Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dr - sarjojen "vaikuttavuus".  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« : Joulukuu 22, 2020, 22:18:32 »

Suomen rautateillä on ollut vain neljä "macho" - luokan dieselveturisarjaa. Dr 13, Uniikki Dr15 ja nykyiset Dr 18 & Dr20 Dieselit. Etenkin Dr 15 täysin uniikeilla äänillään sai aikaan jotakin todella syvällistä suomalaisessa 1981 rautatieharrastajassa. Noita ääniä ei unohda koskaan....
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2886


« Vastaus #1 : Joulukuu 23, 2020, 22:01:31 »

Dr19 taitaa sekin lukeutua tuohon sarjaan? Ainakin se on todella kohlon näköinen ja voimaa piisaa ilmeisesti enemmän kuin Dr18:ssa, mutta vähemmän kuin Dr20:ssä?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #2 : Joulukuu 25, 2020, 19:20:42 »

Dr19 vaikuttaa varsin suorituskykyiseltä, ainakin paperilla. Hyvä näin. Allekirjoittanutta on alkanut miellyttää eräs veturi-kombo, eli Sähkön ja dieselin yhdistelmä. Stadler toimitti HVLE:lle 10 kpl Co Co 2800 Diesel-hv yksilöä, joissa dieselin lisäksi 4000 kw sähkövedolla. Vastaavia (Bo Bo ja Co Co) on saatavilla myös muilta vetokalustotoimittajilta Euroopasta. Mikä jottei suomessakin?
tallennettu
Antti Laajalahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #3 : Tammikuu 10, 2021, 11:46:24 »

Muista ei ole kokemusta mutta kyllä Dr13 oli aikamoinen voimapohatta. Lämpimällä säällä kovassa nousussa saattoi käydä niin että ratamoottorien käämit lämpenivät ja sitä myötä käämien vastus kasvoi, voima väheni ja juna pysähtyi mäkeen. Kun ratamoottoreita jäähdytti suuntakahvan DT (dieselit tyhjäkäynnillä) asennolla reippailla kierroksilla, niin Dr13 vetäisi junan liikkeelle vastamäestäkin ja matka jatkui.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #4 : Tammikuu 11, 2021, 11:47:36 »

Onhan meillä myös Dr14, sinänsä ei ehkei niin linjaveturi mutta onhan siinä voimaa kohtuullisen hyvin vaihtotöihin.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1089


« Vastaus #5 : Tammikuu 13, 2021, 23:41:03 »

Oletteko täysin unohtaneet Dr12:n? Mielestäni oli 1!.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 479


« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2021, 17:21:02 »

Oletteko täysin unohtaneet Dr12:n? Mielestäni oli 1!.

Ainakin Dr12 on Dr-sarjoista ainoa, jonka voi väittää olleen valtakunnan tärkein veturi omana aikanaan. Se lienee myös A1-sarjan höyryvetureiden jälkeen suurin yksittäinen edistysaskel, mitä vetureiden kehityksessä on Suomessa nähty.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1998


« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2021, 17:26:28 »

Oletteko täysin unohtaneet Dr12:n? Mielestäni oli 1!.

Ainakin Dr12 on Dr-sarjoista ainoa, jonka voi väittää olleen valtakunnan tärkein veturi omana aikanaan. Se lienee myös A1-sarjan höyryvetureiden jälkeen suurin yksittäinen edistysaskel, mitä vetureiden kehityksessä on Suomessa nähty.

Joo ja sitten sen jälkeen on Dr16 yksi edistysaskel. Siitä onkin sitten jo vaikea sanoa onko mikään enää kehittynyt.
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2021, 15:41:32 »

Jorman tavoin myös minulle tulee mieleen ensimmäisenä Dr12, jos käytetään aloitusviestin määritelmää "macho" - vaikkei se mikään suorituskyvyn huipentuma ollutkaan, niin kokonaisvaikutelma veturista on moinen.
tallennettu
Timo Humalisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #9 : Tammikuu 16, 2021, 01:23:01 »

Pieni ajatusleikki.
Mikäli Dr12:t olisivatkin olleet kuten Dr15, olisiko näitä edelleen säännöllisessä ajossa suorituskyvyn ym. puolesta?
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 479


« Vastaus #10 : Tammikuu 16, 2021, 20:35:48 »

Mikäli Dr12:t olisivatkin olleet kuten Dr15, olisiko näitä edelleen säännöllisessä ajossa suorituskyvyn ym. puolesta?

Dr15 ehti ajaa 3,5 vuoden aikana noin 160000 km, johon määrään Dr12 ei tarvinnut 60-luvulla täyttä vuottakaan, joten ainakin ajomääristä päätellen kokonaisuus meni Dr15-veturissa huonompaan suuntaan.

Mutta olisiko Dr12 edelleen ajossa alkuperäismallisena, jos 80-luvun alussa olisi nähty tulevaisuuteen? Dr12 on vain vähän pienitehoisempi, kuin Dr16 tai Dr18 ja soveltuisi varmaan moneen tämän päivän raakapuujunaan, johon tarvitaan Dv12-pari. Tai 2*Dr12 veisi vähintään saman junan kuin 3*Dv12. Teholla ja vauhdilla ei ole dieselvetureissa enää niin väliä, kun matkustajajunakäyttöä on vain Kolarin radalla. Vaihtotyöt tehdään radio-ohjauksella, joten keskiohjaamon merkitys on vähentynyt eikä 20 t akselipainokaan juuri haittaa, koska A-radoilla liikennöinti on käynyt marginaaliseksi.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 799


« Vastaus #11 : Tammikuu 16, 2021, 21:17:37 »

Dr15 ehti ajaa 3,5 vuoden aikana noin 160000 km, johon määrään Dr12 ei tarvinnut 60-luvulla täyttä vuottakaan, joten ainakin ajomääristä päätellen kokonaisuus meni Dr15-veturissa huonompaan suuntaan.

Mutta johtuiko vähäinen ajomäärä siitä, ettei veturi olisi toiminut kunnolla, vai oliko se vain vähemmässä käytössä verrattuna Dr12-kiertoihin?
tallennettu
Timo Humalisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2021, 12:44:43 »

Unohtui mainita, että tietysti olisi käytetty lisääntynyttä voimaa vastaavia ajomoottoreita.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 479


« Vastaus #13 : Tammikuu 18, 2021, 12:04:40 »

Mutta johtuiko vähäinen ajomäärä siitä, ettei veturi olisi toiminut kunnolla, vai oliko se vain vähemmässä käytössä verrattuna Dr12-kiertoihin?

Kaippa Dr15-veturilla olisi ajettu paljon, jos se oikein hyvä olisi ollut. Yksittäiselle veturille on helpompi tehdä tehokas kierto kuin kokonaiselle sarjalle, koska voidaan valita parhaat junat päältä. Isommalla sarjalla osalle vetureista tulee pakosti ylimääräistä joutenoloa, koska junaliikenne jakaantuu epätasaisesti vuorokauden tunneille ja eri viikonpäiville. Helsinki-Seinäjoki-pikajunakokeissa Dr15-veturilla ajettiinkin erittäin tehokasta kiertoa. Koska koko käyttöajan kilometrit jäivät siitä huolimatta vaatimattomiksi niin ilmeisesti veturi seisoi suurimman osan 3,5 vuoden kokeilujaksosta.

Ratamoottoreiden kanssa oli vaikeuksia ainakin jonkin verran mutta onnistuttiinko veturin meluongelmaakaan ratkaisemaan tyydyttävällä tavalla lopuksikaan? Harrastajalle melu voi olla plussaa mutta kyllä 80-luvun vaatimustasolla jo pelkän kovan melun voidaan katsoa tekevän veturista tehtäväänsä soveltumattoman.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dr - sarjojen "vaikuttavuus".  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2021 Resiina