Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR hankkii runsaasti uutta kalustoa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« : Helmikuu 10, 2021, 09:18:33 »

VR etenee uuden lähijunakaluston hankinnassa ja käynnistää selvityksen uuden yöjunakaluston hankinnasta. VR kertoi uuden lähijunakaluston hankinnasta ensimmäisen kerran vuonna 2019. Tavoitteena on toteuttaa molemmat kilpailutukset mahdollisimman nopeasti, vastuullisesti ja perusteellisesti.

”Tavoitteenamme on tarjota aito vaihtoehto henkilöautolle ja nostaa junan kulkumuoto-osuus jopa 10%:iin kaikesta liikenteestä vuonna 2030. Modernilla kalustolla on merkittävä vaikutus matkustusmukavuuteen. Uuden lähiliikennekaluston hankkiminen osoittaa, että VR panostaa lähiliikenteen kehittämiseen ja mahdolliseen kasvuun uusilla alueilla. Uusi yöjunakalusto mahdollistaa puolestaan vuorotarjonnan lisäämisen kysynnän kehittyessä suotuisasti”, sanoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson.

Uusien lähijunien hankinta on välttämätön korvausinvestointi, jolla varmistetaan liiketoiminnan jatkuvuus ja kehittyminen. Uuden lähijunakaluston hankinta koskee alustavasti 25 SmX-junaa, joilla korvataan vanhat, elinkaarensa päässä olevat 36 kpl Sm2-lähijunaa ja 14 kpl Eil- ja 3 kpl Eilf-lähiliikennevaunua. Kyseessä on EU-hankinta, joka on arvoltaan noin 250 miljoonaa euroa.

Hankintaan sisältyvillä optioilla otetaan huomioon myös muu elinkaarensa loppuun 2030-luvulla tuleva kalusto. Uusien junien lisäksi VR investoi Sm2-kaluston elinkaaren jatkoon vuosina 2020–2023. Sm2-lähijunilla ajetaan parhaillaan D-, G- ja M-junia pääkaupunkiseudulla ja Tampereella.

Uusi yöjunakalusto käyttöön nykyisille reiteille

Uuden yöjunakaluston hankinta sisältää 9 makuuvaunua ja 8 autovaunua. Alustava arvio hankinnasta on noin 35–39 miljoonaa euroa. Hankinnan optioissa lisävaunujen osalta otetaan huomioon myös olemassa olevan sinisen makuu- ja autovaunukaluston korvaus. Uusi yöjunakalusto tulisi käyttöön nykyisillä reiteillä eli Helsingistä ja Turusta Kolariin, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.

VR:n yöjunissa käytetään tällä hetkellä sekä uudempaa että vanhempaa kalustoa. Uusi kaksikerroksinen yöjunakalusto on tehokkaassa käytössä ympärivuotisilla Rovaniemen-, Kemijärven- ja Kolarin-reiteillä. Vanhempaa ns. sinistä yöjunakalustoa käytetään pääsääntöisesti huippusesonkien aikaan jouluna, uutena vuotena, hiihtolomien aikana ja pääsiäisenä.

VR:n yöjunakalusto koostuu 80 makuuvaunusta, joista 50 on uudempia kaksikerroksisia ja 30 yksikerroksisia, ns. sinisiä vaunuja. Lisäksi käytössä on 33 autovaunua, joista 15 on uudempia ja loput 18 vanhempia ns. sinisiä autovaunuja. Lisäksi yöjunakokoonpanoissa on mukana ravintola- ja päivävaunuja. VR myös muokkaa 10 kpl kaksikerroksisia Ed-päivävaunuja matkatavaratilallisiksi vaunuiksi yöjuniin tämän ja ensi vuoden aikana.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2021, 09:29:05 »

Uusi yöjunakalusto tulisi käyttöön nykyisillä reiteillä eli Helsingistä ja Turusta Kolariin, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.

Voiko tämän tulkita tarkoittamaan sitä, että mitään Kainuun yöjunaa ei olekaan tulossa? Luulisi nimittäin, että hankinta osattaisiin mitoittaa oikein myös uuden liikenteen tarpeisiin. Näyttää vähän siltä, että uusien reittien avaamista ei ole huomioitu.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2021, 10:08:56 »

Voiskohan uusi lähijuna, todennäköisesti Sm7, olla vaikkapa Stadler Flirt 4 tai Bombardier Talent 3 ?

VR myös muokkaa 10 kpl kaksikerroksisia Ed-päivävaunuja matkatavaratilallisiksi vaunuiksi yöjuniin tämän ja ensi vuoden aikana.

Uusi tunnus EFd? Tietänee loppua EFits- ja EFs-vaunuille.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2021, 10:28:38 »

Stadlerin Kiss voisi olla oikein sopiva juna VR:lle seuraavaksi SmX-junaksi. Dosto on käytössä Ruotsissa Mälartågetilla jo toista vuotta.

https://www.stadlerrail.com/en/products/detail-all/kiss160/25/
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Helmikuu 10, 2021, 12:46:36 »

Stadlerin Kiss voisi olla oikein sopiva juna VR:lle seuraavaksi SmX-junaksi. Dosto on käytössä Ruotsissa Mälartågetilla jo toista vuotta.

https://www.stadlerrail.com/en/products/detail-all/kiss160/25/

Latvian ja Liettuan kilpailutuksia voittavilla yrityksillä on se etulyöntiasema, ettei leveäraidetelien kehityskuluja tarvitse enää huomioida hinnassa. Esim. Škoda on sen takia hyvissä asemissa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2021, 13:25:22 »

Stadlerin Kiss voisi olla oikein sopiva juna VR:lle seuraavaksi SmX-junaksi. Dosto on käytössä Ruotsissa Mälartågetilla jo toista vuotta.

https://www.stadlerrail.com/en/products/detail-all/kiss160/25/

Ja sitten tulikin tällainen vastaan muuta selaillessa:
https://sverigesradio.se/artikel/tag-mellan-gavle-och-uppsala-tagna-ur-trafik-tal-inte-kylan kertoo, että Uppsalan alueella Stadlerin Dostot hyytyvät, jos pakkanen putoaa alle -10 celciusasteen. Niitä ei ole suunniteltu sellaisiin olosuhteisiin. Eli: Kylmempää kuin miinus 10 -> Tänään ei pääse töihin. Hips!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 121


« Vastaus #6 : Helmikuu 10, 2021, 13:32:08 »

Uusi yöjunakalusto tulisi käyttöön nykyisillä reiteillä eli Helsingistä ja Turusta Kolariin, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.

Voiko tämän tulkita tarkoittamaan sitä, että mitään Kainuun yöjunaa ei olekaan tulossa? Luulisi nimittäin, että hankinta osattaisiin mitoittaa oikein myös uuden liikenteen tarpeisiin. Näyttää vähän siltä, että uusien reittien avaamista ei ole huomioitu.

Eiköhän Kainuun yöjunaan riitä yksi edami, joten tuskin on ongelmaa  Virnistää
tallennettu

Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #7 : Helmikuu 10, 2021, 18:32:41 »

Uusi yöjunakalusto tulisi käyttöön nykyisillä reiteillä eli Helsingistä ja Turusta Kolariin, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.

Voiko tämän tulkita tarkoittamaan sitä, että mitään Kainuun yöjunaa ei olekaan tulossa? Luulisi nimittäin, että hankinta osattaisiin mitoittaa oikein myös uuden liikenteen tarpeisiin. Näyttää vähän siltä, että uusien reittien avaamista ei ole huomioitu.

Eiköhän Kainuun yöjunaan riitä yksi edami, joten tuskin on ongelmaa  Virnistää

Pohdintaa aiheuttaa jo se matematiikka, jolla 30 CEmt korvaamaan ostetaan 9 Edm. Kainuun yöjunaan on tarjolla negatiivinen määrä vaunuja. No joo ehkä taustalla piilee jonkinmoinen optio laajempaan tilaukseen.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #8 : Helmikuu 10, 2021, 20:55:11 »

Pohdintaa aiheuttaa jo se matematiikka, jolla 30 CEmt korvaamaan ostetaan 9 Edm. Kainuun yöjunaan on tarjolla negatiivinen määrä vaunuja. No joo ehkä taustalla piilee jonkinmoinen optio laajempaan tilaukseen.

CEmt vaunussa on 35 paikkaa ja Edm vaununussa 38. Häätyy tunnustaa että itse tutkin vaunujen paikkamäärän eroa ensimmäistä kertaa ja yllätyin kuin pieni ero oli.

9Edamilla korvattaneen Kolarin liikenteen "seka"rungoista CEmt-vaunut. Tämä on minun arvaus.
tallennettu
Aapo Niemelä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #9 : Helmikuu 10, 2021, 21:07:37 »

Onkohan mahdollista, että tuosta hypoteettisesti vapautuvat vaunut purettaisiin varaosiksi kokosinisen sesonkijunan elinkaaren jatkoksi..? Vai onko koko helahoito tarkoitus romuttaa. Huh
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 290


« Vastaus #10 : Helmikuu 11, 2021, 20:29:52 »

Uusi yöjunakalusto tulisi käyttöön nykyisillä reiteillä eli Helsingistä ja Turusta Kolariin, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.

Voiko tämän tulkita tarkoittamaan sitä, että mitään Kainuun yöjunaa ei olekaan tulossa? Luulisi nimittäin, että hankinta osattaisiin mitoittaa oikein myös uuden liikenteen tarpeisiin. Näyttää vähän siltä, että uusien reittien avaamista ei ole huomioitu.

Kolarin junan kun yhdistäisi Kainuun kautta..
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #11 : Helmikuu 12, 2021, 01:17:50 »

Uusi yöjunakalusto tulisi käyttöön nykyisillä reiteillä eli Helsingistä ja Turusta Kolariin, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.

Voiko tämän tulkita tarkoittamaan sitä, että mitään Kainuun yöjunaa ei olekaan tulossa? Luulisi nimittäin, että hankinta osattaisiin mitoittaa oikein myös uuden liikenteen tarpeisiin. Näyttää vähän siltä, että uusien reittien avaamista ei ole huomioitu.

Kolarin junan kun yhdistäisi Kainuun kautta..

Olisi kai aika myöhään perillä Kolarissa? Hymyilee leveästi (Ja silti liian aikaisin Kainuussa?)
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #12 : Helmikuu 12, 2021, 08:29:03 »

Pohdintaa aiheuttaa jo se matematiikka, jolla 30 CEmt korvaamaan ostetaan 9 Edm. Kainuun yöjunaan on tarjolla negatiivinen määrä vaunuja. No joo ehkä taustalla piilee jonkinmoinen optio laajempaan tilaukseen.

CEmt vaunussa on 35 paikkaa ja Edm vaununussa 38. Häätyy tunnustaa että itse tutkin vaunujen paikkamäärän eroa ensimmäistä kertaa ja yllätyin kuin pieni ero oli.

Petipaikkojen määrässä pieni ero, mutta taso ero on kuin retkeilymajalla ja hotellilla.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #13 : Helmikuu 12, 2021, 14:53:58 »

Jos olemassaoleva CEmt-kalusto korvattaisiin kokonaan Edm-kalustolla, niin aika alhaiseksi jäisi sen kaluston käyttöaste. Mutta kenties valtio korvaa kulut ostoliikennemäärärahoissa...

Uusi tunnus EFd? Tietänee loppua EFits- ja EFs-vaunuille.

Vai tulisiko litteran olla EGd, jos konduktöörinhyttiä vaunuissa ei kuitenkaan olisi vaan ainoastaan matkatavaratila?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #14 : Helmikuu 12, 2021, 21:18:37 »

Vai tulisiko litteran olla EGd, jos konduktöörinhyttiä vaunuissa ei kuitenkaan olisi vaan ainoastaan matkatavaratila?

Käsittääkseni konduktöörihytti merkitään pienellä f-kirjaimella, kuten Edfs-vaunussa, mutta suurempi matkatavara- / konduktöörinvaunu merkitään suurella F-kirjaimella, kuten EFit / EFits / EFs-vaunussa. Täten:

- Jos vaunussa on istumapaikkoja, se olisi ehkä EFd.
- Jos vaunussa ei ole istumapaikkoja, se voisi olla vaikkapa vain Fd.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #15 : Helmikuu 12, 2021, 21:40:03 »

Käsittääkseni konduktöörihytti merkitään pienellä f-kirjaimella, kuten Edfs-vaunussa, mutta suurempi matkatavara- / konduktöörinvaunu merkitään suurella F-kirjaimella, kuten EFit / EFits / EFs-vaunussa. Täten:

- Jos vaunussa on istumapaikkoja, se olisi ehkä EFd.
- Jos vaunussa ei ole istumapaikkoja, se voisi olla vaikkapa vain Fd.

Mietin sitä, että eikö ison F-kirjaimen merkitys ole se, että vaunu konduktöörinvaunu, eli sieltä löytyy sekä konduktöörinhytti että matkatavaratila. Näin ajateltunahan vaunu jossa on toisaalta 2. luokan istumapaikkoja ja toisaalta matkatavaratila, mutta ei konduktöörinhyttiä, ei voisi olla EF. Esimerkiksi Gd-, Ge- ja Geoab-vaunuissa on/oli pelkkää matkatavaratilaa, ja siksi niiden littera on G-alkuinen.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #16 : Helmikuu 12, 2021, 23:07:09 »

Totta; no, saa nähdä mikä siitä tulee ja onko siinä konnarihytti vai ei Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #17 : Helmikuu 13, 2021, 09:23:10 »

Onhan noita konnarihytillisiä vaunuja ilman F/f:ääkin.
tallennettu
Timo Närhi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #18 : Helmikuu 15, 2021, 22:31:52 »

Ainoa mieleen tuleva poiekkeus on yksikerroksisen IC junan ravintolavaunu Rx, mutta en ole asiasta enää varma. Eipä ole vähään aikaan noita Jyväskylän tai Kuopion junissa näkynyt. Mitä muita poikkeuksia on olemassa?
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #19 : Helmikuu 16, 2021, 12:18:48 »

Jokunen vuosi sitten Eds vaunuihin rakennettiin konnarihytit http://vaunut.org/kuva/121995?tag0=7%7CEds%7C
tallennettu

Don't panic.
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 290


« Vastaus #20 : Helmikuu 18, 2021, 03:02:48 »

Uusi yöjunakalusto tulisi käyttöön nykyisillä reiteillä eli Helsingistä ja Turusta Kolariin, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.

Voiko tämän tulkita tarkoittamaan sitä, että mitään Kainuun yöjunaa ei olekaan tulossa? Luulisi nimittäin, että hankinta osattaisiin mitoittaa oikein myös uuden liikenteen tarpeisiin. Näyttää vähän siltä, että uusien reittien avaamista ei ole huomioitu.

Kolarin junan kun yhdistäisi Kainuun kautta..

Olisi kai aika myöhään perillä Kolarissa? Hymyilee leveästi (Ja silti liian aikaisin Kainuussa?)

No aina ei saa kaikkea. Minä miettisin mahdollista aikataulua siten, että se mahdollistaisi yhteydet Turun Satamaan ja kun aikataulua mietin niin ei Kolarin ajat paljoa muuttuisi. Siis Tampereen kautta Pieksämäelle ja sieltä Ouluun. Ja kuinkahan pienestä määrästä puhutaan kun Kolarin juna ottaa matkalta kyytiin Seinäjoelta, Kokkolasta ja Ylivieskasta verrattuna mitä voisi ottaa Jyväskylä(no kiskobussi vuoro osin tätä palvelee Tampereen suunnasta mutta), Kuopio Kajaani

akselilta. Ideaaliaikataulussa mikä toki vaatisi vekslaamista olisi kun saisi homman toiminaan niin, että tuon Kainuu/Kolarin junan aikataulu menisi yhteen Rovaniemen yöjunan kanssa Oulussa ja mahdollistaisi vaikka Kuopio-Rovaniemi reissut junaa vaihtaen.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR hankkii runsaasti uutta kalustoa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina