Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Läpikuljettavat vaunut ja junat syntyivät 1800-luvulla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« : Helmikuu 22, 2021, 09:29:24 »

Historiikkien mukaan 'amerikkalaismalliset' läpikujettavat matkustajavaunut tulivat Suomessa käyttöön v. 1870, kun Pietarin-Riihimäen rautatielle hankittiin liikkuva kalusto. Vaunut olivat päätysillallisia ja keskikäytävällisiä. Sitä ennen, Helsinki-Hämeenlinna -rautatiellä, vaunut olivat sivuovellisia osastovaunuja. 

Läpikuljettava vaunumalli lie siis lähtöisin Ameriikoista. Amerikasta vaunumalli tuli lopulta myös konservatiiviseen Englantiin, joka oli perinteisesti sivuovellisten osastovaunujen maa. Vuonna 1897 Englannissa otettiin lehtitietojen mukaan käyttöön Amerikassa rakennettuja 'korridoorijunia'. (ks. lehtijuttu tuolla lopussa.) Korridoorivaunulla kaiketi yleensä tarkoitetaan sivukäytävällistä vaunua, jossa käytävän vierellä on osastoja.

Saksassa läpikuljettavat junat (Durchgangszug, D-zug) tulivat Wikipedian mukaan käyttöön  vuonna 1892. Keski- tai jopa sivukäytävälliset vaunut olivat arvatenkin käytössä jo varhemmin.

Suomessa sivukäytävälliset osastovaunut tulivat käyttöön v. 1898, kun siirryttiin boggie-vaunuihin. III luokassa oli tosin edelleen keskikäytävä. Mutta milloin sallittiinkaan koko junan läpikulkeminen, sitä en onnistunut omista muistiinpanoistani löytämään. Oletettavasti kuitenkin ravintolavaunujen myötä.

"Amerikkalaiset rautatiewaunut rupeawat yhä enemmän walloittamaan tilaa Englannissakin. Niinpä on Englannin kaattoisilla rautateillä otettu käytäntöön n. k. korridoorijunia, jotka kokonaan owat rakennetut Amerikassa. Eräs ammattilehti kertoo, että Englannissa ei koskaan ole nähty niin mukawaa ja komeasti sisustettua junaa; kaikki yksityiskohdatkin on taiteellisesti ja erityisellä aistilla tehty. Päinwastoin kuin Amerikassa, on tässä englantilaisessa junassa kolmannenkin luokan waunut erittäin komeasti rakennetut, owatpa mielä aistitkaammin sisustetut luin ylempien luokkien waunut. Junassa on sähköwalo; jokainen waunu tuottaa omissa akseleissaan tarwittawan sähkön, jota päiwälla kootaan akkumalaattoreihin."
Pohjalainen, 03.06.1897, nro 65, s. 3
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/565489?page=3
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #1 : Helmikuu 22, 2021, 12:49:25 »

Kaiken tietävä Wikipedia kertoo useamman artikkelin voimin englantilaisista läpikuljettavista vaunuista. Tässä yksi artikkeli. LNWR:n vaunukalustoa käsittelevä kirjallisuus on toinen hyvä lähde.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gangway_connection
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2423


« Vastaus #2 : Helmikuu 22, 2021, 15:24:24 »

Wiki on taas vähän sinnepäin. Englannin ensimmäiset telimatkustajavaunut tulivat 1870 (Festiniog Railway; luulisi olevat tuttua englantilaisille). Yhdysvalloissa B&O otti telivaunut käyttöön jo 1831.

Ensimmäinen vaunujen välinen suora yhteys (läpikuljettava juna) otettiin Yhdysvalloissa käyttöön kesäkuussa 1853.
tallennettu
Harri Helminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2021, 10:32:45 »

Näin koronaikaan osastolliset vaunut olisivatkin todella tarpeeseen..
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Läpikuljettavat vaunut ja junat syntyivät 1800-luvulla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina