Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Rautatiepolkupyörä, v. 1896  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« : Helmikuu 22, 2021, 07:09:09 »

Vuoden 1896 kesäkuun alussa kokeiltiin Viipurissa rautatiepolkupyörää. Pyörä lie ollut kutakuinkin tavallisen polkupyörän kaltainen, kumirenkaineen kaikkineen.

— Rautatiepolkupyörä lie uusin keksintö polkupyöräalalla. Se on jokseenkin samanlainen kuin tawalliset polkupyörät, paitsi että siinä on tasapainon wuoksi kolmas pyörä, joka kulkee ratan oikeanpuolisella raiteella; itse pyörää kuljetetaan pitkin wasemmanpuoleista raidetta. Pyörät owat jokseenkin rautatiewaunun kaltaiset ja warustelut kummirenkailla. Polkemiskoneisto on samanlainen kuin tawallisissä polkupyörissä. Pyörä on warustettu kaikilla rautatiellä tarpeellisilla signaalikojeilla.
Tällaista polkupyörää koetettiin eilen täkäläisellä rautatieasemalla. Käytännölliseltä ja helposti poljettawalta se näytti. Pyörän nopeus kuuluu olewan 50 kilometriä tunnissa.
Rautatiepolkupyöräin asiamies on kauppias Matti Roiha täällä.
Wiipuri, 09.06.1896, nro 131, s. 2
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/747089?page=2
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Jussi Tepponen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #1 : Helmikuu 22, 2021, 23:49:09 »

Myöhemmin, vuonna 1900, oli jo kaupan "The Railway Cycle Mfg. Co" valmistamia nelipyöräisiäkin polkupyöräresiinoita suoraan USA:sta, jonka valmistamia resiinoita mm Jokkis - Forssa jernväg käytti:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1122645?page=40
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Rautatiepolkupyörä, v. 1896  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina