Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Tulevaisuuden suunnitelmia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« : Helmikuu 11, 2021, 17:48:36 »

Vireillä on jos jonkinmoisia raideliikennesuunnitelmia, osa pidemmällä, osa vähemmällä.

Tässä joitakin niistä. Keskustelua, mielipiteitä?

Lähijunayhteys Nikkilään
https://www.hs.fi/kaupunki/kerava/art-2000007716957.html

Pikaraitiotie mm. Kannelmäkeen
https://ratikkakartta2030.hsl.fi/
https://www.hsl.fi/hsl/suunnittelu/raitiovaunut-2020-luvulla

Raide-Jokeri 2
https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/yos_2013-7.pdf
https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/mellunkyla/liikenne#raide-jokeri-2

Vantaan raitiotie, ns. Raide-Jokeri 3
https://www.vantaa.fi/ratikka
https://www.vantaa.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vantaa/embeds/vantaawwwstructure/141304_Raportti_Raide-Jokeri3_alustava_yleissuunnitelma.pdf

Itämetro

https://yhteinenostersundom.fi/teemat/metro-raideliikenneratkaisuna/

Kehäradan toinen vaihe
http://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=12140.0 (en ole oikein löytänyt muuta tietoa)

Oulun raitiotie
https://yle.fi/uutiset/3-9907861

Turun raitiotie
https://www.turku.fi/raitiotie

Kuopion raitiotie
https://yle.fi/uutiset/3-10562618

Turun Tunnin Juna eli ns. ESA-rata
https://vayla.fi/kaikki-hankkeet/espoo-salo-oikorata
https://www.tunninjuna.fi/

Lentorata
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1480880
https://yle.fi/uutiset/3-11225286

+ tietenkin monille tutut, kiistellyt Tallinnan tunneli ja Jäämeren rata.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2021, 18:08:10 kirjoittanut Jimi Lappalainen » tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #1 : Helmikuu 11, 2021, 18:08:38 »

Ja Tampereelle useita laajentamis-/jatkosuunnitelmia raitiotielle:

- Santalahti / Lentävänniemi / Ylöjärvi
- Koilliskeskus / Lamminrahka
- Partola / Pirkkala
- Lahdesjärvi / Vuores
- Saarenmaa

Itse ydinosuuskaan ei tätä kirjoitettaessa ole vielä kaupallisessa käytössä, eli Pyynikintori - Hervanta sekä TAYS - Hatanpään valtatie.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2021, 08:28:02 »


Suomi-rata unohtunut ?
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 431


« Vastaus #3 : Helmikuu 12, 2021, 14:19:23 »

Ouluun ratikka kelpaisi.
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 191


« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2021, 17:39:34 »

Ouluun ratikka kelpaisi.

Kuulamani mukaan Turun raitiovaunuja oi kaupattu Ouluun aikoinaan. En tiedä miksi ne eivät kelvanneet, joku syy siinä on ollut tai muu vastustus kun niitä ei tullut.
tallennettu
Antti Kukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #5 : Helmikuu 12, 2021, 18:55:04 »

Mielestäni raideliikennettä saataisiin monesti tehtyä huomattavasti käyttäjäläheisemmäksi jo pienin investoinnein ja/tai muutoksin. Toki ovathan pitkäaikaiset suunnitelmat hienoja ja pitääkin olla kaukonäköisyyttä, mutta samalla voisi myös miettiä lähelle ja mitä voisi tehdä lyhyellä varoitusajalla parantamaan joukkoliikenteen haluttavuutta. Keskiverto työmatka on 8,77 kilometriä joten juna ei ole kovin realistinen vaihtoehto työmatkoihin isossa osassa maata. Kuitenkin jos vapaa-ajan matkat, mummolareissut yms. saataisiin raiteille se vähentäisi päästöjä jo tuntuvasti
tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #6 : Helmikuu 13, 2021, 11:10:00 »

Ja tämä sen kuin venyy mutta pääseekö koskaan paukkumisen asteelle...?

"Neuvottelut uudesta itäisestä ratayhteydestä alkamassa – ministeriö selvittää nyt, ketkä haluavat mukaan"

https://yle.fi/uutiset/3-11784814
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2425


« Vastaus #7 : Helmikuu 13, 2021, 14:27:49 »

Järkevintä olisi jatkaa Lahden oikorata Mäntyharjulle, kuten 1983 rakennussuunnitelma sanoo. Muutoin Lahti jää ihan pussiin Hesan nukkumalähiöksi, kun Lahden ja Kouvolan välille jää vain joku hassu paikallisjuna. Nekin vain jos valtio maksaa omalle firmalleen.

Kouvolan ja Porvoon välille ei tule yhtään matkustajajunien pysähdystä. Porvoon pysähdys, jos tulee, tulee kauas kaupungista. Välillä ei ole mitään, mikä lisäisi tavaraliikennettä. Toiseksi tärkeä olisi siis Porvoo-Kotka-Hamina-Luumäki, jolloin tulisi ainakin lisää potentiaalisia matkustajia, jollei muuta.

Ennen vaaleja Ruotsikin aina täyttyi suurnopeusratavisioista, mutta kun tuli puhe olevan verkon ylläpidon määrärahoista, niin hiljaisuus oli täydellinen.

Vastahan hallitus reilu vuosi sitten tyrmäsi Savonradan paikallisliikenteen avaamisen vuosiksi eteenpäin muun kuin VR:n toimesta. VR taas ei halua lisää junia eikä edes pysähtyä väliasemilla ottamaan matkustajia. Haukivuoren 6000 kesäasukasta käyttäkööt omaa autoaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Helmikuu 13, 2021, 14:58:07 »

Järkevintä olisi jatkaa Lahden oikorata Mäntyharjulle, kuten 1983 rakennussuunnitelma sanoo. Muutoin Lahti jää ihan pussiin Hesan nukkumalähiöksi, kun Lahden ja Kouvolan välille jää vain joku hassu paikallisjuna. Nekin vain jos valtio maksaa omalle firmalleen.

Sitten se ei hyödyttäisi Joensuun suuntaa lainkaan. Tämähän on tietynlainen kompromissi eri suuntien kaupunkien toiveista. Loviisa, Kotka ja Hamina toki tälläkin kerralla ovat häviäjiä, mutta sekä Joensuun suunta että Kuopion suunta hyötyvät.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #9 : Helmikuu 13, 2021, 15:26:21 »

Loviisa saattaisi olla eräänlainen "puoli voittaja" Kouvolan linjauksessa. Nykyisellä Valkon tavaraliikenteen määrällä olisi huomattavasti lyhyemmän rautatien peruskorjaus jostain Lapinjärveltä todennäköisempää kuin nykyisen Lahdesta.

Näin Loviisa todennäköisemmin häviäisi, jos mitään itäradan linjausta ei saada aikaan ja voittaisi, mikäli jompikumpi linjauksista toteutuisi. Toisaalta rantaradan minuuttisäästöissä eivät henkilöjunat laskujen mukaan pysähdy sen enempää Loviisassa, kuin Kotkassakaan joten taitaa tuo Kouvola-vaihtoehto olla todellisuudessa Loviisallekin paras vaihtoehto (Realistisempi, kun ei rantaradalle löydy rahoittajia laajemmin.).
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2425


« Vastaus #10 : Helmikuu 13, 2021, 18:40:55 »

Järkevintä olisi jatkaa Lahden oikorata Mäntyharjulle, kuten 1983 rakennussuunnitelma sanoo. Muutoin Lahti jää ihan pussiin Hesan nukkumalähiöksi, kun Lahden ja Kouvolan välille jää vain joku hassu paikallisjuna. Nekin vain jos valtio maksaa omalle firmalleen.

Sitten se ei hyödyttäisi Joensuun suuntaa lainkaan. Tämähän on tietynlainen kompromissi eri suuntien kaupunkien toiveista. Loviisa, Kotka ja Hamina toki tälläkin kerralla ovat häviäjiä, mutta sekä Joensuun suunta että Kuopion suunta hyötyvät.
Ei kaikki liikenne Kuopiosta mene Helsinkiin. Lahdesta on merkittävä henkilöliikenne Savoon, joka on nyt vain osittain hyödynnetty rautateille, koska Lahti-(via Kouvola)-Mäntyharju/Mikkeli tekee toisaalta älyttömän kierron ja toisaalta VR ei välitä tuon taivaallista muista kuin Helsinkiin tulijoista. Kv-Prv linjaus lopettaisi kaiken henkilöliikenteen Lahden ja Savon välillä eli se osa työ- ja mökkiliikenteestä siirtyisi kokonaisuudessaan maanteille, pääasiassa henkilöautoille. Mäntyharju-Heinola-Lahti olisi savolaisille nopeampi Helsinkiin kuin Kouvola-Prv, mikäli suunnanvaihto säilyy Kouvolassa. Todennäköisesti rata vedettäisiin suoraan Savonradalta "Kv läntisen" seisakkeen kautta eli yhteys Savosta Kouvolaan ja Kotkaan heikkenisi nykyisestään.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #11 : Helmikuu 13, 2021, 19:20:43 »

Järkevintä olisi jatkaa Lahden oikorata Mäntyharjulle, kuten 1983 rakennussuunnitelma sanoo. Muutoin Lahti jää ihan pussiin Hesan nukkumalähiöksi, kun Lahden ja Kouvolan välille jää vain joku hassu paikallisjuna. Nekin vain jos valtio maksaa omalle firmalleen.

Sitten se ei hyödyttäisi Joensuun suuntaa lainkaan. Tämähän on tietynlainen kompromissi eri suuntien kaupunkien toiveista. Loviisa, Kotka ja Hamina toki tälläkin kerralla ovat häviäjiä, mutta sekä Joensuun suunta että Kuopion suunta hyötyvät.
Ei kaikki liikenne Kuopiosta mene Helsinkiin. Lahdesta on merkittävä henkilöliikenne Savoon, joka on nyt vain osittain hyödynnetty rautateille, koska Lahti-(via Kouvola)-Mäntyharju/Mikkeli tekee toisaalta älyttömän kierron ja toisaalta VR ei välitä tuon taivaallista muista kuin Helsinkiin tulijoista. Kv-Prv linjaus lopettaisi kaiken henkilöliikenteen Lahden ja Savon välillä eli se osa työ- ja mökkiliikenteestä siirtyisi kokonaisuudessaan maanteille, pääasiassa henkilöautoille. Mäntyharju-Heinola-Lahti olisi savolaisille nopeampi Helsinkiin kuin Kouvola-Prv, mikäli suunnanvaihto säilyy Kouvolassa. Todennäköisesti rata vedettäisiin suoraan Savonradalta "Kv läntisen" seisakkeen kautta eli yhteys Savosta Kouvolaan ja Kotkaan heikkenisi nykyisestään.

Ihan hyvä poiminta. Helsinki-keskeisesti ajattelemalla jääkin paljon vaille huomiota. Onkohan tässä nyt jotakin sellaista, että yritetään yhdellä hankkeella vastata monen eri suunnan tarpeisiin. Kun tarvitaan vaikka kaksi rataa, tehdäänkin yksi niiden keskelle. Lopputulos on aivan keskinkertainen ja eniten hyötyy kaikista äänekkäin taho, joka saa linjauksen vedettyä lähimmäksi itseään ja sitten aikanaan saa sille siirtyvän liikenteen.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #12 : Helmikuu 13, 2021, 22:50:54 »

Itäradan linjauksesta olikin jo uutisoitu Lahden näkökulmasta: https://yle.fi/uutiset/3-11592116
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #13 : Helmikuu 15, 2021, 11:01:44 »

Ouluun ratikka kelpaisi.
Kuulamani mukaan Turun raitiovaunuja oi kaupattu Ouluun aikoinaan. En tiedä miksi ne eivät kelvanneet, joku syy siinä on ollut tai muu vastustus kun niitä ei tullut.

Tuo nyt on aivan perätön tieto.
tallennettu
Tuomo Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #14 : Helmikuu 15, 2021, 12:49:22 »

^Tiettävästi Turun ratikoiden hankkimista Ouluun ehdotettiin Kaleva-lehden pakinassa v. 1964.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 191


« Vastaus #15 : Helmikuu 15, 2021, 14:44:02 »

Ouluun ratikka kelpaisi.
Kuulamani mukaan Turun raitiovaunuja oli kaupattu Ouluun aikoinaan. En tiedä miksi ne eivät kelvanneet, joku syy siinä on ollut tai muu vastustus kun niitä ei tullut.

Tuo nyt on aivan perätön tieto.

Tieto on kuultu toiselta harrastajalta, ja se on lukenut myös Kalevan yleisöosastolla hänen kirjoituksessaan. Se mistä se tieto hänelle on tullut ei ole tiedossa. Kun näen häntä, jolta tieto on kuultu kysyn asiasta.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #16 : Toukokuu 06, 2021, 23:51:24 »

Vantaan ratikka on kuntavaalien kuumin aihe https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/4134843
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #17 : Toukokuu 07, 2021, 05:39:29 »


ja vastustajien argumentit aina samoja. Mistä netissä löytyy ratikan vastustajan oppikirja ?
tallennettu
Timo Humalisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #18 : Toukokuu 07, 2021, 10:24:33 »

Luulisi näiden Autoilijoiden olevan tyytyväiempiä, kun osa sunnuntaiautoilijoista ja muista tien tukkijoista voisi siirtyä liikkumaan kiskoille.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #19 : Toukokuu 18, 2021, 16:23:17 »

Jäämeren rata päätettiin poistaa maakuntakaavasta. https://yle.fi/uutiset/3-11935800
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Tulevaisuuden suunnitelmia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina