian epäonnistuminen kilpailun avaamisessa. Britanniassa yksityiset junayhtiöt muun muassa laiminlöivät turvallisuusasioita.  Vehviläinen korostaa, ettei hän ole syöksemässä Suomen rautatieliikennettä vapaaseen kilpailuun. Hän pitää kuitenkin tärkeänä, että asia selvitetään kiihkottomasti ja asiaperustein.  Tavaraliikenne avattiin kilpailulle jo kaksi vuotta sitten. VR:lle ei ole kuitenkaan ilmaantunut kilpailijoita.

turun sanomat
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Tammikuu 23, 2009, 16:23:20 »

Ei liity suoraan tähän aiheeseen, mutta onko kellään kuvia joissa liikenneminsteriön tai kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön tai VR:n johtajia saapuisi JUNALLA johonkin aseman tms vihkiäistilaisuuteen. Virka-autolla nämä liikkuvat.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #2 : Tammikuu 24, 2009, 11:05:08 »

Suomessa vedotaan yhteen suureen kielteiseen esimerkkiin, joka on Britannian epäonnistuminen kilpailun avaamisessa. Britanniassa yksityiset junayhtiöt muun muassa laiminlöivät turvallisuusasioita.  Vehviläinen korostaa, ettei hän ole syöksemässä Suomen rautatieliikennettä vapaaseen kilpailuun. Hän pitää kuitenkin tärkeänä, että asia selvitetään kiihkottomasti ja asiaperustein.  Tavaraliikenne avattiin kilpailulle jo kaksi vuotta sitten. VR:lle ei ole kuitenkaan ilmaantunut kilpailijoita.

Tuossa puhutaan kymmenen vuotta vanhoilla tiedoilla. Rataverkkokin yksityistettiin Britanniasssa, ja siinä mentiin jo liian pitkälle. Se palautettiin kuitenkin valtion hallintaan. Suomessa rataverkkoa ei hyvin todennäköisesti koskaan tulla yksityistämään. Nykyään Briteissä matkustajamäärät ovat kasvaneet 30% mitä ne olivat valtionmonopolin aikaan.
tallennettu
Eero Heinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #3 : Tammikuu 24, 2009, 12:33:36 »

Ei liity suoraan tähän aiheeseen, mutta onko kellään kuvia joissa liikenneminsteriön tai kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön tai VR:n johtajia saapuisi JUNALLA johonkin aseman tms vihkiäistilaisuuteen. Virka-autolla nämä liikkuvat.

Muutamalta harrastajalta löytyy kuvia juurikin yllä mainitun Vehviläisen saapumisesta junalla Rantasalmelle Huutokoski-Savonlinna - radan perusparannuksen "harjakaisiin" viime syksynä. Junan virkaa toimitti radantarkastusvaunu Ttr1 51 EMMA, jonka kyytiin ministeri nousi Huutokoskella. Sinne hän matkusti Joensuusta normaalilla taajamajunavuorolla, joka teki ylimääräisen pysähdyksen Huutokoskella arvovaltaisen vieraan vaihtoyhteyden takia. Siitä ei ole tietoa muistiko taajamajunan "sihteeri" kuuluttaa Huutokosken vaihtoyhteyksistä... Hymyilee
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2009, 17:35:14 kirjoittanut Eero Heinonen » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 24, 2009, 13:01:35 »

Nykyään Briteissä matkustajamäärät ovat kasvaneet 30% mitä ne olivat valtionmonopolin aikaan.

Hyvä niin - mutta minkä verran liikenteenhoidon yksityistämisellä on tekemistä matkustajamäärien lisääntymisen kanssa onkin sitten toinen juttu. Asiaa ei liene Brittilässä tutkittu.

Suomessakin matkustajamäärät kasvavat vaikka liikennöintiä ei ole yksityistetty. Epäilenpä vahvasti, ettei sillä *kuka* hoitaa liikennettä ole mitään vaikutusta matkustajamääriin, sillä *miten* liikennettä hoidetaan puolestaan on.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #5 : Tammikuu 24, 2009, 13:39:42 »

Taitaa kuitenkin olla niin, että jos otetaan pitempi tarkastelujakso, esim. se missä Britannian matkustajamäärät ovat kasvaneet tuon 30%, Suomessa matkustajamäärät ovat pienentyneet?
tallennettu
Juhana Siren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #6 : Tammikuu 24, 2009, 17:56:12 »

Nykyään Briteissä matkustajamäärät ovat kasvaneet 30% mitä ne olivat valtionmonopolin aikaan.

Hyvä niin - mutta minkä verran liikenteenhoidon yksityistämisellä on tekemistä matkustajamäärien lisääntymisen kanssa onkin sitten toinen juttu. Asiaa ei liene Brittilässä tutkittu.

Suomessakin matkustajamäärät kasvavat vaikka liikennöintiä ei ole yksityistetty. Epäilenpä vahvasti, ettei sillä *kuka* hoitaa liikennettä ole mitään vaikutusta matkustajamääriin, sillä *miten* liikennettä hoidetaan puolestaan on.

Itse näkisin, että kysymys ei ole niinkään yksityistämisestä sinänsä kuin kilpailun tuomasta toimintatapojen mutoksesta. Yhden yksityisen operaattorin monopoli ei ole sen kummempi tilanne kuin yhden valtiollisen operaattorin monopoli. Kilpailu voi toteutua monella tavalla, esimerkiksi tilaaja-tuottaja-mallilla, jossa operaattorit kilpailutetaan pisteytettyjen tarjousten perusteella. Lopputuloksen kannalta vastaava muutos voisi kenties olla ohjatusti toteutettavissa valtiollisen operaattorin puitteissa ilman yksityistämistä tai kilpailuttamista. Se vaatisi asiaan perehtynyttä ja sitoutunutta johtoa, joka saisi myös henkilökuntaan ajetuksi uudenlaisen asenteen. Ei mikään helppo tehtävä sekään.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Tammikuu 24, 2009, 17:57:12 »

Taitaa kuitenkin olla niin, että jos otetaan pitempi tarkastelujakso, esim. se missä Britannian matkustajamäärät ovat kasvaneet tuon 30%, Suomessa matkustajamäärät ovat pienentyneet?

Saattaa olla. Ei ole käsillä tilastoja, joista tarkistaa. Entä sitten? Ei tälläkään ole mitään tekemistä sen kanssa kuka operoi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2426


« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2009, 18:56:19 »

Taitaa kuitenkin olla niin, että jos otetaan pitempi tarkastelujakso, esim. se missä Britannian matkustajamäärät ovat kasvaneet tuon 30%, Suomessa matkustajamäärät ovat pienentyneet?

Mikä ajanjakso? Esim. 1993 Suomessa 44,3 milj. matkaa ja 2007 jo 66,7 milj. matkaa. Tilastot 2001 alkaen löytyvät RHK:n sivuilta ja vuositilastoissa on aina myös edellisten vuosien tietoja mukana, eli käytännössä matkustajatilastoissa pääsee 1991 asti takaisinpäin.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #9 : Tammikuu 24, 2009, 22:57:43 »

Taitaa kuitenkin olla niin, että jos otetaan pitempi tarkastelujakso, esim. se missä Britannian matkustajamäärät ovat kasvaneet tuon 30%, Suomessa matkustajamäärät ovat pienentyneet?

Mikä ajanjakso? Esim. 1993 Suomessa 44,3 milj. matkaa ja 2007 jo 66,7 milj. matkaa. Tilastot 2001 alkaen löytyvät RHK:n sivuilta ja vuositilastoissa on aina myös edellisten vuosien tietoja mukana, eli käytännössä matkustajatilastoissa pääsee 1991 asti takaisinpäin.

Wikipedian artikkelissa http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Great_Britain esitetyn kaavion http://en.wikipedia.org/wiki/File:GBR_rail_passenegers_by_year.gif (ja ilmoitettujen lukuarvojen) mukaan matkojen määrä vuonna 1994 oli 735 milj. ja vuonna 2007 1232 milj. eli kasvu on todellisuudessa ollut n. 68 %. Ilmankos tuo 30 % tuntuikin kovin pieneltä, kun muistelee niitä tietoja, mitä aikaisemmin on ollut mm. wanhassa worgissa! Mistähän tuo 30 % mahtaa olla peräisin, näyttäisi suunnilleen vastaavan 2000-luvulla tapahtunutta kasvua.

Mitä Suomen tilastoihin tulee, RHK:n Suomen Rautatietilasto 2008 luvusta 7 "Historiallinen Katsaus" löytyy matkojen lukumäärä ja henkilökilometrit vuodesta 1862 alkaen!  Virnistää 
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2009, 00:25:44 kirjoittanut Tauno Hermola » tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 140


« Vastaus #10 : Tammikuu 26, 2009, 09:26:16 »

30% näyttäisi olevan suunnilleen kasvu lokakuusta 2002 jolloin Network Rail otti Britannian rautateiden hoitovastuun Railtrackilta. Jälkimmäinen oli pörssilistattu monopoliyritys, joka laiminlöi rataverkon ylläpitoa, edellinen taas on osinkoamaksamaton osakeyhtiö, jolla on listatut velvoitteet rataverkon hoidosta.
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #11 : Helmikuu 01, 2009, 17:28:47 »

Matti Vanhasen II hallituksen hallitusohjelman sivuilla 39-40 raideliikenteen kehittämisestä sanotaan näin:

”Raideliikennettä edistetään parantamalla rataverkon tasoa ja kattavuutta, jatkamalla sähköistysohjelmaa sekä luomalla edellytyksiä kilpailulle rautateillä. Henkilöliikenteen kilpailuun rautateillä varaudutaan yhteisölainsäädännön edellyttämällä tavalla ja aikataululla. Selvitetään mahdollisuudet kilpailuttaa rautateiden henkilöliikennettä erityisesti pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueella. Junien ostoliikennettä kehitetään vastaamaan paremmin alueellisia matkustustarpeita.”  http://www.aka.fi/Tiedostot/Strategiat/hallitusohjelma2007.pdf

Yhteisölainsäädännöllä tarkoitetaan sitä, mitä kaikkea EU:sta asian suhteen johtuu. Tällä hallituksella on nyt noin kaksi vuotta aikaa toteuttaa ohjelmansa tämä kohta. Joskin eihän siinä oikeastaan sitouduta kovinkaan vahvasti mihinkään. Mutta katsotaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Helmikuu 04, 2009, 09:25:08 »

Selvitystyöryhmästä tarkemmin:

http://www.lvm.fi/web/fi/tyoryhmat/tyoryhma/view/780963
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ministeriö selvittää henkilöliikenteen kilpailun  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina