Mikäli Dr12:t olisivatkin olleet kuten Dr15, olisiko näitä edelleen säännöllisessä ajossa suorituskyvyn ym. puolesta?
Dr15 ehti ajaa 3,5 vuoden aikana noin 160000 km, johon määrään Dr12 ei tarvinnut 60-luvulla täyttä vuottakaan, joten ainakin ajomääristä päätellen kokonaisuus meni Dr15-veturissa huonompaan suuntaan.
Mutta olisiko Dr12 edelleen ajossa alkuperäismallisena, jos 80-luvun alussa olisi nähty tulevaisuuteen? Dr12 on vain vähän pienitehoisempi, kuin Dr16 tai Dr18 ja soveltuisi varmaan moneen tämän päivän raakapuujunaan, johon tarvitaan Dv12-pari. Tai 2*Dr12 veisi vähintään saman junan kuin 3*Dv12. Teholla ja vauhdilla ei ole dieselvetureissa enää niin väliä, kun matkustajajunakäyttöä on vain Kolarin radalla. Vaihtotyöt tehdään radio-ohjauksella, joten keskiohjaamon merkitys on vähentynyt eikä 20 t akselipainokaan juuri haittaa, koska A-radoilla liikennöinti on käynyt marginaaliseksi.