Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereella sattunut ensimmäinen raitiovaunukolari  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 214


« : Joulukuu 30, 2020, 12:22:35 »

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007711720.html

Tuota risteystä kyllä arvelinkin että siinä vielä kolahtaa, mutta että jo ennen liikennöinnin aloittamisa...

"Raitiovaunu on ajanut kolarin auton kanssa Hervannan valtaväylällä Muotialan liittymässä.

Pelastuslaitokselta vahvistetaan Aamulehdelle, että kolarissa on ollut osallisena auto ja raitiovaunu."
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #1 : Joulukuu 30, 2020, 12:46:26 »

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007711720.html

Tuota risteystä kyllä arvelinkin että siinä vielä kolahtaa, mutta että jo ennen liikennöinnin aloittamisa...

"Raitiovaunu on ajanut kolarin auton kanssa Hervannan valtaväylällä Muotialan liittymässä.

Pelastuslaitokselta vahvistetaan Aamulehdelle, että kolarissa on ollut osallisena auto ja raitiovaunu."

Tarkannetaan sen verran, että kyseinen auto oli taksi. Ihmettelen ettei ole aikaisemmin osunut, ja nyt vähän naurattaa että ammattiautoilijan kohdalle osui ensimmäinen Tampereen ratikka kolari. Luulisi että osaisivat olla tarkkana liikenteessä.
tallennettu

Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Joulukuu 30, 2020, 14:49:51 »

Näyttäisi siltä, että rampissa ratikka ja auto ovat ajaneet samaan suuntaan, kolarihetkellä auto on ajanut kohtisuoraan raitiovaunukiskojen yli. Arvaukseni tapahtuman kulusta karttatietojen ja Ylen valokuvien perusteella: Taksin kuljettaja lienee 2+2-kaistaisella tiellä katsonut vasemmalta tulevaa autoliikennettä ja unohtanut, että oikealta voi tulla ratikkaliikennettä. Osuma on tullut raitiovaunun oikeaan etukulmaan, eli arvatenkin auton oikeaan takakulmaan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #3 : Joulukuu 30, 2020, 18:50:39 »

Näyttäisi siltä, että rampissa ratikka ja auto ovat ajaneet samaan suuntaan, kolarihetkellä auto on ajanut kohtisuoraan raitiovaunukiskojen yli. Arvaukseni tapahtuman kulusta karttatietojen ja Ylen valokuvien perusteella: Taksin kuljettaja lienee 2+2-kaistaisella tiellä katsonut vasemmalta tulevaa autoliikennettä ja unohtanut, että oikealta voi tulla ratikkaliikennettä. Osuma on tullut raitiovaunun oikeaan etukulmaan, eli arvatenkin auton oikeaan takakulmaan.

Ratikka oli matkalla kohti keskustaa eli tuo kertomasi ei pidä paikkaansa. Taksi tullut Turtolan ramppia ja kohdannut 90 asteen kulmassa ratikkakiskot. Lisäksi siinä vilkkuu tasoristeyksen punaiset valot, jotka velvoittavat autoilijaa pysähtymään varoitusvalojen vilkkuessa.

Tuo tasoristeys on kieltämättä vaarallinen jos ja kun ratikat ajavat siinä täyttä vauhtia. Veikkaan ensimmäiseksi kuolonkolarin paikaksi. Etenkin jos tullaan kertomallasi tavoin rinnakkain kaupungin suunnasta ja autoilija jättää valo-ohjauksen huomioimatta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #4 : Joulukuu 30, 2020, 18:52:28 »

Tuohon tasoristeykseen haluttiin suunnitella puomit, mutta ehdotus ei mennyt läpi, koska se kuulemma heikentää rampin välityskykyä.

Sitten on myös niin, että tuollaisella tiukalla risteyskulmalla, minkä takia osa ylittäjistä ei näe radalle, ei pitäisi nykypäivänä suunnitella eikä hyväksyä tasoristeystä.
tallennettu
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 91


« Vastaus #5 : Joulukuu 30, 2020, 19:46:30 »

Tästä linkistä selviää risteyksen muoto.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007444726.html   
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #6 : Joulukuu 30, 2020, 20:23:29 »

Näyttää lähinnä samanlaiselta kohtauskulmalta, kuin Raaseporin surullisen kuuluisassa tasoristeysturmassa. Ilmeisesti osasta ajoneuvoja ei ole edes mahdollista nähdä riittävän hyvin radalle.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Joulukuu 30, 2020, 20:55:48 »

Näyttäisi siltä, että rampissa ratikka ja auto ovat ajaneet samaan suuntaan, kolarihetkellä auto on ajanut kohtisuoraan raitiovaunukiskojen yli. Arvaukseni tapahtuman kulusta karttatietojen ja Ylen valokuvien perusteella: Taksin kuljettaja lienee 2+2-kaistaisella tiellä katsonut vasemmalta tulevaa autoliikennettä ja unohtanut, että oikealta voi tulla ratikkaliikennettä. Osuma on tullut raitiovaunun oikeaan etukulmaan, eli arvatenkin auton oikeaan takakulmaan.

Ratikka oli matkalla kohti keskustaa eli tuo kertomasi ei pidä paikkaansa. Taksi tullut Turtolan ramppia ja kohdannut 90 asteen kulmassa ratikkakiskot.

Tuossa kohdassa keskusta on juurikin pohjoisessa päin, eli kyllä se ratikka on etelän suunnasta tullut, kuten taksikin. Taksi on liittymässä kääntynyt kohti etelää, kohti kehätietä ja Hervantaa.

Voit katsoa tästä kartalta, miltä tuo paikka näyttää: https://www.openstreetmap.org/#map=17/61.47924/23.82983 .
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #8 : Joulukuu 30, 2020, 21:35:32 »

Näyttäisi siltä, että rampissa ratikka ja auto ovat ajaneet samaan suuntaan, kolarihetkellä auto on ajanut kohtisuoraan raitiovaunukiskojen yli. Arvaukseni tapahtuman kulusta karttatietojen ja Ylen valokuvien perusteella: Taksin kuljettaja lienee 2+2-kaistaisella tiellä katsonut vasemmalta tulevaa autoliikennettä ja unohtanut, että oikealta voi tulla ratikkaliikennettä. Osuma on tullut raitiovaunun oikeaan etukulmaan, eli arvatenkin auton oikeaan takakulmaan.

Ratikka oli matkalla kohti keskustaa eli tuo kertomasi ei pidä paikkaansa. Taksi tullut Turtolan ramppia ja kohdannut 90 asteen kulmassa ratikkakiskot.

Tuossa kohdassa keskusta on juurikin pohjoisessa päin, eli kyllä se ratikka on etelän suunnasta tullut, kuten taksikin. Taksi on liittymässä kääntynyt kohti etelää, kohti kehätietä ja Hervantaa.

On se taksi aiemmin tullut tosiaan etelästä, mutta kääntynyt rampin kaartuessa jo sata metriä ennen tasoristeystä tulemaan lännestä.

Voit katsoa tästä kartalta, miltä tuo paikka näyttää: https://www.openstreetmap.org/#map=17/61.47924/23.82983 .

Kiitos vaan, mutta tuosta eri suuntiin päivittäin ajelen, niin tiedän aivan riittävän hyvin tuon paikan näkyvyydet. Nekalasta tulevien ramppi oikenee useita kymmeniä metriä ennen tasoristeystä eli ratikka tulee 90 asteen kulmassa. Missään tapauksessa ei ole kyse takaviistosta tulevasta kuten tässä joku epäili.

Kaupungista päin tultaessa tasoristeys on paljon vaarallisempi kun auto tulee rintarinnan ratikan kanssa ja sitten käännytään suoraan kiskojen ylitse. Monesta pakusta ja kuorma-autosta ei silloin näe lainkaan ratikan tulosuuntaan paitsi ehkä aivan viime metreillä.

Nyt tapahtuneessa kuljettajalla on useita kymmeniä metrejä aikaa havaita 90 asteen kulmassa tuleva ratikka.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #9 : Joulukuu 30, 2020, 22:22:13 »

Tässä vielä Aamulehdestä ilmakuva. Kuvassa näkyvä valkoinen pakettiauto on juuri ohittanut törmäyskohdan.

https://sndp.mediadelivery.fi/img/978/80ff1164-719d-5345-934e-4098e2ef2f60.jpg.webp


tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #10 : Joulukuu 30, 2020, 22:30:22 »

Kuvasta näkyy selvästi kuinka pohjoisesta Nekalantien rampille johtava tie on hyvin jyrkässä kulmassa suhteessa rataan. Rampilta tuleville ja etelään päin ajaville tien kulma on tosiaan oleellisesti parempi. Raitiovaunuille on tuossa asetettu 30 km/h nopeusrajoitus, mutta jää nähtäväksi lieventääkö se riskejä tarpeeksi.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #11 : Joulukuu 31, 2020, 00:10:36 »

Tuossa voisi olla tarpeellista käyttää ns. jokerivaloja.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #12 : Joulukuu 31, 2020, 00:49:09 »

Tuossa voisi olla tarpeellista käyttää ns. jokerivaloja.

Siinä on raitiovaunuvalot, jotka ovat periaatteessa sama asia kuin jokerivalot. Taksi on siis ajanut punaisia päin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #13 : Joulukuu 31, 2020, 06:08:56 »

Tuossa voisi olla tarpeellista käyttää ns. jokerivaloja.

Siinä on raitiovaunuvalot, jotka ovat periaatteessa sama asia kuin jokerivalot. Taksi on siis ajanut punaisia päin.

YLE: "Poliisin mukaan tapahtunutta tutkitaan taksinkuljettajan osalta epäiltynä liikenneturvallisuuden vaarantamisena."
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #14 : Joulukuu 31, 2020, 22:15:27 »

Ylen mukaan taksikuski on kertonut nähneensä punaiset liikennevalot, mutta jostakin syystä päättänyt kuitenkin ajaa päin punaisia.

Se on varmaan sitä ammattikuskien joustavaa ajotapaa, jota kovasti huutelevat sunnuntaikuskeilta.

https://yle.fi/uutiset/3-11720450
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #15 : Joulukuu 31, 2020, 22:51:05 »

Jos tuohon asentaa äänivaroituksen, luulee sattumasti paikalle tuleva ulkopaikkakuntalainen vastaavan olevan kaikkialla.

Ikävä asia siihen faktaan, että ihminen on sopeutuva tilanteeseen, muttei muutu suoraan tilanteiden muuttuessa. Koskipa nämä sitten autoilijaa, pyöräilijää tai päättäjää.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 679


« Vastaus #16 : Tammikuu 01, 2021, 10:25:01 »

Jos nykyistä kiistämätöntä turvallisuusongelmaa ei poisteta, saamme aikanaan lukea kuinka 70 km/h nopeudella tullut ratikka on ajanut täyden bussin tai vastaavan lävitse - sen mukaisin seuraamuksin.

Kun puomilaitoskin vaikuttaa ongelmalliselta tuollaiseen paikkaan (sellainen ehkä voisi olla liityntäkaistalla, jos tätä pidennetään riittävästi), kyselen eivätkö Hervannan valo- ja lasertieteilijät voisi kehittää hyödyllistä (tähänastisen leikittelyjen rinnalla): Laservalopuomi, jonka läpi ei vauhtisokeinkaan autoilija läpi aja.
Tietenkin ali- tai ylikulkusilta olisi vielä varmempi ratkaisu.

Määrätietoinen toiminta lienee turha toive. Ehkä etsitään sopiva syyllinen jo etukäteen. 
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #17 : Tammikuu 01, 2021, 10:31:36 »

Jos nykyistä kiistämätöntä turvallisuusongelmaa ei poisteta, saamme aikanaan lukea kuinka 70 km/h nopeudella tullut ratikka on ajanut täyden bussin tai vastaavan lävitse - sen mukaisin seuraamuksin.

Kun puomilaitoskin vaikuttaa ongelmalliselta tuollaiseen paikkaan (sellainen ehkä voisi olla liityntäkaistalla, jos tätä pidennetään riittävästi), kyselen eivätkö Hervannan valo- ja lasertieteilijät voisi kehittää hyödyllistä (tähänastisen leikittelyjen rinnalla): Laservalopuomi, jonka läpi ei vauhtisokeinkaan autoilija läpi aja.
Tietenkin ali- tai ylikulkusilta olisi vielä varmempi ratkaisu.

Määrätietoinen toiminta lienee turha toive. Ehkä etsitään sopiva syyllinen jo etukäteen. 

ratikalla on tuossa 30 km/t nopeusrajoitus, joten ei ole mahdollista ajaa 70:ää.

Ja taksisuharithan ovat aina ajamassa punaisia päin, joten mikään ei estä onnettomuuksia.

Määrätietoinen toiminta on jo tehty.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 679


« Vastaus #18 : Tammikuu 01, 2021, 10:58:49 »

Turvallisuuskulttuurinne on siis Tsernobylistä. Luen juuri mielenkiintoista kirjaa siitä.
Sielläkään ei otettu huomioon, että piittaamattomuutta esiintyy ja huolimattomuus on ihmisten toinen luonto, myös raittiina ollessaan.
tallennettu
Teemu Lokka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #19 : Tammikuu 01, 2021, 12:43:30 »

Ylen mukaan taksikuski on kertonut nähneensä punaiset liikennevalot, mutta jostakin syystä päättänyt kuitenkin ajaa päin punaisia.

Se on varmaan sitä ammattikuskien joustavaa ajotapaa, jota kovasti huutelevat sunnuntaikuskeilta.

https://yle.fi/uutiset/3-11720450

Omien tietojen mukaan kuljettaja olisi näitä uusia yrittäjiä jotka tulivat 1.7.2018 alalle. Kuvien perusteella ei ole kovinkaan nuori henkilö. Joten en ihemttele tapahtunutta. Helsingissä pasilan aseman sillalla melkein joka viikko joku kääntää ratikan eteen kun on kääntymässä taksiasemalle. Onneksi osumia on tullut harvakseltaan. Tosin pari tapausta päätynyt mediaan kun takana tulevalla ollut kojelautakamera päällä.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #20 : Tammikuu 01, 2021, 12:51:55 »


Tietenkin ali- tai ylikulkusilta olisi vielä varmempi ratkaisu.

Määrätietoinen toiminta lienee turha toive. Ehkä etsitään sopiva syyllinen jo etukäteen.  

Jos tarkastelet edellä nähtyä Simo Virtasen kuvaa, havaitset varmasti ne puutteet, miksi eritasoylikäytävää ei voitu toteuttaa järkevästi.
Ratikan puolesta se olisi tullut kohtuuttomana kaltevuutena. Onneksi äkkijyrkää kiihdytyskaistaa voi jatkaa (?) pidemmäksi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #21 : Tammikuu 04, 2021, 09:25:40 »

Turvallisuuskulttuurinne on siis Tsernobylistä. Luen juuri mielenkiintoista kirjaa siitä.
Sielläkään ei otettu huomioon, että piittaamattomuutta esiintyy ja huolimattomuus on ihmisten toinen luonto, myös raittiina ollessaan.

Eikö ratikan 30 km/h nopeusrajoitus ole juurikin sitä huomioon ottamista? Sillä vauhdilla ei todennäköisesti lähde keneltäkään henki, mutta 70:ssä tapahtuva kylkikolari on niin tuhoisa, että hengenlähtö on enemmän kuin todennäköistä.

Rautateillä turvallisuuskulttuuri sallii sen, että luotijunat suihkivat 140 km/h vartioimattomien tasoristeysten läpi. Jos neukkukulttuuria hakee niin ehkä sinne päin kannattaisi suunnata katse tamperelaisten ratikan sijasta.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 679


« Vastaus #22 : Tammikuu 04, 2021, 14:36:13 »

Toki 30 km/h rajoitus vähentää vahinkojen mahdollisuutta ja vakavuutta.
Rautateiden turvallisuuskulttuuri on jo vuosikymmeniä ollut tasoristeysten poistaminen, tai vähäisen tie- ja junaliikenteen tasoristeyksissä varustaa ne puomeilla, tai vielä vähäisemmän tieliikenteen tapauksessa vähintäänkin toteuttaa risteys oikeaoppisesti (eikä niinkuin oli Raaseporissa). ja varustaa se varoituslaitteilla.

Tasoristeysten eliminointi on ymmärtääkseni toteutunut Suomessa luotijunaliikenteen radoilla joko kokonaan, tai jossain erikoistapauksissa kenties vielä puomilaittein.
Kyseinen ratikan tuoma tasoristeys on LISÄTTY tasoristeys.
Se on vailla puomeja, varustettuna varoitusvaloilla joiden ensimmäinen varoitusaste ei ole kirkkaan selvä ja lisäksi ennestään outo valtaosalle paikallisista.

Risteyksen tiegeometria on huono: Samaa heikkoutta kuin Raaseporissa, mutta autoliikennettä on tuhatkertaisesti Raaseporiin verrattuna. Ratikkaliikenteen alettua on sitäkin kaksisuuntaisesti kahdella raiteella, ainakin satakertaisesti Raaseporiin verrattuna.
Ratikan nopeusrajoitus vähän auttaa, mutta mustaksi maalattu ratikan nokka vaikeuttaa sen havaitsemista huonon näkyvyyden keleillä.

On täsmäosuvaa kutsua tällaista suunnitteluasennetta Tsernobylin turvallisuuskulttuuriksi - ennen jysäystä siis.
Jysäyksen kärsimisen jälkeen turvallisuuskulttuuri muuttui mm. Ukrainassa.

Tampereelle palaten, osavastuulta ei välty sillä, että varomaton autoilija tuomitaan tieliikennelain perusteella luultavasti aina syylliseksi risteysonnettomuuteen.
Ratikkaliikenne on kumpaankin suuntaan pysähdyksissä joka kerta aika pitkään, ainakin silloin kun on ihmisiä puristuksessa alle jääneessä autossa tai on ruumiita.   
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #23 : Tammikuu 04, 2021, 19:30:27 »

Toki 30 km/h rajoitus vähentää vahinkojen mahdollisuutta ja vakavuutta.
Rautateiden turvallisuuskulttuuri on jo vuosikymmeniä ollut tasoristeysten poistaminen, tai vähäisen tie- ja junaliikenteen tasoristeyksissä varustaa ne puomeilla, tai vielä vähäisemmän tieliikenteen tapauksessa vähintäänkin toteuttaa risteys oikeaoppisesti (eikä niinkuin oli Raaseporissa). ja varustaa se varoituslaitteilla.

Tasoristeysten eliminointi on ymmärtääkseni toteutunut Suomessa luotijunaliikenteen radoilla joko kokonaan, tai jossain erikoistapauksissa kenties vielä puomilaittein.
Kyseinen ratikan tuoma tasoristeys on LISÄTTY tasoristeys.
Se on vailla puomeja, varustettuna varoitusvaloilla joiden ensimmäinen varoitusaste ei ole kirkkaan selvä ja lisäksi ennestään outo valtaosalle paikallisista.

Risteyksen tiegeometria on huono: Samaa heikkoutta kuin Raaseporissa, mutta autoliikennettä on tuhatkertaisesti Raaseporiin verrattuna. Ratikkaliikenteen alettua on sitäkin kaksisuuntaisesti kahdella raiteella, ainakin satakertaisesti Raaseporiin verrattuna.
Ratikan nopeusrajoitus vähän auttaa, mutta mustaksi maalattu ratikan nokka vaikeuttaa sen havaitsemista huonon näkyvyyden keleillä.

On täsmäosuvaa kutsua tällaista suunnitteluasennetta Tsernobylin turvallisuuskulttuuriksi - ennen jysäystä siis.
Jysäyksen kärsimisen jälkeen turvallisuuskulttuuri muuttui mm. Ukrainassa.

Tampereelle palaten, osavastuulta ei välty sillä, että varomaton autoilija tuomitaan tieliikennelain perusteella luultavasti aina syylliseksi risteysonnettomuuteen.
Ratikkaliikenne on kumpaankin suuntaan pysähdyksissä joka kerta aika pitkään, ainakin silloin kun on ihmisiä puristuksessa alle jääneessä autossa tai on ruumiita.    

Tšornobylin onnettomuudesta muuten korjaisin faktoja vähän: Neuvostoliitto halusi vierittää syyn yksittäisten työntekijöiden niskoille ja väitti turvallisuusohjeita ohitetun reippaalla kädellä, mutta itse asiassa onnettomuudessa oli kyse ensisijaisesti siitä, että reaktorissa oli vakava suunnitteluvirhe: Kun reaktorin tehoa halutaan vähentää säätösauvoilla, se hetkellisesti ensin kasvaa, koska säätösauvat syrjäyttävät niin paljon reaktiota hidastavaa vettä. Säätösauvojen kanssa on siis osattava olla maltillinen. Asiasta ei reaktoriin liittyvässä koulutuksessa oltu kerrottu, joten työntekijöillä ei ollut asiaan liittyen tietoa. Turvallisuusohjeiden mukainen säätösauvojen käyttö reaktion nopeaan hidastamiseen johtikin siis reaktion kiihtymiseen hallitsemattomaksi.

Se, että ydinreaktorissa on noin perustavanlaatuinen suunnitteluvirhe, oli Neuvostoliitolle hyvin nolo asia. Ja siksi asia vyörytettiin työntekijöiden syyksi. Sittemmin turvallisuusohjeita on parannettu ja käsittääkseni myös tehonottoa on muissa samanlaisissa reaktoreissa vähennetty, jotta muualla ei kävisi samaa, mikä Tšornobylissä kävi.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 679


« Vastaus #24 : Tammikuu 04, 2021, 21:27:59 »

Täydennän Tsernobylistä : Konkreettisesti onnettomuus tapahtui alasajokokeista, jotka suoritettiin paljolta hallitsemattomasti ja turvallisuusohjeiden vastaisesti. Niihin sotkeutui jopa politrukkeja, jotka eivät edes olleet paikalla ja joilla ei edes ollut mitään osaamista ydinvoimasta

Itse reaktori ei ollut vakaa kokeillun kaltaisissa tilanteissa, mutta tästä ollut edes tietämystä käyttäjillä ja asennekin oli väärä.  Neuvostosalailu oli jopa pimittänyt samantyyppisen tapahtuman, joka oli vuonna 1957 aiheuttanut lähes tuhoutumisen Sosnovyi Borissa 1957. Mitään siitä ei opittu, vaan salattiin puuttumatta perussyihin.
Perussyy katastrofiin oli väärä asenne koko neuvostolassa. Se johti puutteellisesti suunniteltuun voimalatyyppiin ja myös tämän varomattomaan käyttöön.

Erinomaisen selkeä kuvaus katastrofista, sen salailusta ja vaikutuksista on Serhii Plokhyn tutkimus Tsernobyl - ydinkatastrofin historia (Otava, 2020, 440s.). Kiinnostava, hyvin kirjoitettu, mutta hyytävä kertomus. Suosittelen vahvasti.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampereella sattunut ensimmäinen raitiovaunukolari  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina