Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampere–Jyväskylä-radan suunnitteluvaihe on käynnissä –maastotutkimukset menossa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 785


« : Helmikuu 19, 2021, 12:54:23 »

Väylävirasto suunnittelee vuosina 2020-2024 Tampereen ja Jyväskylän välisen radan kehittämistoimet. Hanke tähtää liikenteen sujuvuuden parantamiseen. Rakentamisesta tehdään mahdollinen päätös, kun suunnittelu on valmis.

 ”Tavoitteenamme on parantaa radan junaliikenteen sujuvuutta ja täsmällisyyttä. Radan merkittävin suunnittelukokonaisuus on Lahdenperän ja Jämsän välisen rataoikaisun yleissuunnittelu, jossa määritellään radan likimääräinen sijainti. Kartoitamme ratakäytävän, johon on ylipäätään mahdollista toteuttaa radan oikaisu. Oikorata tulisi suunnitelmien mukaan pääosin kulkemaan tunnelissa. Lisäksi tälle osuudelle tehdään ympäristövaikutusten arviointi (YVA) ”, sanoo projektipäällikkö Annika Salokangas Väylävirastolta.

Jämsän ja Muuramen välille suunnitellaan kokonaan uusi Laihalammin junien kohtauspaikka, Muuramen kohtauspaikalle suunnitellaan kolmas raide ja Torkkelin kohtauspaikalle suunnitellaan vaihdemuutoksia.

Tampereen ja Jyväskylän välisellä radalla on käynnissä suunnitteluun liittyviä maastossa tehtäviä pohjatutkimus- ja mittaustöitä.

Lahdenperän ja Jämsän väliselle rataosuudelle on aloitettu lakisääteinen ympäristövaikutusten arviointi (YVA). Siinä selvitetään ja arvioidaan nykyisen radan ja kaikkien uusien linjausvaihtoehtojen ympäristövaikutukset. Työssä arvioidaan sekä rakentamisen että radan käytön aikaisia vaikutuksia, jotka kohdentuvat esimerkiksi meluun ja tärinään, luonnonympäristöön, ilmastoon sekä maisema- ja kulttuuriympäristöön.

Jämsän seutu on esitetty valtakunnallisesti arvokkaaksi maisema-alueeksi, joten hankkeen aikana selvitetään erityisesti kulttuurimaiseman arvoja sekä tehdään  muinaisjäännösinventointi. Luonnonympäristön osalta on jo viime vuonna tehty arvokohde- ja lajistoselvityksiä arviointityön pohjaksi. Kaikilla osallisilla, maanomistajilla, asukkailla tai kaikilla hankkeesta kiinnostuneilla, on mahdollisuus osallistua YVA-menettelyyn osallistumalla yleisötilaisuuksiin ja antamalla hankkeesta mielipiteitä tai muuta palautetta.

"Suunnitelmien laatimiseen liittyen järjestetään yleisötilaisuuksia, joissa suunnitelmia esitellään asukkaille ja hankkeesta kiinnostuneille. Ensimmäinen tilaisuus järjestetään 12.4.2021 mahdollisesti virtuaalisesti koronarajoituksista johtuen", Annika Salokangas sanoo.

Rata- ja yleissuunnittelu tapahtuu vuosina 2021-2024. Jatkosuunnittelusta tai rakentamisesta ei ole tehty päätöksiä.


* tampere_jyvaskyla-infografiikka-verkko.jpg (479.29 kilotavua, 1920x1005 - tarkasteltu 257 kertaa.)
tallennettu

All information and details given in good faith but not guaranteed!
Uutisia Facebookissa: Yksinäinen junan pilli
Kuvia Facebookissa: Vornasen Rautatiet
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2324


« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2021, 13:10:31 »

Oho, jopas. Tuota Nytkymen–Partalan mutkaa olen joskus itsekin "oikaissut" Paintissa Pyörittää silmiään


* Nytkyme.png (963.83 kilotavua, 1210x807 - tarkasteltu 361 kertaa.)
tallennettu

Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1686


« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2021, 14:18:16 »

Voi sanoa, että viimeinkin tuo Partalan oikaisu nytkähtää liikkeelle. Sillä on iso vaikutus tavaraliikenteelle ja varmasti nopeuttaa osaltaan myös henkilöliikennettä.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 849


« Vastaus #3 : Helmikuu 19, 2021, 22:49:33 »

Radan modernisoinnista puhuttiin 90 luvun alussa, laman myötä suunnitelmat arkistoitiin.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2324


« Vastaus #4 : Helmikuu 20, 2021, 01:02:54 »

Olisihan tuolla radalla muutama muukin tiukka kaarre, jos oikaisuja haluaisi oikein tekemällä tehdä Hymyilee


* Torkkeli.jpg (454.5 kilotavua, 1000x558 - tarkasteltu 220 kertaa.)
tallennettu

Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2324


« Vastaus #5 : Helmikuu 20, 2021, 01:03:30 »

Lahdenperä


* Lahdenperä.jpg (586.98 kilotavua, 1000x627 - tarkasteltu 189 kertaa.)
tallennettu

Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2324


« Vastaus #6 : Helmikuu 20, 2021, 01:03:47 »

Valkeajärvi


* Valkeajärvi.jpg (684.25 kilotavua, 1000x944 - tarkasteltu 220 kertaa.)
tallennettu

Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 648


« Vastaus #7 : Helmikuu 20, 2021, 12:50:38 »

Onkohan tuo Partalan oikaisu ja toinen raide sellainen, että uudelle osuudelle tulee vain yksi raide ja vanha osuus jää edelleen käyttöön jolloin kokonaisuudessa Lahdenperän ja Jämsän välillä olisi kuitenkin kaksoisraide? Vai sellainen, että vanha osuus poistuu käytöstä ja uudelle osuudelle tulee kaksoisraide?
tallennettu
Aleksi Kinnunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #8 : Helmikuu 22, 2021, 12:35:36 »

Heh, radan kunnostamistahan on selvitetty ja selvitetty kerta toisensa jälkeen, muun muassa vuosina 2013 (https://julkaisut.vayla.fi/pdf3/lts_2013-42_ratayhteyden_jyvaskyla_web.pdf) ja 2018 (https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/149452/lr_2018_ratayhteyden_tampere-jyvaskyla_web.pdf). Varsinkin vuoden 2018 selvityksestä jää varsin pessimistinen kuva: nykyisen radan parantaminen on kallista ja aikahyödyt jäävät vähäisiksi. Tampere-Orivesi-välille ei löydetty yhtäkään järkevää nopeustasoa nostavaa hanketta ja Jämsä-Jyväskylä-välillä keskeisin toimenpide olisi turvalaitemuutokset.

Orivesi-Jämsä-välille esitettiin jatkosuunnitteluun Partalanvuoren kohdalla yksiraiteista oikaisua tunnelissa ja vanhan raiteen jättämistä kaksoisraiteeksi hitaalle liikenteelle. Aikasäästö 3-6 minuuttia ja hinta 120-150 miljoonaa euroa.

Vuoden 2013 selvityksessä lähdettiin siitä, että 2020-luvun alkupuolella toteutettaisiin kaksoisraide Orivesi-Jämsä-välille ja loppupuolelta lähtien kaksoisraidetta Jyväskylästä etelään (oman arvioni mukaan kaksoisraiteistaminen nimenomaan Jyväskylän päässä tulee olemaan sieltä vaikeimmasta ja kalleimmasta päästä). Näillä toimenpiteillä ja keskiraskailla rataoikaisuilla Jyväskylän ja Helsingin välinen matka-aika puserrettaisiin 3 tunnista 2,5 tuntiin (eli 30 min aikasäästö Tre-Jkl). Muun muassa Maakuntaliiton ja jopa silloisen Liikenneviraston tavoittelema 2 tunnin matka-aika vaatisi oikoradan joko Jämsästä Riihimäelle tai nelostien varteen Lahden oikoradan jatkoksi. Tampereen tunnin juna ei ollut vielä tosin tuolloin kuvioissa.
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #9 : Helmikuu 22, 2021, 21:02:29 »

Heh, radan kunnostamistahan on selvitetty ja selvitetty kerta toisensa jälkeen, muun muassa vuosina 2013 (https://julkaisut.vayla.fi/pdf3/lts_2013-42_ratayhteyden_jyvaskyla_web.pdf) ja 2018 (https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/149452/lr_2018_ratayhteyden_tampere-jyvaskyla_web.pdf). Varsinkin vuoden 2018 selvityksestä jää varsin pessimistinen kuva: nykyisen radan parantaminen on kallista ja aikahyödyt jäävät vähäisiksi. Tampere-Orivesi-välille ei löydetty yhtäkään järkevää nopeustasoa nostavaa hanketta ja Jämsä-Jyväskylä-välillä keskeisin toimenpide olisi turvalaitemuutokset.

Orivesi-Jämsä-välille esitettiin jatkosuunnitteluun Partalanvuoren kohdalla yksiraiteista oikaisua tunnelissa ja vanhan raiteen jättämistä kaksoisraiteeksi hitaalle liikenteelle. Aikasäästö 3-6 minuuttia ja hinta 120-150 miljoonaa euroa.

Vuoden 2013 selvityksessä lähdettiin siitä, että 2020-luvun alkupuolella toteutettaisiin kaksoisraide Orivesi-Jämsä-välille ja loppupuolelta lähtien kaksoisraidetta Jyväskylästä etelään (oman arvioni mukaan kaksoisraiteistaminen nimenomaan Jyväskylän päässä tulee olemaan sieltä vaikeimmasta ja kalleimmasta päästä). Näillä toimenpiteillä ja keskiraskailla rataoikaisuilla Jyväskylän ja Helsingin välinen matka-aika puserrettaisiin 3 tunnista 2,5 tuntiin (eli 30 min aikasäästö Tre-Jkl). Muun muassa Maakuntaliiton ja jopa silloisen Liikenneviraston tavoittelema 2 tunnin matka-aika vaatisi oikoradan joko Jämsästä Riihimäelle tai nelostien varteen Lahden oikoradan jatkoksi. Tampereen tunnin juna ei ollut vielä tosin tuolloin kuvioissa.

Heinolan-Vaajakosken rata antaisi myös mielenkiintoisen vaihtoehdon pohjoisen tavaraliikenteelle. Tampere on jo nyt turhan arka solmukohta Länsi-Suomen raideliikenteelle. Kolmostiekin kiertää jo keskustan ohi.

tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2324


« Vastaus #10 : Helmikuu 24, 2021, 01:57:43 »

Yksi asia jota olen ihmetellyt, on se, että miksei Korpilahdella ja / tai Muuramessa ole matkustajajunien pysähdystä.

Merkitsemissäni paikoissa on yli- tai alikulku. Siihen voisi liittää portaat ja hissin sekä parisataametrisen laiturin.

Molemmissa olisi kohtuullinen matka asemalta keskustaan. Korpilahdella 2,3 kilometriä, Muuramessa vain yksi kilometri.
tallennettu

Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tampere–Jyväskylä-radan suunnitteluvaihe on käynnissä –maastotutkimukset menossa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2021 Resiina