Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Aikatauluharrastus, kun VR ei tuota enää yleisöaikatauluja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Torbjörn Sandell
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 61


« : Joulukuu 17, 2020, 09:30:08 »

Moi arvon harrastajakollegat!

Oma rautatieharrastukseni keskittyy enimmäkseen aikatauluihin ja niiden muutosten seuraamiseen. Tätä olen tehnyt vuodesta 1992 alkaen, kun ostin Kokkolan rautatieaseman lipunmyynnistä ensimmäisen oman taskuaikatauluni viidellä markalla.

Elämän ruuhkavuosista riippumatta olen viimekin vuosina yrittänyt aina pysyä kärryillä viimeisimmistä muutoksista aikataulurakenteeseen. Nyt kuitenkin VR on ilmeisesti kokonaan lopettanut yleisöaikataulujen julkaisemisen, ja rautatieaikataulut löytyvät vain ad hoc -tyyppisesti VR:n nettisivujen matkahausta. Toki aikataulut löytyvät myös avoimena datana, mutta siitäkin ne löytyvät vain ns. päiväkohtaisesti, ja saadakseen selvää kokonaisuudesta pitäisi kahlata koko viikon tiedot läpi. Sekin on haastavaa, kun ei jatkossa ehkä oikein tiedä, mitkä aikataulujen muutospäivät ovat.

Kaiken kaikkiaan koko harrastuksesta alkaa mennä maku. Silti haluaisin jatkaa, ja tässä tulenkin koko tämän tekstin pihviin:

Miten sinä, rautatieaikatauluja harrastava kollega, aiot jatkaa harrastusta? Mitä vinkkejä sinulla on siihen, mistä jatkossa löydän kaipaamani tiedot? Nettisivut, julkaisut ym. Ja löytyvätkö jostain tiedot nimenomaan aikataulumuodossa, vai pitääkö ruveta kokoamaan itselleen aikataulut raakadatan perusteella (mikä on aika työlästä).
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 389


« Vastaus #1 : Joulukuu 17, 2020, 09:42:50 »

Minä olin tutkinut aikoinaan vanhan Pohjanmaan radan (Tpe-Hpk-Vs, ja myös Sk-Ol) aikatauluja. Kahlattuani aina vuodesta 1883 niin pitkään kuin oli ylipäätään mahdollista, sain käsityksen liikenteen kehittymisestä ja nopeutumisesta sekä aina niin ihanista Jy ja Pko oikoratojen tuomista muutoksista.

Joistakin tein työpaikan CAD:illa (luvan saatuani!) myös graafisia aikatauluja, omalla ajallani. Se oli helposti järjestetty, kun työmatkaa oli vain 400 metriä.

Enää en tee sitä, koska sitä en voi vanhaan tapaani tehdä! Juuri tällaisen palveluinnon puutteen vuoksi: pitäköön VR tunkkinsa!
tallennettu
Jukka Martio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2020, 12:20:59 »

Tämä on todella kiusallinen ongelma kuvaten nykyistä kulttuuria Suomessa. Aikataulut on kuitenkin kaukojunien osalta perinteiseen tapaan kuukausittain julkaistu kirjasessa "European Rail Timetable", jonka voi ostaa myös digimuodossa. En tosin ole hankkinut sitä tänä vuonna, joten en tiedä, onko entinen selkeä perinne jatkunut, sillä lienee tuohon julkaisuunkin vaikea saada aikatauluja. 
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 142


« Vastaus #3 : Joulukuu 17, 2020, 13:23:37 »

European Rail Timetable ilmestyy digitaalisena kuukausittain ja painettuna joka toinen kuukausi. Tällä hetkellä koronan takia taitaa jokin numero puuttua.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #4 : Joulukuu 17, 2020, 13:27:44 »

Periaatteessa avoimen datan aikana on mahdollista ihan ohjelmallisestikin tuottaa siitä datasta aikataulukot jaettavaksi pdf-tiedostona. Onhan tämä kyllä jokseenkin käsittämätöntä, että VR ei sellaista pientä kehitystyötä ole halunnut tehdä.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #5 : Joulukuu 17, 2020, 13:48:13 »

Tein joskus tällaisen epävirallisen palikan:

https://juliadata.fi/aikataulutaulukko/?paiva=2020-12-17&mallijuna=25

Tuosta voi parametreja vaihtelemalla tehdä eri välejä, mutta nämä ovat aina päiväkohtaisia. Koodin saa halutessaan varastaa ja jatkojalostaa.
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #6 : Joulukuu 17, 2020, 16:03:57 »

Suosittelen vahvasti DB:n Persönlichen Fahrplan -palvelua. Sielä saa yhteysväliaikataulut haluamalleen yhteysvälille ja ajanjaksolle mistä tahansa Euroopassa, myös Suomesta. Ovat varsin selkeitä ja helposti saatavilla. Palvelu on vain saksaksi, mutta ei tuossa montaa sanaa tarvitse osata tai sanakirjasta katsoa. http://persoenlicherfahrplan.bahn.de/bin/pf/query-p2w.exe/dn
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #7 : Joulukuu 18, 2020, 07:46:30 »

Moi arvon harrastajakollegat!

Oma rautatieharrastukseni keskittyy enimmäkseen aikatauluihin ja niiden muutosten seuraamiseen. Tätä olen tehnyt vuodesta 1992 alkaen, kun ostin Kokkolan rautatieaseman lipunmyynnistä ensimmäisen oman taskuaikatauluni viidellä markalla.

Elämän ruuhkavuosista riippumatta olen viimekin vuosina yrittänyt aina pysyä kärryillä viimeisimmistä muutoksista aikataulurakenteeseen. Nyt kuitenkin VR on ilmeisesti kokonaan lopettanut yleisöaikataulujen julkaisemisen, ja rautatieaikataulut löytyvät vain ad hoc -tyyppisesti VR:n nettisivujen matkahausta. Toki aikataulut löytyvät myös avoimena datana, mutta siitäkin ne löytyvät vain ns. päiväkohtaisesti, ja saadakseen selvää kokonaisuudesta pitäisi kahlata koko viikon tiedot läpi. Sekin on haastavaa, kun ei jatkossa ehkä oikein tiedä, mitkä aikataulujen muutospäivät ovat.

Kaiken kaikkiaan koko harrastuksesta alkaa mennä maku. Silti haluaisin jatkaa, ja tässä tulenkin koko tämän tekstin pihviin:

Miten sinä, rautatieaikatauluja harrastava kollega, aiot jatkaa harrastusta? Mitä vinkkejä sinulla on siihen, mistä jatkossa löydän kaipaamani tiedot? Nettisivut, julkaisut ym. Ja löytyvätkö jostain tiedot nimenomaan aikataulumuodossa, vai pitääkö ruveta kokoamaan itselleen aikataulut raakadatan perusteella (mikä on aika työlästä).


HSL on menossa samaan suuntaan.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #8 : Joulukuu 18, 2020, 21:08:49 »

HSL on menossa samaan suuntaan.

Turussa FÖLI julkaisee, painaa ja jakaa kaikelle yleisölle ilmaiseksi Aikataulukirjaa, oispa vaan junia ja raitsikoita mukana...
https://www.foli.fi/fi/aikataulut-ja-reitit/aikataulut
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #9 : Joulukuu 19, 2020, 06:56:43 »

Turussa FÖLI julkaisee, painaa ja jakaa kaikelle yleisölle ilmaiseksi Aikataulukirjaa, oispa vaan junia ja raitsikoita mukana...
https://www.foli.fi/fi/aikataulut-ja-reitit/aikataulut

Ei tietääkseni jaa enää. Se pitää käydä itse hankkimassa.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sauli Vähäkoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #10 : Joulukuu 19, 2020, 08:47:37 »

Turussa FÖLI julkaisee, painaa ja jakaa kaikelle yleisölle ilmaiseksi Aikataulukirjaa, oispa vaan junia ja raitsikoita mukana...

Ja siitäkin oli jo uutinen, että tätä paperisen aikataulukirjan julkaisua suunnitellaan lopetettavaksi.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #11 : Joulukuu 21, 2020, 17:24:31 »

Ei tietääkseni jaa enää. Se pitää käydä itse hankkimassa.
No niinhän mä kyllä teinkin Hymyilee
tallennettu
Kari Juntunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #12 : Maaliskuu 01, 2021, 04:58:46 »

Kaukoliikenteen aikataulut onneksi julkaistaan taas 11.1.2021 alkaen, katso
https://www.vr.fi/aikataulut

Helsingin lähiliikennetauluja ei kuitenkaan ole julkaistu.
tallennettu
Torbjörn Sandell
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 61


« Vastaus #13 : Maaliskuu 24, 2021, 09:37:00 »

Kaukoliikenteen aikataulut onneksi julkaistaan taas 11.1.2021 alkaen, katso
https://www.vr.fi/aikataulut

Helsingin lähiliikennetauluja ei kuitenkaan ole julkaistu.

Kiitos tästä tiedosta, nyt on taas kivempi harrastaa juna-aikatauluja. Hymyilee

Huomasin kuitenkin tämän liian myöhään, sillä nyt tuolla sivulla löytyy aikataulut vain 28.3. alkaen. Onko joku kollega sattumoisin ottanut 11.1.–27.3. aikataulut talteen ja viitsisi jakaa niitä minulle?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1112


« Vastaus #14 : Maaliskuu 24, 2021, 11:14:53 »

Huomasin kuitenkin tämän liian myöhään, sillä nyt tuolla sivulla löytyy aikataulut vain 28.3. alkaen. Onko joku kollega sattumoisin ottanut 11.1.–27.3. aikataulut talteen ja viitsisi jakaa niitä minulle?

Tuolta löytyy:
--
https://web.archive.org/web/20210116123138/https://assets.ctfassets.net/gshi3wijcp49/473lXRkWafx63vLq5m9JJr/4d5bdd43d2cd2146c12481ed1e6d3065/VR_Aikataulutaulukot_11-01-2021_27-03-2021_v201218.pdf
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Aikatauluharrastus, kun VR ei tuota enää yleisöaikatauluja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina