Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Miksi uudet operaattorit hankkivat ainoastaan diesel-vetokalustoa?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« : Joulukuu 25, 2020, 19:29:48 »

Onhan saatavilla ns. "multivetureita", eli tehokkaan dieselin ja tehokkaan sähkön yhtälöitä - yksissä kuosissa. Stadler, CZ-loko, jne- Newag, Siemens, Skoda, Softronic, jne - tarjoavat myös valmistamaansa vetokalustoa apudieseleillä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Joulukuu 25, 2020, 19:52:00 »

Uuden operaattorin on hankittava kalustonsa käytettynä, eikä tuollaisia hybridejä ole vielä saatavissa käytettyinä.

Kun operaattori on ollut olemassa vähän pidempään, se aika usein kyllä hankkii sähkökalustoa. Katso vaikka, millä Hectorrail nykyään ajaa. Tai Saksan monet yksityiset.

Suomessa on lisäksi ongelmana, että edes sähkökalustoa ei oikein saa käytettynä. Tänne ei useimpia EU-hyväksyttyjä veturimalleja voi ostaa, koska veturiin soveltuvia 1524 mm telejä ei ole saatavissa mistään. M62-, Ljudmilla-, TEM2- ja ČME3-vetureille on saatavissa EU-hyväksyttyjä 1524 mm telejä, niissä on sähköinen voimansiirto ja niitä on kaikkia paljon. Ainakin CZ lokon pitäisi olla kykeneväinen tekemään niiden alustalle myös sähkövetureita ihan kohtuulliseen hintaan. Sähköveturiosaamista heillä on ainakin jonkin verran olemassa. Saisivatkohan tehtyä belgialaisen 12-sarjalaisen muuntajan avulla Ljudmillasta sähköveturin? Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Miksi uudet operaattorit hankkivat ainoastaan diesel-vetokalustoa?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina