Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suupohjan rata vahvistaa varsinkin alueen metsätaloutta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuomo Ala-Keturi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« : Helmikuu 04, 2021, 17:16:15 »

Suupohjan rata vahvistaa varsinkin alueen metsätaloutta – henkilöliikenne realistista aikaisintaan vuonna 2025.
Suupohjan radalla on mahdollisuudet toimia "alueensa vahvistuvana kehityskäytävänä". Näin arvioi uusi selvitys ratayhteydestä Seinäjoki–Kaskinen. Suurin merkitys radalla on metsätaloudelle.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.1306701
tallennettu
Kari Aho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #1 : Helmikuu 05, 2021, 08:28:46 »

Kyllä nämä tällaiset yhdistysvetoiset ulostulot ovat melkolailla yhtä tyhjän kanssa. Aina kerrotaan miten radanvarsikunnat kokevat radan tärkeäksi ja tarpeelliseksi vaikka niillä ei ole edes mahdollista sitä käyttää. Jäisihän siinä toki ohikulkeva juna näkemättä. Pelkän raakapuun varaan on tulevaisuuden kuvia turha rakennella. Mielestäni ainut, joka radan pysyvää volyymia voi nostaa on Kaskisetn sataman kautta kulkeva liikenne. Ja siihen ei tällaiset yhdistykset paljoa voi vaikuttaa. Tarvitaan joku, jolla on tarve kuljettaa ja joku joka on halukas kuljettamaan  sekä järjestelmä joka on hinnaltaan ja palvelutasoltaan kilpailukykyinen. Yhteistyössä eri toimijoiden kanssa nämä tavaravirrat on löydettävissä.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2021, 09:18:29 »


kiskobussiliikenteen voi aloittaa koska vain.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #3 : Helmikuu 05, 2021, 09:34:19 »


kiskobussiliikenteen voi aloittaa koska vain.
Ei voi. tarvittavqa Infra puuttuu.... Asiasta löytyy viranomaispäätöskin: Puuttuvan infran myötä viranomainen kielsi matkustajapysähdykset Rovaniemen - Kemijärven väliltä. Aloite tähän tuli operaattorilta.

Ja käsittääkseni kaikilta Suupohjan radan liikennepaikoilta puuttuu nykyisin matkustajalaiturit.

Eikä taida kiskobussejakaan olla tarjolla....
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #4 : Helmikuu 05, 2021, 10:55:03 »


kiskobussiliikenteen voi aloittaa koska vain.

Eihän kiskobussit riitä edes nykyisille reiteille.

Onko Suupohjan radalla ole Väylän vaatimukset täyttäviä henkilöliikenteen laitureita ja muita rakenteita? Ei taida olla.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2021, 08:01:59 »


kiskobussiliikenteen voi aloittaa koska vain.

Eihän kiskobussit riitä edes nykyisille reiteille.

Onko Suupohjan radalla ole Väylän vaatimukset täyttäviä henkilöliikenteen laitureita ja muita rakenteita? Ei taida olla.

kiskobusseja voi tilata vaikka kaupungit ja lautureita voi rakentaa. Ei siis estettä

tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #6 : Helmikuu 06, 2021, 11:58:33 »

Kyllä nämä tällaiset yhdistysvetoiset ulostulot ovat melkolailla yhtä tyhjän kanssa. Aina kerrotaan miten radanvarsikunnat kokevat radan tärkeäksi ja tarpeelliseksi vaikka niillä ei ole edes mahdollista sitä käyttää. Jäisihän siinä toki ohikulkeva juna näkemättä. Pelkän raakapuun varaan on tulevaisuuden kuvia turha rakennella. Mielestäni ainut, joka radan pysyvää volyymia voi nostaa on Kaskisetn sataman kautta kulkeva liikenne. Ja siihen ei tällaiset yhdistykset paljoa voi vaikuttaa. Tarvitaan joku, jolla on tarve kuljettaa ja joku joka on halukas kuljettamaan  sekä järjestelmä joka on hinnaltaan ja palvelutasoltaan kilpailukykyinen. Yhteistyössä eri toimijoiden kanssa nämä tavaravirrat on löydettävissä.

Sangen hyvin tämä "puolikkaista" luopuminen on nyt lähtenyt. Viimeisin päivä, jonka Seinäjoen Vapaudentien tasoristeyspuomit ovat nouseet joutilaana on 15.1. Olisihan siinä ollut jokunen tieverkoston investointikysymys perusteltua, jos rata olisi suljettu.
Muistelen jostain lukeneeni, että +180 000tn olisi Teuvan-Seinäjoen väli. Lupaa hyvää, mutta tosiaan satama voisi tuota korottaa. Tuntuu että tuo Teuva-Kaskinen olisi muodostettu uudenlaiseksi arviointikohteeksi  (Pylväsdiagrammit), joten en suosittelisi höllentämään kuljetustavotteiden nostamista. https://julkaisut.vayla.fi/pdf12/vj_2020-35_vahaliikenteiset_radat_web.pdf
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suupohjan rata vahvistaa varsinkin alueen metsätaloutta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina