Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Kuvausdroneen lupa?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« : Tammikuu 24, 2021, 13:17:56 »

Pitääkö olla lupa kuvausdroneen?
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #1 : Tammikuu 24, 2021, 14:41:57 »

Pitääkö olla lupa kuvausdroneen?

Riippuu dronesta.

Täältä tarvittava tieto: https://www.droneinfo.fi/fi/
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #2 : Tammikuu 24, 2021, 17:11:30 »

Pitääkö olla lupa kuvausdroneen?

Riippuu dronesta kuten Topi tuossa sanoi. Nythän juuri tuo dronelaki uudistuu ja se pitää huomioida jos dronea on ostamassa. Haluan myös painottaa, että drone EI OLE LELU, eikä niitä suositella alle 15-vuotiaalle, koska pahimmillaan niillä saa mukavasti vahinkoa aikaan. Uuden lain myötä esim 249g painoisen minidronen omistajan tulee rekisteröityä traficomin sivuille, että kyseisen laitteen omistaa.

Oulan tapauksessa homma voisi menetellä niin, että vanhempi rekisteröityy operaattoriksi, ja Oula toimii kauko-ohjaajana vanhemman valvoessa toimintaa.

 Minulla on noin 900g painoinen Mavic 2 Pro, ja minun tulee uuden lain myötä rekisteröityä operaattoriksi, suorittaa verkkotentti sekä valvottu lisäteoriakoe. Kuulemma viimeisenä mainittu on vähän sama kuin ajokortin teoriakoe. Henkilökohtaisesti en minidronea suosittele, koska ohjaus signaali pätkii ja tuuli ottaa siihen liian helposti. Toki ymmärrän ettei kaikki halua välttämättä ostaa yli 1000€ lennokkia.

Sitten tulee nämä maksimikorkeudet ilman, että tarvii hakea lennonjohdosta lupa. Oula vaikuttanee suurimmaksi osaksi Pellon alueella, joka on vahvasti lentikenttien lähialueiden ulkopuolella joten maksimikorkeus on 120m.

Pitää myös huomioida vakuutukset: Kannattaa olla vähintään vastuuvakuutus joka kattaa sen, että drone osuu johonkin ja aiheuttaa vahinkoa, pilottihan on korvausvelvollinen. Riippuu vakuutusyhtiöstä, niin pesevät kätensä kokonaan heti kun drone mainitaan, ellei kyse ole siitä, että drone on varastettu.

Jos tarve vaatii niin mulle voi laittaa yksityisviestiä aiheesta ja jos Tampereelle eksyt niin voidaan järjestää tilaisuus kokeilla tota mun dronea.

Edit. Lisätääs vielä vähän asiaa kun kerta ollaan sivuraide palstalla.

Kannattaa huomioida hankinta vaiheessa, että sade, tuuli ja pimeys on dronelle pahimmat viholliset. Pimeällä pystyy lentään, kun tietää alueen niin ettei ole mitään esteitä johon kopterin ajaa.

Huomauttaisin myös, että kun drone sitten ehkä joskus hankitaan Oulan talouteen niin ensimmäisellä lennolla tuskin kannattaa vielä paljoa mitään kuvata vaan ensimmäisillä lennoilla kokeillaan, miten kopteri reagoi ohjaimen käskyihin.

Suosittelen sijoittamaan siihen sen verran, että siihen saa esteentunnistusjärjestelmän (ei toimi pimeällä). Siinä anturit osaa näyttää etäisyyden esteeseen kun se on alle 10m päässä dronesta ja esim tuo minun drone osaa tarvittaessa tehdä hätäjarrutuksen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2021, 17:59:18 kirjoittanut Roope Prusila » tallennettu

Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #3 : Tammikuu 24, 2021, 19:39:39 »

Minulla on noin 900g painoinen Mavic 2 Pro, ja minun tulee uuden lain myötä rekisteröityä operaattoriksi, suorittaa verkkotentti sekä valvottu lisäteoriakoe.

Hankalinta on, jos omassa dronessa ei ole tuon uuden lain mukaista luokittelua, että mitä sillä saa tehdä nyt ja mihin se kelpaa myöhemmin. Itsellä on tämä perkaaminen vielä kesken, kun DJI Phantom 3 on hankalasti juuri hieman yli 900 g.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #4 : Tammikuu 24, 2021, 20:08:53 »

Minulla on noin 900g painoinen Mavic 2 Pro, ja minun tulee uuden lain myötä rekisteröityä operaattoriksi, suorittaa verkkotentti sekä valvottu lisäteoriakoe.

Hankalinta on, jos omassa dronessa ei ole tuon uuden lain mukaista luokittelua, että mitä sillä saa tehdä nyt ja mihin se kelpaa myöhemmin. Itsellä on tämä perkaaminen vielä kesken, kun DJI Phantom 3 on hankalasti juuri hieman yli 900 g.

Käsittääkseni nämä mavic 2 pro ja siitä uudemmat täyttäisi nämä uudet luokitukset, tuo minun vaatinee jonkun softapäivityksen. Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt niin siinä on kyse siitä mitä tietoja esim poliisi saa vehkeestä tietoonsa koska on myös pilotteja jotka ei piittaa säännöistä. Tosin Itsenäisyyspäivä Helsingissä todisti että poliisilla on kamppeet joilla näkee ilmassa olevat dronet ja missä niiden ohjaaja on. Siellähän yksi sai noin 500€ sakkoa ilmailurikkomuksesta kun talojen välissä nosti minidronen noin 2,5m korkeuteen ja lensi sillä 30m päähän. Siellä kun oli silloin tilapäinen lentokieltoalue.
tallennettu

Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #5 : Tammikuu 24, 2021, 20:16:52 »

Käsittääkseni nämä mavic 2 pro ja siitä uudemmat täyttäisi nämä uudet luokitukset, tuo minun vaatinee jonkun softapäivityksen.

Ilman CE-merkintöjä olevalla laitteella taitaa saada lentää vuodesta 2023 alkaen vain korvessa kaukana kaikista ihmisistä.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #6 : Tammikuu 24, 2021, 21:18:03 »

Käsittääkseni nämä mavic 2 pro ja siitä uudemmat täyttäisi nämä uudet luokitukset, tuo minun vaatinee jonkun softapäivityksen.

Ilman CE-merkintöjä olevalla laitteella taitaa saada lentää vuodesta 2023 alkaen vain korvessa kaukana kaikista ihmisistä.

Ainakin dronen akussa, ohjaimessa ja itse dronessa näytti olevan CE-merkintä. Vai onko tässä tapauksessa olemassa kahdenlaisia CE-merkintöjä... Noista CE-merkki löytynee pelkästään jo siksi että sähkölaite.
tallennettu

Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #7 : Tammikuu 24, 2021, 21:27:16 »

Vai onko tässä tapauksessa olemassa kahdenlaisia CE-merkintöjä...

Pitäisi olla sen pelkän CE-leiman lisäksi vielä C0/C1/C2/C3/C4-merkintä siihen, mihin luokkaan laite kuuluu.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2021, 21:39:30 »

Käsittääkseni nämä mavic 2 pro ja siitä uudemmat täyttäisi nämä uudet luokitukset, tuo minun vaatinee jonkun softapäivityksen.

Ennen vuoden 2021 alkua myydyissä laitteissa ei tuota uutta merkintää ole, eli niillä saa lentää vuoteen 2023 siirtymäsäännösten puitteessa ja sen jälkeen erittäin rajoitetusti.

DJI on ilmoittanut tutkivansa, onko joitain malleja mahdollista sertifioida vielä jälkikäteen noita uusia vaatimuksia vastaaviksi, mutta tästä ei ole mitään varmaa tietoa.

https://www.dji.com/uk/newsroom/news/embrace-new-eu-drone-regulation
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #9 : Tammikuu 24, 2021, 21:59:44 »

Käsittääkseni nämä mavic 2 pro ja siitä uudemmat täyttäisi nämä uudet luokitukset, tuo minun vaatinee jonkun softapäivityksen.

Ennen vuoden 2021 alkua myydyissä laitteissa ei tuota uutta merkintää ole, eli niillä saa lentää vuoteen 2023 siirtymäsäännösten puitteessa ja sen jälkeen erittäin rajoitetusti.

DJI on ilmoittanut tutkivansa, onko joitain malleja mahdollista sertifioida vielä jälkikäteen noita uusia vaatimuksia vastaaviksi, mutta tästä ei ole mitään varmaa tietoa.

https://www.dji.com/uk/newsroom/news/embrace-new-eu-drone-regulation

Menee kyllä jo lujaa ulkopuolelle tuosta Oulan aloitusviestistä, mutta: dronen ohjaimen pohjassa näyttää olevan C2 merkintä ja ostin tuon viime kesänä noin vuoden vanhana että mitä ihmettä... Traficomin esitteestä luin ja voin todeta dronen toimivan ainakin yhden C2 luokan vaatimuksen mukaan: Esim tässä meillä kun lennän niin drone ilmoittaa, että lähistöllä on Kalkun varikko, joka on kuvauskieltoaluetta ja esim Tampereen keskustassa herjaa Ratinan stadionista, mutta kun menee sinne alueen (stadionin) sisäpuolelle ja nousee ylös niin eipä enää kiinnosta  Virnistää
tallennettu

Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #10 : Tammikuu 24, 2021, 22:13:13 »

dronen ohjaimen pohjassa näyttää olevan C2 merkintä

Se on valitettavasti vain ohjaimen tyyppimerkintä, eikä sillä ole mitään yhteyttä tuohon uuden lain vaatimukseen. Merkinnän tulee löytyä itse dronesta.
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #11 : Tammikuu 25, 2021, 15:59:01 »

Mikä on halvin kuvausdrone?
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #12 : Tammikuu 25, 2021, 16:40:25 »

Mikä on halvin kuvausdrone?

Dji mavic mini on noin 400€ ja on ihan ok mutta siitä puuttuu kaikki esteentunnistukset jne ja lähtee helposti tuulen mukaan, kokemusta on.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2021, 16:54:27 kirjoittanut Roope Prusila » tallennettu

Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #13 : Tammikuu 25, 2021, 21:52:17 »

Droneja kannattaa vertailla ja käyttää/säilyttää oikein.
Tuttavallani oli ihan hyvä laatuinen laite ja sattuikin unohtamaan akut koneeseen joksikin aikaa eikä sen jälkeen akut enää latautuneet,olikin akut niin turvonenet että ei saanut enää koneesta niitä ulos!
Osti sitten halvemman version että ei tule liian kalliiksi jos käykin uudelleen sama juttu tai joku muu onnettomuus,että tarkkuutta tarvitaan.
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #14 : Tammikuu 26, 2021, 14:24:45 »

Onks muuten ratapihoilla lentely sallittua, vai tarviiko luvan? Ajattelin vaan että joku voi suuttua jos lentelee dronella ja kolahtaa veturiin tai taloon...  Hymyilee
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #15 : Tammikuu 26, 2021, 14:39:01 »

Pääsääntöisesti ratapihat eivät liene rajattuja alueita, mutta kannattaa toki miettiä ja lennättää huolella. Törmäys ajolankoihin taikka veturiin/taloon ainakin hajottaa dronen.


Täältä voi tutkia karttaa missä on rajoituksia: https://aviamaps.com/map?drone#p=4.51/65.35/26.1

https://www.droneinfo.fi/fi/nain-lennatat-turvallisesti/missa-ei-saa-lennattaa



tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #16 : Tammikuu 26, 2021, 17:53:32 »

Pääsääntöisesti ratapihat eivät liene rajattuja alueita, mutta kannattaa toki miettiä ja lennättää huolella. Törmäys ajolankoihin taikka veturiin/taloon ainakin hajottaa dronen.

TUROn mukaan (ei tietenkään koske yksityishenkilöitä, mutta ohjetta on silti hyvä kunnioittaa) lennättäminen alle 20 metrin korkeudessa radan päällä ratatyön suojaulottuman sisällä edellyttää luvan ratatyöhön.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #17 : Tammikuu 26, 2021, 19:18:27 »

Onks muuten ratapihoilla lentely sallittua, vai tarviiko luvan? Ajattelin vaan että joku voi suuttua jos lentelee dronella ja kolahtaa veturiin tai taloon...  Hymyilee

Maalaisjärjen käytöllä pääsee pitkälle. Mikäänhän ei kiellä, mutta jos olisi tarve kuvata esim Tampereen ratapihoja niin ottaisin suosilla korkeutta vähintään 30metriä. Mielestäni tuo että osuu kopterilla junaan tai taloon niin vaatii jo huolimattomuutta ja taas pitää muistaa se, että dronen ohjaaja vastaa mahdollisista vahingoista. Dronellahan ei ole normaalitilanteessa todellakaan tarve/tarkoitus mennä härkkimään ”metrin päähän junasta”. Jossain Kolarissa jos kuvaa vaihtotöitä niin kätevin olisi ehkä mennä kysymään lupa vr:n tyypeiltä, voivat sitten kertoa oman mielipiteensä. Itse olen jotain junakuvia ottanut dronella ja kuvakulma sen verran sivusta että jos pahin käy niin drone ei putoa radalle.
tallennettu

Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #18 : Tammikuu 27, 2021, 14:53:41 »

Onko dronella joku tietty lentokorkeus, jota ei saa ylittää??
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #19 : Tammikuu 27, 2021, 15:00:14 »

Onko dronella joku tietty lentokorkeus, jota ei saa ylittää??

Kaikki tarpeellinen tieto löytyy sivustolta, johon linkkasin heti aluksi. Tässä se vielä uudestaan: https://www.droneinfo.fi/fi/

EDIT: 120 metriä.
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #20 : Tammikuu 27, 2021, 15:03:43 »

Onko dronella joku tietty lentokorkeus, jota ei saa ylittää??

Kaikki tarpeellinen tieto löytyy sivustolta, johon linkkasin heti aluksi. Tässä se vielä uudestaan: https://www.droneinfo.fi/fi/

En huomannut linkkiä.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #21 : Tammikuu 28, 2021, 17:02:20 »

Dronellahan ei ole normaalitilanteessa todellakaan tarve/tarkoitus mennä härkkimään ”metrin päähän junasta”

Ai vähän niinkuin näin: https://www.youtube.com/watch?v=nQDcDZ6rmGE Hymyilee leveästi
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #22 : Tammikuu 28, 2021, 19:31:28 »

Dronellahan ei ole normaalitilanteessa todellakaan tarve/tarkoitus mennä härkkimään ”metrin päähän junasta”

Ai vähän niinkuin näin: https://www.youtube.com/watch?v=nQDcDZ6rmGE Hymyilee leveästi

Niin, itse pysyisin vähän kauempana, mutta jokainen tekee niin kuin lystää ja tarvittaessa vastaa itse tekemisistään.
tallennettu

Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #23 : Tammikuu 28, 2021, 22:59:24 »


Vaikkei tällainen lentely olekaan tietenkään missään määrin suotavaa, niin täytyy silti todeta, että lennättäjä on todella taitava. Tuossa on aika monta kohtaa, joissa drone olisi voinut mennä tohjoksi. Hämmästyttävää myös, miten lennättäjä sai dronen kulkemaan junan kanssa noin samaa nopeutta, jotta monet noista tempuista olivat mahdollisia.

Siinä olisikin ollut lennättäjällä ihmettelemistä, kun yhteys droneen olisi katkennut vaunun sisällä. Dronen "lennä kotiin"-toimintokaan ei olisi paljoa tuossa auttanut, kun ei se osaa lentää ovesta ulos, vaan pyrkii nostamaan korkeutta ja palaamaan. Tai jos laskeutumisyritys vaunun katolle olisi päätynyt dronen kaatumiseen.

Sitähän emme tosin tiedä, monesko drone tämä oli, jolla videon kuvaus lopulta onnistui  Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Kuvausdroneen lupa?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina