Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Pakkanenko häiritsee  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« : Tammikuu 14, 2021, 23:00:06 »

Useampi Sm2-juna peruttu pakkasen kiristittyä mm. G9969 (Laa-Lh), G9972 linja-auto (Lh-Ri). H366 ja 368 (Kts-Kv) (perj. kaikki vuorot), H331 Lh-Kts, Z9876 ja Z9875 (Sm4) Lh-Hki-Lh, myös H429 (Tpe-Jy) peruttu.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2021, 23:16:39 »

Jotain häiriöitä tuntuu olevan...

S 955 vikaantui Karjaalla.

Yksi Sm4 taisi kyykähtää päivällä Hämeenlinnaan junassa R 9675 ja jätettiin sinne. Seurauksena M 9991 ja M 9992 peruttiin.

Hyvinkäällä T 3639 T 3681 ja T 7305 odottavat yhä vaihdevian korjaantumista.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2021, 00:41:38 »

Ennakoivaan kaluston "talvikunnossapitoon" toimittu,,, kuten aina ennenkin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Tammikuu 15, 2021, 17:25:44 »

Katselin tuossa klo 17 kohdilla, että Tapanilasta päin nilkutti Malmille päin Sm5-pari. Kilvet olivat pimeinä, matkustajia ei ollut kyydissä. Kaksi ovenavausnapeista paloi vihreinä, eli Tapanilassa näkyy joku yrittäneen avata junan ovia sen lipuessa hi-taas-ti laiturin ohi. Malmilla yritti moni matkustaja samaa, tietenkään kyytiin pääsemättä.

Edellä eli eteläpäässä oli Sm5 39, taaempana yksikkönä 33. Vauhtia oli _todella_ vähän. Hyppäsini polkupyörästimeni selästä pois ja kokeilin kävellä, ilmeni että Sm5 kulki lähes prikulleen kävelynopeuttani. Eli olisiko ollut 5 km/h. Päästyään Malmin laiturista ohi, n. klo 17:05, kiihdytti sitten vähän vähemmän naurettavan hitaaseen nopeuteen, joka tuntui olevan reipas pyöräilynopeus. Arvaisin, että ehkä 35 km/h.

Mikähän tässäkin saattoi olla takana, kuka osaisi heittää arvauksella?

EDIT: Tästä junasta näyttäisi olevan kyse: https://juliadata.fi/live/train?n=9180 . Kaluston numerot ja kulkuaika täsmäävät.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2021, 18:27:27 »

Okei, eli https://juliadata.fi/timetables?s=8685&d=15.1.2021&messages=1 kertoo, että

PLA - raideosuus 274 varautui.   15.1.2021 16:12:05
TKL - raideosuus V225 vapautui.   15.1.2021 16:12:24
PLA - raideosuus 084/274 varautui.   15.1.2021 16:55:02

Puistolan tulo-opastin on 274e, Puistolan lähtöopastin on P084. Tarkoittaako tämä, että tuo juna on ollut jumissa parisataa metriä Puistolasta pohjoiseen päin 43 minuutin ajan? Matkustajat kyydissä koti-ikävää itkien ja lunta kiroten? Kokoonpanona Juliadata.fi:n mukaan Sm5 78 + Sm5 09.

Perässä sitten joukko junia ollut todella todella jumissa? Myöhästymissyytä ei ole viitsitty kirjata, mikä on aika harmi. Puistola-Helsinki kesti tuolla junalla nyt 38 minuuttia, joka tuolla 14 km matkalla tekee keskinopeudeksi 22,11 km/h. https://juliadata.fi/timetables?s=8685&d=15.1.2021&speed=1 mukaan nopeus on välillä ollut kuitenkin n. 70 km/h, mutta sitten taas on jotain mossahtanut, ja ollaan hidastuttu kävelynopeuteen. Mistä viasta voi olla kyse?
Ja miksei tuota ole Oulunkylän jälkeen vedetty Ilmalaan pois muiden jaloista?

Fiksua on, että näemmä seuraava juna on odotellut Tikkurilan laiturissa siihen asti, että tuo hajonnut on ensin päässyt Puistolaan ja sieltä poiskin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #5 : Tammikuu 15, 2021, 18:32:31 »

Mikähän tässäkin saattoi olla takana, kuka osaisi heittää arvauksella?

Ei tarvitse arvailla: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007743160.html
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Tammikuu 15, 2021, 18:50:20 »

Porista lähtevä IC 466 oli peruttu aamulla. Sen kalusto siirtyi Sr1:n vetämänä tunnuksella MV 11948 Porista Tampereelle nopeudella 120 km/h. Siihen laitettiin Tampereella yksi vikaantunut Sr2 lisää ja kalusto lähetettiin Ilmalaan tunnuksella MV 11936 alennetulla nopeudella 80 km/h.

http://vaunut.org/kuva/144970?a=1
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Tammikuu 15, 2021, 18:59:05 »

Mikähän tässäkin saattoi olla takana, kuka osaisi heittää arvauksella?

Ei tarvitse arvailla: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007743160.html

Mitä ihmettä? Tuonhan korjaa kädenkäänteessä! Siellä on sisäpuolella lattianrajassa oven vieressä (muistaakseni vasemmalla puolella) kolmiavaimella käännettävä kytkin, jolla tuon törröttimen saa irti lukituksesta, jolloin sen voi työntää käsivoimin paikoilleen.
Eikö tätä ole kukaan tiennyt sen enempää veturin ohjaamossa, operaatiokeskuksessa kuin liikenteenohjauksessakaan?!

Tokihan jää voi aiheuttaa ongelmia, mutta sitten vaan kunnon tömäys (jalalla? Jollain painavammalla kivellä?) kohdassa, jossa ei ole laiturin reuna häiritsemässä, niiin eiköhän jäät murene?

Tuo invaramppiulokkeen jumiutuminen oli ainakin joskus vuosien 2012-2013 kohdalla sen verran tavallinen ongelma, että sen hoitaminen näytti hoituvan junan johtavalta konduktööriltä aivan rutiinilla. (Myös hänen puheistaan päätellen: Kun painoin C-vaunun invatörröttimen avaavaa sinistä ovenavausnappia, hän osasi jo etukäteen kertoa, että "jahas, jäätiinpä sitten tähän jumiin". Ja kun todella törrötin ei palannut sisään, samantien avasi sen lukituksen, survoi törröttimen paikoilleen ja väänsi kolmiolla törrötinlukituksen takaisin normaaliasentoon.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2021, 19:05:50 »

Kun konduktöörit poistettiin junista, eikö veturinkuljettajille olisi ehkä samalla voinut kertoa jotain siitä, miten matkustamon puolella tapahtuvia teknisiä ongelmia ratkaistaan? Tämä on ihan pöhkö turha ongelma ollut nyt.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #9 : Tammikuu 15, 2021, 21:16:24 »

Eikös osassa lähijunia ole pareittain kiertävät konduktöörit jotka tarkastavat liput? Onko heillä mitään osaa taikka arpaa tällaisissa tilanteissa?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #10 : Tammikuu 15, 2021, 21:32:20 »

IC 265 on lähdössä kolme tuntia myöhässä Helsingistä. SAA 60265 lähti Ilmalan ratapihalta 195 minuuttia myöhässä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #11 : Tammikuu 15, 2021, 22:03:21 »

Eikös osassa lähijunia ole pareittain kiertävät konduktöörit jotka tarkastavat liput? Onko heillä mitään osaa taikka arpaa tällaisissa tilanteissa?

Jos on joku jo viitisen vuotta sitten, eli varsinaisten konduktöörien aikaan (nykyiset lähiliikennekonduktöörithän eivät ole rautateitä koskevien sääntöjen tarkoittamassa mielessä konduktöörejä), lähiliikenteessä konduktöörinä töissä ollut, silloin toki varmaan ainakin ottavat kuljettajaan yhteyttä ja kertovat, mitä asialle voi tehdä. Ja ehkä saavat kuljettajalta pyynnön hoitaa homma kuntoon. Ne, jotka eivät ole käyneet sitä puoli vuotta kestänyttä konduktöörikoulutusta tai eivät ole työskennelleet Sm5-kaluston kanssa ennen kun konduktöörit poistettiin Sm5-junista, eivät toki voi mistään tietää, että tuo törrötinongelma olisi ratkaistavissa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #12 : Tammikuu 15, 2021, 22:39:30 »

269 autovaunujen liittämisessä tunti 20 minuuttia myöhään..
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #13 : Tammikuu 15, 2021, 23:05:41 »

Porista lähtevä IC 466 oli peruttu aamulla. Sen kalusto siirtyi Sr1:n vetämänä tunnuksella MV 11948 Porista Tampereelle nopeudella 120 km/h. Siihen laitettiin Tampereella yksi vikaantunut Sr2 lisää ja kalusto lähetettiin Ilmalaan tunnuksella MV 11936 alennetulla nopeudella 80 km/h.

http://vaunut.org/kuva/144970?a=1

Liittyy samaan hommaan http://vaunut.org/kuva/144972?u=3199&d=15.01.2021
tallennettu

Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #14 : Tammikuu 15, 2021, 23:24:41 »

Eilen G 9969:n Lappilaan jäänyt Sm2 ja sinne aamulla apuun mennyt V 11661:n Sm2 ovat ilmeisesti edelleen Lappilassa? Selittää vähän sitä miksi ei Kotkan radalla ajeta toistaiseksi.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #15 : Tammikuu 15, 2021, 23:36:32 »

Raideosuustietojen mukaan pääradan liikennepaikkojen keskellä olevia läpiajoraiteita Keravalla (602, 603), Järvenpäässä (711, 712), Saunakalliossa (731, 732) ja Hyvinkäällä (302, 303) ei ole käytetty keskiviikkoaamun jälkeen. Kaukojunat kulkevat siis lähiliikenteen raiteita.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #16 : Tammikuu 16, 2021, 00:11:38 »

Eilen G 9969:n Lappilaan jäänyt Sm2 ja sinne aamulla apuun mennyt V 11661:n Sm2 ovat ilmeisesti edelleen Lappilassa? Selittää vähän sitä miksi ei Kotkan radalla ajeta toistaiseksi.

Näyttäisi myös siltä, että 9917 / 15.1. on kadonnut jonnekin tuonne. Ja toimen raide ollut kiinni koko päivän.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #17 : Tammikuu 16, 2021, 00:20:19 »

Eilen G 9969:n Lappilaan jäänyt Sm2 ja sinne aamulla apuun mennyt V 11661:n Sm2 ovat ilmeisesti edelleen Lappilassa? Selittää vähän sitä miksi ei Kotkan radalla ajeta toistaiseksi.

Näyttäisi myös siltä, että 9917 / 15.1. on kadonnut jonnekin tuonne. Ja toimen raide ollut kiinni koko päivän.

Totta puhut. Siellä Lappila-Mommila välillä on nyt siis kolme kohmeista Sm2:ta...
tallennettu
Johan-Antti Wahlstén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #18 : Tammikuu 16, 2021, 12:45:29 »

IC 265 on lähdössä kolme tuntia myöhässä Helsingistä. SAA 60265 lähti Ilmalan ratapihalta 195 minuuttia myöhässä.

Tämän seurauksena IC 265 ja T 5158 kohtasivat Misissä, jälkimmäinen viivallaan.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #19 : Tammikuu 16, 2021, 19:31:27 »

Useampi Sm2-juna peruttu pakkasen kiristittyä mm. G9969 (Laa-Lh), G9972 linja-auto (Lh-Ri). H366 ja 368 (Kts-Kv) (perj. kaikki vuorot), H331 Lh-Kts, Z9876 ja Z9875 (Sm4) Lh-Hki-Lh, myös H429 (Tpe-Jy) peruttu.

16/1. Kotkan satamassa 6081 ja 6078 huurteisena virroittimen alhaalla. 6086 parkissa asemalla
tallennettu
Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #20 : Tammikuu 16, 2021, 19:48:44 »

Liittyneekö pakkasiin jollain tavalla? Juliasta olen havainnoinut, että viime päivinä on Hki - Roi/Ol ja vv.-Ic-junissa vetäjänä ollut varsin usein Sr2. Onko Sr3:issa ongelmia?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #21 : Tammikuu 16, 2021, 20:47:20 »

Useampi Sm2-juna peruttu pakkasen kiristittyä mm. G9969 (Laa-Lh), G9972 linja-auto (Lh-Ri). H366 ja 368 (Kts-Kv) (perj. kaikki vuorot), H331 Lh-Kts, Z9876 ja Z9875 (Sm4) Lh-Hki-Lh, myös H429 (Tpe-Jy) peruttu.

16/1. Kotkan satamassa 6081 ja 6078 huurteisena virroittimen alhaalla. 6086 parkissa asemalla

Tuohon Ilkan havaintoon liittyy seuraava liikennetiedote:
16.01.2021 klo 08.57 Muutoksia junaliikenteessä Kotka-Kotka satama -välillä
Korvaamme kaikki taajamajunat toistaiseksi Kotka-Kotka satama -välillä taksilla junan teknisen vian vuoksi.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #22 : Tammikuu 17, 2021, 12:34:25 »

Raideosuustietojen mukaan pääradan liikennepaikkojen keskellä olevia läpiajoraiteita Keravalla (602, 603), Järvenpäässä (711, 712), Saunakalliossa (731, 732) ja Hyvinkäällä (302, 303) ei ole käytetty keskiviikkoaamun jälkeen. Kaukojunat kulkevat siis lähiliikenteen raiteita.

Tämän havaitsee paikanpäälläkin siitä, että läpiajoraiteet ovat täysin hangen peitossa. Aika omanlaisensa näky. Hymyilee

Syynähän tähän on tietysti se, että vältetään vaihteiden kääntämisiä paikoissa, joissa ei liikenteenhoidollisesti ole tarvetta normaalisti järjestää junien ohituksia toisistaan.
tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 340


« Vastaus #23 : Tammikuu 17, 2021, 15:53:54 »

16/1. Kotkan satamassa 6081 ja 6078 huurteisena virroittimen alhaalla. 6086 parkissa asemalla

Sm2:t 6059 ja 6083 lähtivät hakemaan nuo kaksi hajonnutta pois Kotkan satamasta:
https://juliadata.fi/timetables?s=11681&d=17.1.2021
https://juliadata.fi/timetables?s=11682&d=17.1.2021

Eilen G 9969:n Lappilaan jäänyt Sm2 ja sinne aamulla apuun mennyt V 11661:n Sm2 ovat ilmeisesti edelleen Lappilassa? Selittää vähän sitä miksi ei Kotkan radalla ajeta toistaiseksi.

Näyttäisi myös siltä, että 9917 / 15.1. on kadonnut jonnekin tuonne. Ja toimen raide ollut kiinni koko päivän.

Totta puhut. Siellä Lappila-Mommila välillä on nyt siis kolme kohmeista Sm2:ta...

Myös Mommilaan ja/tai Lappilaan on luvassa apuvoimia vielä tämän päivän aikana:
https://juliadata.fi/timetables?s=11683&d=17.1.2021
tallennettu

Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #24 : Tammikuu 17, 2021, 16:44:36 »

Tuli muuten mainintaa, että periaatteessa sen invatörröttimen sisään on voinut päätyä jäätä niin, ettei se enää suostu sulkeutumaan edes niin, että se vapautetaan ensin mekanismistaan kolmioavaimella. Ihan en onnistu hoksaamaan, että miten ihmeessä ei, kun kai jään nyt rikki saa ihan vaan fyysisellä voimankäytöllä. Mutta, uskotaan sitten, että tuo on periaatteessa mahdollista. Ennen tuollaisina päivinä annettiin junahenkilökunnalle petkeleet mukaan, ja joikaikisellä asemalla hakattiin oviaukoista jäätä pois, ettei esim. tuollaisia ongelmia pääsisi tulemaan. Jollain vaikkapa vuokratyöläisellä se olisi saanut olla tehtävänä nytkin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Pakkanenko häiritsee  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina