Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pienoisrautatien teema  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« : Tammikuu 22, 2021, 00:48:25 »

Tämä keskustelusäie on ehkä pikkuisen poikkeava, mutta Vaunut.orgissa on monia aktiivisia pienoisrautatieharrastajia ja ehkä täältäkin voin kysyä neuvoa!

Minulla on ollut rakenteilla vuosiin 1947-1953 keskittyvä Great Northern Cascade Division -teemainen pienoisrautatie vuodesta 2005 lähtien. Nyt tämän radan rakentaminen päättyy ja on aika miettiä, millaisen pienoisrautatien rakennan uuteen asuntoon! Käytettävissä oleva tila on noin 4 * 8 metriä ja H0 on mittakaava, josta olen tykännyt.

Olen miettinyt kolmea eri teemaa tulevalle pienoisrautatielle ja ajattelin kysyä tästä ryhmästä ajatuksia teemasta! Mielessäni ovat olleet seuraavat teemat:

1. Jatkaminen Cascade Division teemalla
Minulla on valtavasti sopivaa kalustoa ja suuren osan nykyisestä maisemoinnista tai radan osista voisi käyttää hyödyksi. Cascade Division on maisemiltaan aivan upea ja alue tarjoaa mallinnushaasteita suurkaupungista jylhiin vuoristoihin. MUTTA: uusi tila on suurempi kuin nykyinen, mutta siihen on hankala mahduttaa niitä lisäalueita, jotka haluaisin rataan. Lisäksi "I have been there, done that" - nyt olen käyttänyt 15 viime vuotta alueen mallintamiseen ja se tuntuu vähän liiankin tutulta!
2. Ruotsalaisteemainen rata Norra Stambananin varrelta Ången alueella 1960-luvun alussa
Minulle on vuosien mittaan kertynyt varsin kattava kokoelma ruotsalaista kalustoa ja se riittäisi suurenkin radan esikuvan mukaiseen operointiin. Ånge-Sundsvall -väli ja Norra Stambanan ovat maisemallisesti upeita. Olen tehnyt hivenen esisuunnittelua ja käytettävissä olevaan tilaan saisi aika mittavan ruotsalaisradan. MUTTA: Onko Ruotsi liiankin tuttu? Riittääkö ruotsalaisradasta haastetta ja kiinnostavuutta usean vuoden projektiin?
3. Skotlannin Ylämaille 1950-luvun Far North Linelle sijoittuva rata
Tämä olisi jotain kokonaan uutta. Ylämaiden maisemat ovat kerta kaikkiaan uskomattomat ja Skotlanti tarjoaisi mahdollisuuden mallintaa savuisia teollisuuskaupunkeja, suuria metropoleja, hiljaisia satamia ja käsittämätöntä luonnonkauneutta. Operointimahdollisuusdet olisivat myös todella monipuoliset. MUTTA: Minulla ei ole mitään brittiläistä kalustoa eikä mitään vanhasta radasta pystyisi hyödyntämään. Myös 00-mittakaava olisi uusi.
Mitkä ovat teidän ajatuksenne sopivista teemoista? Ohessa on kolme kuvaa, jotka antavat vähän taustaa näiden kolmen teeman ympäristöihin. Ensimmäinen kuva on nykyiseltä radaltani.


* pieni Cascade Division.jpg (313 kilotavua, 866x600 - tarkasteltu 238 kertaa.)

* pieni Highlands.jpg (223.99 kilotavua, 932x600 - tarkasteltu 224 kertaa.)

* pieni Norra Stambanan.jpg (300.08 kilotavua, 971x600 - tarkasteltu 228 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2021, 23:39:58 kirjoittanut Hannu Peltola » tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2021, 15:08:55 »

2. Ruotsalaisteemainen rata Norra Stambananin varrelta Ången alueella 1960-luvun alussa

Terve Hannu! Onko Sollefteå Modelljärnvägsklubb sinulle tuttu? He ovat toteuttaneet kuvitteellisen H0-radan, joka sijoittuu 1960-luvun alkuvuosien Keski-Norrlantiin, Pohjanlahden rannikolta Norjan rajalle.

https://smjk.se/

Mm. tämä on inspiroinut itseäni suunnittelemaan Långsele - Österås - Forsmo -rataosan mallaamista N-mittakaavassa 1970-luvun kalustolla: Uusia Rc-vetureita pääradalla, vanhoja sähkäreitä Sundsvallin suuntaan, sekä kiskobusseja ja T21-parivetoa Hotingin radalla. Lisäksi Ångermanjoen silta ym. mukavaa Hymyilee
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2021, 15:22:19 kirjoittanut Juha Kutvonen » tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #2 : Tammikuu 22, 2021, 16:38:32 »

Juha, hyvä muistutus tämä Sollefteån kerho! Olen käynyt heidän webbisivuillaan varmaan 10 vuotta sitten ja olin jo kokonaan unohtanut koko kerhon. Täytyy katsoa läpi ja huomioida suunnittelussa.
tallennettu
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 110


« Vastaus #3 : Tammikuu 22, 2021, 18:41:46 »

Ensinnäkin kiitos hienosta artikkelista Resiinassa!
Sen perusteella oletkin tehnyt aika paljon esitöitä Skotlannin rautateistä. 00-mittakaava ja englantilainen ATU saattaa olla suurin ongelmasi, tosin maallikko ei ehkä heti huomaa missä (vahingossa) olet tehnyt näitä kompromisseja. Tässä valinnassa saisit ehkä eniten haasteita.
Ruotsin ratkaisu on kätevä, kun siellä on niin helppoa (pl korona) käydä ja fiilistellä paikan päällä.
Cascadella jatkamisesta saattaa hieman uupua uuden projektin intoa, mutta toisaalta voit tehdä jotkut asiat niin kuin ne olisi pitänyt tehdä alunperinkin...
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #4 : Tammikuu 22, 2021, 23:35:07 »

Kiitoksia Antto! Lehtiartikkeleista ei oikein tiedä, lukeeko niitä kukaan. Olet oikeassa, jokaisessa näistä teemoista on omat hyvät puolensa. Pitää jatkaa esiselvitystä!
tallennettu
Pasi Seppälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #5 : Tammikuu 23, 2021, 09:04:13 »

Mahtuuko uuteen tilaan kahta pienempää rataa? Kun kalustoa on kerran valmiiksi ruotsalaista ja amerikkalaista, niin jos tekee molemmille omat ratansa.
Nykyisestä radastasi on nähty paljon hyviä kuvia, mutta saisiko vielä toivoa jonkinlaista kokonaiskuvaa radasta, josta selviäisi minkälaisesta kokonaisuudesta on kyse.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #6 : Tammikuu 23, 2021, 23:13:26 »

Pasi, periaatteessa varmasti saisin mahdutettua tilaan kaksi erillistä rataa, mutta olen tähän saakka arvostanut kattavaa operointia ja isompi rata tukee sitä paremmin!

Tässä on rakennusaikainen yleiskuva radaltani. Se on rakennettu autotalliin ja koko on noin 3,5 m * 5 m, mittakaavana H0.

Rata mallintaa tässä kartassa kuvatun alueen: http://vaunut.org/kuva/130728?s=1

Rata on tehty useaan tasoon. Tämä on mahdollistanut kattavan operoinnin, mutta ergonomian kustannuksella. Huone on nykyisin niin täynnä rataa, että liikkuminen ja rakentaminen ovat hankalia. Tästä tuli selkeä oppi seuraavaan rataan: ergonomia tulee muistaa!

Alimmalla ratatasolla (+0 cm) on ratalenkki, jossa on Great Northernin Vancouver B.C:n ja Seattlen välinen päärata. Rata alkaa oikealta seunustalta, jossa on maisemoitu säilytysratapiha (Staging Yard) ( http://vaunut.org/kuva/125381?s=1 ). Tämä on yhdistetty Vancouver B.C:n ja Seattlen osalta eli periaatteessa juna voi kiertää alatasolla ympyrälenkkiä. Piiloratapihalla on yksi raide Anacortesin liikenteeseen, kolme raidetta Vancouverin ja Seattlen väliseen liikenteeseen ja kuusi raidetta GN:n itään menevän pääradan liikenteeseen. Raidepituus ja samalla maksimi junarunkojen pituus on 2,5 metriä.

Vancouver B.C. on tallin oikeassa takanurkassa ( http://vaunut.org/kuva/73664?s=1 ). Sieltä rata kaartaa Puget Sound -merenlahden rannalla Burlingtonin pikkukaupunkiin ( http://vaunut.org/kuva/130907?s=1 ). Burlington on risteysasema ja täältä haarautuvat radat Rockportiin ( http://vaunut.org/kuva/130911?s=1 ) ja Anacortesiin ( http://vaunut.org/kuva/125987?s=1 ). Rockport on toteutettu yksiraiteisena piiloraiteena Burlingtonin maisemoidun alueen takana. Burlingtonissa on myös omenapakkaamo, joka tuottaa radalle kohtalaisesti liikennettä ( http://vaunut.org/kuva/120722?s=1 ).

Rata Anacortesiin kaartaa Burlingtonista tallin takaseinää myöten tallin keskialueen ratapöydälle tasolle +0 cm. Anacortes on radallani, kuten oikeassakin maailmassa, merkittävä teollisuuskaupunki. Todellisuudessa alueella on kalatehtaita, puunjalostustehtaita ja nykyisin erityisesti petrokemian tehtaita. Radallani kaupungissa on suuri alumiinitehdas, toiseksi suurin teollisuuslaitos radallani ( http://vaunut.org/kuva/120725?s=1 ). Tämä tuottaa liikennettä reilun parin tavarajunan verran ja lisäksi tehtaalle tulee malmijuna kerran päivässä.

Burlingtonista Vancouverin päärata kulkee lyhyen tunnelin läpi ( http://vaunut.org/kuva/120718?s=1 ) Everettin aseman alatasolle ( http://vaunut.org/kuva/123547?s=1 ). Everettin asema on kahdessa tasossa, ylempi on GN:n itään menevän pääradan varressa. Everett on erityisesti metsäteollisuuden kaupunki ja radalla sitä edustaa Weyerhaeuserin saha ( http://vaunut.org/kuva/123556?s=1 ). Everett sijaitsee aivan tallin etureunassa.

Everettin jälkeen Vancouverin rata ohittaa Mukilteon pienen sataman ( http://vaunut.org/kuva/73666?s=1 ). Esikuvassa satama oli varsin suuri ja siellä oli mm. junalauttayhteys Olympian niemimaalle. Tämän toteuttamiseen minulla ei ollut sopivaa tilaa. Mukilteon jälkeen rata ohittaa Puget Soundin rannan ( http://vaunut.org/kuva/120802?s=1 ).

Mukilteosta alatason ratalenkki saapuu Interbayhin, GN:n tärkeimmälle länsirannikon ratapihalle ( http://vaunut.org/kuva/125384?s=1 ). Interbayltä haarautuu myös GN:n varsinainen pääraide itään St. Pauliin ja Minneapolisiin. Rata aloittaa Interbaystä +2,5% nousun ja se seuraa Everettiin saakka Vancouverin ratalinjaa. Everettiin saavuttaessa rata on noin +15 cm Vancouverin radan yläpuolella ( http://vaunut.org/kuva/123549?s=1 ). Everettiin yläasema on henkilöasema, jossa ei esikuvassakaan ollut kuin yksi raide ( http://vaunut.org/kuva/123551?s=1 ).

Everettin yläaseman jälkeen pääradalla on Delta Yardin järjestelyratapiha. Tämä on suurin alue radassa, jota en ollut vielä maisemoinut ja tilanne on edelleen aika tarkkaan liitteen yleiskuvassa näkyvä. Ratapihalla on:
- 2 läpiajettavaa kohtausraidetta
- raide, jolle läpikulkevat tavarajunat voivat jättää / ottaa tavaravaunuja Deltaan tai paikallistavarajunilla edelleen toimitettavaksi.
- kaksi järjestelyraidetta
- pistoraiteet myllylle, tavara-asemalle, kaupan varastolle, polttoainevarastolle ja trailereiden lastausraiteelle (TOFC).
- yhdysraide Puget Sound Pulp & Paperin tehdasraiteistolle.
Delta Yard sijaitsee Burlingtonin yläpuolella tallin vasemmalla seinustalla tasolla +20 cm. Delta Yard on radan ehdottomasti kiireisin paikka ja järjestelyveturilla on aina kiire. Useissa ajoilloissa Jussi Kortman on toiminut Deltan asemapäällikkönä ja järjestelyveturin kuljettajana.

Delta Yardin ratapöydällä ja osin tallin takaseinällä on radan suurin teollisuuslaitos Puget Sound Pulp & Paper. Yrityksellä on laaja oma rataverkko ja kaksi omaa vaihtoveturia. Raideyhteys on seuraaville rakennuksille: voimalaitos, paperivarasto ( http://vaunut.org/kuva/73681?s=1 ), kemian tuotteiden varasto, paperitehdas (kaksi raidetta), vetureiden huoltoraide ja tavaravaunujen siivousraide / konepajan raide. PSP&P tuottaa hurjan liikenteen radalle, tyypillisessä ajoillassa tehtaan raiteistolla käsitellään 20-30 tavaravaunua.

Delta Yardin jatkeena radan takaseinällä on tasolla +20 cm Deltan teollisuusraiteet. Täällä sijaitsevat vaihtoveturin huolto- / säilytysraide ja kaksi pistoraidetta, joilla sijaitsevat jäätehdas, karja-aitaus ja sementtisiilot.

Delta Yardista lähdettäessä päärata jatkaa tasaista 2,5% nousua. Rata ylittää Vancouverin ja osan Anacortesia radan korkeinta siltaa pitkin. Sillan korkeus on n. 35 cm alemmasta ratatasosta. Mietin rakennusvaiheessa, miten silta sulautuu maisemaan, mutta lopputulos oli ihan kohtuullinen. Sillan jälkeen rata kaartaa keskialueen ratapöydälle Anacortesin päälle tasolle +40 cm. Täällä sijaitsee Snohomishin pikkukaupunki ( http://vaunut.org/kuva/139206?s=1 ). Snohomishissa on useita pistoraiteita: tukkien lastausraide, sellupuun lastausraide, tavaramakasiinin raide, avokuormausraide ja pistoraide, jolla on polttoainevarasto ja kaupan varasto. Täältä haarautuu myös Northern Pacificin rata Sumasiin ( http://vaunut.org/kuva/125801?s=1 ).

Snohomishin jälkeen rata jatkaa edelleen tasaisessa 2,5% nousussa Anacortesin alumiinitehtaan ylitse tasolla +45 - +50 cm. Tämä raide on varsin lähellä alumiinitehtaan rakennuksia ja päädyin toteuttamaan sen kapeana mattamustaksi maalattuna kaarteena ilman maisemointia. Häivyttäminen onnistui ihan kohtuullisesti, raiteeseen ei kiinnitä huomiota esim. Anacortesissa operoidessa.

Alumiinitehtaan ylittämisen jälkeen päärata kiertää tallin oikealle seinustalle. Täällä ovat radan jylhimmät vuoristot ( http://vaunut.org/kuva/131211?s=1 ). Vuoristoalue ylittää Interbayn kulkukäytävän noin +120 cm lattian yläpuolella. Tässä joutuu kumartumaan, mutta onneksi ei kovin pahasti.

Tallin oikealla seunustalla tasolla +50 cm on Monroen kaupunki. Monroesta haarautuu Milwaukee Roadin haararata Carnationiin ja edelleen Snoqualmieen. Tämä raide on ainoastaan maisemoitu säilytysraide GN:n pääradan vieressä vuoristo-osuudella. Monroe on edelleen maisemoimaton ( http://vaunut.org/kuva/73682?s=1 ). Minun versioni Monroesta on suurempi kuin esikuva. Täällä on neljä läpiajettavaa kohtausraidetta, kaksi järjestelyraidetta, kaksi säilytys- / järjestelyraidetta viljasiiloille. Asemalta haarautuu useita pistoraiteita, jotka palvelevat suurta viljasiiloa, kaupan varastoa, jäiden lastausta,  sellupuiden lastausta, sementtivarastoa, polttoainevarastoa, kaalipakkaamoa, puutavaraliikettä ja tavara-asemaa. Ei ihme, että tämä on toinen radan asemista, jossa on kokoaikainen asemapäällikkö/vaihtokuljettaja! Monroessa on myös radan ainoa kääntöpöytä ja kolmepilttuinen veturitalli.

Monroesta rata jatkuu radan takaseinälle tasolle +60 cm, jossa on maisemoimaton säilytysratapiha "Spokane". Ratapihalle mahtuu neljä täysikokoista 2,5 m junaa, mutta osa tulee jakaa eri raiteille.


* Pienoisrautatien_yleiskuva.jpg (823.1 kilotavua, 1980x1166 - tarkasteltu 302 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2021, 01:26:35 kirjoittanut Hannu Peltola » tallennettu
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #7 : Tammikuu 24, 2021, 00:05:24 »

Meinasin ehdottaa, jos on vaikea päättää minkä teeman valitsee, kahden radan rakentamista päällekkäin. Toista rataa tarkasteltaisiin istumatasolta toista seisaaltaan, mutta ehkä se ei täytä ergonomialle asettamisiasi ehtoja. Rakentamisen aikaista ergonomiaa parantaa jos on mahdollista rakentaa erillisen työtason päällä lohkoja. Voisi kai suositella, että rata olisi purettavissa osiin, lohkoiksi, melko helposti.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2021, 01:02:05 »

Petri, olen viimeiset 15 vuotta toiminut monitasoisen radan kanssa ja olen huomannut, että eri ratatasot toimivat sinällään oikein hyvin. Eri ratatasot eivät haittaa operointia ja rautatiehenkilöstö keskittyy omalla ratatasollaan tapahtuvaan toimintaan. Nyt minulla on ollut ongelmina liian kapeat kulkukäytävät, liian pieni ero (+20 cm) eri tasojen välillä joissain kohdissa ja liian leveä ratapöytä Vancouverin alueella. Olen alustavasti miettinyt, että uusi rata saattaisi sisältää jopa kolme ratatasoa (lattiasta +80 cm, +120 cm ja +160 cm)! Tämä tosin on vasta ajatushahmotelma.
tallennettu
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #9 : Tammikuu 24, 2021, 09:37:19 »

Ok. 20 cm tasojen välillä on niukka 40 cm parempi. Mahtuu maisemaakin paremmin väliin, mikäli sitä pitää tärkeänä. Kolmen ratatason kokonaisuus onkin jo mittava. Oletko ajatellut toteuttaa em. kokonaisuuden ajettavaan kuntoon kerralla vai vaiheistaa?
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #10 : Tammikuu 24, 2021, 19:32:20 »

Monitasoisen radan joutuu rakentamaan melkein väkisin vaiheittain. Alempi taso tulee olla maisemoitu ja "valmis", ennen kuin voi järkevästi rakentaa seuraavaa tasoa. Uudessa radassa pyrin myös sopivaan modulaarisuuteen.
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #11 : Helmikuu 18, 2021, 10:16:09 »

Pieni päivitys tähän keskusteluun: "jos et osaa valita kahdesta vaihtoehdosta, toteuta molemmat!"

Olen päätymässä ratkaisuun, että nykyiseen autotalliin, tulevaan junatalliin, syntyy ruotsalaisteemainen H0-rata, jonka teemana on Norra Stambanan Ången-Mellanselin välillä ja siitä Ångessa haarautuva rata Sundsvalliin. Tämä rata toteutuu useampaan tasoon, olen alustavasti miettinyt jopa kolmea ratatasoa, jotka yhdistyvät toisiinsa helixillä.

Skotlanti jäi kuitenkin kaivertamaan mieltä! Jussi Kortman on rakentamassa upeaa 0-mittakaavaista dioraamaa Mainen alueelta ja sain tästä dioraamasta idean, että voisin toteuttaa pienen skottiteemaisen radan asuntoni eteiseen. Tämä rata olisi modulirakenteinen ja se olisi kohtuullisen helppo kuljettaa mm. eri näyttelyihin. Radan mittakaava olisi 00 (1:76) ja teemana Kyle of Lochalshin asema 1950-luvun lopulla: http://vaunut.org/kuva/134630?s=1
tallennettu
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #12 : Helmikuu 08, 2022, 22:56:59 »

Miten tämä projekti etenee?
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #13 : Joulukuu 05, 2022, 23:27:48 »

Miten tämä projekti etenee?
En ollut huomannutkaan Petrin kysymystä, mutta vastataan lähes vuoden jälkeen kysymyksestä! Skotlantiin sijoittuva pieni pienoisrautatie on etenemässä, tosin ei niin nopeasti, kuin olisin halunnut. Rata on nyt ajokuntoinen ja maisemointi alkaa nyt joulukuussa.

Autotallin osalta remontti alkaa vuodenvaihteen jälkeen ja sinne syntyy laajennettu painos Great Northernin Cascade Division-osuudesta. Päädyin loppujen lopuksi kuitenkin jatkamaan jenkkiteemalla. Rautatieliikenne Yhdysvalloissa oli yksinkertaisesti mielettömän upeata ja vaikka Ruotsi-teemainen rata olisi mielenkiintoinen, se ei pysty kilpailemaan Washingtonin osavaltion kanssa! Uusi rata tulee kolmeen tasoon. Kesällä 2022 vierailimme kahdella pienoisrautatiellä Mainessa ja kumpikin oli rakennettu kolmeen tasoon. Tuolla sain varmuuden siitä, että suunnitelma toimii! Uudelle radalle tulee mm. Seattle King Street station ja Seattlen kaupunkia.
tallennettu
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #14 : Joulukuu 08, 2022, 00:13:29 »

Miten tämä projekti etenee?
En ollut huomannutkaan Petrin kysymystä, mutta vastataan lähes vuoden jälkeen kysymyksestä! Skotlantiin sijoittuva pieni pienoisrautatie on etenemässä, tosin ei niin nopeasti, kuin olisin halunnut. Rata on nyt ajokuntoinen ja maisemointi alkaa nyt joulukuussa.

Autotallin osalta remontti alkaa vuodenvaihteen jälkeen ja sinne syntyy laajennettu painos Great Northernin Cascade Division-osuudesta. Päädyin loppujen lopuksi kuitenkin jatkamaan jenkkiteemalla. Rautatieliikenne Yhdysvalloissa oli yksinkertaisesti mielettömän upeata ja vaikka Ruotsi-teemainen rata olisi mielenkiintoinen, se ei pysty kilpailemaan Washingtonin osavaltion kanssa! Uusi rata tulee kolmeen tasoon. Kesällä 2022 vierailimme kahdella pienoisrautatiellä Mainessa ja kumpikin oli rakennettu kolmeen tasoon. Tuolla sain varmuuden siitä, että suunnitelma toimii! Uudelle radalle tulee mm. Seattle King Street station ja Seattlen kaupunkia.

Mukava kuulla, että molemmat ratasi edistyvät. Pienoisrautatien rakentaminen voi helposti viedäkin useita vuosia. Ja mukavaa, että joku vielä rakentaa ja jaksaa esitellä muillekin pienoisrautatietä. Kalmbachilta on hiljakkoin ilmestynyt kirja, vai oliko vain uudistettu painos, noista multideck ratojen suunnittelusta.
tallennettu
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 58


« Vastaus #15 : Joulukuu 19, 2022, 12:20:04 »

Teema on varmaan jo päätetty, eikä tätä voi pitää minään vakavana ehdotuksena. Mutta olisipa kiehtovaa nähdä joskus Moldovan rautateihin ja nykyhetkeen sijottuva pienoisrautatie. 2TE10L-vetureita, mäkiä ja vehmasta ruohikkoa radalla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pienoisrautatien teema  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina