Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: TS: Raidealalla tulehtuneet tunnelmat VR:n ympärillä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« : Marraskuu 30, 2020, 16:48:11 »

Näkökulma: Raidealalla tulehtuneet tunnelmat VR:n ympärillä – virkamiesten suita tukittu, jäljet johtavat Marinin hallitukseen

Turun Sanomissa julkaistu näkökulma käsittelee rautatiepiireissä tuttua aihetta: VR:n monopolia sekä henkilöliikenteessä että pitkälti myös rautatieasioista tiedottamisessa.

Artikkeli on luettavissa kokonaan Turun Sanomien maksumuurin takana.

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/5149810/...jaljet+johtavat+Marinin+hallitukseen

// linkki lyhennetty
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2020, 20:21:27 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Marraskuu 30, 2020, 17:09:28 »

Onko artikkeli/referaatti kopioitavissa tänne maksumuurin takaa?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #2 : Marraskuu 30, 2020, 19:25:11 »

Onko artikkeli/referaatti kopioitavissa tänne maksumuurin takaa?

Tekijänoikeudet! Ne taitavat aiheuttaa raboituksia kopiointiin.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #3 : Marraskuu 30, 2020, 19:27:19 »

Tekijänoikeudet! Ne taitavat aiheuttaa raboituksia kopiointiin.

Parilla omin sanoin kirjoitetulla lauseella voinee kuitenkin avata, mistä on kyse. Liittynee ilmeisesti taannoiseen Eil-letkaan kohti Lahtea?
tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 88


« Vastaus #4 : Marraskuu 30, 2020, 19:55:11 »

Artikkelin laaja kopioiminen ei tosiaan ole suotavaa eikä sallittuakaan, mutta artikkelin referoiminen "omin sanoin" on sovelias menettely. Parin lauseen mittaisia lainauksia toisen tekstistä voi tietenkin liittää omaan tekstiin sitaattina.

Noin yleisesti ottaen vaikuttaa siltä, että some on johtanut yhä laajempaan toisen tuottaman sisällön julkaisemiseen ja ainakaan pienemmillä lehtitaloilla ei ole resursseja vahtia oman sisältönsä käyttöä netin alustoilla.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #5 : Marraskuu 30, 2020, 20:43:37 »

Eräs kanssaharrastaja lähetti jutun nähtäväksi. Lyhykäisyydessään:

Turussa oli kaksi vaunuletkaa, joista toinen siirtyi Lahteen. Samaan aikaan VR:ltä väitettiin, ettei toista ollut tarkoituskaan siirtää mihinkään, vaikka siirrolle oli haettu jo ratakapasiteettikin. Jutussa kerrotaan Bernerin kalustopankin olleen viimeistä silausta vaille valmis, mutta sitten hallituskokoonpanon muutos vei tilanteen takaisin VR:n monopoliin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2020, 20:58:20 kirjoittanut Teemu Sirkiä » tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #6 : Marraskuu 30, 2020, 21:01:41 »

Siteeraan Turkkarin jutusta vielä tällaisen varsin olennaisen kohdan:
--
"Kun hallitusvalta vaihtui, heiluri heilahti täysillä takaisin VR-asentoon.

Seurasi kurinpalautus. Raidealan virastoissa laumasta jo kerran karanneet on huudettu ja peloteltu takaisin VR:n taakse. Virkamieskommunikointia virastojen välillä on johtajien mahtikäskyillä rajoitettu. Jokaista virkamiestä on käsketty pyytää toimittajia lähettämään VR:ää koskevat kysymyksensä sähköpostilla, jotta esimiehet voivat tarvittaessa sensuroida vastaukset.
"
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #7 : Marraskuu 30, 2020, 22:17:55 »

Siteeraan Turkkarin jutusta vielä tällaisen varsin olennaisen kohdan:
--
"Kun hallitusvalta vaihtui, heiluri heilahti täysillä takaisin VR-asentoon.

Seurasi kurinpalautus. Raidealan virastoissa laumasta jo kerran karanneet on huudettu ja peloteltu takaisin VR:n taakse. Virkamieskommunikointia virastojen välillä on johtajien mahtikäskyillä rajoitettu. Jokaista virkamiestä on käsketty pyytää toimittajia lähettämään VR:ää koskevat kysymyksensä sähköpostilla, jotta esimiehet voivat tarvittaessa sensuroida vastaukset.
"

Tämähän on keskiverto virkahenkilölle melkoinen helpotus. Se mikä aiemmin on ollut käytäntö, ei sääntö. Nyt se on jo määräys. Tällänen sekatyömies saattaa saada nyrkkiä päähänsä jos menee tärvelemään kallista tuotantokalustoa tai kertomaan vääriä asioita. No pyydän virkasuhdetta kun seuraavan kerran tulee joku keikka, saas nähä tuleeeko heti nenä kipeeks vai miten käy Virnistää
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #8 : Joulukuu 08, 2020, 20:20:44 »

Turun Sanomat jatkaa VR:n romutusinnosta

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/...Yhtio+kiistaa+aiemmin+valehdelleensa+letkan+siirrosta

Tiivistelmä:

VR lähti maanantaina aamupäivällä kuljettamaan toistakin Eil-vaunuletkaa Turusta Kuusakosken romuttamolle. TS:n tietojen mukaan VR:n johdon tapa kohdella valtion omaisuutta herättää tuohtumusta raidevirkamiesten ja jopa VR:n omien työntekijöiden parissa.

VR:n viestintäjohtaja Tatu Tuominen vahvistaa, että nyt matkaan lähtenyt letka kierrätetään varaosiksi edellisen letkan tavoin.

Tuominen vakuutti Turun Sanomien aiemman jutun yhteydessä, ettei Turussa seissyttä toista Eil-vaunuletkaa oltu siirtämässä mihinkään. Nyt hän tarkentaa lausuntoaan:
- Tarkistin sen silloin, ja silloin se ensimmäinen letka oli lähdössä, mutta se toinen letka ei ollut lähdössä. Siis sinä päivänä. Se letka ei ollut silloin lähdössä, ja siihen silloin vastasin, Tuominen toteaa.


VR saneerasi nyt romutettavat Eil-vaunut vuosina 2011-2013. VR:n mukaan kyse oli lähinnä kevyestä ehostuksesta, jolla vaunut muutettiin yhtiön uuden vihreän brändin mukaiseen kuosiin. Turun Sanomien lähteiden mukaan totuus on toinen ja kyse oli käytännössä täyskunnostuksesta. TS:n lähteiden antaman arvion mukaan kunnostustyö maksoivat 100 000-200 000 euroa per vaunu. Kokonaiskustannukset olisivat nousseet siis vähintään viiteen miljoonaan euroon.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #9 : Joulukuu 08, 2020, 20:22:57 »

TS:n jutussa mainittiin myös Hyvinkään konepajalle tehty opinnäytetyö Eil-vaunujen saneerauksesta.

Työ on luettavissa linkistä:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/40218/Rintamaki_Tapio.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Opinnäytetyössä käsitellään konepajan vanhan takomorakennuksen muuttamista keskitetyksi
henkilövaunujen purkuprosessisoluksi niiden tullessa konepajalle täyskorjaukseen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: TS: Raidealalla tulehtuneet tunnelmat VR:n ympärillä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina