Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dm9 kaluston tilanne.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Nico Pasanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« : Helmikuu 19, 2021, 17:36:24 »

Semmost vaan haluan kysyä että pyssäskö se Dm9 projekti kokonaan kesäkuussa vai onko jatkajaa löytynyt?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2021, 19:51:52 »

Semmost vaan haluan kysyä että pyssäskö se Dm9 projekti kokonaan kesäkuussa vai onko jatkajaa löytynyt?

Pitkään projektia vetäneenä avaan tähän taustoja lyhyesti.

Tässä nykyisessä tilanteessa, jossa siis HMVY:n hallitus on vaihtunut, olen pohtinut asiaa moneltakin kantilta, kuinka Dm9-projektia voisi jatkaa. Tällä hetkellä kuitenkin näyttää siltä, että en saa uudestaan kasattua Haapamäelle sitä tiimiä, jonka kanssa jatkaisin. Se voisi onnistua, jos tämä Dm9-projekti siirrettäisiinkin muualle. Yksin minulla ei juuri nyt ole voimia jatkaa. Ei, vaikka halua ja osin myös ympäristön painetta siihen onkin. Ymmärrän kyllä sen perusteen, että projektia ei kannattaisi jättää keskenkään. Mutta menee epäilemättä jonkin aikaa ennen kuin harkitsen uudelleen.

Minulta on myös aiemmin kysytty tarkennusta siihen miksi ja milloin projekti pysähtyi. Käytännössä projektissa ei tehty enää mitään syyskokouksen 2019 jälkeen tajuttuani sen miten voimakkaasti omat arvot ovat ristiriidassa monien muiden henkilöiden arvojen kanssa. Lyhyesti sanottuna koin, että työlleni ja persoonalleni ei ollut yhteisön tukea. Olen edelleen aika hämmentynyt siitä ja voin sanoa, että myös suorastaan vihainen. Pitkää vastausta kaipaavalle löytyy jo materiaalia toisaalta tältä foorumilta eikä minulla ole siihen juurikaan lisättävää.

Mutta eipä siitä siis enempää. Tosiaan HMVY:n toimintasuunnitelmassa vuodelle 2021 tämä Dm9-projekti on edelleen esillä. Nyt en sanamuotoja tarkalleen muista ulkoa, mutta projektille etsitään jatkajaa. En ole kuullut, että jatkajaa olisi vielä löytynyt. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku muu ottaa vetovastuun. Jonkinlaista rakentavaa siltaa menneen ja tulevan välille tämä projekti kaipaisi.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2021, 10:55:14 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 680


« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2021, 20:27:01 »

Kiitos Juhanille tiedoista.

Tietääkseni nykyinenkään HMVY:n hallitus ei ole ryhtynyt toimiin joilla vähintään 2-vaunuiselle, mutta toivottavasti 3-vaunuiselle DM9 -KOKONAISUUDELLE raivataan välttämätön sisätila talleilta.
Vain näin ruostumalla ja homehtumalla tapahtuva tuhoutuminen pysähtyisi ja tarpeellisten kunnostustoimien laajuus voitaisiin täsmentää.

Talleilla on jo vuosikausia maannut sisätiloissa tuskin koskaan tarpeellisia "projekteja". Varaosien mahdollisen talteen ottamisen jälkeen tulisi nämä viedä ulos ja palauttaa mahdollisille luovuttajilleen tai myydä haluaville (jos on) tai romuksi.
Totean tässä vain kaksi Tk3 projektia, mutta muitakin on.

Jos kokonaiselle DM9:lle (toivottavasti 3-vaunuinen) ei järjestetä kiireisesti sen tarvitsemaa sisätilaa, on turha kuvitella kunnostuksen uudelleenkäynnistymisen valmistelulle ja rahoituksen etsimiselle löytyvän edellytyksiä.
Pyydän kannanottoja asioista tietäviltä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #3 : Helmikuu 19, 2021, 20:42:33 »

Pyydän kannanottoja asioista tietäviltä.


Ainakin nykyinen säilytyspaikka on riski paitsi säilymisen kannalta, mutta myös liikenteellisestikin ajatellen varsin vaikea. Liikenteeseen lähdettäessä ja sieltä palatessa pitäisi raivata raiteilta puolen kilometrin verran kalustoa pois (mihin?).

Tilanteen parantamiseksi on pyritty ajamaan eteenpäin kalustohallin rakentamista. Kyllä se siinä pitkän tähtäimen suunnitelmassa on yhtenä asiakohtana, joten HMVY:n hallitus voi ryhtyä viemään asiaa eteenpäin. Kokonaisen junan tarvitsema raidepituus on noin 80 metriä. Sellaisen tilan rakentamisen ei pitäisi olla mahdoton hanke ja toisaalta toisi varmuutta mahdollisille tuleville tekijöillekin, että kunnostustyöhön kannattaa osallistua.
tallennettu
Hannu Lehikoinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #4 : Helmikuu 19, 2021, 22:14:44 »

Tarpeettoman vastakkainasettelun ja kärjistämisen välittämiseksi totean tässä saman kuin jo aiemmin olen todennut Erkille jossain taannoisessa HMVY:n yhdistyskokouksessa: vaikka Haapamäen talli olisi tyhjä muusta kalustosta, kahta Dm9:ää (tai Dm9 + välivaunu) ei mahdu sisälle talliin vaunujen pituuden vuoksi. Ainoa pilttuu, johon vaunu mahtuu, on pilttuu 15 eikä siihenkään mahdu kahta. Ulkoseiniä siirtämättä ainoa ratkaisu kahden vaunun sisälle saamiseksi olisi pilttuun 16 pidentäminen siinä Haapamäen varikon ja vaunupajan jäljiltä oleva varasto purkamalla.

Siitä olen täysin samaa mieltä, että Dm9-kalusto (minimissään 3-vaunuinen runko) ansaitsisi päästä katon alle, mutta tallia tyhjentämällä se ei onnistu. Toivottavasti yhdistys saa työrauhan ja toimintaedellytykset toipuvat muutoinkin koronan jälkeen, jotta kalustohallihanketta voidaan todella alkaa edistää.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2021, 23:48:24 »

Minulla ei ole lisättävää Hannun kommenttiin Dm9-kaluston säilytysmahdollisuuksista. Kalustohallihankkeen tilasta voin puolestaan todeta, että se on ollut yksi hallituksen järjestymiskokouksen asioista, ja siellä totesimme, ettei kalustohallin edistämiselle juuri nyt ole taloudellisia edellytyksiä. Kuitenkaan se ei estänyt sitä, että päätimme jo tänä vuonna aloittaa kartoituksen hallipaikan katselmuksella maastossa ja yhteydenpidolla kaupungin päättäjiin heti talven mentyä. Hankkeelle asetetaan myös työryhmä.

Muutoin hallitukseen voi olla matalalla kynnyksellä suoraan yhteydessä asiasta kuin asiasta, me vastaamme mielelämme kaikkiin tällaisiin kysymyksiin. Otamme myös vastaan jäsenistön apua monenlaisissa tehtävissä, on paljon sellaistakin hommaa, jonka hoitaminen onnistuu etänä. Jäsentiedote on lähdössä postiin aivan pian ja kevätkokouksessa hallitus kertoo tarkemmin, mitä kaikkea se on alkuvuoden aikana tehnyt. Pääpaino on enimmäkseen ollut taloudellisen tilanteen tasapainottamisessa, ja kun hallituksen jäsenet ovat uusia tehtävissään, on omaksuttavia asioita ollut riittämiin puolentoista kuukauden aikana.


Haapamäen Museoveturiyhdistys ry:n hallituksen puolesta
Olli Aalto
sihteeri
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Helmikuu 20, 2021, 00:56:54 »

Kalustohallihankkeen tilasta voin puolestaan todeta, että se on ollut yksi hallituksen järjestymiskokouksen asioista, ja siellä totesimme, ettei kalustohallin edistämiselle juuri nyt ole taloudellisia edellytyksiä. Kuitenkaan se ei estänyt sitä, että päätimme jo tänä vuonna aloittaa kartoituksen hallipaikan katselmuksella maastossa ja yhteydenpidolla kaupungin päättäjiin heti talven mentyä. Hankkeelle asetetaan myös työryhmä.

Tämähän on jo hyvä uutinen sillä siitä hallista on puhuttu hyvin kauan. Heti sitä hallia ei tietenkään voi saada, ja se täytyy ymmärtää. Alustavaa katselmointia luonnollisesti seuraa suunnitteluvaihe. Siitä, mihin sitä hallia suunnitellaan ja kuinka hanke aiotaan rahoittaa, varmaan saa kiinnostunut jäsenistö kuulla lisää kevätkokouksessa?

Mitä tuohon Lehikoisen mainitsemaan työrauhaan sitten tulee niin kyllähän minäkin toivon rauhaa. En halua yöllisiä viestejä milloin keneltäkin siitä kuinka minä ajan rikosasioita jotakuta vastaan. Viimeksi kun tarkistin palkkakuittini ei ammattini siinä ollut syyttäjä eikä työnantajani oikeuslaitos.
tallennettu
Nico Pasanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #7 : Helmikuu 20, 2021, 08:30:31 »

Minulla ei ole lisättävää Hannun kommenttiin Dm9-kaluston säilytysmahdollisuuksista. Kalustohallihankkeen tilasta voin puolestaan todeta, että se on ollut yksi hallituksen järjestymiskokouksen asioista, ja siellä totesimme, ettei kalustohallin edistämiselle juuri nyt ole taloudellisia edellytyksiä. Kuitenkaan se ei estänyt sitä, että päätimme jo tänä vuonna aloittaa kartoituksen hallipaikan katselmuksella maastossa ja yhteydenpidolla kaupungin päättäjiin heti talven mentyä. Hankkeelle asetetaan myös työryhmä.

Muutoin hallitukseen voi olla matalalla kynnyksellä suoraan yhteydessä asiasta kuin asiasta, me vastaamme mielelämme kaikkiin tällaisiin kysymyksiin. Otamme myös vastaan jäsenistön apua monenlaisissa tehtävissä, on paljon sellaistakin hommaa, jonka hoitaminen onnistuu etänä. Jäsentiedote on lähdössä postiin aivan pian ja kevätkokouksessa hallitus kertoo tarkemmin, mitä kaikkea se on alkuvuoden aikana tehnyt. Pääpaino on enimmäkseen ollut taloudellisen tilanteen tasapainottamisessa, ja kun hallituksen jäsenet ovat uusia tehtävissään, on omaksuttavia asioita ollut riittämiin puolentoista kuukauden aikana.


Haapamäen Museoveturiyhdistys ry:n hallituksen puolesta
Olli Aalto
sihteeri

Kaipaako Dm9 ulkopuolelta pesun? Mielelläni voisin auttaa jos apu kelpaa Hymyilee. Tosin ei nyt ole mahdollista koronan takia.
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #8 : Helmikuu 20, 2021, 13:59:38 »

Tämähän on jo hyvä uutinen sillä siitä hallista on puhuttu hyvin kauan. Heti sitä hallia ei tietenkään voi saada, ja se täytyy ymmärtää. Alustavaa katselmointia luonnollisesti seuraa suunnitteluvaihe. Siitä, mihin sitä hallia suunnitellaan ja kuinka hanke aiotaan rahoittaa, varmaan saa kiinnostunut jäsenistö kuulla lisää kevätkokouksessa?
Juuri näin.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #9 : Helmikuu 23, 2021, 18:50:51 »

Yhdistystä rasittaa pitkälle tulevaisuuteen se, että tuon aiemmin vallinneen kuuluisan TyörauhanTM aikakaudella alueelle muodostui ilman yhteistä keskustelua tai harkintaa kalustokokoelma, jonka laajuus ei ole enää aikoihin ollut missään suhteessa resursseihin. Kaluston määrä ei ole ollut realistinen edes siinä tapauksessa, että yhdistyksessä olisi vallinnut sellainen normaali henki, jossa ovi ei käy jatkuvasti ulospäin erilaisten ongelmien takia.

Aina voi teoretisoida, että on välitöntä romutusta parempi hinata joku kalustoyksikkö syrjäiselle paikkakunnalle odottamaan kohtaloaan. Käytännössä kuitenkin merkittävä osa kokoelmasta lopulta kärsii rappeutumisesta tietyn kriittisen rajan yli ja tuhoutuu. Joitakin erityisen arvokkaita yksilöitä on jo päässyt tähän vaiheeseen. Näköalattoman kaluston suurella määrällä on tietysti vaikutusta myös motivaatioon.

Määrätietoisen, järkevästi valikoivan ja siten realistisen suunnittelun puuttuessa on myös lukuisia aloitettuja, mutta kesken jääneitä projekteja, näistä Dm9 on yksi. Näihin hankkeisiin käytetyt omat ja ulkopuolisten myöntämät rahat voivat pahimmillaan mennä kokonaan hukkaan.

Myös kalustohallihanke on ollut jo kertaalleen olemassa, mutta sitä ei ole jatkettu, joten liki kaikki kalusto on ulkosäilytyksen armoilla. Kalustohallin toteuttamiseen ei ole myöskään mitään alkupääomaa, koska taloudenhoidon periaatteena on ollut käyttää lyhyellä aikavälillä kaikki, mikä tulee.

Vastaava toimintatapa siirrettynä esimerkiksi asiansa hyvin hoitaneelle Jokioisten Museorautatielle tarkoittaisi, että kaikki MRY:n määrätietoisesti toteuttamat kalustohallihankkeet olisivat jääneet tekemättä. Raiteistot olisi kerätty täyteen sekalaisia kapearaideyksiköitä ympäri maata ja maailmaa, vailla todennäköisyyttä tulla kunnostetuiksi, ja yleisö kompuroisi ajopäivinä erilaisten rojukasojen seassa.

Työrauhan aika on siis jättänyt nykyiselle ja tuleville hallinnoille hyvin hankalasti hallittavan perinnön. Yhdistyksellä on paljon myös saavutuksia, mutta niitä nakertaa tuo ns. kaikkeen keskittymisen aikakauden jälki.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #10 : Helmikuu 24, 2021, 01:07:32 »

Tosiaan on niin, että koko Dm9-projektia ei olisi ilman, että sen junan olisi joku sinne Haapamäelle aikoinaan halunnut ja pelastanut romutukselta, kahdestikin. Piirustuksia ei olisi ellei yksi työntekijöistä olisi ottanut filmilaatikoita muuttokuormaan mukaan. Jos tämän eri ihmisten tahdon kirjoittaisi paperille, olisi se jo strategia itsessään. Ilman heitä Porkkanajunasta olisi vain kuvia.

Aikaa on nyt kulunut reilut kymmenen vuotta. Rahaa on käytetty viisinumeroinen summa. Tässä ei kuitenkaan vielä ole kaikki. Nostaisin tällaisen ison hankkeen vetämisen keskeisimmäksi haasteeksi tiedon ja taidon omaksumisen ja siirron. Projekti on henkilöitynyt voimakkaasti eli olennainen osaaminen on parin ihmisen päässä. Tämä oppiminen, osaaminen ja kokemus on muotoutunut vähitellen toiminnan kautta, ja siihen on mennyt aikaa vuosia. Näiden vuosien aikana kymmeniä ihmisiä on osallistunut projektiin tavalla tai toisella, mutta vain muutama on jäänyt pidemmäksi aikaa tekemään. Vaihtuvuus on vaikeasti ennakoitavaa, mutta todennäköistä. Kaikkea ei voi selittää ilmapiirillä tai vastakkainasettelulla, eikä niin pidäkään tehdä. Siihen vaikuttaa vääjäämättä myös aika ja elämän ennakoimattomuus. Tavallaan siksi on väistämätöntä, että näitä yhden tai kahden henkilön projekteja on.

Tästä päästään kehämäiseen ongelmatilanteeseen: Henkilöitymisen periaatteella toimivan yhteisön ei periaatteessa ole varaa aloittaa mitään projektia, koska se ei kestä yhdenkään siitä huolehtivan jäsenen menettämistä. Kenties siksi pitäisi ymmärtää mennä kohti avoimempaa toimintakulttuuria.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2021, 01:24:50 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #11 : Helmikuu 24, 2021, 08:38:09 »

Juhani Pirttilahti.  Asiaa, hyvä analyysi.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dm9 kaluston tilanne.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina